"מבצע שנקל"- כך קורא המאייר והפרסומאי אור רייכרט, הבעלים של רייכרט פרסום, קראייטיב וניו מדייה לקמפיין שיזם. "האזרחים הפשוטים לא צריכים  להיות שעירים לעזאזל של כל שגעון אווילי של חולי איכות הסביבה וניסיונות חברתיים שלהם על גבינו ועל כיסינו", הסביר לקהל קוראיו בפייסבוק, וקרא להם למחאה אזרחית.

"אז צחקנו על השקיות וכו'. אבל תכל'ס זה נמאס. נמאס שבעלי אג'נדה 'ירוקה' קובעים לנו את סדר החיים שלנו, על מה נוציא כסף ומתי, למרות הסרבול המשוגע שזה יגרום לכל אחד מאתנו, ולמרות שמסתבר שזה לא בריא בעליל להשתמש בשקיות הרב-פעמיות. אבל תכנון מרכזי לא לוקח הכל בחשבון. מנסים לחנך אותנו להיות כמוהם" הוא כותב.


"אני לא מעוניין. אני רוצה להשתמש בהמון שקיות. אבל לא סתם. אני רוצה שכולם ישתמשו בהמון שקיות. אז מעתה והלאה, אני מקצה שנקל לקניית 20 שקיות. השתמשתי בפחות? הבא אחריי ייהנה. אז הנה, הצלחתם לעשות אותי חברתי. זה גם משהו. בואו ניתן לכולם שקיות".

רייכרט עצמו אמנם תוקף את פעילי איכות הסביבה, אבל מסכים ששימוש יתר בשקיות הוא דבר גרוע. מצד שני, מעצבן אותו הרבה יותר שאומרים לו מה לעשות. "אני לא אוהב שהממשלה נכנסת לי לכיס בצורת חוקים ומיסים", הוא אומר, "אני לא אוהב שמנסים לחנך אותי בכוח על ידי מיסים, בייחוד כשהכול מבוסס על נתונים בעייתיים, הנובעים ברובם מאסתטיקה".

בינתיים, רייכרט עדיין לא השקיע כסף רב בפרויקט. בעיקר זמן, ארבעה שקלים לשקיות בסופר לבאים אחריו והתמודדות עם תגובות זועמות לפרויקט בפייסבוק. החוק, הוא משוכנע, הוא הדבר האחרון שיעזור לאיכות הסביבה.

 "איך שאני רואה את זה, זה יוצר אנטי מאוד גדול. אנשים לוקחים יותר שקיות ממה שהם צריכים ובא שכרו של החוק בהפסדו. אבל מעבר לזה, ההיטפלות לשקיות היא קטנונית מכיוון שהבעיה זניחה במושגים אקולוגיים. זה הדבר הכי קל ש'סביבתן כורסא' יכול לעשות, בעוד שרוב המזהמים בעולם לא מגיעים משם. ישנה צביעות מאוד גדולה בקרב כל האנשים שתקפו אותי ללא רסן. הם מסתובבים עם ניידים שהליך הייצור שלהם בשנה מזהם פי כמה וכמה מכל השקיות שהשתמשנו בהם עד היום", הוא אומר.

הפתרון, לדעתו, טמון בחינוך, ולא בכניסה לכיס. לגבי מות היצורים הימיים - אין דבר שמעציב אותי יותר מלראות יצור סובל. אבל זה רק מדרבן אותי עוד יותר ללחוץ על שינוי החינוך בעניין זה. לא בכוח. הריאקציה של מיסוי בכוח תגרום לאנשים לקחת יותר שקיות וללכלך יותר", הוא מסביר.

רייכרט טוען שעשרות אנשים שולחים אליו הודעות שהם הצטרפו ליוזמה ופועלים על פי העיקרון שהציע. מרבית הציבור, נכון לעכשיו, פועל אחרת. בכיר ברשת שיווק גדולה צוטט בריאיון לוואלה! לפיו מאז כניסת החוק לתוקף הרשת מכרה 150 אלף שקל ביום לעומת 500 אלף בתקופה שלפני כן.

לדבריו של רייכרט הוא רגיל לכך שהוא מעורר פרובוקציות, אבל אפילו בעיניו התגובות לפרויקט היו חריפות למדי. "יש לי מחלוקות עם אנשים רבים. אבל מעולם לא חוויתי עדר פסיכוטי חולה שדוהר באותו הכיוון ללא עצירה. אין מילה שלא קיללו אותי. כתבו לי להתאבד, למות, לחנוק אותי בשקיות וכו'. אז אני לא מתלונן, אני פשוט נדהם מהעוצמה הרגשית-חולנית שזה הוציא מאנשים. הרגשתי שאני חנין זועבי ושאריות הצל מתקיפים אותי. ברור לי היום יותר מבעבר, שאנשים עם אג'נדה 'ירוקה' של זכויות טבע וכו' שונאים בני אדם, ובעיקר את אלו שחושבים אחרת מהם".