אני גרה כמעט שני עשורים בתל אביב ומעולם לא הרגשתי צורך עז להחזיק אוטו. התחבורה הציבורית בתוך העיר, למרות כל התלונות, סבירה. אופניים זה כיף. המוניות במרחקים הקצרים לא עולות יותר מדי. פה ושם כשאני רוצה להגיע להורים שגרים רחוק, או לצאת מהעיר לאיקאה או משהו קרוב אחר, אני שוכרת אוטו (לנסיעות ארוכות) ובמקביל מחזיקה במנוי לקאר טו גו (לקרובות).

אני לא מאמינה שצריך להחזיק אוטו בעיר כזאת ובאמת לא מוצאת לכך סיבה אמיתית. לכן כשגיליתי על שירות אוטותל החדש ללא ספק חשתי שמדובר בשירות שיכול לסייע לי בחיים. התנסיתי בשירות במשך שבועיים. נסעתי כמה פעמים לעבודה ומהעבודה עם האוטו. נסעתי לחברה שגרה מהצד השני של האיילון. ניסיתי לצאת איתו לבילוי ביפו ואפילו נסעתי לים והרגשתי מלכת העולם כשחניתי בכחול לבן ברחוב הירקון. בסך הכל החוויה הייתה טובה - המכוניות במצב מצוין, נקיות, תמיד עם מיכל דלק מלא, המערכת האינטראקטיבית בכל אוטו נוחה לתפעול והאפליקציה מעולה וקלה לתפעול - קאר טו גו, תלמדו.

הצלחתי למצוא מכוניות בקלות, הדרך הכי ארוכה שעשיתי לרכב הייתה רבע שעה של הליכה, אבל אני מודה שברמת החייל קשה לצפות למשהו טוב יותר. כשמגיעים ליעד עניין החנייה הוא לא פחות ממושלם - אפשר לחנות או בחניות השמורות לאוטותל או בכל כחול לבן. בתור תושבת פאתי שוק לוינסקי כחול לבן זה לא מראה נדיר, כך שיכולתי לשלב בין האפשרויות בצורה נהדרת.

אוטותל  (צילום:  יחסי ציבור )
למה לא להשתמש בחניונים של העירייה?|צילום: יחסי ציבור

היתרון על פני קאר טו גו בנסיעות בתוך העיר הוא גדול. אפשר להשאיר את האוטו בכל מקום שרוצים ולא רק בחנייה ממנה נלקח האוטו. המשמעות – אין צורך לשלם על זמן ההמתנה. גם נסיעה להקפיץ משהו לחבר וחזרה הביתה תהיה זולה יותר.

הבעיה התחילה כשבעצם הבנתי שבפועל, בפעם הראשונה בחיי, אני מחזיקה בצורה זו או אחרת במכונית. נכון, אני לא צריכה לדאוג למלא דלק, לתקלות, לביטוח, לטסט, לחנייה ולכל מה שכנראה שצריך לדאוג לו כשיש לך אוטו ואין לי מושג מה הוא. אבל בכל זאת, הייתי צריכה לסבול את הפקקים של העיר, לחשב את עלויות הנסיעה בהתחשב במצב עומס התנועה ובעיקר לנהוג בתל אביב, עניין מחריד בפני עצמו. נהגתי והתגעגעתי להסעה שיש לי לעבודה, לאופניים ואפילו לרגליים שלי.

מצאתי את עצמי מחפשת תירוצים לקחת אוטו רק כדי שיהיה לי איך להתנסות בשירות. למה לא לנסוע לים עם אופניים? ומה הבעיה לקחת מונית לחברה? האוטובוס לעבודה צפוף, אבל לפחות אני לא צריכה לשמוע את נהג המונית שמאחוריי מצפצף לי בשנייה שהרמזור מתחלף לירוק, או לסבול את ההוא שלא נתן לי להשתלב בשום מחיר בנתיב שהייתי צריכה ולפחד מהשנייה שהמופרע שעוקף את כולם ייכנס בי.

200 שקל ביום

גם המחיר לא הגיוני לכל התענוג המפוקפק הזה. תל אביב היא עיר פקוקה, כמעט בכל שלב של היום. הפקקים הופכים כל נסיעה ליקרה מאד. בעיקר בהשוואה לאוטובוס או לאופניים, משום שכל דקה מתומחרת בשקל וחצי. נסו לנסוע מפלורנטין לרמת החייל (הדרך שעשיתי לעבודה) ותוציאו כמעט 200 שקל ביום לנסיעה הלוך וחזור. אני מבינה שיש אנשים שלא יכולים לסבול תחבורה ציבורית, אבל בתור מי שמסתדרת ככה כבר שנים, אני לא רואה סיבה להוציא את הכסף הזה ולהוסיף עוד רכב לכביש העמוס, אלא במקרים חריגים.

הרעיון של רכבים שיתופיים הוא נהדר והגיוני מאד בעיר כמו תל אביב, העניין הוא שבשלב זה כשהוא עדיין לא מוריד רכבים מהכביש, הוא בעצם יוצר עוד תנועה בעיר שהפכה צפופה להחריד. גם בהמשך, מדובר בשירות שיתאים יותר לאנשים שיכולים ממילא לוותר על רכב צמוד - רווקים בעלי אמצעים שמסתובבים בעיקר בעיר וצריכים אותו לסידורים או לבקר חברים טיפה יותר רחוקים.

עד שהשירות הזה יוריד מכוניות מהכביש הוא רק יוסיף לעומס. וכמו שכבר בטח אפשר היה להבין מהעונג שבמציאת חנייה כשאתה עם אוטותל, ברור שמי שאין לו אוטותל יכול רק לקלל את העירייה שהלאימה בן לילה את מקומות החנייה הטובים ביותר עבור המיזם והוסיפה מתחרים על החניות בכחול לבן. הפסד כפול.


ובכל זאת, אני כן חושבת שצריך להתעקש על השירות הזה ואין לי ספק שאני גם אצטרף אליו ואשאר בו כל עוד דמי המנוי יהיו סבירים. רק חייבים להכניס בו כמה שינויים דרסטיים:

תגדילו את הטווח. אנשי אותוטל מבטיחים שהם נמצאים במשא ומתן עם ערים נוספות מסביב לתל אביב - מה שיאפשר נסיעה למקומות מרוחקים יותר - אלו שבאמת יש סיבה לקחת בשבילם אוטו ולהתעצל על נסיעה באוטובוס.

השירות יקר מדי. אני הרגשתי שמדובר במחירים דומים למוניות, אבל באוטותל מתעקשים שמדובר במחירים הזולים יותר בארבעים אחוזים. מאחר שלא עשיתי השוואה מדויקת של הנסיעות, אני בוחרת להאמין  להם. ועדיין - אין סיבה שאני אוציא סכום כזה אם יש לי אופציה סבירה אחרת. באוטותל מאמינים שהמכוניות יעודדו נסיעות שיתופיות ויוזילו את המחירים - אבל אין ספק שהדרך עד שהישראלים יסכימו לשבת עם זר באוטו ולהתחלק במחיר עוד ארוכה.

>> כל מה שרציתם לדעת על רב תו ועל תווי קנייה

אל תתפסו חניות. אי אפשר שלא להבין את מחאת בעלי המכוניות נגד המיזם. מה הבעיה לתפוס חניות בחניונים בתשלום? למה זה חייב להיות חניות ברחוב? מדובר ממילא בחניונים של העירייה, זה יהיה הגיוני יותר ויש הרבה כאלה. המטרה היא לשפר את מצב התל אביבים, ולא לעודד עוד אנשים להיכנס עם אוטו לתוך תל אביב ולחנות בחניונים הציבוריים בשביל עוד בצע כסף של העירייה. חבל. 

ויש עוד. תעודדו אנשים לוותר על הרכב שלהם. שימו מושבי תינוקות וילדים בתאי המטען. תעשו דילים לצעירים שרוצים לנסוע להורים או לטיול לסוף השבוע. תנו הנחות למי שוויתר על האוטו ויוכיח את זה. אולי אפילו תנו הנחה בארנונה על פינוי מקום חנייה.