ישראלים רבים ממשיכים לחוות קשיים בשימוש בתחבורה ציבורית, גם חודש לתוך המלחמה. רבים מצוותי האבטחה בתחנות רכבת ישראל גויסו למילואים, דבר שהוביל לחוסר משמעותי בכוח אדם בתפעול התחנות וסגירה של תחנות רבות משיקולים ביטחוניים. גם בתחנות שכן פועלות, לוח הזמנים משובש והרכבות מגיעות בתדירות נמוכה מהרגיל.
עמוד הפייסבוק של רכבת ישראל מוצף בימים האחרונים בפניות זועמות של גולשים. ״מה עם בית שמש-ת״א, רוצים לשמור על הכלכלה״; ״תחזירו את גני אביב בבקשה״; ״מה עם תחנת ראשון לציון ראשונים? אין סיבה שתישאר סגורה״; ״מתי רעננה דרום חוזרת לפעילות מלאה? זה מאוד חשוב למגזר היי טק ולחוסן המשק כולו״; ״תחנת כפר ברוך לא חוזרת לפעילות? עולים פה לא מעט נוסעים מכלל האזור״. אלו הן רק קומץ מהתלונות שמופיעות בו.
״מאז שהרכבת הפסיקה לעבוד יש לי בעיה להגיע לעבודה שנמצאת ברמת גן. אני גר בשכונת גני אביב בלוד והתחנה סגורה כבר שבועיים", מספר יותם חריזמן (28), תושב לוד. לדבריו, השירות החלופי שהרכבת מציעה אינו יעיל. "האוטובוסים שמציעים לנו כתחליף בקושי מתפקדים וגם בתחנות רכבת שכן עובדות, יש רכבות פעמיים בשעה במקום כל רבע שעה. בשכונה של 20 אלף תושבים שחצי ממנה משתמשים קבוע ברכבות, זה פשוט לא מספיק".
"לא ייתכן שאנשים יחכו שעה בין רכבת לרכבת"
השיבושים בתחנות הסגורות משפיעות גם על חיילי המילואים, שמבקשים להגיע הביתה לביקור קצר או לחזור לחזית. "לא כולם מגיעים עם רכב", מספר קצין במילואים ביחידה 8200, "זה אומר שיש תלות גדולה מאוד בהסעות שהבסיס מספק. אבל ההסעות והמשמרות המבצעיות לא מסונכרנות, ולכן אי אפשר תמיד להסתמך עליהן. זה לא נעים לדבר על שטויות כאלה בזמן מלחמה, אבל אנשים בסך הכל רוצים להתרענן קצת ולחזור – ונתקעים".
מפעילי עמוד הפייסבוק של הרכבת נתקלים בתסכול רב גם בנושא תדירות הרכבות. "לא יתכן שאנשים שעובדים ייאלצו לחכות שעה בין רכבת לרכבת״, כתבה גולשת. ״מה קורה עם הפתיחה של היציאה הצפונית בתחנת רכבת סבידור מרכז? אתם רואים מה קורה ביציאה הדרומית לכיוון רמת גן? ממש דבר לא נורמלי. גולש אחר כתב ״מה קורה עם תחנות שסגרתם כמו הוד השרון? והורדתם משמעותית את התדירות מכפ"ס נורדאו? יש מלחמה במדינה, חזרתם לעשות שכונה".
בתגובה בעמוד נכתב מצד הרכבת: ״אני מבינה שזה מתסכל שהתדירות ירדה. ואכן - יש מלחמה במדינה, ועל כן חלק ניכר ממפעילי הרכבות שלנו - נהגים.ות ופקחים.ות - ומאבטחי התחנות שלנו - גויסו לשירות מילואים. בתחנות כמו טבעת השרון, יש מספר תחנות שסמוכות יחסית אחת לשנייה, וניתן להגיע לתחנת רכבת אשר כן פתוחה. בתקווה שנשוב לפעילות מלאה בקרוב״.
בימים האחרונים נעשים מאמצים לתגבור התדירות בקווים, במטרה לפתוח בהמשך תחנות נוספות שנסגרו. כך למשל, תוגברו תדירות בקווי נהריה-באר שבע ובנימינה-רחובות לשתי רכבות בשעה. בנוסף, נפתחו מחדש תחנות עפולה ובית שאן, וביום ראשון תיפתחנה מחדש שלוש תחנות נוספות: קריית מלאכי יואב מזכרת בתיה ופאתי מודיעין.
תגובת רכבת ישראל: "רכבת ישראל פועלת בעת הזו בהתאם להנחיות משרד התחבורה וגורמי הבטחון. בשל אילוצים תפעוליים הנובעים מהמצב הבטחוני, וביניהם גם מחסור בצוותים כתוצאה מגיוס למילואים, מופעל בימים אלה לו"ז מיוחד, הכולל הורדת תדירות בחלק מהקווים וסגירת מספר תחנות רכבת, הקרובות באופן יחסי לתחנות אחרות שנשארו פתוחות.
אנו ממליצים להתעדכן במידע המלא, ואודות היסעים המופעלים בחלק מהתחנות הסגורות, באתר האינטרנט, היישומון, או מוקד השירות הטלפוני (*5770)".
תגובת משרד התחבורה: "עקב המצב הביטחוני ובהתאם להנחיות כוחות הביטחון, בתחילת המלחמה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הקצה אוטובוסים ונהגים רבים שגויסו למאמץ הלאומי. עקב כך, היה שינוי משמעותי בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ.
במסגרת זאת, כחלק מהמאמץ התיאומי וסיוע למפונים מבתיהם, משרדנו באמצעות חברות התחבורה הציבורית מעניק שירותי הסעות ללא עלות למפונים מהדרום והצפון שמשתכנים בבתי מלון באילת, ים המלח וירושלים.
בנוסף, חברת רכבת ישראל מסייעת בשינוע כוחות ביטחון וציוד צבאי, ובקרוב אף היא תבצע פעילות ייחודית לטובת אזרחי ישראל וחיילי צה"ל.
יצוין כי בימים אלו, שירותי התחבורה הציבורית חוזרים לסדרם ומדי יום הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת מדידה של נתונים, ובהתאם לכך מגדילה את השירות בכל רחבי הארץ. כיום אנו עומדים על כ-80 אחוז מהשירות.
מדי יום אנו דואגים לפרסם את השינויים בתחבורה הציבורית, בין השאר עקב הנחיות כוחות הביטחון ופיקוד העורף. המידע זמין גם במוקד הטלפוני 8787* ובמוקד חברות התחבורה הציבורית".