כשאסנת (השם המלא שמור במערכת, כמו שאר השמות בכתבה) ניסתה לבטל את המנוי לחדר הכושר שלה ברשת הולמס פלייס, עקב סגירת חדרי הכושר בתחילת הקורונה, היא נתקלה בקשיים שלא חשבה שתתקל בהם. מתברר, שעל אף שחדרי הכושר נסגרו לתקופות מסוימות, הולמס פלייס ממשיכה לחייב את המנויים שלה כרגיל אבל לא לספק שירות בחלק מהתקופה.

"בתאריך ה- 16.3.20 התקשרתי לבטל את המנוי בחדש כושר", היא כותבת בתלונה שהוגשה למועצה לצרכנות. "נאמר לי שכדאי לי להקפיא את המנוי ללא עלות ובסוף המנוי אקבל חודשיים נוספים ולכן החלטתי לעשות זאת".

אבל מה רבה הייתה הפתעתה כשהיא גילתה שעל אף ההבטחות, הרשת ממשיכה לחייב אותה כרגיל. "ניגשתי פיזית לבטל את המנוי בחדר הכושר. אמרו לי שרק בחורה אחת מטפלת בזה והבטיחו שתחזור אלי. מאז ניסיתי עוד ארבע פעמים ואף אחד לא חוזר אלי בטענות שונות: לחץ, עומס, היחידה שמטפלת לא נמצאת. ובינתיים אני חויבתי שוב ב-309 שקלים בחודש. אני מבקשת שתעזרו להפסיק את החיובים לקבל את כספי בחזרה", היא כותבת.

גם רועי מתאר פחות או יותר את אותה התנהלות: "אני מנוי בחדר כושר הולמס פליס בראשון לציון. מתחילת מגפת הקורונה שירותי המועדון הופסקו, אך עדיין החיוב באשראי ממשיך כרגיל. ניסיתי לצור קשר עם המועדון להפסקת החיוב אך ללא מענה".

רועי סיפר כי הוא ניסה לבטל את החיוב דרך חברת האשראי אבל החברה טענה שאי אפשר לפתוח בהליך הפסקת עסקה לחדר כושר לפי ההנחיות שהם קבלו.

על פי התלונות רשת הולמס פלייס ממשיכה לגבות תשלום רגיל בהבטחה להשבת החודשים האבודים בעתיד, כשחדרי הכושר יפתחו מחדש. אבל מה קורה אם אותם אנשים אינם מעוניינים להמשיך להתאמן לאורך זמן?

כך בדיוק מספר ליאור, שנרשם לפני מספר חודשים מנוי בחדר כושר "הולמס פלייס" גרנד קניון בחיפה. "כחלק מההסכם אני מחויב בחודש הודעה מראש בתשלום לפני ביטול המנוי. המנוי המתחדש כל חודש, ללא דמי ביטול. החל מאמצע חודש מרץ ועד אמצע חודש מאי היה המועדון סגור עקב מגבלות הקורונה. בסוף חודש מרץ ביקשתי בכתב לבטל את המנוי עקב שינוי מקום מגורים ונאמר לי שבקשתי נרשמה. לאחר חזרת המועדון לפעילות הופתעתי לגלות כי אני ממשיך להיות מחויב וכי לפי בית העסק לא ניתן לבטל מנוי בזמן הקורונה", הוא מספר.

"נוצר מצב שאני משלם על שירות שאין לי אפשרות לנצל משום שהמועדון החליט לסגור את שעריו ולא לאפשר לי לבטל בזמן, כי התכנון המקורי שלי היה להמשיך להתאמן עד סוף חודש אפריל, וכך לנצל את החודש האחרון של המנוי כל עוד גרתי בסביבה".

גם רונית  מתארת מצב דומה. "ממרץ המנוי באי ודאות ואני לא יודעת מתי נחזור לפעילות סדירה", היא אומרת. "אני ממשיכה להיות מחויבת בדמי מנוי כל חודש, לא משנה אם חדר הכושר פועל או לא, ובסוף השנה המנוי מסתיים ואני לא בטוחה שאני רוצה להמשיך. אז מה יקרה לכסף שלי? אף אחד לא עונה".

"בעלי האולמות חויבו להחזיר כספים. אז למה לא המכונים?"

במועצה לצרכנות מודעים לתופעה ומספרים על עשרות תלונות שהצטברו אצלם בנושא. לטענתם, בשל המצב שנוצר, לא ניתן לדרוש מהצרכנים לשאת בתשלומים בתקופת ההשבתה שכן בשל הנסיבות החדשות והבלתי צפויות לא ניתן לקיים את החוזה כפי שהוסכם.

לפיכך הם מציעים באתר שלושה מכתבים להורדה ,על מנת שצרכן שחדר הכושר מסרב לבטל יכול למלא ולשלוח להנהלת חדרי הכושר: בקשת ביטול והחזר כספי, בקשה להקפאת המנוי או פניה לחברת האשראי - בקשה להפסקת תשלומים עתידיים בשל כשל תמורה. המטרה היא התראה לפני נקיטת תהליכים משפטיים בדמות תביעה קטנה.

עו
עו"ד מתן פריידין ועו"ד נופר טל |צילום: ארקדי ריסקין/דניאל בראון, באדיבות המצולמים

ויש מי שלא ממתין וכבר פועל. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשת הולמס פלייס המוערכת בכ-25 מיליון שקל, באמצעות עו"ד נופר טל וכן עו"ד מתן פריידין ממשרד ENF.
השניים דורשים בשם לקוחות החברה הקפאת התשלומים וכן החזר מידי רטרואקטיבי של כל התשלומים שנגבו שלא כדין.

"לא יכול להיות שרשת גדולה כמו הולמס פלייס תכריח את הלקוחות שלה לקבל הסדר מבלי לשאול אותם מראש אם הם מסכימים", אומרת עו"ד נופר טל. "יש כאלו שפוטרו או נמצאים בחל"ת והם צריכים להחליט האם הכסף הזה ילך לחדר כושר או לקניות בסופר. זה קריטי בתקופות כאלה ולאף אחד אין זכות להחליט מה אני עושה בכסף שלי".

"הגשנו את התביעה מאחר והם בעצם המשיכו לחייב עוד בגל הראשון את דמי המנוי וביקשנו מהם כבר אז שיפסיקו", ממשיך עו"ד מתן פריידין, "הולמס פלייס סירבו בטענה שבגלל שזה עסקאות באשראי זה בעייתי וזה ייצור בלגן. הטענה הזו התבררה שלא נכונה כי הם יכולים לתת לחברות האשראי חייב ולעשות זיכוי אוטומטי. הם באים אומרים אני אתן לך בסוף התקופה אבל הפתרון לא רלוונטי לכל הלקוחות כי אם יש לקוחות שעשו רק לתקופת זמן והם לא רוצים להמשיך אחר כך- מה יעשו עם הכסף", הוא שואל.

"איך יכול להיות שהמדינה חייבה בעלי אולמות להחזיר לזוגות שהיו אמורים להתחתן את המקדמות, אבל חדרי הכושר מחייבים את לקוחותיהם באין מפריע מבלי לתת תמורה ומבלי לתת מענה ראוי לכאלו שמבקשים לבטל", מסכמת טל. "כשאתה לא מספק שירות אין שום הצדקה לקחת תשלום. אם היו פונים ללקוחות מראש ומבקשים את הסכמתם להמשיך לגבות אז זה היה בסדר. אבל להחליט על דעתם עצמכם? זה לא".

מקבוצת הולמס פלייס נמסר בתגובה: "הולמס פלייס אינה גובה דמי מינוי בתקופה בה המועדונים סגורים לפי חוק והמינויים מוקפאים.  אחוזים בודדים בלבד מחברי המועדונים בחרו לשלם באמצעות עסקת תשלומים, מה שיוצר קושי טכני בביטול תשלום בודד. למרות הקושי, חבר מועדון שמשלם בתשלומים ומבקש לבטל, בקשתו נענית כמובן ואלו שלא מבקשים, יזוכו בהמשך באמצעות הארכת המינוי.שירות הלקוחות של הקבוצה פעיל ונותן מענה לפונים.

חשוב לציין כי הולמס פלייס שמה דגש נרחב על שרות לחברי המועדונים גם במהלך הסגרים ומציעה בחינם לכל לקוחותיה שירות VOD עם כ-300 שיעורי סטודיו בלחיצת כפתור לצד שידורי לייב של מגוון אימונים והרצאות של דמויות מעוררות השראה ומצליחות בתחומן."

 

הרשת סרבה להתייחס לתביעה המתנהלת נגדה.