בר רפאלי ונועם טור, פוקס 2009 (צילום: אורי אליהו)
בר רפאלי ונועם טור. הפרובקציות בדרך לשוק מוצרי הבית?|צילום: אורי אליהו

רשת פוקס נערכת לפתיחת רשת חדשה מוצרים לבית, תחת מותג FOX HOME - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי נציגי פוקס פנו לקבוצות קניונים ופאוור סנטרים, וביקשו לבחון אפשרויות לשכירת חנויות לטובת הרשת החדשה. 

מבחינתה של פוקס מדובר בכניסה לתחום חדש לחלוטין, אם כי הוא תואם את האסטרטגיה של החברה להתרחב לתחומים נוספים שעשויים להיות סינרגטיים לפעילותה. בהקשר זה יצויין כי עד כה ביצעה פוקס את הרחבת הפעילות באמצעות רכישות, ואילו כעת מדובר בבניית רשת חדשה מתחילתה.

ההערכות בשוק הן כי פוקס תכניסב פורמט חדש ותידרש להשקעה של לפחות 20 מיליון שקל. שוק כלי הבית נחשב לשוק תחרותי ורווי. השוק כולל מגוון רחב של קטגוריות, לרבות כלי מיטה ומצעים, מגבות, שמיכות, כלי מטבח ושולחן, כלי אמבט ודברי נוי, מוצרי קרמיקה וזכוכית, מוצרי נוי לבית ועוד.

מנכ"ל הסחר במשביר לצרכן , דוד פילר, שאסף נתונים על השוק, מעריך כי גודל השוק בכללותו (ריטייל, סיטונאות, מסעדות ושוק מוסדי) הוא 2.5 מיליארד שקל שנה. לדבריו, הריטייל מהווה פחות ממיליארד שקל בשנה. בשנים האחרונות התחרות בענף החריפה עם הרחבת הפעילות בתחום בקרב רשתות ה-DIY (עשה זאת בעצמך), במקביל להרחבת מחלקות מוצרי הבית ברשתות שיווק המזון. 

השחקנים הקמעונאים בולטים בענף הם קבוצת נעמן פורצלן, רשת המשביר לצרכן, הום סנטר, גולף אנד קו, ACE ואיקאה. בענף פועלות גם רשתות וחנויות מתמחות כדוגמת דומו ואחרות.

קבוצת נעמן פורצלן - השולטת ברשת החנויות ורדינון (34 חנויות), נעמן (27 חנויות) וששת (50 חנויות), ומשווקת את מוצריה גם ברשת רבוע כחול - חתמה את הרבעון הראשון השנה עם גידול של 23% בהכנסות שהסתכמו ב-97.8 מיליון שקל.

מכירות רשת המשביר בתחום עולם הבית רשמו ברבעון הראשון השנה גידול של 39% והסתכמו ב-31 מיליון שקל, לעומת מכירות של 19 מיליון שקל.

בהתייחס לכניסתה הצפויה של פוקס, אומר מנכ"ל נעמן פורצלן, ישראל מאיו: "הרבה רשתות נכנסו ויצאו מהענף במהלך השנים. בשנים האחרונות רשת החנויות של נעמן הראתה גידולים מרשימים בחנויות זהות. אנחנו מוכרים סחורה במחירים עממיים, וזה מסייע לנו להגדיל את פלח השוק. בימים אלה אנו בוחנים כניסה לחנויות בקונספט חדש בשיתוף עם ורדינון ונעמן ביחד".

לדברי אסף בן-דב, מנכ"ל המשביר החדש לצרכן, "אנחנו שחקנים מרכזיים בשוק הזה, נמצאים בפריים לוקיישן ומציעים את המגוון הכי גדול בתחום מבחינת שטח, מגוון ומותגים ומחירים. כל שחקן חדש שנכנס גם יגדיל את השוק וגם יחדד את התחרות. התחרות היא האוויר מתחת לכנפיים שלנו".

מרשת פוקס נמסר בתגובה: "אנחנו בוחנים את הנושא כפי שאנחנו בוחנים נושאים אחרים בתחום. אנחנו שחקן משמעותי ומוביל בשוק הריטייל. פוקס היא חברה ציבורית, וברגע שיהיה מידע קונקרטי - נדווח על כך בצינורות המתאימים".