"סיסטרז, אני חייבת לספר לכן על המוצר ששינה לי את החייייםםםם", מתחיל בערך כל סרטון ממוצע באינסטגרם. המוצר הזה שינה לה את החיים, והיא חייבת להמליץ עליו, ואתן חייבות לרכוש אותו רק דרך הלינק בתיאור של הריל. המודל העסקי של משפיעני ומשפיעניות רשת רבים, מבוסס בדיוק על זה – שיווק שותפים, באנגלית Affiliate. אנחנו רוכשים את המוצר המומלץ דרך הלינק בחשבון של המשפיענית או המשפיען, והם מקבלים אחוז מסוים מכל מכירה שעוברת דרכם.
אבל מתברר שלמרות העומס החושי ברשתות החברתיות, ואינסוף משפיענים שמלאים בהבטחות על מוצרים גאוניים ועושים כל מאמץ למכור לנו – עדיין נותרנו צרכנים חכמים. סקר חדש של חברת ההייטק הישראלית נטורל אינטליג'נס, בדק מה הם הדברים שהכי משפיעים על צרכנים לפני שהם מצבעים רכישה באינטרנט. מתברר, שרובינו מסתמכים הכי פחות על המלצות של משפיענים ומשפיעניות.
אז מה המחקר המקדים שצרכנים עושים לפני רכישה אינטרנטית, ומה הכי ישפיע על הנכונות שלנו להוסיף את הפריט לסל ולעשות צ'קאאוט? הסקר מצא שרוב האנשים מסתמכים על ביקורות באינטרנט כמקור המידע המרכזי. ביקורות של מי שכבר קנו את המוצר, השתמשו בו ואין להם מה למכור לנו, נתפסות אצלנו כהכי אמינות.
על פי הסקר, 26% מהצרכנים מסתמכים על תיאורי המוצר של המוכר, על המפרט הטכני ופרטי המוצר, לפני שהם מחליטים אם לבצע רכישה. 42% מהצרכנים מסתמכים על ביקורות ברשת לפני רכישה: 21% מהם יבחרו באתרי סקירת מוצרים להשוואה, ואילו 21% מעדיפים לסמוך על ביקורות של משתמשים אחרים. "מציאת ביקורות ודירוגים מלקוחות אחרים" הייתה בראש סדר העדיפויות של 24% מהנשאלים. "מציאת המחיר הנמוך ביותר", הוא הדבר הכי חשוב רק ל-18% מהנשאלים. בחלוקה מגדרית, יותר גברים נותנים עדיפות למפרט של המוצר, בעוד שיותר נשים מעדיפות דעות של קונים אחרים.
ומה לגבי המלצות של משפיענים? תוצאות המחקר ערערו את ההנחה שהמלצות ממשפיענים באינסטגרם ובטיקטוק משפיעות משמעותית על הצרכנים. רק 8% מבני דור ה-Z העידו שהמלצות של אינפלואנסרים מהוות מקור מרכזי לידע לפני רכישה.
איך נדע אם להאמין לביקורות?
אז נכון שביקורות על מוצרים עוזרות לנו לבסס החלטה לפני רכישה, אבל כידוע, גם ביקורות אפשר לזייף, וכולנו כבר נתקלנו בביקורות מטעות, מניפולטיביות או שקריות, שלא לדבר על כאלה שעלולות להסתיים בעוקץ. אז למה כדאי לשים לב ואיך נדע מתי תגובה היא מטעם החברה או לא אמינה? ליאור ויז'ניצר, דיירקטור תוכן בנטורל אינטליג'נס, מציע כמה כללי אצבע.
תאריך: תמיד מומלץ לבדוק את התאריכים של ביקורות ברשת. אם הביקורות הן שתולות או מזויפות, בדרך כלל יהיו הרבה ביקורות מאותו תאריך. התאריכים צריכים להיות מפוזרים בצורה הגיונית מהיום שבו פרסמו את המוצר עד ליום שבו אתם בודקים.
תוכן הביקורת: מעבר לדירוג המספרי של המוצר, מומלץ כמובן לקרוא את הביקורת עצמה. בביקורות מזויפות יש לעיתים קרובות שגיאות כתיב או תוכן לא הגיוני. כמו כן, יש מילים מסוימות שחוזרות על עצמן או שהתוכן של מספר ביקורות דומה מאוד, למשל משפטים כמו "וואו, המוצר הזה שינה לי את החיים" וכו'.
פרופילים מזויפים: באתרים מסוימים ניתן לראות את הפרופיל של מי שהשאיר את הביקורת. אם הרבה השאירו ביקורת רק על מוצר אחד באתר, כנראה שמדובר בביקורות מזויפות. פרופיל אמיתי הוא כזה שהשאיר כמה ביקורות למספר מוצרים שונים.
אם זה טוב מדי להיות אמיתי, זה כנראה מזויף: בואו נודה על האמת, אנשים משתמשים באינטרנט בעיקר כדי להתלונן. אם כל הביקורות על המוצר הן יותר מדי טובות, כנראה שיש פה משהו חשוד. יותר מדי ביקורות של 5 כוכבים או ביקורות שמהללות את המוצר יתר על המידה, חשודות כמזויפות.
איך נקבל את המידע הכי אמין לפני רכישה ברשת?
לפני שמזמינים מאתר לא מוכר, יש לבדוק ברשת אם מדובר באתר לגיטימי, מי עומד מאחוריו, ואם יש להם מדיניות החזרות. כל המידע הזה מחויב להופיע בתחתית דף הבית של האתר.
מומלץ לחפש את המוצר במספר אתרים. אתרי השוואות, כמו אלו שחברת נטורל אינטליג'נס מפעילה בארה"ב, הם מקור מצוין לביצוע מחקר שוק פשוט ברשת. באתרים המקצועיים משקיעים הרבה בבחינת הביקורות של המוצרים והשירותים שממליצים עליהם, ומסתמכים על מומחים ובודקי איכות על מנת לוודא שאכן מדובר במוצרים ושירותים מומלצים.
בסופו של דבר, הטיפ הכי חשוב כדי למנוע עוגמת הנפש, הוא שאם משהו נראה לכם חשוד, עדיף לא להזמין אותו, מאשר להסתכן בכך שהפריט לעולם לא יגיע ותפסידו כסף, או גרוע מכך, שיגנבו לכם את פרטי האשראי.