ליועץ האסטרטגי טים קלי יש רשימה ארוכה ונוצצת של לקוחות פרטיים, ביניהם ביל גייטס, דונלד טראמפ ושרי אריסון, ובישראל עבד עם ראשי בנקים, שרים ורבנים. המסרים שלו רוחניים לגמרי, אבל הוא משלב בהם מודלים מתמטיים ואת העדות שלו להצלחה הוא מביא מעולם העסקים. הוא הצליח הוא הצליח לחולל מהפכות בארגונים כמו אורקל, IBM, מייקרוסופט ו־HP. שורת הרווח שם זינקה במאות אחוזים לאחר ההתערבות שלו, לדבריו.
עוד ב-mako כסף:
- הסופרמרקטים המיוחדים ביותר בעולם
- בשבח העצלות: אולי הגיע הזמן שנעבוד פחות?
- הבנק המסתורי שגובה מעמלות מלקוחות בנק הפועלים
קלי בן ה-53 גר בקליפורניה והוא נשוי ואב לילד. שיטת “ייעוד אמיתי” אותה פיתח ועליה כתב שני רבי מכר, גורסת כי גילוי הייעוד האמיתי מביא איתו מיקוד ואנרגיה חדשים בחיי כל אדם. לטענתו, “ייעוד אמיתי” מגלה לנו במה אנחנו הכי טובים ומה יעשה אותנו הכי מאושרים.
"כשמדברים על יצירת משמעות הכוונה בעצם לחשוב על משהו גדול מעצמך, על הדרך שלך לתרום או להשפיע מעבר. משמעות מגיעה מתרומה לאחרים, לקהילה או לעולם באופן שעושה או מייצר משמעות", הוא מסביר בריאיון.
"הדרך המועדפת היא לעזור ליחיד או ארגון למצוא את הייעוד האמיתי שלו, כיון שיעוד זו הדרך המדויקת עבור אדם או ארגון לאתר איך להכניס מקסימום משמעות עבורו. משמעות יכולה להגיע גם דרך לימוד, צמיחה והפיכתו של אדם לאדם טוב יותר.
חברה שעבדתי אתה באחרונה בדרום אמריקה, חברה שעסקה בפיתוח אסטרטגיה לחברות גלובליות (מהגדולות באותה מדינה) בחרה לעבור תהליך של מציאת ייעוד אישי לכל אחד מעובדי החברה ולחברה עצמה (מדובר בשני תהליכים נפרדים). אותה שנה הייתה השנה הטובה ביותר בביצועי החברה מאז ומעולם וזאת למרות שהייתה שנה קשה מאד לכלכלה של אותה מדינה".
קלי לא מסתפק בדוגמה ממדינות רחוקות, ומספר גם על סטארט אפ ישראל שעוסק במסחר באינטרנט, שנכנס לתהליך של מציאת ייעוד ולחברה ולמחצית מהעובדים בה. לדברי קלי, בעקבות הייעוץ שלו החברה שינתה את הפוקוס ואת המסר שלה. הרווחים, הוא מציין, גדלו ב-1,200 אחוז בשנה. "ממצב של הישרדות הם הגיעו למיליון לקוחות בכל העולם", הוא אומר.
למצוא את המטרה
השאלה המרכזית עבור קלי, ועבור מרביתנו, היא מהי אותה מטרת חיים נכספת. התשובה, כמובן, נמצאת רק אצלכם. "עבור חלק מהאנשים להתעשר, לעשות הרבה כסף זו המטרה בחיים. עבור אחרים שיכירו בהם על ההישגים שלהם, אחרים חיים עבור הילדים שלהם, אחרים המטרה שלהם ליהנות מהחיים ויש שהמטרה שלהם לשרוד", הוא אומר. "רק האדם עצמו יכול להחליט עבור מה הוא חי. האם מטרה מסוימת עובדת עבורו או לא. מה נכון עבורו ומה באמת חשוב לו. אנשים נוטים לשפוט מטרות של אחרים וזה חסר טעם לטעמי".
אף שהוא ממוקד בעולם העסקי, קלי לא מזהה את המטרה (הייעוד האמיתי, הוא מתעקש על המותג) דווקא בעולם העבודה. "אפשר למלא את היעוד האמיתי שלך גם מחוץ למסגרת הקריירה, בשעות הפנאי. אפשר גם במסגרת עבודה קיימת להכניס את הייעוד כמובן. למשל, לדבר עם הבוס ולנסות לגבש הגדרת תפקיד קצת שונה שתוכל להכיל, לענות על הייעוד שלך. אם תעשה זאת העבודה תהיה הרבה יותר מספקת מבחינתך, יותר מהנה וסביר להניח שתהיה גם הרבה יותר טוב בה. אפשרות אחרת היא למצוא עבודה אחרת שתביא לידי ביטוי את הייעוד שלך. זה דורש זמן, תכנון, אני ממש לא ממליץ על החלטות אימפולסיביות. אם בוחרים בכיוון חדש כדאי לוודא שתהיה טוב בו ותוכל לספק את הצרכים שלך".
חברות מסחריות נוהגות לבדוק את ההצלחה על ידי השורה התחתונה. כלומר, על פי הרווחים. אבל קלי מסביר שזו לא הצלחה אמיתית. "חברות כיום מוצאות יותר ויותר מדדים נוספים למדידת הצלחה", הוא מספר. "למשל: שיפור חייהם של העובדים, רמת שביעות הרצון של העובדים, לתרום לסביבה, לעשות את העולם מקום טוב יותר, לעזור לפתור בעיות חברתיות, לתת לאנשים הרגשה טובה בזמן שהייתם במקום העבודה.
"מחקרים מראים שיש לזה השפעה גדולה מאד על שביעות רצון העובדים, נאמנות הלקוחות, הנכונות של לקוחות לשלם יותר עבור מוצר זהה אם אותה חברה תורמת לסביבה וגם בשורת הרווח. יותר ויותר חברות מגדלות שכאשר מפרידים את נושא "עשיית הכסף" מ"לעשות טוב" זה עולה לך בעצם בהרבה מאד כסף. להיות חברה שפועלת בייעוד האמיתי שלה הפך למתכון מוכח ליצירת רווחים. זה win win לכל הצדדים".
הרצאתו של קלי תתקיים במסגרת ADmorning של איגוד חברות הפרסום, ביום שלישי, 10 במאי, בשעה 9 בבוקר, במרכז הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב