עסקת סלקום-גולן טלקום מטרידה את צרכני ישראל בשל החשש מעליית מחירים, ובצדק. בדיקת "גלובס" מגלה כי בחודשים שחלפו המפעילות הוותיקות והגדולות יישרו קו עם רמת המחירים שהכתיבו הספקיות הקטנות, וכיום אורנג',פלאפון וסלקום מציעות חבילה ב-50 שקל לחודש, כאשר נפחי הגלישה בכל חבילות ה"הכול כלול" בענף הסלולר גדלו.
- המפה שמוכיחה שישראל היא המדינה השנייה בגודלה בעולם
- החמיץ את חתונת בנו בגלל הבנק ויקבל 20 אלף שקל
- כמה כסף תעשו אם תקנו דירה בחו"ל?
אפשר גם למצוא מסלול הכול כלול ב-20 שקל (במבצע זוגות של הוט מובייל) או ב-30 שקל (ביופון, בגולן טלקום וברמי לוי). בבדיקות מחירים קודמות שערכנו לאורך השנים, היו אורנג', סלקום ופלאפון באופן עקבי יקרות לעומת שאר השחקניות, אך כעת התמונה שונה, ולא רק במסגרת מותגי הלואו-קוסט שכל אחת הצטיידה בהן.
עם זאת, ההשוואה מגלה שגם לאחר שהורידו את המחירים, עדיין מי שמציע את המסלולים המשתלמים ביותר, של 30 שקל בחודש, הם השחקנים החדשים יותר בשוק: רמי לוי, יופון ו-וואלה מובייל. בהוט מובייל ובגולן טלקום המחיר הזה תקף למבצעי זוגות, ואילו טלזר גובה על חבילת הכול כלול עם נפח גלישה מכובד של 10 ג'יגה 35 שקל בחודש בלבד. במילים אחרות, צרכן שמשלם היום יותר מ-50 שקל לחודש הוא צרכן שזוכה לתואר המפוקפק "פראייר".
המחירים יעלו?
מסקירת מחירים שביצענו לפני שנה עולה כי המחירים של מרבית המפעילות, ובעיקר הוותיקות, ירדו, בין אם בשורת המחיר ובין אם בהגדלת נפח הגלישה. כך למשל, המחיר של אורנג' לחבילת הכול כלול עמד על 85 שקל לחבילה של 3 ג'יגה והיום המחיר הוא 50 שקל לחבילת 6 ג'יגה. גם פלאפון הוזילה מחירים, מ-90 שקל לפני כשנה ל-50 שקל היום (לחבילה הכוללת 5 ג'יגה).
מחירי הספקיות החדשות, הוט מובייל וגולן טלקום, היו נמוכים גם אז והשדרוג בהן בא לידי ביטוי בהגדלת נפחי הגלישה: גולן טלקום שהציעה גם אז חבילה ב-37 שקל לחודש, מציעה את המחיר הזה גם היום, אלא שבמקום 2 ג'יגה גלישה החבילה כוללת 6 ג'יגה. המחיר לחבילה הזולה ביותר בהוט מובייל עמד לפני שנה על 50 שקל, והיום על 40 שקל (ו-30 שקל למנוי במבצע זוגי).
גם בקרב המפעילות הווירטואליות המסלולים כעת משתלמים יותר: ברמי לוי ובוואלה מובייל לפני שנה, המחיר לחבילה הכוללת 3 ג'יגה עמד על 40 שקל לחודש וכעת המחיר הוא 30 שקל לחודש, וב-012 מובייל ב-40 שקל לחודש לפני שנה קיבלתם חבילה עם נפח גלישה של 2 מגה, וכעת המחיר כולל 4 ג'יגה. כך גם ביופון, מסלול ב-30 שקל כולל כעת גלישה של 3 ג'יגה במקום 1 ג'יגה בלבד בדצמבר 2014.
יצוין שמספר המפעילים הווירטואליים והקטנים הצטמצם מאוד, לאחר שהום סלולר נמכרה לסלקום (ממתין לאישור משרד התקשורת) ופלאפון רכשה את יופון ועומדת מאחורי וואלה מובייל. כזכור, פרטנר עובדת עם אורנג' כמותג היקר יותר ועם 012 מובייל כמותג הזול מבית.
באתר יקר יותר
מסתבר שגם בשלהי 2015, חברות הסלולר לא מפנימות את העובדה שעסקה עם לקוחות בעידן הנוכחי מצריכה שקיפות ויכולת השוואה באינטרנט. כך למשל, נציגיה הטלפוניים של סלקום הציעו לנו מסלול שלא הופיע באתר החברה: 60 שקל עם גלישה של 5 ג'יגה (כ-50 שקל למנוי כאשר מדובר על שני קווים), לעומת מסלול של 70 שקל לחודש (כולל 6 ג'יגה) המופיע באתר.
סלקום לא לבד, נכון לשעות הבוקר אתמול (א') לא הייתה הלימה גם בין מחירי אורנג' באתר ובמוקד הטלפוני, והפערים משמעותיים: באתר המחיר הנמוך ביותר עמד על 84.28 שקל (מחיר שאגב לא חוקי להציגו באופן הזה), ואילו הנציג הטלפוני הציע חבילה ב-50 שקל עם נפח גלישה גבוה יותר.
שימו לב לפרטים
קל מאוד להתנייד, אך יש להביא בחשבון מספר נקודות:
- לא הכול כלול: מרבית חבילות ה"הכול כלול" כוללות מכסה של 5,000 דקות ושל 5,000 הודעות. המרבים לדבר או לסמס ייקנסו על חריגה: בפלאפון, במקרה של חריגה, המחיר ליח' שימוש הוא 19 אגורות. באורנג' וב-012 מובייל במקרה של חריגה יש חיוב של כ-50 אגורות ליח' שימוש (דקה/הודעה). גם על חריגה בגלישה יש סנקציות.
בפלאפון נפח הגלישה במסלול שמחירו 60-70 שקל 8 ג'יגה, אם סיימתם את המכסה תעודכן אוטומטית תוספת של 1 גי'גה בתמורה ל-6 שקלים (עד למכסה של 5 חבילות במחזור חיוב, ועד לסכום של כ-30 שקל בחודש). בסלקום במקרה של חריגה מנפח הגלישה בחבילה ייעשה חיוב אוטומטי לחבילה בנפח 1 ג'יגה נוספים ב-5 שקלים (עד למכסה של 10 חבילות ועד לחיוב נוסף של 50 שקל בחודש). גולן טלקום שלא מחייבת על חריגה, אלא מאטה את הגלישה.
- עלויות הסים: כרטיס סים עולה בד"כ כ-50 שקל. בסלקום מציעים כעת סים בהשאלה וללא תשלום (שאמור לחזור לחברה אם תעזבו), ובאורנג' המחיר עד 10 שקלים ולעתים חינם.
- דמי מעבר: יש חברות הגובות תשלום למשנים מסלול. באורנג' מעבר בין תכניות יעלה כ-20 שקל וב-012 מובייל 20-40 שקל. בגולן טלקום, לאחר התערבות משרד התקשורת עומדים דמי המעבר על 50 שקל.
האם המכשירים יתייקרו?
רק לפני שנים בודדות נשלט שוק הסמארטפונים על-ידי חברות הסלולר. הן שהחליטו אילו מכשירים ייכנסו לישראל, מתי הם יתחילו להימכר ומה יהיה מחירם. המחירים היו כמובן גבוהים לאין שיעור ממחירם הריאלי במצב של תחרות. משרד התקשורת הוביל רפורמות שניתקו את מכירת הסמארטפון מהחבילה הסלולרית והקל על יבוא סמארטפונים מחוץ לחברות הסלולר, וזה עבד.
ב-3 השנים האחרונות יותר מ-40% מהצרכנים בוחרים לקנות את הסמארטפון ברשתות ובחנויות קטנות (וכמובן באתרי רכישה מחו"ל, כמו צ'יינה ביי). כעת מציע שוק הסלולר המקומי מגוון ענק של יצרניות, ביניהן גם היצרניות הסיניות וואווי (Huawei), שיאומי, OnePlus ומייזו, שמציעות מכשירים טובים המתחרים בשחקניות הגדולות ומספקים תמורה טובה עבור הכסף. כתוצאה, גם סמסונג, LG, סוני ו-HTC) הרחיבו את מגוון המכשירים לדגמים ברמות מחיר שפויות, והמחירים יורדים.
חברות הסלולר עדיין יקרות יותר מהיבואנים המקבילים, אך נאלצות להציע מחירים אטרקטיביים יותר, לצד מסלולי ליסינג ואחריות ל-5 שנים. אם תחל מגמה של התחזקות החברות האלה, אחיזתן בשוק תגדל והן ימצאו דרכים למכור את המכשירים בצמוד לחבילה הסלולרית ולצמצם את מגוון המכשירים, כך שהצ רכנים עלולים להיפגע לא רק מעליית מחירים ומהידרדרות בשירות, אלא מפגיעה בתחרות בשוק המכשירים.