איך הייתם מגיבים אם בחברת ההיי-טק שאותה אתם מנהלים מהנדסת בכירה ובעלת ניסיון הייתה עוסקת בקידומה האישי כמומחית בתחומה? מה הייתםך עושים אם המהנדסת הייתה מעלה פוסטים מקצועיים בלינקדאין אודות תחום המומחיות שלה, חברה בקהילות רלוונטיות ופעילה בהן, משתתפת ומציגה בכנסים מקצועיים בתחום?
לא מעט מנהלים עלולים לחשוב שהמהנדסת "מעלה פרופיל" יותר מדי, כשחלקם אולי אף יחששו שהיא מחפשת עבודה אחרת. דוגמה זו ממחישה את חוסר ההבנה של מנהלים את המציאות. כי העובדה שאותה מהנדסת מחזקת את המיתוג האישי שלה לא רק שאינה פוגעת בארגון אלא עשויה לתרום לו באופן משמעותי, הן בהיבטים הפנימיים והן באלו החיצוניים.
ניקח לדוגמא מהנדסת QA שלאחר כמה שנים של עשייה בתחום לא מרגישה יותר סיפוק בעבודה. היא לא מעוניינת להתקדם באפיק הניהולי, אלא לעבור למשרת פיתוח בתחום חוויית המשתמש, תפקיד שיש לו השפעה ישירה על פיתוח המוצר ועל חוויית הלקוח. אז היא מעדכנת את הפרופיל שלה, נרשמת לקורס מקצועי, מפרסמת על כך מידע ברשתות החברתיות, מצטרפת לקהילות בתחום ונרשמת לכנסים.
המנהלת שלה, שמודעת לכל הצעדים האלה, תעשה בחכמה אם תנהל שיחה אישית עם אותה מהנדסת ובה הן יוכלו לבחון אם יש אפיקי פיתוח מתאימים בארגון הנוכחי, ואף לסייע לה להגיע לשם על ידי פינוי זמן ללמידה, מימון הכשרה, סיוע לחיבורה למשרות מתאימות בארגון ובעידודה להמשיך לכתוב בבמות הרלוונטיות אודות הפעילות שלה בתחום חוויית המשתמש. כך המהנדסת תישאר בארגון, תמשיך בפעילות הרלוונטית לקידומה כמומחית בתחום חוויית המשתמש, תרגיש מרוצה יותר הן מהתפקיד והן מההתפתחות האישית שלה ותהיה מחויבת יותר לארגון שדואג להתפתחות האישית והמקצועית שלה.
המחקרים בתחום מלמדים כי עובדים ומנהלים בעלי מיתוג אישי חזק הם עובדים נאמנים יותר ובעלי מוטיבציה גבוהה יותר לתרום לארגון. באופן פרדוקסלי, העובדה שהם מפתחים את עצמם עשויה להביא לשיפור שביעות הרצון שלהם ובכך לשפר התפקוד שלהם בחברה שבה הם עובדים.
בנוסף לכך, עובדים ומנהלים בעלי מיתוג אישי חזק הם גם "חותמת" לכך שבארגון מועסקים אנשים מוכשרים, והוא מראה את היכולת לגייס עובדים מוכשרים נוספים - וכך הארגון כמעסיק נעשה אטרקטיבי יותר. תרומה נוספת היא גם מול לקוחות קיימים ופוטנציאליים. ההיכרות עם "הפנים" שמאחורי המותג עשויה לקבוע את כוונות הקנייה של המותג עצמו. וכשמאחורי המותג הטכנולוגי עומדת מהנדסת מומחית הדבר מקרין על תפיסות המותג בכלל ועל האיכות שלו בפרט.
ראוי שארגונים מתקדמים יתמכו ויעודדו את העובדים והמנהלים לקחת אחריות בניהול הקריירה שלהם, וחשוב לתת מקום גם להשגים ופעולות של יחידים בארגון. אל עמודי הרשתות החברתיות כדאי להוסיף תמונות של עובדים העוסקים בהתפתחות האישית שלהם. חשוב לעודד יוזמות, מתוך הבנה שזהו win-win לעובד ולארגון ולתת במה פומבית להצלחות של העובדים.
ומה עם העובד יעזוב? ובכן, אם העובד ירצה בכך הוא יעזוב בכל מקרה. תמיכת הארגון עשויה למנוע את זה. וגם אם העובד יבחר לעשות זאת – עדיף שיעשה זאת מתוך תחושה שהארגון תמך בו וקידם אותו. כך רגשותיו יהיו חיוביים כלפי הארגון, ואולי יום אחד יבקש לשוב, ובכל מקרה ישתף את חבריו בחוויות טובות שהיו לו - מה שיתרום לתדמית המעסיק של החברה.
ד"ר טלי תאני-הררי היא ראש החוג לתואר שני במנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס | ד"ר ליעד ברקת בוימל היא ראש התוכנית לייעוץ ופיתוח ארגוני, המרכז האקדמי פרס
המאמר יוצג בכנס "קריירה ומשמעות בעבודה – מה חדש?", אשר יתקיים ב-27/6/22 במרכז האקדמי פרס רחובות.