עידן המידע הפך את האנליסט, האיש שמנתח את המידע העסקי, לאחד התפקידים החשובים ביותר בכל חברה. כושר ההישרדות של חברות הענק תלוי ביכולת שלהם להתמודד ולהגיב על פי המידע של השוק.

התמורה בהתאם: השכר ההתחלתי של אנליסט ג'וניור נע סביב 15 אלף שקל בחודש, ומשרות בכירות יכולות להגיע ל-30 אלף שקל בחודש. הדרישות לתפקיד הן לרוב תואר בהנדסה, בתעשייה וניהול או במדעי המחשב. עם זאת, יש גם נכונות לקבל אנשים שעושים רק קורסים בתחומים אלה ולא בהכרח תואר.

אבל מה בדיוק עושים האנליסטים? והאם זה מתאים לכל אחד?

"בשנים האחרונות העיסוק במידע הולך וגובר וצוותי המידע השונים הפכו לחלק מרכזי בגופי הפיתוח ובמחלקות המטה של חברות הטכנולוגיה. בשלב הראשוני, כולם מחליטים לאסוף את המידע", מסביר אביב לויט, אנליסט וראש צוות TechOps בחברת yuvital. "לאסוף כמה שיותר נתונים. החל מהנתונים הפשוטים ביותר ועד נתונים מורכבים ומגוונים מאוד. האנליסט נמצא בחזית העשייה ותפקידו להסתכל על המידע שנאסף, לנתח אותו ולהסיק ממנו תובנות עסקיות משמעותיות. באמצעות מגוון שיטות, האנליסט הוא זה שהופך את המידע שנאסף לידע אמיתי ובעל ערך עבור הארגון".

במהלך יום עבודה אנליסט יכול להיות נוכח בדיונים עסקיים, להתעסק במשימות מובנות יותר כמו בקשה להוצאת דוח נתונים ספציפי או במשימות מופשטות יותר, בהן האנליסט נחשף לאתגר העסקי או המוצרים שהחברה מתמודדת איתה ועליו לחשוב בעצמו על תובנות ומשמעויות שיסייעו מתוך המידע שקיים במאגרי המידע של הארגון.

לויט בטוח שבשוק הטכנולוגי, מדובר באחד התפקידים שמשלבים הכי הרבה יכולות אישיות. "הבסיס הוא הבנה עמוקה של היחידה העסקית אותה הוא משרת - בין אם זה מוצר וחווית משתמש, כספים או שיווק. בנוסף לכך, האנליסט נדרש להכיר ולהשתמש ברמה היום יומית במגוון רחב מאוד של טכנולוגיות ולהפעיל המון חשיבה לוגית ויצירתית כאחד כדי להגיע לתובנות משמעותיות ומפתיעות. אתגר אנליטי טוב הוא לא בשאלות הפשוטות – "כמה משתמשים יש לי?" אלא בחיבור נקודות מידע רבות-  כמה משתמשים כרגע מבצעים פעולות שמעידות על כך שהם עלולים לנטוש אותי ומה גורם לשיפור במדדי הבריאות של המשתמשים שלי".

אביב לויט (צילום: הדר יואביאן, יחסי ציבור)
אביב לויט|צילום: הדר יואביאן, יחסי ציבור

למה תפקיד האנליסט כל כך חשוב?
"מנקודת המבט שלי, היום אין זכות קיום לחברה שלא מחזיקה יכולות ניתוח מידע חזקות. בסביבה התחרותית והמשתנה של היום, נגמרו הימים בהם מקבלי החלטות יכלו לנחש על סמך תחושת בטן ולקוות שהם צודקים. במידה ואתה מקבל החלטות שאינן מבוססות על מידע שנותח באופן מקצועי על ידי אנליסט, הסיכון והסיכוי לפספס גדלים מאוד".

כל אנליסט נדרש להתמחות שונה

לא כל האנליסטים דומים זה לזה. אנליסט במרקטינג עושה דברים שונים מאנליסט בתחום הסייבר. בדקנו עם עובדים בתחום מה מייחד כל סוג של תפקיד.

אנליסט מרקטינג: משפרים תוצאות עסקיות

אילן חלמוש, אנליסט מרקטינג בחברת Huuuge

"האנליסט אחראי על זיקוק תובנות מתוך הדאטה שיהיו הבסיס לפעולות עתידיות שיאפשרו לשפר את התוצאות העסקיות. בתחום שלי כאנליסט במרקטינג, מה שמיוחד בעיני זו היכולת להשפיע בסופו של דבר בתמיכת הדאטא, על החלטות בנוגע לתקציבי מרקטינג מצד אחד ומצד שני, בעולם כל כך דינמי, היכולת להסתגל ולמצוא פתרונות שימצבו אותנו כחברה שמסתגלת לדינמיות התמידית של עולמות המובייל, מספקת אתגרים מעניינים באופן קבוע. התפקיד חשוב במיוחד כי ללא אנליסטים במרקטינג, החלטות יילקחו ללא התחשבות הדאטה וזה יהיה בבחינת רועה צאן עיוור שמנסה להוביל את העדר בחזרה אל המרעה מבלי לראות לאן הוא הולך".

 

אילן חלמוש (צילום: יחסי ציבור)
אילן חלמוש|צילום: יחסי ציבור

אנליסטית איומי סייבר: מזקקים מידע מודיעיני

קורל טייר, cyber threat intelligence analyst בחברת Cyberint

"במסגרת התפקיד שלי אני עובדת עם אלפי מקורות שונים ומגוונים (הדארקנט ביניהם), חוקרת ומבצעת אנליזות לנתונים על מנת לזקק מהם מידע מודיעיני ללקוחות על איומים פוטנציאליים, אירועי סייבר, קמפיינים וטכניקות חדשות שעלולים לפגוע בהם. אני גם אחראית על מסירת המלצות והדרכות שוטפות ללקוחות על הדרכים איתן ניתן להתמודד עם אירועי סייבר ואיך מומלץ לארגון להתגונן מראש כדי להימנע מהם. אני מנתחת וחוקרת גורמי סיכון, פגיעות, קבוצות תקיפה וטרנדים חדשים בעולם הסייבר המגוון שמשתנה ומשתכלל כל הזמן.

קורל טייר (צילום: דורון קפח, יחסי ציבור)
קורל טייר|צילום: דורון קפח, יחסי ציבור

"בנוסף, אני עובדת עם לקוחות מכל העולם בשיתוף פעולה. אני מעבירה להם דיווחים ומידע מקדים על איומים, הונאות או סכנות ובמקביל פעולת תוך עבודה משותפת בפתירתן ומסירת המלצות להמשך. חלק גדול מהעבודה שלי הוא גם חקירות עומק לפי בקשת הלקוח, שבחלקן הגדול כוללות גם יצירת קשר וחשיפה של האקרים או קבוצות תקיפה. תפקיד האנליסט threat intelligence בחברה כמו Cyberint מאפשר להיות תמיד בסביבה שכל הזמן מתעדכנת ומתחדשת. התוקפים והמתקפות הולכים ומשתדרגים כל הזמן ולכן תשומת לב לפרטים והיכולת לגבש תמונת מודיעין מהן הם קריטיים במיוחד".

 

אנה שרגה (צילום: EverC, יחסי ציבור)
אנה שרגה|צילום: EverC, יחסי ציבור

אנליסטית סיכונים: מזהים הפרה של סנקציות

אנה שרגה, Risk Analyst, בחברת EverC העוסקת באיתור ומניעה של הלבנות הון ברשת

"אני אחראית על אחד השירותים המקצועיים של החברה בו אנחנו מזהים באתרי אינטרנט מוצרים שמקורם ממדינות אשר תחת סנקציות, בהתאם להנחיות של המשרד לבקרת נכסים זרים בארה"ב. כל הממצאים עוברים אבחון מעמיק ויצירתי שדורש מחקר, שזה החלק המעניין ביותר בעיניי, אשר מאפשר לי להתעמק בשוק, בטרנדים וברגולציה המשתנים באופן תכוף. העבודה מאתגרת, דינמית ותמיד משאירה מקום לפיתוח ושיפור. מכיוון שכולנו בחברה במצב תמידי של גדילה, ומניסיוני - החברה מברכת חדשנות ויוזמה, אני נהנית מהמסע ומתכוננת להמשך הנסיקה שלנו, בה צוות האנליסטים לוקח חלק משמעותי וחשוב. ברמה האישית, מאד מספק לקחת חלק בעשייה חיובית עם חברות ענק שמנסות לשמור על compliance (התאמה) לדין הבין-לאומי".

מתן שושן (צילום: Home365, יחסי ציבור)
מתן שושן|צילום: Home365, יחסי ציבור

אנליסט דאטה: מידע פיננסי אמין

מתן שושן, דאטה-אנליסט בחברת Home365, המפתחת פלטפורמה המנגישה את עולם ההשקעות בבתים פרטיים בארה"ב

"תפקידו של הדאטה אנליסט אצלנו מתחלק לכמה תחומים עיקריים ואחד המעניינים שבהם הוא השימוש ב- Machine Learning ו – AI, על מנת לעזור להפוך בעלי/משקיעי דירות למשקיעים פסיביים לחלוטין. בעזרת יכולת זאת, המערכת שלנו מסוגלת למשל לשפר משמעותית את זמן הטיפול בתקלות באמצעות איתור בעל מקצוע מתאים באמצעות צילום סרט וידאו פשוט או לבצע תשלום חשבוניות אוטומטי (ארנונה, מים, חשמל וכוw). בנוסף, הדאטה אנליסט אחראי על אמינות ומהימנות המידע. זה מתבטא בחקירת אנומליות הקשורות לפיננסים, העברות כספים, גביית תשלומים, התנהגויות חריגות ובכך בעצם לוודא שכל המערכת בעצם עובדת באופן תקין מדויק ולקוחות החברה בהם בעלי הנכסים, הדיירים, בעלי מקצוע וכוw מקבלים נתונים מדויקים בזמן אמת. המטרה היא לגלות תקלות או אי סדרים תוך זמן קצר על ידי המערכת ולא על ידי הלקוח".