המדריך המלא לבקשת פיצויים מהמדינה: כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל" קיימות מספר חלופות עבור עסקים שנפגעו מהמלחמה, לקבלת מענקים. ראשית, "המסלול האדום" אשר נועד לתת פיצוי מלא ללא תקרת פיצוי, לעסקים הנמצאים עד 9 ק"מ מגבול הצפון או 7 ק"מ מרצועת עזה. שנית, מענקים במסלולים שונים לאזורים מיוחדים שמשרד הביטחון הטיל עליהם מגבלות מיוחדות. שלישית, מענק המשכיות עסקית שנועד לפצות עסקים בכל רחבי הארץ, בגין הוצאות קבועות ועלויות שכר.
הוראת השעה שנחקקה עבור מענק המשכיות עסקית, דומה לחקיקת מענקי הקורונה, ועל כן אפשר לזקק המלצות מתוך הניסיון הרב שנצבר במענקי הקורונה:
רשות המיסים עשויה לאתגר את הקשר הסיבתי בין המלחמה לבין הפגיעה בעסק
קבלת המענק מותנית בכך שקיים קשר סיבתי בין מלחמת "חרבות ברזל" לבין הפגיעה בעסק. זאת, על אף שבמקרים רבים הקשר הסיבתי מובן מאליו לעסקים ולמייצגים. רשות המיסים נוהגת לאתגר את קיומו של הקשר הסיבתי, בייחוד בעסקים בעלי מחזור תנודתי או בעסקים שחלה ירידה כלשהי במחזורם טרם כניסת הוראת השעה. במקרים רבים, ועדות הערר חלקו על עמדת רשות המיסים בנושא זה.
אם מחזור הבסיס נמוך מהמחזור הממוצע של העסק, אפשר לבקש התאמה
לפי עמדת רשות המיסים, אשר נתמכה בפסיקות של ועדות ערר בנוגע למענקי הקורונה, יש לנטרל ממחזור הבסיס עסקאות חריגות – ובעסק עם מחזור תנודתי להעדיף מחזור ממוצע על פני מחזור בתקופת הבסיס. תיקון מחזור הבסיס על ידי רשות המיסים, מתבצע במקרים שבהם מחזור הבסיס גבוה, אולם התאמה כאמור יכולה להיעשות מראש גם ביוזמת העסקים – כאשר מחזור הבסיס נמוך מהמחזור הממוצע של העסק.
אם לעסק שלכם יש הוצאות נמוכות, רשות המיסים עלולה לדרוש בחזרה חלק מהמענק
ישנם עסקים אשר נוסחת המענק יוצרת אצלם קבלת מענק בסכום גבוה משמעותית מסכום ההוצאות הקבועות בעסק. במקרים רבים במענקי הקורונה, נהגה רשות המיסים לדרוש בחזרה את סכום המענק העודף, וייתכן שהדבר יתרחש אף במענקים אלו.
אם לעסק שלכם יש הוצאות גבוהות, אתם יכולים לבקש הגדלה של המענק
יש עסקים שנוסחת המענק יוצרת אצלם קבלת מענק בסכום נמוך משמעותית מסכום ההוצאות בעסק. במקרים אלו, ניתן לבקש מרשות המיסים בעת הגשת הבקשה, להגדיל את סכום המענק עד לסכום של פי 1.5 מהמענק שהתקבל באמצעות הנוסחה הרגילה. ככל שרשות המיסים מסרבת להגדלה כאמור, ניתן לערר על כך בפני ועדת ערר. סמכות זו לא נוצלה מספיק במענקי הקורונה, ומומלץ לבקש את ההגדלה במקרים המתאימים.
אם היה שינוי עסקי מהותי בשנת 2023, אפשר לבקש מרשות המיסים התייחסות שונה
עסק שכתוצאה מפתיחת סניפים חדשים בשנת 2023 או משינוי עסקי מהותי אחר, שבעקבותיו גדל המחזור באופן משמעותי (באופן שהשוואה למחזור הבסיס בשנת 2022 אינו משקף את הקיטון במחזורי העסק) – נדרש לשקול להגיש את הבקשה כ"עסק חדש". כך, ניתן לבסס את מחזור הבסיס על המחזור בשנת 2023 טרם פרוץ המלחמה.
אם רשות המיסים תקבע שבעת בקשת המענק התרשלתם – היא עשויה להטיל עליכם קנסות
ככל שעסק יידרש להחזיר למעלה מ-50% מסכום המענק שקיבל, ואם נקבע כי העסק התרשל או ביצע עסקה מלאכותית בעת הגשת הבקשה – יכולה רשות המיסים להטיל קנס בשיעור של 25%-40% מסכום ההחזר, בנוסף לריבית ולהפרשי הצמדה. כך לדוגמה, רשות המיסים ציינה בפני ועדת הכספים בכנסת, כי דחיית תקבולים מכוונת מלקוחות על מנת לייצר ירידת מחזורים – עלולה להיחשב כעסקה מלאכותית.
אם תהיה דרישה להחזרת המענק, הוא יהיה צמוד למדד ובתוספת ריבית
בניגוד למענקי הקורונה, כל מענק שיידרש להחזיר, יהיה צמוד למדד ובתוספת של ריבית שנתית, בשיעור של 4%.
החזרת המענק לא תידחה גם אם תגישו ערר
רשות המיסים פרסמה כי הגשת השגה או ערר אינה דוחה את מועד החזרת המענק, שנקבע לגביו על ידי נציג רשות המיסים כי שולם ביתר. לגישתנו, דבר זה אינו מעוגן בחוק ואינו מתכתב עם המציאות, היות ודרישות רבות של רשות המיסים מתבררות כשגויות בשלב הדיונים בוועדות הערר.
מי יכול לנהל את ההליך בוועדת הערר?
ניהול ההליך בוועדת הערר יכול להתבצע על ידי: העוסק עצמו, יועץ מס, רו"ח או עו"ד, כאשר עלות ניהול ההליך שונה בין האפשרויות השונות. יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שמדובר בהליך משפטי, שבו חובת ההוכחה היא על העוסק, ויש חשיבות גבוהה לאופן ניהול ההליך על התוצאה האפשרית. אי-ניהול ההליך באופן נכון, עלול להשפיע על גובה המענק שייקבע, ואף למנוע את האפשרות להגיש ערעור ככל שיידרש, על החלטת ועדת הערר.
הכותב הינו עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות'