אחרי שנים רבות שבהן שוק הפארם בישראל מתנהל בריכוזיות - שבאה לידי ביטוי גם במחירים גבוהים לצרכן, ענקית פארם מוזלת מאוסטרליה בוחנת כניסה לישראל. ל-TheMarker נודע כי רמי לוי מנהל מגעים להבאתה לישראל של רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse ולפתוח יחדיו רשת פארם מוזלת.
Chemist Warehouse היא רשת דיסקאונט שנפתחה לפני כ-20 שנה וכיום היא הרשת הגדולה בתחום הפארם ובתי המרקחת באוסטרליה. הרשת, שמפעילה כ-300 סניפים באוסטרליה וניו זילנד, מחזיקה כ-20% מהשוק המקומי עם מחזור שנתי של כ-4 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-2.72 מיליארד דולר). הרשת מפעילה חנויות "מחסן" גדולות, ומבטיחה ללקוחותיה את המחירים הנמוכים ביותר - וכי אם ימצאו מוצר במחיר נמוך יותר, היא תשווה את המחיר ואף תוסיף ללקוח 10 סנטים מתנה.
השושבין: שר הכלכלה
ב-2018 רכש לוי (19,800 +1.23%) 50.01% מרשת גוד פארם המוזלת, של היזמים הצעירים אדם פרידלר ואוהד סנדלר. גוד פארם אמנם צומחת ומפעילה 18 סניפים עם מחזור שנתי של כ-200 מיליון שקל, אבל באחרונה נתקלה בקשיים לאחר שקופות החולים הגדולות מערימות עליה קשיים בפתיחת בתי מרקחת בסניפיה.
את הקישור בין לוי, פרידלר וסנדלר לרשת האוסטרלית עשה שר הכלכלה, אלי כהן, שפועל בשנתיים האחרונות להורדת יוקר המחיה בתחום. ל-TheMarker נודע כי משרד הכלכלה פנה לכמה רשתות פארם גדולות בחו"ל, סיפר להן על רמת התחרות הנמוכה בתחום הפארם בישראל - והמליץ להן לפעול בישראל. הרשת האוסטרלית היתה היחידה שהביעה עניין, ומשרד הכלכלה העביר לנציגי הרשת הצעות לשותפים פוטנציאליים, בעלי ניסיון בשוק הקמעונות הישראלי בכלל ובתחום הפארם בפרט - מה שהביא ליצירת הקשר בין גוד פארם לרשת.
כעת מנהלות החברות מגעים לגבי שיתוף פעולה, שבמסגרתו גוד פארם והענקית האוסטרלית יקימו ביחד רשת פארם גדולה מוזלת, שתתחרה בסופר-פארם השולטת בשוק הישראלי ביד רמה - למרות השקת Be של שופרסל, שרכשה את מרבית הסניפים של רשת ניו פארם שקרסה. הכוונה היא ש-Chemist Warehouse תשתמש בכוח הקנייה העצום שלה בחו"ל ובקשריה עם הספקים הבינלאומיים כדי לרכוש את המוצרים במחירים נמוכים יותר משרוכשות כיום הרשתות המקומיות מהיבואנים הבלעדיים.
במקרה של מוצרי פארם וטואלטיקה, לא קיים מחסום הכשרות שקיים במוצרי מזון. התרומה של רמי לוי וגוד פארם תהיה בניסיון ובהבנה של שוק הקמעונות הישראלי.
ברשת האוסטרלית, הכל יותר זול
כדי לנסות להעריך עד כמה כניסת הרשת לישראל עשויה להיות בשורה לצרכן הישראלי, ערכנו בדיקה מדגמית של חמישה מוצרים ברשת האוסטרלית הנמכרים גם בישראל, באתרים של Chemist Warehouse, סופר־פארם ו-Be. לפי הבדיקה, הפערים הם בין 14% ל-253% - כשבכל המוצרים שבדקנו ונבחרו רנדומלית לא מצאנו ולו מוצר אחד שמחירו בישראל נמוך יותר.
במקרים רבים המוצרים באוסטרליה נמכרים באריזות גדולות יותר מהאריזות המוצעות למכירה בישראל, ולמרות זאת גם האריזות הגדולות יותר נמכרות במחירים נמוכים בהרבה מהמחירים הישראליים. כך למשל, משחת שיניים קולגייט טוטאל פסים מרעננים 100 מ"ל, נמכרת ב–Chemist Warehouse במחיר השווה ל-7.2 שקלים - לעומת 12.9 שקל ב-Be ו-21.9 שקל בסופר־פארם (פער של 79% ו-204% בהתאמה); קרם לחות ניוואה, 150 מ"ל, עולה ב-Chemist Warehouse מחיר השווה ל-11.3 שקל - לעומת 18.9 שקלים ב-Be ו-39.9 שקל בסופר־פארם (פער 67% ו-253% בהתאמה).
דוגמה נוספת אפשר לראות במחירי הבשמים, שנחשבים תחרותיים יחסית בשנים האחרונות - אבל נראה שהם עדיין יקרים בהשוואה למחירים ברשת האוסטרלית. כך למשל, בושם CK One הקלאסי (200 מ״ל) עולה באוסטרליה 79.10 שקל - חצי ממחירו בסופר-פארם, 159 שקל. ב-Be הפער גדול עוד יותר ואותו בקבוק נמכר בסניפי הרשת בישראל ב-171 שקל. עם זאת, על מחיר המכירה לצרכן עשויים להשפיע גורמים נוספים - כמו התמחור של חברות בינלאומיות וסוגיות מס.
בישראל מוצרי הטיפוח ממשיכים להתייקר
שוק הטואלטיקה והפארם בישראל משווע לתחרות. באחרונה פורסמה ב-TheMarker בדיקה שלפיה מוצרי הטואלטיקה והטיפוח בישראל ממשיכים להתייקר, גם שנה אחרי השקת Be של שופרסל. לפי הבדיקה, סל מוצרים מדגמי בסופר-פארם, שאף יצאה הרשת היקרה מבין הרשתות שנבדקו, התייקר בשנה האחרונה ב-6.6%, ואילו ב-Be ההתייקרות היתה בשיעור של 4.3%.
הסיבות העיקריות למחירים הגבוהים הן: השוק נשלט על ידי יבואנים בלעדיים, הכישלון של רשות התחרות ליצור תחרות בתחום לאחר שאישרה את מכירת ניו פארם לשופרסל בתמורה להקמת רשת סמארט פארם - וחוסר היכולת של Be להתגבר על השליטה ההדוקה של סופר-פארם בתחום.
לפי הערכות בענף, ההכנסות של רשתות הפארם יגיעו ליותר מ-6 מיליארד שקל ב-2019 - מתוכם 5 מיליארד שקל של סופר־פארם, כש-Be צפויה לסיים את השנה עם מכירות של 750 מיליון שקל.
עם זאת, שוק מוצרי הפארם בישראל גדול יותר. חלק מהמוצרים נמכרים גם ברשתות המזון, בבתי המרקחת של קופות החולים, בבתי מרקחת פרטיים ובאתרים ברשת.
בימים אלה שוקד משרד הבריאות על רפורמת תמרוקים מחודשת, בגיבוי משרד ראש הממשלה, שתאפשר יבוא כמעט חופשי של מוצרי טואלטיקה וטיפוח לישראל. הרפורמה המתגבשת גם תייתר את הצורך בקבלת אישור מוקדם לשיווק כל סוגי התמרוקים ממחלקת התמרוקים במשרד הבריאות - מה שצפוי להגביר את התחרות בתחום ולהוריד מחירים.
אם וכאשר הרפורמה תצא לפועל, הדבר צפוי להביא להצפה של השוק במוצרים ביבוא מקביל - מה שכנראה יביא גם להורדת מחירי המכירה של מוצרי הטואלטיקה והטיפוח ברשתות. מסמך העקרונות של הרפורמה נחשף ב-TheMarker באוגוסט, אך מתכונתה הסופית טרם פורסמה.
מגוד פארם נמסר: "מדובר במהלך מקדמי מאוד. ימים יגידו אם הוא יתממש לכדי עסקה".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר TheMarker
כתבות נוספות:
עדויות חדשות חושפות: התוכנית של נתניהו להפוך למלך הרייטינג
מתחת לרדאר: "איש האקסל" שווה כבר חצי מיליארד שקל