גל החום הקיצוני, בשילוב עם ההשבתה הכמעט מוחלטת של עולם המסחר בעקבות הקורונה, הוביל את הישראלים להסתער על חנויות החשמל ולרכוש מזגנים. רשת מחסני חשמל מדווחת על גידול של 15 אחוזים בהיקף המכירות של המזגנים בהשוואה לשיא האחרון, שנרשם בגל החום של 2018.
"למעשה על פי נתוני המכירות שנרשמו אתמול בכל 10 דקות נמכר מזגן ברשת והם מהווים כ-20 אחוז מסך מכירות הרשת", אומר ארז וסנר, מנהל מחסני חשמל.
גם שתי החברות ששולטות בכמעט 80 אחוז משוק המזגנים, תדיראן ואלקטרה, מדווחות על גידול חד במכירות. על פי משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר, החברה מוכרת בממוצע 8,000 מזגנים ביום, עלייה של 330 אחוזים בהשוואה להיקף המכירות הממוצע בימי הקיץ. לדבריו, החברה הכפילה את מספר העובדים במוקד השירות והתמיכה ומפעילה את מערך ההובלה והלוגיסטיקה גם בשעות הלילה כדי לעמוד בביקושים.
"ביום אחד נמכרו מזגנים שבדרך כלל נמכרים בשבוע. בכוונתנו להגביר את יכולות הייצור של מפעל המזגנים בראשון לציון שכבר כעת עובד מסביב לשעון בשלוש משמרות עם כ- 400 עובדים", אומר ארדר.
תדיראן מדווחת גם היא על מכירות של אלפי מזגנים ביום בחודש מאי. מוקד החברה מקבל בממוצע 7,000 פניות מדי יום שעוסקות בהתעניינות לרכישה.
>> המזגנים מומלצים בישראל לשנת על פי בחירת מתקיני המזגנים
הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-183.8 מיליון שקלים גידול של 6.4 אחוזים מאותה תקופה אשתקד, אז הסתכמו ההכנסות ב-172.7 מיליון שקלים. ב-2018, שגם בה התמודדה ישראל עם גל חום כבד, הכנסות הרבעון הראשון עמדו על סך של כ-147.9 מיליון שקלים. מכיוון שהחברה שמרה על מצבת העובדים במלואה בעת משבר הקורונה, לא היה צורך כעת בגיוס עובדים חדשים.
"הביקושים למזגנים בימים האלה הם משהו שלא ידענו כמותו", אומרת נופר ממרוד, סמנכ"ל השיווק של תדיראן. "ישנה התגייסות כללית של כל החטיבות כדי לתת את השירות והתמיכה הטובה ביותר".
ואיפה קונים את מרבית המזגנים? על פי הנתונים של רשת מחסני חשמל, עיקר המכירות היו בחנויות הרשת באזור הדרום כששיאנית המכירות הייתה רשת מחסני חשמל בבאר שבע ולאחריה נס ציונה ואשדוד.
מרבית הקונים מבקשים מזגנים עם קישוריות וויי פיי שניתנת לשליטה מרחוק באמצעות הסלולר על ידי ההורים. בנוסף, נרשמו ביקושים לדמפרים המספקים פתרון לשליטה בטמפרטורת.
5 דברים שאתם חייבים לבדוק לפני שתקנו מזגן
מזגן חדש הוא עסק לא זול ולכן אם כבר אתם מתחדשים באחד כזה, כדאי להשקיע קצת זמן ומחשבה. אז אחרי שהבנו שהחברה שמייצרת את המזגן קריטית, יש עוד כמה גורמים קריטיים בשאלה האם המזגן יקרר, או יעשה לכם חום. אלו הדברים שהטכנאים ממליצים בחום לבדוק לפני שרוכשים מזגן:
BTU זה הכוח סוס החדש. בשפת העם מדברים על כוח סוס, אבל אולי תופתעו לגלות שכל חברה מודדת את כוח הסוס קצת שונה, כך ש-1 כ"ס של תדיראן לא בהכרח שווה ל-1 כ"ס של אלקטרה. עבור דוברי מזגנית, המדד המדויק בו צריך להשתמש הוא BTU, שהוא מדד אחיד בין כל החברות. בחישוב גס מאוד, מבלי לקחת בחשבון שיקולים כמו גודל החדר, רמת הבידוד וכיווני האוויר, על כל 1 מ"ר צריך לפחות 650 BTU לקירור. בדירות ישנות ופחות מבודדות היחס הוא 900-1,000 BTU על כל מטר רבוע. למשל, עבור חדרה בגודל 10 מ"ר בדירה בת 20 שנה בקומה עליונה תצטרכו בערך 9,000-10,000 BTU.
אחריות. חשוב לבדוק כמה שנות אחריות החברה מעניקה וכמובן להעדיף מזגן עם אחריות ארוכה יותר. מעבר לשנות האחריות חשוב גם לבדוק את התחייבות החברה לגבי זמן ההגעה לתיקון. זה יפה וטוב שיש אחריות, אבל פחות יפה ופחות טוב אם המזגן התקלקל בדיוק בשבוע הכי חם באוגוסט ולטכנאי החברה לוקח שבוע שלם להגיע.
חישבו על הטווח הרחוק. מזגנים הם זוללי חשמל רציניים מאוד, ולכן חוץ ממחיר המזגן עצמו חשוב גם לבחור במזגן חסכוני שלאורך זמן לא יגרום לנו לקבל חום מחשבון החשמל. על כל מזגן צריכה להופיע אות באנגלית (A עד G) שמסמנת את דירוג הצריכה האנרגטית שלו, או במילים פשוטות אומרת עד כמה המזגן צורך חשמל. A זו הדרגה החסכונית ביותר, אחריה B וכך הלאה. זה לא כלל ברזל, אבל בדרך כלל המזגנים היקרים יותר הם בעלי צריכת חשמל חסכונית יותר כך שבטווח הארוך הם משתלמים.
גם עוצמת הרעש חשובה. אין כמו לחזור הביתה אחרי יום עבודה מפרך, להדליק מזגן ולשכב בשקט על מיטה. מה שיכול להרוס את כל כיף הזה הוא מזגן מרעיש, ולכן חוץ מעוצמת הקירור חשוב מאוד לבדוק גם את עוצמת הרעש. עוצמת הרעש נמדדת בדציבלים, ואם אתם מתלבטים בין שני מזגנים הכניסו למשוואה גם את שאלת הרעש והעדיפו מזגן שהיחידה החיצונית שלו מפיקה רעש של פחות מ- 50 דציבל.