נוסעי התחבורה הציבורית שוב נפגעים מהמשך המלחמה ומהשחיקה ההולכת וגוברת של חיילי המילואים. נוסעי הרכבת במרכז ובצפון, שנאלצו לסבול מסגירתן של שלוש תחנות בגלל במחסור במאבטחים, שנקראו לזמני שירות ארוכים במיוחד.

רכבת ישראל סובלת ממחסור גדול יחסית של מאבטחים. שכ-250 מתוך כ-950 מאבטחים חסרים (למעלה מ-25%) בעיקר בגלל גיוס רבים מתוכם למילואים. כדי להתמודד עם המחסור סגרה החברה מאז ה-6 באוקטובר, שלוש תחנות – התחנה בצומת חולון, תחנת בת ים קוממיות, שתיהן תחנות ביניים בקו אשקלון – הרצליה, ותחנת הרכבת אחיהוד. ברכבת טוענים שהתחנות שנסגרו, נבחרו על בסיס מספרי נוסעים, קרבתן לתחנות רכבת חלופיות פעילות ושיקולי שירות נוספים.

לגבי הקרבה לתחנות חלופיות, למשתמשים בתחנת אחיהוד מציעה רכבת ישראל כתחליף, את תחנת כרמיאל, המרוחקת כ-17 קילומטרים מהתחנה. למשתמשים בתחנה בצומת חולון, מציעה רכבת ישראל את תחנות וולפסון חולון, מרחק של 15-20 דקות הליכה ובת ים יוספטל המרוחקת יותר. למשתמשים בתחנת הקוממיות, תחנה מרכזית עבור משתמשי הרכבת בבת ים, בעיקר אלה שמגיעים ויוצאים מאזור התעסוקה הגדול הסמוך, מוצעות כתחליף גם כן התחנות בוולפסון חולון וביוספטל.

נכון לעכשיו, אין עדיין בשורות למשתמשים בתחנות אלו, כי ברכבת ישראל עדיין אין צפי לפתיחתן. התגובה הרשמית של רכבת ישראל: "כשנדע את התאריכים, נפרסם אותם".

ברכבת מציעים 63 שקל לשעה למאבטח

שחיקת אנשי המילואים ידועה כבר חודשים רבים, והיא משפיעה על סטודנטים, עצמאים ועל פעילויות רבות במשק. נכון לעכשיו, ועל רקע המאבק על חוק ההשתמטות, לא ברור מתי תיפטר הבעיה. על פי הערכות במערכת הביטחון, גם בשנת 2025 יידרשו אנשי המילואים לשירות בין שלושה לארבעה חודשים לפחות. כרגע לא נראה שיש אופק להסדר כלשהו, מדיני או אחר, שימתן את הצרכים של הצבא.

בצה"ל ממשיכים לדרוש מהממשלה לקדם חוק מילואים חדש שיסדיר את הכפלת ואף את שילוש ימי המילואים שכל חייל יעשה מדי שנה ביחס לשנים שקדמו למלחמה, לצד הארכת שירות החובה מ-32 חודשים לשלוש שנים מלאות. אלא שהתיקונים הללו לא מקודמים בקואליציה בעקבות שיקולים פוליטיים, הקשורים לניסיון לעגן בחוק את השתמטות החרדים משירות צבאי.

הכוחות בשטח (צילום: דובר צה
חיילי מילואים ברצעות עזה. אין הקלות|צילום: דובר צה"ל

"מאבטחים הם אוכלוסייה צעירה שמגיעה לרוב מחילות קרביים, כלומר הם הראשונים להיות מגויסים למילואים והאחרונים להשתחרר ממילואים", מסרה ל-mako מדוברות רכבת ישראל. "תנועת הרכבות פועלת כסדרה בכלל הקווים והתחנות, מלבד תחנות אחיהוד, צומת חולון ובת ים קוממיות, אשר נסגרו כתוצאה מהסיוע במאמץ המלחמתי. בנוסף נסגרו חלק מהכניסות המשניות בחלק מהתחנות. תיעדוף התחנות והכניסות נעשה לאחר בחינת מספרי נוסעים בתחנות ובכניסות שנסגרו, וקרבתן לתחנות חלופיות או כניסות אחרות שנשארו פתוחות".

אתם לא מצליחים לגייס מאבטחים חדשים?
"אנו פועלים כל העת לצמצום השפעות המצב על השירות, מגייסים ומכשירים צוותים נוספים במסלולים מהירים (שאינם באים על חשבון הכשרה מקצועית), עושים התאמות נוספות בהיבטי כוח אדם וניהול תנועה. יש בעיה. יש פול מצומצם של מאבטחים עם הכשרה וניסיון מתאים, והמון ארגונים וחברות שמתחרות עליהם".

אגב, ברכבת ישראל מציעים החל מ-63 שקלים למאבטח והחל מ-47 שקלים לבודק. אגב, לדברי פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה, "במשרדי הממשלה משלמים 74-80 שקלים לשעה אך הדרישות הן גבוהות במיוחד – גובה של 1.80 מטרים, יוצאי יחידות קרביות עם העדפה לקצינים" הוא מספר. לדבריו, המאבטחים מועסקים בידי חברות האבטחה, אך הלקוח קובע את גובה השכר והתנאים הנוספים.

"המצוקה במאבטחים אינה חדשה, למעשה היא נמשכת מאז הקורונה, אבל החמירה עם המלחמה הנוכחית," מוסיף שיף. לדבריו, חסרים היום כ-20 אלף מאבטחים, שרובם מגויסים למילואים לתקופות ארוכות, משום שהם באים מיחידות קרביות. גם רכבת ישראל מגייסת מאבטחים מחברות אבטחה, ועליה להתחרות על המצאי המצומצם הקיים והביקוש הגדולים מנגד."

6 כניסות משניות שסגרה רכבת ישראל

המחסור הגדול במאבטחים הביא לצעד נוסף של רכבת ישראל שבנוסף לסגירת שלוש התחנות, היא סגרה גם כניסות משניות ב-6 תחנות נוספות:

הכניסה הצפונית מכיוון הבורסה לטרמינל מודעי בתחנת תל אביב סבידור מרכז (מתאפשרת ממנה יציאה בלבד).

הכניסה המערבית לתחנת חיפה חוף הכרמל (הכניסה המזרחית פעילה).

הכניסה הצפונית לתחנת רמלה (הכניסה הדרומית פעילה).

הכניסה המערבית לתחנת בנימינה (הכניסה הראשית פעילה).

כניסת הקניון לתחנת מרכזית המפרץ (כניסת מרכזית העמק פעילה).

כניסת צד מרכז תחבורה לתחנת מודיעין מרכז (הכניסה הראשית פעילה).