לפני כשבועיים רכשו ענת וארז מקרר וטלוויזיה חדשים בסכום של כ-13,000 שקל. המחיר כלל הובלה, פינוי המקרר הישן והתקנת הטלוויזיה. שמחים וטובי לב הם ציפו למשלוח, ולא תיארו לעצמם לאיזו סיטואציה מעצבנת הם ייקלעו, שבסופה המוביל יעזוב ולא יסכים להביא את הדברים החדשים שרכשו.
"רכשנו ממחסני חשמל מקרר וטלוויזיה בסכום כולל של 13,100 שקל, ונאמר לנו במפורש שהוא כולל הובלה, פינוי המקרר הישן והתקנת הטלוויזיה", מספרת ענת. "שבוע לאחר מכן הגיע המוביל עם המקרר, ומרגע שנכנס לביתנו התחיל לדבר איתנו רק על תשלומים נוספים במאות שקלים. זה הרגיש בדיוק כמו בסרטים המצוירים שבהם רואים דמויות עם סימני דולר במקום עיניים – אבל הפעם זה לא היה חמוד או מצחיק. זה היה מאיים ולא נעים".
המוביל דרש תשלומים נוספים על הדברים הבאים: פירוק דלת המקרר – 170 שקל, למרות שלטענת ענת הן המקרר החדש והן הישן עוברים את הדלת בוודאות. "בנוסף הוא אמר שצריך להזמין מנוף כי הוא לא מוכן להעלות את המקרר ברגל, למרות שבמעמד התשלום ציינו שאנחנו קומה שנייה ללא מעלית, ובכל מקרה אסור לעלות את המקרר במעלית אלא תמיד דרך המדרגות", היא מבהירה.
ענת וארז הסכימו להתחשב במוביל שמיהר לצלצל למנופאי שדרש בתורו 400 שקל. "בגלל שעבדנו עם מנופאי אחר בעבר שהיה מצוין, צלצלנו אליו והתברר שהוא גם נמצא באזור וגם יגבה רק 300 שקל, אבל המוביל סירב בתוקף", היא מספרת.
המוביל לא הסתפק בסכומים האלה ואמר שהוא יגבה גם תשלום של 150 שקל על "הנחת המקרר הישן על הרמפה" ו-150 שקל נוספים על "הנחת המקרר החדש על המנוף", מספרת ענת.
"בשלב מסוים הפסקתי להקשיב לדרישותיו המופרכות. כל מה שרציתי זה שהאיש הזה יצא מהבית שלי. החוויה הייתה קשה ומאיימת. הוא נכנס לביתנו בכוחניות, מתוך הבנה שאנחנו חייבים את המקרר, ושהוא יכול לדרוש מאיתנו כל סכום שעולה על דעתו. כשהבין שלא נסכים לשלם סכומים חסרי היגיון על שירות שכבר שילמנו עליו מראש, הוא פשוט עזב את הבית בלי לספק לנו את המקרר", היא מסכמת.
וכך נשארו ענת וארז ללא מקרר, כשכל המוצרים מונחים על השיש והמקרר הישן מפורק באמצע הסלון, אבל זה לא נגמר כאן. "ניסינו לצלצל למחסני חשמל ולהסביר להם מה עברנו, ולבקש שידאגו להביא לנו את המוצרים שרכשנו – אבל אף אחד לא נותן תשובה. או שלא עונים לנו או שכשענו, אמרו שמבררים וניתקו את השיחה", היא מספרת. "הדבר היחיד שכן הגיע היא חשבונית על אספקת המקרר שמעולם לא קיבלתי, ובנוסף היבואן ח.י שלחו לנו SMS ובו הם מודים לבני הזוג שבחרו בהם".
mako פנו למחסני חשמל, שהבטיחו הובלה נוספת באותו יום, אבל רק למחרת התברר ששוב המובילים באו- אחד עם המקרר והשני עם הטלוויזיה ודרשו שניהם סכומים מופרכים כדי לספק את המוצרים. "המוביל של המקרר שוב דרש מנוף, למרות שלכאורה הרשת היתה מעורבת. ודרש תוספת על העלאת המקרר למנוף. כלומר הוא הוריד את המקרר הישן ברגל אבל על עצם ההרמה למנוף הוא רצה כסף. המוביל של הטלוויזיה דרש 200 שקל על העלאת הטלוויזיה לבית. שילמתי לו כבר לא היה לי כוח. הוא כמובן דרש רק מזומן אז רצנו להוציא".
קניתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי מוצר ישן בחינם
המשרד להגנת הסביבה קבע חוק שאומר שאם קניתם מוצר חשמלי חדש – מגיע לכם פינוי חינם של המוצר הישן בעת הקנייה או בעת קבלת המוצר שקניתם. לפי החוק, העסק אחראי ליידע אתכם בדבר האפשרות לפנות מביתכם בלא תשלום את המוצר הישן, ובלבד שמדובר במוצר שנועד לשימוש דומה ובכמות ובמשקל דומים, כפוף למפורט בחוק.
לפני הפינוי יש לדאוג לפנות את המוצר מכל תכולה, לנתקו מכל חיבור כגון חשמל, גז ומים או חפצים. בנוסף יש לוודא שיש מעבר חופשי לכניסה לבניין או לחצר ושלא נדרש לשם כך פירוק כלשהו. כמו כן קחו בחשבון שציוד יפונה רק כשהוא שלם ולא פורקו ממנו חלקים.
אם נדרש פינוי חריג, יש לציין זאת במעמד הקנייה, אז יוכל העסק לדרוש תשלום בעד הפינוי. יש לציין כי המשרד מציין כי פינוי חריג מוגדר אם המכשיר הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין בלא מעלית; אי אפשר להשתמש במעלית להורדת המכשיר הישן; הובלת המוצר החדש נעשית באמצעות מנוף, או לצורך הפינוי נדרש פירוק של חלק מהמכשיר.