רשת שופרסל השיקה בשבוע שעבר את בייבי, תחליף חלב אם לתינוקות שנועד להציע מחיר נמוך יותר מהמתחרות - ולשבור את הדואופול של מטרנה וסימילאק. שופרסל הצהירה על מחיר קבוע של 39.9 שקל לאריזה של 700 גרם - אך בדיקת TheMarker מגלה כי בפועל, במקרים מסוימים (או בכמויות מסוימות), המחיר שקבעה שופרסל לבקבוק בייבי שלב 3 כמעט זהה או אף יקר במעט.
לכאורה, ההפרש במחיר האריזות נראה משמעותי: מטרנה אקסטרה קר, שמציעה מוצר מקביל מבחינת איכות, לדברי שופרסל, נמכר בטווח מחירים של 59.9-50 שקל לאריזה של 700 גרם. אבל ההפרש האמיתי במחיר מתגלה רק בבדיקה של האותיות הקטנות בהוראות ההכנה. בטבלת ההכנה באריזת בייבי שלב 3 של שופרסל יש הוראת הכנה אחת: לשים 4 כפיות מלאות של אבקה ל-175 מ"ל מים. מכיוון שגודלה של כפית המדידה הוא 8.8 גרם אבקה, באריזה כזאת יש כ-20 בקבוקים, במחיר של 2 שקלים לבקבוק. לעומת זאת, באריזה של מטרנה אקסטרה קר יש שלוש אפשרויות להכנת מנה שתלויות בכמות המים שיש להוסיף לאבקה - בטווח של 300-180 מ"ל.
עוד ב-mako כסף:
- תביעות העבודה המוזרות בישראל
- איך העלתה Airbnb את מחירי השכירות בתל אביב
- מאסה בשכר הדירה הגבוה והחליטה לחיות כהומלסית
ההבדל נעוץ בהוראות ההכנה
שתי היצרניות מבקשות להקפיד על הוראות ההכנה שעל גבי האריזה, לכן השווינו בין כמויות המים הדומות ביותר: כמות המים הקרובה ביותר להמלצה של בייבי, 175 מ"ל, היא 180 מ"ל בבקבוק של מטרנה. לכמות מים זאת מבקשים במטרנה להוסיף 3 כפיות מדידה בלבד (ולא 4 כמו בייבי). גודל הכפית הוא 9 גרם אבקה. לפי אופן הכנה זה - באריזה של מטרנה יש כמעט 26 בקבוקים. המחיר של בקבוק מטרנה הוא 2.3-1.9 שקלים - דומה למחיר של שופרסל, ובמקרה הזול ביותר (נמכר ברשת ויקטורי ב-50 שקל, על פי בדיקה באתר מייסופרמרקט). המחיר לבקבוק בודד אף נמוך ב-10 אגורות.
הוראות ההכנה במטרנה מציעות שתי אפשרויות נוספות למנות גדולות יותר. במנה שמכילה 240 מ"ל מים לארוחה, הכמות המומלצת היא של 4 כפיות, ומגלמת מחיר לבקבוק של 3-2.57 שקלים לבקבוק. במנה הגדולה ביותר, שמכילה 300 מ"ל מים, מומלץ להוסיף 5 כפיות, וכך המחיר לבקבוק הוא 3.86-3.2 שקלים, כך שבאופן טבעי המחיר עולה ככל שהמנה גדלה.
משופרסל נמסר בתגובה: "נראה שהמתחרים עושים כל שביכולתם כדי לחפש טענות חסרות בסיס כלפי מוצרי שופרסל בייבי האיכותיים והזולים, כדי שיוכלו להמשיך למכור את מוצריהם במחירים מופקעים לציבור. בנוגע לכמות והמחיר, בניגוד לטענה שבפנייתכם, מטרנה ממליצה גם על הוספה של 4 או 5 כפיות תלוי בצורכי הילד והרעב שלו, ולכן הטענה שמדובר ב-3 כפיות (מטרנה) מול 4 (שופרסל) שגויה".
"משרד הבריאות אישר את בייבי"
ההשקה של שופרסל בייבי היתה בבחינת קריאת תיגר על שתי החברות האחרות. זאת הפעם הראשונה בישראל שבה רשת משיקה מוצר של מותג פרטי בתחום המזון לתינוקות, שהוא רגיש מטבעו, במיוחד בשל פרשת רמדיה מ-2003 - שבה חסרונו של ויטמין B1 בתרכובת צמחית של מזון לתינוקות מתוצרת החברה הגרמנית הומנה (ששווקה רק בישראל על ידי רמדיה) גרם לליקויים בהתפתחות של מערכת העצבים של התינוקות שצרכו את המוצר, והביא לשורה של מקרי מוות ותחלואה חמורה.
מאז הפרשה קרסה החברה, ואינה משווקת יותר בישראל.
המוצר החדש של שופרסל מיוצר על ידי חברת פריגו, שמייצרת מותגים פרטיים עבור רשתות שיווק בארה"ב. כלומר, פריגו מייצרת תרופות ותחליפי חלב אם - ורשתות שונות מוכרות את המוצרים שלה תחת המותג הפרטי שלהן. בשופרסל טוענים שהמותג הפרטי בייבי מקביל למוצרי הפרימיום אקסטרה קר מבית מטרנה ואדבנס של סימילאק, מפני שהוא כולל רכיבי רשות נוספים כמו פרוביוטיקה, לוטאין, חומצות שומן LCPUFA ונוקלאוטידים.
כבר בשבוע ההשקה נאלצה שופרסל לשנות את הפרסומת שעלתה לאוויר, כיוון שבסוף הסרטון צוין שתחליף החלב "מאושר על ידי משרד הבריאות". זאת בניגוד להנחיה של משרד הבריאות, שנכנסה לתוקף בינואר 2005 (לאחר פרשת רמדיה) בעקבות מה שהוגדר כ"שימוש לא נאות". בהנחיה נכתב כי "אין לסמן באריזת מזון, בעלון, בפרסומת ובכל דרך שהיא, את המשפט: 'באישור משרד הבריאות', או נוסח דומה לו".
בשופרסל הסירו את הכיתוב, ואמרו בתגובה: "המוצרים משווקים לציבור לאחר שקיבלו את אישור משרד הבריאות כדין, ובכך לא חל כל שינוי. ההנחייה היחידה של משרד הבריאות היא לא לאזכר זאת בדבר פרסומת, וכך אנו נוהגים כעת לאחר ההבהרה".
"שני המוצרים כמעט זהים"
התזונאית לימור טל פוני, מנהלת תחום תזונה במכבי שירותי בריאות במחוז השרון ודיאטנית ילדים, ערכה לבקשתנו השוואה בין המוצרים השונים. לדבריה, בחינת המרכיבים גילתה תמונה דומה: "השוויתי בין מטרנה לבייבי ונראה שהם די דומים. שני המוצרים מכילים ברזל וסידן ברמה זהה כמעט. ישנם שינויים מזעריים במוצרים. בפועל שתי החברות משתמשות במרכיבי רשות שונים כמו DHA (ממשפחת אומגה 3) ונוקלאוטידים לחיזוק המערכת החיסונית. כל חברה לקחה חלק מהמרכיבים והוסיפה למוצר שלה, כשבפועל למרכיבים אין בהכרח יתרון בריאותי, וקיימים מחקרים בעד ובנגד".
יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
מנכ"ל חלל: נשמור על הלקוחות ונשגר לווין חדש
מספר עובדי ישראייר צומצם אך הפעילות צמחה