כולנו מחפשים מבצעים, קופונים, סטוקים – כל מה שיכול להקל במעט על יוקר המחיה הישראלי, על ההכבדה על הכיס, על הצורך לחתוך הוצאות ולהתחשבן על השקל. ואנחנו לא לבד. לעיתים צצים מיזמים שמנסים לחתוך עלויות לצרכנים בכל מיני דרכים ושיטות. זה יכול להיות נחמד וחסכוני, אבל לא בטוח שתמיד יעיל. המצטרפת החדשה לטרנד הסופרמרקט הזול היא ההסתדרות. בארגון העובדים השיקו היום (שלישי) את הסופר החברתי שלה: מרכול מקוון המציע מאות מוצרים במגוון תחומים, החל ממוצרי מזון יבשים ושימורים, מוצרי ניקיון ופארם, אביזרים לבית ועוד, במחירים מוזלים.
ההסתדרות מייצגת כ-800 אלף עובדות ועובדים במשק, ועיקר עניינה הוא דאגה לרווחתם. המטרה בפתיחת המרכול היא חד משמעית הוזלת סל הקנייה לחברי ההסתדרות. לטענתם, המרכול יוזיל את סל הקנייה בעשרות אחוזים ביחס לרשתות השיווק המובילות, ויציע מוצרים במחירים זולים של עד 50 אחוז, ובין היתר גם מוצרים מסובסדים בהנחת עומק.
בחינה של כמה דוגמאות מגלה שאכן יש פער ניכר במחירים בחלק מהמוצרים. שמן קנולה, למשל, יעלה בסופר ההסתדרות 4.90 שקל (מחירו הממוצע 10.50), שמן זית, שכולנו יודעים שמחירו האמיר לגבהים בלתי סבירים, מוצע בעלות של 29 שקל בלבד לבקבוק של 750 מ"ל. רביעיית נתחי טונה בשמן תעלה 12.9 שקל, כשמחירה הממוצע כמעט כפול. ספגטי של ברילה יעמוד על 2.9 שקל בלבד, כשמחירו הממוצע 7.9. גם בתחום הפארם יש בשורה: משחת שיניים קולגייט תעלה 4.9 שקל (מחיר ממוצע 11.9 שקל), מי פה של ליסטרין יעלו 9.90 שקל (הממוצע 25). אקונומיקה של סנו תעלה 7.7 שקל במקום עשרה, ואילו שלישיית משחות שיניים של סנסודיין יעלו חמישה שקלים בלבד במקום 15.
כל מה שלא דורש קירור
זה בהחלט נשמע מבטיח, אבל האם מדובר במיזם פרקטי? בהסתדרות מבטיחים שאפשר להזמין מוצרים מהסופר החברתי מכל מקום ולכל מקום בארץ במשלוח, ושהחבילה תתקבל ישירות לבית או ליעד תוך 3-5 ימי עסקים. הקאץ' – הסופר זמין אך ורק לחברות ולחברי ההסתדרות.
"בשלב זה מי שאינו חבר הסתדרות לא יכול לקנות בסופר החברתי", אומר עידן נסימי, מנכ"ל הסופר, איש קמעונאות עתיר ניסיון שהיה גם סמנכ"ל תפעול של רשת ZER4U ומנכ"ל "דלק-גז". "אבל כל אחד תמיד יכול להצטרף להסתדרות וליהנות מהקניות המוזלות. גם עצמאים יכולים להצטרף להסתדרות דרך פורום העצמאים שמאפשר הטבות נוספות, תמורת 32 שקלים בחודש".
את המיזם, בהשקעה של מיליוני שקלים, יזם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, והובילו מנכ"ל ההסתדרות דודו בצלאל, שגייס לתפקיד את נסימי. המרכז הלוגיסטי של הסופר החברתי ממוקם באזור התעשייה אריאל, ומתפעלת אותו חברת דנלוג. המשלוחים מבוצעים באמצעות חברת צ'יטה.
לדברי נסימי, צוות ההקמה עסק בחודשים האחרונים, בין השאר, ברתימת יצרנים מקומיים ויבואנים ליצירת מגוון מוצרים רחב, ובהקמת מערך לוגיסטי לאריזה ולשילוח לכל מקום בארץ. בשבועות הקרובים, עם סיום שלב ההרצה, יתווספו עשרות מוצרים נוספים במגוון תחומים.
איך אתם משיגים מחירים מוזלים בעשרות אחוזים?
"לא הייתה ברירה אלא לפנות ליבוא מקביל, ושם הופתענו מהפערים במחירים. במוצרים מיובאים אנחנו מוכרים בעיקר מוצרים מאירופה ובקרוב גם מהמזרח הרחוק. אנחנו מזמינים את כל הספקים הישראלים לבוא לעבוד אתנו. ספקים גדולים כמו שטראוס, אסם, סנו, הצטרפו למיזם וסייעו להקמתו, ואחרים עדיין יושבים על הגדר. אנחנו עובדים עם ספקים גדולים בייבוא כמו תומר והדר השרון, שמביאים לנו מחירים שוברי שוק. בנוסף, ההסתדרות מכניסה את היד לכיס ומסבסדת כל עגלה ועגלה עבור חבריה".
כרגע אפשר לקנות בסופר החברתי בעיקר מוצרים שלא דורשים קירור, שלל מוצרי מאכל יבשים ושימורים, מוצרי טואלטיקה, חומרי ניקוי וכו'. "מדובר בכ-700 מק"טים ב-11 קטגוריות", אומר נסימי, "אנחנו לא מוכרים ירקות ופירות, בשר ודגים ומוצרי חלב מסיבות לוגיסטיות, אבל גם הם ייבחנו בהמשך".
"ההסתדרות נלחמת כבר תקופה ארוכה בגלי עליות המחירים, והיום אני מקיים את ההבטחה שלי – להושיט יד לציבור ולעזור להילחם ביוקר המחייה בישראל", מסר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "אני רואה בכך צעד חשוב להקלת הנטל הכלכלי, ומחויב להמשיך לפעול למען שיפור רווחתם של העובדים והעובדות".