בשבוע שעבר מאות אלפי ישראלים מצאו את עצמם שרויים בעלטה במשך שעות ואפילו ימים במה שהפך לאחד המחדלים הגדולים בתולדות חברת החשמל. היועץ המשפטי של החברה כבר הספיק להתנער מאחריות ולטעון שהסיבה להפסקת החשמל ההמונית הייתה "כוח עליון". כנראה שלא סתם קוראים לגשם הראשון שיורד בארץ יורה - הוא באמת מסוכן יותר מפיגוע טרור. אבל האם זה חייב להיות ככה? אם נוח בנה תיבה במשך 120 שנה כדי להתכונן למבול, האם זה מוגזם לצפות מחברת החשמל שיתכוננו לחורף חודש מראש?

עוד ב-mako כסף:

כנהוג במחוזותינו הוקמה מיד ועדת חקירה, ומבקר המדינה יוסף שפירא חזר בדוח שפרסם בשבוע שעבר על אותם הדברים שעליהם הוא מתריע מדי שנה, ושכולם כבר יודעים – בחברת החשמל יש אלפי עובדים מיותרים שמקבלים תנאי שכר והטבות מופלגים בשווי מיליארדים על חשבון הציבור, והרפורמה שאמורה להסדיר את העניין נדחית כבר 19 שנה ללא כל סיבה נראית לעין. שר האוצר האחרון שדחה את הרפורמה מסיבות לא ברורות היה יאיר לפיד, אותו אחד שתקף בשבוע שעבר את שלי יחימוביץ' וחיים כץ בטענה שהם מגנים על עובדי הוועד.  "המשך המצב הקיים מהווה סיכון הן לשרידות החברה והן למשק", קבע מבקר המדינה שפירא.

ארכיון (צילום: חברת חשמל)
התקינו מערכות תת קרקעיות. בסך הכל שכחו לכתוב איפה התעלות|צילום: חברת חשמל

לפי גורמים בחברת החשמל שדיברנו איתם השבוע, המחדל החמור לא נבע רק מהשביתה האיטלקית שעליה דיברה ההנהלה בשבוע שעבר, אלא משורה של כשלים והזנחות ומאווירה כללית של זלזול בציבור. "יש בעיה קשה היום בחברת החשמל – העובד הממוצע הוא בן 55, אלה לא חבר'ה צעירים שיכולים להתחיל לטפס על עמודי חשמל בגשם", אומר ע', עובד ותיק בחברה. "העובדים החדשים נכנסים בחוזה ל-5 שנים שאין אפשרות להאריך אותו. זאת החלטה שהוועד חתום עליה וזאת פשלה ענקית, כי לוקח 3-4 שנות הכשרה עד שעובד יכול להיות עצמאי בשטח, ועד שזה קורה החוזה שלו כמעט נגמר. כמעט שליש מהעובדים הם כאלה".

לטענת ש', עובד לשעבר בחברה, עובדים התריעו בעבר על תשתיות ישנות ומוזנחות שזקוקות לטיפול דחוף, אבל אף אחד לא הקשיב להם: "יש עמודי חשמל מעץ שעדיין משתמשים בהם", הוא אומר. "אלה עמודים רקובים לגמרי שעומדים כבר 40 שנה ויותר, ואז מגיעה קצת רוח והם נופלים. כולם יודעים שזה יקרה, אבל אף אחד לא טורח להחליף אותם".

לפני כ-10 שנים חברת החשמל דווקא חידשה את התשתיות שלה, אבל גם אז החלמאות גברה על הרצון הטוב: "התקנו מערכות של כבלים תת קרקעיים בתעלות בעומק 60 סנטימטר שבעצם היו אמורים להיות חסינים לנזקי מזג האוויר", מספר ע', עובד במחוז צפון. "הבעיה היא שאף אחד לא טרח למפות את הכבלים עם מערכת GPS כמו שהיה צריך לעשות, ואחרי 10 שנים אתה חושב שמישהו זוכר איפה הם מונחים? לאף אחד אין מושג".

מיליארד שקל שנזרקו לפח

לטענת מורן גינוסר, מנתח מערכות שפוטר מחברת החשמל לאחר שחשף שחיתויות בחברה – ניתן היה למנוע את המחדל הזה בקלות. עד לפני כמה שנים גינוסר נשא בתפקיד בכיר בפרויקט ה-DMS, מערכת בקרה ארצית לטיפול בתקלות חשמל מרחוק, שאותה רכשה חברת החשמל מקונצרן סימנס ב-2002 תמורת כחצי מיליארד עד מיליארד שקל. המערכת, שמאפשרת לחבר מחדש אזורים שנותקו מחשמל עקב קווים שנפגעו, הייתה אמורה להוכיח את עצמה בדיוק במקרים כמו הסופה האחרונה. אלא שמאז שהמערכת נכנסה לפעולה ב-2007, על פי הדוחות הכספיים של חברת החשמל עצמה, משך הזמן של הפסקות החשמל רק התארך, וגדל מ-121 דקות בשנת 2007 ל-234 דקות בשנת 2013.

אילוסטרציה (צילום: רויטרס, חדשות)
מאז שהמערכת לטיפול בתקלות נכנסה לפעולה, זמן הפסקות החשמל עלה|צילום: רויטרס, חדשות

גינוסר טען כבר ב-2009 שהמערכת לא מתפקדת ושהעסקה כולה הייתה נגועה בשוחד, אבל מבקר המדינה החליט שלא להעניק לו צו הגנה כחושף שחיתויות והוא פוטר מעבודתו. פרשת השופט לשעבר דן כהן, שהודה שקיבל שוחד מסימנס כדי לסייע לה לזכות במכרז ענק בחברה, ביחד עם טענותיו של גינוסר, הובילה לפתיחת חקירה סמויה של הרשות לניירות ערך שבתומה נעצרו בכירים בהנהלת החברה, ובחודש שעבר הוחלט להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד שישה מהם: דוד קון, יונה שוויצר, יעקב (יאשה) חאין, צבי אייל, חיים ברנר, ודוד אלמקייס.

"חברת החשמל החליטה באמצע שנות ה-90 לקנות מערכת שנועדה לצמצם את זמן הפסקות החשמל", מסביר גינוסר. "המערכת אמנם לא יכולה לעצור את איתני הטבע, אבל היא כן יכולה לנתק את הקו הפגוע שנפל עליו עץ, לדוגמה, ולחבר את הבתים שנותקו לקו אחר שפועל. הבעיה היא שכמו שראינו השבוע – המערכת הזאת לא מתפקדת. המפקח בחדר הבקרה לא יכול לתפעל אותה מרחוק כי המנתקים פשוט לא עובדים, ולכן אין ברירה אלא לשלוח אנשים לשטח. הבעיה היא שבחברת החשמל יש עודף של פקידים ועובדי מנהלה שקיבלו קביעות בזכות קשרים משפחתיים, ואין מספיק אנשי שטח".

התביעות בפתח

כל הליקויים הללו לא הפריעו ליועץ המשפטי של חברת החשמל, עורך הדין גרשון ברקוביץ', להגדיר את המחדל החמור הזה כתולדה של "פורס מאז'ור". אבל לא כולם מסכימים איתו. מאז השבוע שעבר, עורכי דין רבים כבר הספיקו לזנק על ההזדמנות לארגן תביעה ייצוגית, ויש גם עורכת דין אחת שהחליטה לעשות מעשה בהתנדבות: "אני גרה בכפר סבא ובעקבות הפסקת החשמל הכללית שפקדה אותנו החלטתי שאני רוצה לארגן תביעה", אומרת עו"ד רות אופק, "אבל לא תביעה ייצוגית, כי זה ייקח הרבה זמן ובסופו של דבר המרוויחים העיקריים יהיו עורכי הדין, ולכן החלטתי שאני הולכת להכין אבטיפוס של כתב תביעה שיכול לשמש כל אחד שנגרם לו נזק, ככה שהוא פשוט יצטרך למלא את הפרטים שלו ולהגיש לבית משפט לתביעות קטנות".

מפרץ חיפה, היום (צילום: אייל מזרחי)
צונאמי של תביעות בדרך?|צילום: אייל מזרחי

אופק פתחה קבוצת פייסבוק בשם "אזרחים תובעים את חברת החשמל" שאליה היא תעלה את כתב התביעה וגם תיתן ייעוץ והנחיות, ותוך יום הצטרפו אליה כבר למעלה מאלף חברים: "מה שקרה השבוע הוא לא תוצאה של כוח עליון, אלא של רשלנות פושעת. מי יפצה אותי ואת מאות אלפי האנשים שנאלצו לזרוק את כל האוכל שלהם ולהפסיד ימי עבודה כי אין להם חשמל ואינטרנט? הגיעו אליי כבר סיפורים על אנשים חולים שמחוברים למכשירי דיאליזה שפתאום כבו, או אנשים שמעדו במדרגות בחושך. ובגלל מה? בגלל שחבורה של עובדים החליטו לעשות שביתה על הגב של הציבור, ובגלל שההנהלה לא התעוררה בזמן כדי לעצור אותם. זה פשוט מרתיח".

תגובות

מחברת החשמל נמסר: "בשל סופת המיני-טורנדו שפרצה ביום ראשון וכללה מזג אוויר סוער, רוחות חזקות של יותר מ-100 קמ"ש, גשמים, ברקים וקריסת עצים על מתקני חברת החשמל, נפגעו כ-350 קווי מתח גבוה ואלפי חוטי חשמל נקרעו. אלה גרמו לפגיעה באספקת חשמל סדירה ברחבי הארץ ובמיוחד באזור השרון. עובדי החברה נמצאו כל העת בשטח ועשו כל שניתן, על מנת להחזיר חשמל לתושבים. חברת החשמל מתנצלת על הזמן הרב שלא הצליחה להחזיר את אספקת החשמל לחלק מהתושבים. הנהלת החברה פנתה לבית הדין לעבודה, על מנת שיורה לעובדים לעבוד במתכונת חרום, כמתבקש מהמצב. בהתאם להחלטת השופט, עובדי החברה חזרו לפעול ללא לאות לתיקון המפגעים ולהחזרת אספקת החשמל לתושבים. חברת החשמל נערכת למזג אוויר קיצון בכל עונות המעבר, כולל גיזום עצים, שיפוצים בתחנות הכוח שלה, שטיפת מבדדים וקווים ועוד. לגבי מערכת ה-DMS: הטענות מוכרות ונבדקות. בכל הקשור לאירועי מזג האוויר האחרונים המערכת תפקדה בצורה מיטבית. מערכת מחשוב לא יוצאת לשטח, לא מקימה עמודי חשמל ולא מחברת כבלים. את העבודה הקשה עושים עובדי חברת החשמל ובכל תנאי מזג אוויר".

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "תלונתו של מר גינוסר התבררה בעבר בנציבות תלונות הציבור אך בעיצומו של הבירור פנה מר גינוסר לבית הדין לעבודה והגיש תביעה נגד חברת החשמל. מאחר שלפי הוראות החוק, נציבות תלונות הציבור אינה מוסמכת לברר תלונות על עניינים התלויים ועומדים בבית משפט הופסק בירור התלונה".