השוק השחור שהתפתח בכל הנוגע למכירה של תבניות ביצים בחנויות השכונתיות, גלש למוצרים אחרים שעד לפני ימי הקורונה לא חלמו אפילו להימכר בסתר, בשוק משני שעובר מפה לאוזן. כך למשל - פאזלים. המחסור בפאזלים ל"גדולים", כאלו המכילים אלף חלקים לפחות, הוביל מתברר, גם לשוק של החלפות ומכירת מוצרים משומשים עם אלפי גולשים שחברו זה לזה בקבוצות פייסבוק ייעודיות.

באתר האינטרנט של הרשת פאזלנד פורסמה הודעה כי בעקבות העומס לא יתקבלו עוד הזמנות באתר. "חווינו בחודש האחרון גידול של מאות אחוזים בהזמנות אונליין - מה שהביא למחסור רב במלאי". הסיבה, כצפוי, היא שרבים מהנתונים בהסגר עוסקים בהרכבת פאזלים. "בשבוע וחצי האחרונים יש ביקוש עצום לפאזלים גדולים של חנויות ושל לקוחות פרטיים. די רוקנו אותנו", אומר שניאור ג'רופי סמנכ"ל ישראטויס, יצרנית משחקים.

באתר הצעצועים אמיגו מזהים מגמה דומה. האתר חווה גידול של 1,500% במכירות בשבועיים האחרונים. אורי לנדא, מנכ"ל האתר, ציין כי בשבועיים הראשונים לסגר ערכות היצירה היו המבוקשות ביותר כשהזמנה ממוצעת הייתה גבוהה ב-300% מהיקף ההזמנה באופן רגיל. לנדא מתאר מצב שבו "המחסן שלנו מתרוקן כל יום. יש חוסרים על בסיס יומי. לאור הביקוש הגדול לפאזלים למבוגרים יצרנו קטגוריה חדשה באתר".

שוק הפאזלים לא נח לרגע. באתר GROO (לשעבר גרופון) הצליחו לשים יד על הסחורה המבוקשת מחנות צעצועים קטנה בכפר סבא. מנכ"ל גרו תומי שונפלד מסביר כי המרדף אחר המלאים מוביל גם לחנויות מקומיות. "מצאנו 100 יחידות של פאזלים בחנות מקומית. זה אוצר. אנחנו עובדים עם הרבה ספקים ויבואנים ולכן ברגע שנגמרת סחורה לאחד עוברים לאחר. אנחנו לא מאחסנים מוצרים אצלנו אלא עושים חיבור בין ספקים ללוגיסטיקה".

מוצרים אחרים שדורשים עבודה מאומצת להשיג מהם מלאי הם מוצרי כושר וספורט. "זה נושא שלקחנו מראש בחשבון שיהיה לו ביקוש חריג. הזמנו מכולות של משקולות ומכרנו אלפים, בשבוע שעבר הוצאנו עסקה למזרן יוגה ומכרנו אלף ביום. כיום יש מעט מחסור בחלק מהמוצרים כמו מכשירי ריצה, אבל אני מניח שזה לא יימשך הרבה זמן משום שהייצור בסין חזר למתכונת די מלאה. אני יודע על ספקים שהזמינו סחורות לפני שבועיים והרבה כבר הגיעו לישראל", אומר שונפלד.

האם כשיש מחסור המחיר מתייקר בהתאם לעקומת הביקוש וההיצע?

"אני מכיר את התופעה הזו אבל אצלנו הספקים מתחייבים מראש למלאי ולמחיר שהוא לא דינמי או נתון לשינויים", אומר שונפלד.

מחסור במוצרי כושר

את המוצרים החסרים בימים אלה מגדיר מנכ"ל האתר וואלה!שופס רון שולויס כ"כל מה שמעביר את הזמן בבידוד ובסגר". שולויס מחלק את החוסרים על ציר הזמן: "המוצרים הראשונים שנגמרו היו מחשבים ניידים בקטגוריית מחיר זול (עד 1,500 שקל) ומצלמות רשת - זה יועד לתלמידים עבור שיעורים מרחוק ועבור מי שעבר לעבוד מהבית ולא היה ערוך וכמובן לצורך שיחות זום".

לדבריו, "עד עכשיו יש דגמים שקשה להשיג, בעיקר של המוצרים הזולים, אבל המלאים חודשו ואפשר להשיג של יצרנים אחרים". מצלמות רשת שאמורות גם לחבר את הנכדים לסבא ולסבתא באמצעות שיחות הזום אזלו. "אין להשיג", אומר שולויס.

גם באתר עזריאלי.קום מזהים ביקוש של פי 2 ויותר בכלל הקטגוריות וגידול של 250% בקטגוריית הפארם, הפנאי והספורט.מטעם האתר נמסר כי "קיים מחסור במצלמות רשת, במזרני יוגה ובאביזרי כושר ביתיים בשוק. מצד האתר נעשים מאמצים להשלים מלאים באופן שוטף על מנת לספק ללקוחות האתר את כל מה שהם מחפשים וצריכים".

החוסרים אינם נחלת הכלל - במחסני חשמל מציינים דווקא כי אין חוסרים, גם במצלמות רשת. "יש הרבה דגמים. אם נגמר דגם אחד, מקדמים דגם אחר", נמסר מהחברה. "היקף המכירות באתר הסחר שלה זינק ב-500% כשהביקוש הגבוה מוסיף להיות למקפיאים ואחריהם מיקרוגלים, מצנמים ומיקסרים".

הציבור, כך מתברר, לא מסתפק בהנפת משקולות או מתיחה על מזרן היוגה. שולויס מתאר מחסור במוצרי כושר בהם הליכונים ואופני כושר כשהוא מציין כי לאחרונה קשה להשיג אפילו שולחנות פינג פונג ועמודי סל לחצר. "באופני כושר בעבר מכרנו 40 דגמים, והיום נשארנו עם שניים. בהתחלה היה הלם ואנשים מיהרו להתארגן עם צעצועים, מוצרי כושר וכל מה שצריך לסגר. במקביל, הייתה התנפלות על מקפיאים אבל זה ירד, אולי כי אנשים מבינים שאין צורך לאגור מזון ואולי כי אנחנו מתקרבים לחג", כך לדברי שולויס.

ההיסטריה של רכישת המקפיאים תוזמנה ביחד עם ההסתערות על נייר הטואלט. החשש מפני המחסור (וכן, גם התקשורת אשמה בזריעת הפאניקה) הוביל להתנפלות על מדפי נייר הטואלט חרף ההבטחות כי המלאי לא ייגמר. כעת הביצים הן כוכבות השעה. במכולות אין ביצים על המדף ובסמוך למחסני ביצים משתרך תור ארוך של קונים שלא מפחדים לצאת מהבית או לעמוד זה ליד זה, ובלבד שייצאו עם ערימות של תבניות הביתה.

ממסכות פנים ועד תוספי תזונה

האם באמת יש מחסור בביצים? "כמו אצל השאר, גם אנחנו מקבלים מלאי בבוקר ואחרי שעתיים הוא נגמר", אומר אייל רביד מנכ"ל ובעלים של הרשת ויקטורי. בדומה להסתערות על חבילות של נייר טואלט הפרסומים אודות צפי למחסור הובילו את הציבור ולרכוש הרבה מעבר לכמות הריאלית לצריכה במשק הבית. צרכנים מעמיסים תבניות בכמות שהיא גבוהה משמעותית מהצורך הריאלי.

"מעבר לזה, יש יותר אנשים במדינה ממה שיש בדרך-כלל בתקופה כזו, אז הצריכה כולה עולה", מסביר איתן יוחננוף בעלי הרשת יוחננוף. "אצלנו יש עלייה של 400% בביקוש לביצים, רבע מזה זה משקף את מגמת ההצטיידות ולא את הצריכה השוטפת. להבדיל מנייר טואלט צריך לזכור שלביצים יש תפוגה. יש מקומות שמגבילים את הכמות לכל צרכן".

יוחננוף מזכיר כי ככלל, לפני הפסח עולה צריכת הביצים - "אלא שמדובר בעלייה של 50% כל שנה. אנחנו הכנסנו ביצים ומצות בכמות גדולה כבר למחסנים וגם כמות גדולה מאוד של בשר. הצטיידנו מוקדם כי הבנו שיש פה אירוע שיכול להוביל למחסור".

ומה באשר למסכות פנים? ההנחיה לצאת מהבית עם מסכה הביאה את הצרכנים להסתער גם על המוצר הזה. "מסכות קשה להשיג", מסכים יוחננוף. "זה מוצר בביקוש בינלאומי בחסר אדיר וקצב הייצור לא מספיק. היה שלב שקנינו מכל מי שהציע בכל מחיר. הזמנו 100 אלף יחידות וסופקו לנו אולי 3,000. הביקוש היה היסטרי והמחירים היו מופקעים בלי פרופורציה. התנהל מסחר שחור. כשזה הגיע ל-37 שקל מחיר למסיכה אחת כמחיר סיטונאי, החלטנו לקנות רק לעובדים. היום מסיכה כזו עולה לנו 6 שקלים. ברגע שנכנס מלאי זה נעלם תוך יום. הבאנו מסיכות פשוטות בחבילה של 50 ב-150 שקל, הכנסנו לסניפים 10 אלפים מארזים - ביום אחד זה נחטף".

הכתבה פורסמה במקור בגלובס