פתיחת חנות הדגל של רשת ספאר בכפר סבא מהווה אירוע משמעותי בשוק הקמעונאי בישראל. המיקום שנבחר לחנות, באזור התעשייה של כפר סבא, מציב את SPAR במרכז התחרות מול רשתות קמעונאיות גדולות ומוכרות בישראל. זהו אתגר משמעותי לרשת, אך גם הזדמנות להציג חלופה אירופאית ובינלאומית לצרכנים הישראלים.
ספאר מביאה לישראל מודל קמעונאות שונה מהמקובל במדינה, עם דגש על איכות, על שירות ועל חווית קנייה אירופאית. הרשת החדשה עשויה להציע מגוון רחב יותר של מוצרים בינלאומיים, בתקווה שתצליח לממש את התרבות הארגונית שלה, ותשמור על עקרונות של קיימות ותמיכה בקהילה. אחרי תקופה לא קצרה שאנו שומעים על המותג, ולאחר ניסיון לשיתוף פעולה עם שופרסל (שלא צלח) – ברור לכולנו שיש צורך באסטרטגיות נכונות וחדשניות להצלחה בגלל המורכבות בשוק הישראלי.
כתבות נוספות בכסף >>
- "הבלמים לא הגיבו. הייתי נתון לחסדי הגורל": בלי אזהרה, הטסלה סטתה מהכביש והתנגשה בעוצמה בעמוד
- הדוח שחושף: מספר המיליונרים בארה"ב מזנק בחדות
- הריבית יורדת והציבור עלול לחזור על טעות הרסנית: כך תמנעו זאת
כעת, עם פתיחת החנות החדשה, הכניסה של שחקן בינלאומי לשוק הישראלי עשויה להשפיע על המחירים, על השירות ועל המגוון המוצע לצרכנים. זה יכול להוביל לשיפור בתחרותיות של השוק המקומי, ולהגברת הלחץ על רשתות המזון הקיימות.
הביקור ברשת – כמו קפיצה לאירופה
בביקור בחנות הדגל החדשה ניתן לזהות דגש על חוויית הקנייה, על העיצוב בטוב טעם ועל האווירה האירופאית. במחלקת האפייה מחכה נציג שירות או בריסטה, ממנו ניתן להזמין קפה ומאפה איכותי ואף לסעוד בפינת הישיבה בחנות. ביציאה מהחנות הוצב מסלול יחיד של באולינג, שמציע משחק על הנחות - ככל שהורדת יותר פינים כך שווי ההנחה גדל. את ההנחה אפשר לקבל בקנייה הבאה.
מתשאול הלקוחות במקום לגבי חוויית הקניה שלהם, זיהינו תגובות שנויות במחלוקת. לקוחות רבים היו רגילים לרכוש בסניף החרדי של "יש", וכעת ב-SPAR הם גילו מגוון מוצרים שהינם בעלי כשרות לא מוכרת, לצד מוצרים כשרים בדרך המקובלת. גם מוצרי המותג הפרטי ברובם ללא אישור כשרות של הרבנות הראשית לישראל, אך קיימת הפניה למקור בינלאומי לטובת בדיקה עצמאית של הלקוח. כמו כן, טרם הוצגה תעודת כשרות לסניף עצמו או למחלקות הבשר והעופות, מה שמהווה חסם לצרכנים מהציבור הדתי והמסורתי. בספאר מבהירים שכל המוצרים ברשת כשרים. משגיח (שמטפל בכשרות הסניף והמוצרים) מוודא שגם המוצרים שעולים על המדף וטרם קיבלו את הכשרות הפורמלית של הרבנות עומדים בכל הקריטריונים שלה ויקבלו כשרות ותעודה.
פרק חדש בשוק הישראלי
פתיחת חנות הדגל של ספאר בכפר סבא, עשויה לסמל את תחילתו של פרק חדש בשוק הקמעונאות בארץ. יהיה מעניין לעקוב אחר ההשפעה המתמשכת של האירוע הזה על השוק המקומי, ולבדוק האם המותג החדש יוביל לפתרון כלשהו ביוקר המחיה.
כמעט שנה חלפה מאז השקת קארפור, ענקית הקמעונאות הצרפתית בישראל, עם עשרות סניפים ולא מעט הבטחות. אך מהר מאוד הצרפתים הפכו לישראלים – ונכנסו לתרבות המקומית דרך הכיס. בפועל, המגוון שהציע המותג הפרטי ברשת לא היה רב, ואף לא עמד ברף של חלק מהרשתות המקומיות המוכרות. באותו אופן, גם רשת ספאר מציעה כרגע מגוון מצומצם יחסית של מוצרים במותג הפרטי: דגני בוקר, עוגיות, וופלים, שימורים, קפה, ממרחים, פסטה ואורז. לצד זאת, גם לא נראה שקיימת חדשנות או בשורה כלשהי ברשת החדשה, שתוביל למהפך מחירים בשוק.
בהשוואה בין אריזת 375 גרם של דגני בוקר ברשת קארפור ובספאר, קארפור מנצחת עם המותג הפרטי שלה במחיר של 4.90 שקלים, לעומת המותג הפרטי של ספאר במחיר של 6.90 שקלים. הפסטה של המותג הפרטי של ספאר מגיעה באריזה חסכונית במשקל 1 ק"ג ועולה 4.90 שקלים, מול המותג הפרטי של קארפור שבהשקה נמכר במחיר מוזל של 2 שקלים וכיום מחירו 3.50 שקלים (כלומר, 7 שקלים לק"ג). ספאר מציעה גם שקית של 2 ק"ג אורז במחיר של 9.90 שקלים, כלומר ק"ג אורז בחמישה שקלים, מול המותג הפרטי של שופרסל – שמציע כמות דומה במחיר של 7.90 שקלים לק"ג. גם ביחס למוצרי העוגיות והוופלים, המחירים מקבילים לרשת קארפור, כך שלא נראה שספאר מביאה איתה בשורה במובן הכלכלי.
סקירה של סל קניות עם 51 פריטים זהים ב-9 רשתות שיווק מובילות, הראתה כי המחיר הממוצע לסל הוא 763 שקלים. מחיר זה הוא בדיוק עלות הסל בחנות החדשה של ספאר, ולכן הרשת מדורגת במקום החמישי מבין 9 רשתות השיווק בארץ. הפער בין הרשת הזולה ביותר במדגם לבין הרשת היקרה ביותר, עמד על 17%, כלומר 120 שקלים בין רמי לוי לבין טיב טעם (בהתאמה). הפרש הסל בין רמי לוי (הרשת הזולה ביותר) לבין ספאר עמד על 55 שקלים, שהם כ-8% הבדל.
*הנתונים מבוססים על המחירים המוצעים בחנות ספאר כפר סבא. נתוני הסקר הוצאו מאתר "פרייסז", נכון לתאריך 19/03/2024 ט.ל.ח.