מחקרים מצאו כי אנשים שמתעוררים השכם בבוקר הם בדרך כלל אנשים שיותר נוקטים ביוזמה ובפעולות שמסייעות לפתור מראש בעיות שעלולות לצוץ, מאשר אנשים שנשארים ערים עד לשעות הקטנות של הלילה ומתעוררים בשעה מאוחרת. הם גם בדרך כלל בעלי מזג נעים יותר ומאושרים יותר מאשר ציפורי לילה.  

כך לפחות טוען הפסיכולוג והסופר האמריקאי טראוויס בראדברי, נשיא חברת ההכשרה והייעוץ בתחום האינטליגנציה הרגשית, TalentSmart.

ד"ר בראדברי, הנחשב למומחה לאינטליגנציה רגשית ואף הוציא בספר בנושא, פירסם ברשת החברתית העסקית לינקדאין מאמר בו הציג רשימה שמונה הרגלים שעליהם מקפידים אנשי עסקים מצליחים ומשכימי קום מדי בוקר.

1. לשתות מים עם מיץ לימון

"שתיית מים על מיץ לימון סחוט מיד לאחר שקמים בבוקר מקפיצה את רמת האנרגיה הן מבחינה גופנית והן מבחינה שכלית", כתב בראדברי. "לאחר השתייה, יש להמתין 15-30 דקות לפני שאוכלים משהו, וזה משך זמן מושלם להתעמלות", הוסיף.

בראדברי ממליץ לאנשים במשקל של פחות מ-68 קילוגרם להסתפק במיץ סחוט ממחצית הלימון בלבד, יחד עם מים, ולאנשים מעל למשקל זה על לימון שלם.

2. התעמלות

אנשי עסקים ומנהלים ידועים כמו הבעלים של אימפריית וירג'ין, ריצ'רד ברנסון, מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל סטארבקס, הווארד שולץ, ומנכ"ל וולט דיסני, בוב אייגר, מתעוררים זמן רב לפני שש בבוקר כדי לעשות פעילות גופנית.

ילדה עושה התעמלות קרקע (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ילדה עושה התעמלות קרקע|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מחקר שנערך במכון המחקר של מזרח אונטריו בקנדה מצא כי אנשים שעשו התעמלות פעמיים בשבוע במשך 10 שבועות נהנו משיפור מכישוריהם החברתיים, האקדמאים והגופניים. מחקר נוסף שבוצע באוניברסיטת בריסטול מצא כי אנשים שעשו התעמלות מדי יום היו אנרגטיים יותר ובעלי גישה חיובית יותר.

3. להתנתק

הווארד שולץ, העומד בראש רשת בתי הקפה הגדולה בעולם, מתחיל את יומו בלשלוח לעובדים אי-מייל להגברת המוטיבציה, אולם מיד אחר כך הוא מתנתק ומקדיש את זמנו להתעמלות ולבני משפחתו.

"אם אתם מתעוררים וצוללים ישר לאי-מיילים, טקסטים ופייסבוק, יש סיכוי גדול יותר שתאבדו את כושר הריכוז, והבוקר שלכם יתנהל על פי הצרכים והרצונות של אנשים אחרים", כתב בראדברי. "הרבה יותר בריא להקדיש את הדקות הראשונות יקרות הערך של היום לעשיית משהו מרגיע, אשר יקבע טון רגוע וחיובי יותר להמשך היום".

4. לאכול ארוחת בוקר בריאה

"כל דבר שתאכלו לארוחת בוקר כבר יציב אתכם בעמדת עדיפות על פני אנשים רבים אחרים. אנשים שאוכלים ארוחת בוקר נוטים פחות לסבול מעודף משקל, נהנים מרמת סוכר יציבה יותר, ונוטים להיות פחות רעבים במהלך היום. ואלו רק הנתונים הסטטיסטיים לגבי אנשים שאוכלים כל דבר לארוחת בוקר", כתב בראדברי.  

"אם תאכלו מזון בריא לארוחת בוקר, הדבר יסלול את הדרך ליום פורה בעבודה. ארוחת בוקר בריאה נותנת לכם אנרגיה, משפרת את הזיכרון לטווח קצר, ותסייע להם להתרכז לפרקי זמן ממושכים יותר".

5. מודעות קשובה

מדיטציית קשיבות (Mindfulness Meditation), או כניסה למצב תודעתי של התבוננות ממוקדת בחוויית ההווה, צוברת פופולריות הולכת וגוברת בקרב מנכ"לים מצליחים, בזכות תרומתה העצומה לפריון העבודה ולהרגשה הכללית.

מדיטציה (צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL)
מדיטציה|צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL

לפי בראדברי, מחקרים מראים כי מודעות קשובה מסייעת להתמודד עם מתחים, משפרת את יכולת המיקוד, ומגבירה את היצירתיות ואת האינטליגנציה הרגשית.

6. לקבוע יעדים יומיים

"המדינאי האמריקאי בנג'מין פרנקלין הקפיד באופן כפייתי על תכנון יומו. מדי יום, הוא היה מתעורר בשעה ארבע לפנות בוקר, ומכין תוכנית מפורטת לאותו יום", כתב בראדברי.

תכנון מוקפד ושקול של היום יגביר באופן חד את הסיכוי להשגת היעדים שקבעתם לעצמכם. "אני מעדיף לקבוע את היעדים היומיים שלי אחרי שאני עושה מדיטציית קשיבות, מכיוון שהרוגע והבהירות שהיא מביאה עמה מסייעים לי לקבוע יעדים מוגדרים ויעילים", הוסיף.

7. יעדים צריכים להיות מעשיים

"אין טעם לקבוע יעדים אם הם לא מעשיים. הקדישו את הזמן הנדרש כדי לוודא כי לוח הזמנים שקבעתם לעצמם לאותו יום הוא בר ביצוע, על ידי כך שתקבעו זמנים מוגדרים לביצוע המשימות שהצבתם לעצמכם", כתב.

"התמקדו בדברים שיסייעו לקידום הקריירה שלכם, לא משנה כמה הם מרתיעים אתכם, והציבו אותם בראש רשימת המשימות היומית. אם תשלימו תחילה את המשימות הקשות, תחושת ההישג והאנרגיה החיובית תלווה אתכם במהלך שארית היום".

לדברי בראדברי, יש להימנע גם מקביעת יעדים מעורפלים, ובמקום זאת יש לנסח אותם באופן מעשי עד כמה שניתן. כך למשל, במקום לנסח יעד כמו "אני רוצה לסיים לכתוב את המאמר שלי", עדיף יהיה לנסחו כך: "אני הולך לסיים את המאמר שלי על ידי כתיבת כל אחד משלושה החלקים שלו, ואקדיש לא יותר משעה לכל אחד מהחלקים".

8. לדעת לומר "לא"

"לא" היא מילה עוצמתית אשר תסייע לכם להגן את שעות הבוקר יקרות הערך. כאשר אתם מחליטים לסרב לבקשות, הימנעו מלומר משפטים כמו "אני לא חושב שאני יכול" או "אני לא בטוח". סירוב למחויבות חדשה נועד לאפשר לכם לעמוד במחויבויות הקיימות, והזמן שלכם בשעות הבוקר הוא מחויבות חשובה.

יתר על כן, מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו מצא שאנשים שמתקשים לומר לא, נוטים יותר לסבול ממתח, שחיקה ואפילו דכאון.