אין תמונה
מזחלת בלפלנד

לפלנד – מזחלות איילים

האיילים הם אייקון מובהק של לפלנד, ייתכן שהסיבה לכך היא שיש כל כך הרבה איילים, בערך כמו מספר האנשים שחיים באזור הזה. מזחלות איילים הם אמצעי תחבורה פופולרי ומאוד וותיק בלפלנד ולא רק בענף התיירות. הרכיבה על המזחלות יכולה להימשך בין 10 דקות למספר שעות, במהירות מתונה. בנוף הלבנטיני שאנו מורגלים בו, נסיעה במזחלת איילים בנוף מושלג יכולה לגמרי להרגיש כמו חלק מאגדה.

גונדולה בוונציה (צילום: Sakchai Lalit | AP)
גונדולה בוונציה|צילום: Sakchai Lalit | AP

ונציה, איטליה – גונדולה

הגונדולה היא סירת משוטים מסורתית ונציאנית צרה, הנראית כמעין קאנו. במשך מאות שנים הגונדולה הייתה אמצעי תחבורה או שיט ראשי הנפוץ ביותר בונציה. את הסירה משיט הגונדולייר, שלעיתים מלווה את השייט בשירה. מעריכים כי במהלך המאה ה-17 וה-18 היו כעשרת אלפים גונדולות, היום נותרו קצת יותר ממאה ועשרים שעדיין פעילות, בעיקר עבור תיירים, את המקומיים משמשות הגונדולות בעיקר בחתונות או במרוץ מקומי.

אין תמונה
רכבת מגלב

שנחאי, סין – רכבת ריחוף מגנטי

נקראת גם רכבת מגלב, זוהי רכבת שמונעת באמצעות כח אלקטרומגנטי, ללא שימוש בגלגלים. המגנטים והאלקטרומגנטים נמצאים על המסילה ועל הרכבת עצמה, הם משנים את מצבם בהתאם להוראות הנהג, ויוצרים כוחות הדוחפים או מושכים את הרכבת בהתאם. לרכבת זו יתרונות רבים: רמת תחזוקה נמוכה, היא פחות מושפעת מאקלים חורפי, חווית הנסיעה נעימה וללא רעידות או חיכוכים והיא מאוד מהירה. באפריל 2015 נקבע שיא העולם במהירות המגלב כאשר הרכבת הצליחה לנוע במהירות של 603 קמ"ש. השיא הקודם עמד על 581 קמ"ש.

האבאל האבאל בפיליפינים (צילום: Paul Lewin, flickr)
האבאל האבאל בפיליפינים|צילום: Paul Lewin, flickr

פיליפינים – האבאל האבאל

כמה אנשים יכולים לרכב על אופנוע אחד? בחלקים מסוימים של הפיליפינים, רכב דו-גלגלי המכונה "האבאל האבאל" יכול לשאת 10 נוסעים יחד עם המטען שלהם. זהו אופנוע יחיד דו גלגלי מאולתר, ואמצעי תחבורה שכיח בדרום הפיליפינים. הוא משמש במיוחד בכפרים נידחים ובכבישים מחוספסים, תלולים וצרים. חקלאים משתמשים בו כדי להעביר את הסחורה שלהם לשוק.

בנגקוק, ארכיון (צילום: רויטרס)
טוק טוק בבנגקוק|צילום: רויטרס

בנגקוק, תאילנד – טוק טוק

כל מי שהיה בתאילנד לא דילג על חווית הנסיעה בטוק טוק – מעין אופנוע טוסטוס המסוגל להכיל עד 4 אנשים ואליו מחוברת יחידה עם מושב אחד. לטוק טוק מנוע קטן ומרעיש והוא הפך לאחד מאמצעי התחבורה המזוהים ביותר עם בנגקוק. רוכבי הטוקטוקים נוסעים יחסית מהר, ועוקפים את התנועה בכבישים כך שהנסיעה מהירה יותר ממוניות. השם "טוק טוק" ניתן לכלי הרכב בגלל הקול שעושה המנוע בעת ההפעלה.

אישה מול בית הסירה שלה באגם דאל, קשמיר (צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL)
אישה מול בית הסירה שלה באגם דאל, קשמיר|צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL

קרלה, הודו – סירות מגורים

בהודו, סירות אירוח הן אטרקציה לתיירים ונפוצות באגם באזור קרלה, ועל אגם דאל ליד סרינגאר בג'אמו וקשמיר. סירות בקרלה, בדרום הודו, גדולות מאוד, הן שטות לאיטן ומשמשות לטיולים ונופשים. בעבר הן שימשו להעברת אורז ותבלינים. סירות המגורים של קרלה נחשבו כאמצעי תחבורה נוח. אורך סירה כזו הוא 18 עד 21 מטרים ורוחבה כ- 4.6 מטרים. גוף הסירה עשוי מלוחות עץ המוחזקים יחד בעבותות של סיבי קוקוס, הגג עשוי מוטות במבוק ועלי דקל והצד החיצוני של הספינה צבוע עם שכבות הגנה של שמן אגוז קשיו.

רכבת תלויה בעיר וופרטל, גרמניה (צילום: www.GlynLowe.com, flickr)
רכבת תלויה בוופרטל|צילום: www.GlynLowe.com, flickr

וופרטל, גרמניה – רכבת תלויה

הרכבת התלויה בעיר וופרטל בגרמניה היא סמלה המובהק של העיר. מסלולה הוא הארוך ביותר באירופה (לאורך של 13.3 ק"מ) ומהראשונים שנבנו בעולם - בשנת 1901. הרכבת תלויה בגובה של 12 מטרים מעל לקרקע ולאורך רוב מסלולה היא תלויה מעל לנהר הוופר, ומהירותה המירבית היא 60 קמ"ש. הרכבת משמשת כאמצעי תחבורה רגיל בתחבורה הציבורית המקומית ומעבירה כ-25 מיליון נוסעים בשנה. ב-1999 קרתה תאונה קשה כשאחד הקרונות התרסק אל הקרקע והביא למותם של חמישה אנשים.

רחפת מול האי וויט (צילום: Matt Cardy, GettyImages IL)
רחפת מול האי וויט|צילום: Matt Cardy, GettyImages IL

פורטסמות, אנגליה – רחפת

רחפת היא  כלי רכב שיכול לנסוע מעל יבשה, מים, קרח, בוץ ומשטחים נוספים. זהו כלי שיט היברידי שמופעל על ידי טייס ולא על ידי קפטן כפי שנהוג לרוב בספינה ימית. ברחפת נעשה שימוש במפוחים כדי לייצר כמויות גדולות של אוויר מתחתיה, שהוא קצת מעל הלחץ האטמוספרי. ההבדלים בלחץ האוויר מתחת לרחפת ומעליה גורם לה לרחף מעל פני השטח. הרחפת הראשונה שאפשר היה לנסוע בה, הומצאה על ידי הבריטים בשנת 1950. כיום הרחפת נמצאת בשימוש ברחבי העולם לצרכים צבאיים ובמשמר החופים, וכמובן לספורט ולצרכי העברת נוסעים ממקום למקום.

טובוגן במדיירה, פורטוגל (צילום: Hilmil1, flickr)
טובוגן במדיירה, פורטוגל|צילום: Hilmil1, flickr

מדיירה, פורטוגל – טובוגן

אמצעי התחבורה הקדום של האי מדיירה בפורטוגל הוא הטובוגן או "מזחלת סלים". המזחלות הופיעו בסביבות 1850, והם עדיין בשימוש כיום, בעיקר בענף התיירות. זוהי מזחלה דו מושבית עשויה נצרים, אותה דוחפים שני גברים הלבושים באופן מסורתי בגדי כותנה לבן וכובע קש, אשר משתמשים בסוליות הגומי של המגפיים שלהם כבלמים. המסע במורד לפאנצ'אל נעשה ברחובות מפותלים וצרים הוא אורך כ-10 דקות ואורכו כ-2 קילומטר.