האם משרד התחבורה מעכב את הוזלת תעריפי הנסיעה במוניות? בסוף מארס, לאחר כחודשיים של עבודות הכנה, ועדת המחירים הבין־משרדית הגישה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ולשר האוצר, משה כחלון, המלצה להפחתה מיידית של כ-11% במחירים לנוסעים. ואולם, במשרד התחבורה עדיין "נערכים להוצאת הצו החדש".
תעריפי הנסיעה במוניות נבחנים מדי שנה בחודש מארס, לפי סל ההוצאות של נהגי המוניות, כאשר רכיב עלות הסולר מהווה 38% מסך הסל, לצד פרמטרים כמו עלות רכישת מונית ושכר עבודה. בשנה האחרונה צנח מחיר הסולר ביותר מ-25%, ובעקבות כך התקבלה ההחלטה להוריד את התעריפים - לאחר שנציגי בעלי המוניות הוזמנו לשימוע בנושא.
עוד ב-mako כסף:
- כמה כסף שוות משפחות הפשע בישראל
- הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות עם הכסף שלכם
- גם בארה"ב לא מאמינים למחיר הטיסות של אובמה
התעריף ההתחלתי של הנסיעה, שממנו נגזרת גם עלות כל פעימה במונה, הוא 12.30 שקל מ-2013 ועד היום. אם אכן יופחת ב-11%, יוזל התעריף הראשוני להפעלת מונה ל-10.90 שקל.
בחודשים האחרונים עוסק משרד התחבורה בעבודה המשפטית לקראת הכנת צו התעריפים החדש. ייתכן שעבודה זו מורכבת יותר מן הרגיל, בשל המאורע החריג של הוזלת תעריפים - ולא העלאתם.
מאז 2000, אז היה מחיר הנסיעה ההתחלתי 7.70 שקלים, העלה משרד התחבורה את תעריפי הנסיעה במוניות בעקביות, בשיעור מצטבר של 60%, כאשר ההתייקרות האחרונה בוצעה ביוני 2013.
ענף מוניות הספיישל בישראל כולל יותר מ–20 אלף כלי רכב ומגלגל מחזור הכנסות שנתי של מיליארדי שקלים. משמעות הדבר היא שמאז הודעת ועדת המחירים על המלצתה להוזיל את תעריפי הנסיעה - החלטה שטרם יצאה אל הפועל - שילם הציבור הישראלי מכיסו עשרות מיליוני שקלים בגין גביית יתר.
ממשרד התחבורה נמסר כי הטיפול בצו התעריפים החדש "נמצא לקראת השלבים הסופיים", אך גם כי טרם נקבע מועד סופי לאישור הצו.
ההחלטה על השינוי בהגדרת מחירי הסולר מביאה להתייקרות יחסית של התעריפים לנוסעים, משום שלמעשה "על הנייר" מנופחת עלות הדלק לנהגי המוניות, בעוד שרבים מהם מחזיקים בהסדרי תדלוק מוזלים. חישוב שיעור התייקרות הסולר נעשה, כמו בעבר, לאחר ניכוי החזר הבלו על הסולר לנהגי המוניות.
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
ועדת הכספים ממשיכה לעכב את העברת עודפי התקציב
פרוטרום נערכת לרישום כפול בתל אביב ובארה"ב