ערב חג הסוכות שיגרה מנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה, הצעת רכישה מפתיעה לצמרת ישראכרט. אל על מציעה לרכוש 45% ממניות חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל - גבוה בכ־8% ממחיר השוק (ודומה לשווי בהצעת הרכישה שהגישה מוקדם יותר החודש קבוצת הביטוח מנורה מבטחים לישראכרט).

אל על, נזכיר, נמצאת בתקופת שיא בעסקיה עקב הפסקת הטיסות מצד רוב חברות התעופה הזרות שמאפשרת לה לגבות מחירים מפולפלים מהטסים מישראל ואליה. כפועל יוצא, הכפילה מניית החברה את ערכה בשנה האחרונה, והיא משקפת לאל על שווי של 3.2 מיליארד שקל. יתרה מכך, מאז השפל במחיר המניה של אל על (דצמבר 2021) היא זינקה בכמעט פי 5.

קצב צבירת הרווחים האדיר של אל על מאז פרוץ המלחמה אשתקד (כ־150 מיליון דולר ברבעון השני בלבד) וצבירת המזומנים בקופתה, הגדילו, כך נראה, את התיאבון של מנהליה ושל בעל השליטה, קני רוזנברג, לחפש מנועי צמיחה חדשים שגם יוכלו לייצב את עסקי התעופה התנודתיים בעתיד.

עם זאת, בשוק מטילים ספקות בסיכויי התממשות הצעת ההשתלטות של אל על לכדי עסקה. אבל בזמן שהעיניים נשואות לרשות התחרות, שכבר בודקת את אל על בשל מחירי הטיסות הגבוהים בתקופת המלחמה, נראה שקשיים רגולטורים יגיעו מכיוון נוסף - בנק ישראל. גלובס עושה סדר בעסקה שמונחת על השולחן, ובסיכויי ההצלחה שלה.

מה מציעה אל על עבור השליטה בישראכרט?

אל על מציעה לרכוש 45% ממניות ישראכרט, הנסחרת בשווי נמוך ממנה, של 2.9 מיליארד שקל, בדרך של הקצאת מניות פרטית. הנתח שאותו מציעה אל על לרכוש גבוה מזה שהציעה מנורה (32%). לפי הדיווח של חברת התעופה הצעתה "יוצרת לישראכרט גרעין שליטה משמעותי ויציב. היא גם מעניקה לישראכרט ולבעלי מניותיה ערך כספי ישיר גדול בהרבה, במונחים מוחלטים, מזה שכבר הוצע להם (ע"י מנורה, ח"ש)".

הסיבה לכך שאל על מציעה לרכוש יותר מניות קשורה לפי ההערכות להוראות בנק ישראל שמחייבות את מי שרוצה להחזיק גרעין שליטה בישראכרט, לרכוש לפחות 30% בחברה זו, כאשר על בעל השליטה - במקרה של אל על מדובר בקני רוזנברג (באמצעות בנו אלי) - צריך להחזיק בשרשור לפחות 20% מישראכרט. היות והנתח של רוזנברג באל על הוא 47% בלבד, הרי שאל על נדרשת להחזקה גבוהה יותר ממנורה כדי לעמוד בהוראה זו.

כדי לרכוש 45% ממניות ישראכרט לפי תנאי ההצעה תידרש אל על לשלם 1.4 מיליארד שקל לבעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי. עם זאת, בהצעתה היא מציינת כי היא תדון עם הנהלת ישראכרט "על חלוקת דיבידנד מיוחד לבעלי המניות", טרם העסקה, מה שיפחית את שווי התמורה. לפי ההצעה, "סכום הדיבידנד שיחולק יידון בין הצדדים וייקבע בהסכם שייחתם ביניהם, ואולם הצעתה של אל על אינה מותנית בהסכמה על חלוקת דיווידנד לפני סגירת העסקה בהיקף מסוים או בכלל".

מדוע אל על רוצה את ישראכרט?

אל על נמצאת כאמור בתקופה מצוינת בעסקים, אך גם שם זוכרים כי רק לפני כשנתיים עדיין התנוססה הערת "עסק חי" של רואי החשבון בדוחות החברה - זכר למשבר אליו נקלעה בתקופת הקורונה ואשר איים על המשך קיומה. רכישת השליטה בישראכרט, מבחינתה, תעניק לה פעילות עסקית יציבה בעלת פוטנציאל צמיחה, שתוכל לייצב את עסקי התעופה התנודתיים לאחר שהדומיננטיות שממנה היא נהנית כיום בנתב"ג תפחת.

במכתבה לראשי חברת כרטיסי האשראי טוענת מנכ"לית אל על, בן טל גננסיה, כי "ישראכרט פועלת בעיקר בתחומי ההנפקה והסליקה של כרטיסי חיוב ישראלים ובינלאומיים, וכן בתחום המימון שבמסגרתו היא מציעה ללקוחותיה מגוון מוצרים ופתרונות מימון ואשראי... שילוב תחומי פעילות אלה עם אל על יאפשר לישראכרט אופק חדש של דינמיות, צמיחה וחדשנות, ויקנה לה יכולת חדשה ומשמעותית מאד לפתח פעילות בשווקים חדשים".

כיצד תממן אל על את העסקה?

לא נראה כי מדובר בבעיה. בקופתה של אל על נצברו בסוף הרבעון השני כמעט מיליארד דולר במזומנים ופיקדונות, וברבעונים הבאים היא צפויה לתפוח במאות מיליוני דולרים נוספים (התזרים של החברה ברבעון השני לבדו עמד על כמעט 400 מיליון דולר).

אלא שאל על גם מנועה מלחלק את יתרות הרווחים שלה כדיבידנד לבעלי המניות, וזאת בשל התחייבות למדינה שחילצה אותה מקריסה בתקופת משבר הקורונה לאחר שבשנים 2020־2021 נצבר לחברה הפסד של כמעט מיליארד דולר. כחלק מתנאי המימון הממשלתי לו זכתה, התחייבה שלא לחלק דיבידנדים מרווחיה עד לשנת 2026.

מכאן שההשקעה בישראכרט, הנעשית לפי שווי ההון העצמי של חברת כרטיסי האשראי, עשויה להתברר כצעד פיננסי משתלם, לנוכח התשואה להון שמניבה ישראכרט (מעל 9%) ומדיניות הדיבידנדים הנדיבה שלה (עד 40% מהרווח השנתי). מדובר בשיעור תשואה כפול ממה שיכולה לקבל אל על כיום עבור פקדון בנקאי.

מה המכשולים המרכזיים שניצבים בפני העסקה?

אל על נדרשת לאישורים משני רגולטורים כדי להשלים את העסקה לרכישת השליטה בישראכרט ועל פניו הסיכויים שתקבלם קלושים. הראשון הוא אישור רשות התחרות, שכבר מנעה בתחילת השנה הנוכחית עסקה לרכישת חברת כרטיסי האשראי ע"י קבוצת הביטוח הראל, וזאת בשל חשש מפגיעה בתחרות בשוק ביטוחי החיים.

לעסקה הנוכחית, מגיעה אל על עם כרטיס האשראי שהיא מציעה ללקוחות מועדון הנוסע המתמיד שלה, "פליי קארד", אותו מנפיקה כיום בעיקר חברת כאל, המתחרה בישראכרט. לאל על נקודת יציאה מההסכם עם כאל להנפקת הכרטיס בשנת 2026.

לפי דוחות אל על, מספר כרטיסי האשראי של פליי קארד בסוף המחצית הראשונה של השנה עמד על 414 אלף, כאשר נתח שוק שלו מסך העסקאות בשוק כרטיסי אשראי מוערך בכ־7.5%־10%. חלקה של ישראכארט מוערך ב־45%־40% כך שנתח השוק המצרפי של שתי החברות בשוק כרטיסי האשראי עשוי לעלות על 50% וליצור בעיית ריכוזיות שרשות התחרות תתקשה לאפשר, כמו גם העברת מידע אפשרית בין הצדדים על לקוחות (ראו מסגרת).

מכשול גבוה אף יותר עלול להיות אישור בנק ישראל לעסקה. לפי הקריטריונים של בנק ישראל למתן היתר שליטה בסולק ובחברת כרטיסי אשראי, כמו ישראכרט, שפורסמו בשנת 2018, השיקולים המרכזיים שנגיד בנק ישראל שוקל באשר להתאמתו של מבקש ההיתר מתייחסים לארבעה תחומים עיקריים: יושר ויושרה אישיים ועסקיים, חוסן פיננסי, אסטרטגיית השקעה וניסיונו העסקי של מגיש הבקשה. בנוסף הראל, שקיבלה את ההיתר מבנק ישראל (אך נפסלה על ידי רשות התחרות) ציינה בדיווח לבורסה כי נדרש ממנה לשמור על היחסים הפיננסיים, שכוללים ש"היחס בין ההון העצמי לסך הנכסים במאזן יעמוד על לפחות 50%.