נכון, הן לא אמורות להיות אויבות שלנו, אבל יוצא שלרבים מאיתנו כל אינטראקציה עם העירייה, משרדי הממשלה או שירות לקוחות הופכת לסאגה מתישה ומעיקה שאנחנו רק מחכים שתסתיים.
יש לא מעט דרכים שאספנו עבורכם שיכולות להקל לכם על החיים בעבודה מול הרשויות ומוקדי הלקוחות. אפשר לקרוא לזה "לנצח את המערכת", אבל אנחנו פשוט אוהבים לקרוא לזה לדרוש את מה שמגיע לנו. קבלו אותן:
1. ערעור על דו"חות חנייה, קנסות ברכבת וכו': כשאנחנו מקבלים דו"ח או קנס שנראה לנו לא הוגן, רובנו מתקשרים לעירייה או לחברה האחראית ויכולים לחכות שעות על הקו. היום יש חברות שעושות את זה בשבילנו ויכולות לחסוך זמן יקר. רואד פרוטקט מתמחים בערעור על דו"חות חנייה, ומתהדרים בחיסכון של 40 אלף שקל ללקוחותיהם בשנה החולפת. השירות אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי, אבל הוא מאוד נגיש ונוח. גם אתר "סדר דין" מציע לכם ייעוץ חינם לביטול דו"חות חנייה שנעשה במקרה הזה על ידי עורכי ועורכות דין מיומנים. מידע מקיף ומקצועי על כל נושא התעבורה בישראל תוכלו למצוא בטראפיק ג'אם, פורטל המכיל מאות כתבות בנושאי תחבורה החל מביטול דו"חות חנייה, המשך בשימוש בנייד בזמן נהיגה וכלה בנהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף. ידע הוא כוח, ורכישתו בוודאי לא תזיק.
ואם החלטתם לפנות לגורמים בעצמכם, עוד טיפ קטן מאיתנו הוא לתקשר עם החברות דרך האינטרנט. כתבו פנייה במייל או בטפסים המיועדים לכך באתר הרלוונטי, ותחסכו זמן המתנה יקר. אפשרות נוספת היא פנייה דרך הפייסבוק. חברה שמכבדת את עצמה מחזיקה מענה מהיר ומקצועי לפניות בעמודים הרשמיים, ואתם יכולים לכתוב מסר בפייסבוק או להשאיר תגובה, ובכך להיעזר בנציגי השירות בפייסבוק.
2. התנתקו וחזרו כלקוחות חדשים: אם אתם לא מצליחים לנהל מו"מ שיוביל למחיר אטרקטיבי מספיק עבורכם, אל תפחדו להתנתק ולחזור לחברה כלקוחות חדשים. כך בוודאות תקבלו מחיר זול ולרוב גם לטווח ארוך יותר.
אגב, אם לא מתאים לכם להתנתק כל שנה מחברת הסלולר שלכם, ב-019 מובייל מציעים לכם חבילות שונות בהתאם לצרכים שלכם, במחיר שנשאר קבוע ל-3 שנים. לפני מועד סיום החבילה, תקבלו התראה על כך מנציג השירות האישי שלכם.
3. אסרטיביות אך לא אגרסיביות: אנחנו יודעים שהאנשים בצד השני על הקו בסך הכל עושים את עבודתם, והיא לעיתים להתיש אותנו, אבל בבואנו לדבר עם נציגי שירות עדיף שנהיה ברורים וישירים. כמובן שכללי הנימוס האנושי חלים על השיחות שאנחנו מנהלים עם הרשויות, אבל בגלל שכולנו בני אדם ותקיפות היא אלמנט שיכול לקדם עניינים, אל תהססו להיות תקיפים. לא צריך לצעוק, ועדיף שלא, אבל היו נחושים עם דרישותיכם ואל תראו חולשה או התקפלות.
4. דעו את החוק: החוק להגנת הצרכן מכיל מספר סעיפים שחשוב שתכירו. סעיף 17 בעניין סימון מחירים, שאומר שהמחיר הקובע של מוצר הוא המחיר הרשום עליו, גם אם בקופה המחיר גבוה יותר. אי הסכמת בעל העסק לאפשר לשלם את המחיר הכתוב על המוצר יכול לגרור תביעה ופיצוי של עד 10,000 שקל ללא הוכחת נזק, סעיף 18א' לחוק הגנת הצרכן, אשר קובע כי זמן המתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה, איחור הטכנאי בשלוש שעות מעבר לטווח הזמן שנקבע יזכה את הצרכן בפיצוי של 600 שקל.
5. מומחים בתחום: בעקבות החוקים והסעיפים המגנים על צרכנים, יש לא מעט עורכי דין או ארגונים שמנסים לסייע בנושאים ספציפיים. אחת התלונות הנפוצות, שיכולות לאפשר לכם לקבל פיצוי כספי יחסית בקלות – היא על ספאם. הכוונה היא לדואר זבל שמגיע לתיבת המייל שלכם, או לטלפון הנייד – וזאת ללא הסכמתכם לקבל את המידע הפרסומי. אתם יכולים לפנות לספאם-אוף, שירות אינטרנטי ונוח ביותר או לעורכי דין המתמחים בתחום כמו עמית זילברג, גיא אופיר או יורם ליכטנשטיין. אם בא לכם לקבל רוח גבית לרצון לתבוע חברות על דואר זבל, הנה מקבץ פסקי דין משמחים.
6. קבלת סיוע מגופי הממשלה: אם אתם צריכים ללכת לוועדה רפואית אך לא מעוניינים לשלם עמלות לחברות הפרטיות, המוסד לביטוח לאומי מפעיל את תכנית "יד מכוונת" - ייעוץ והכוונה לוועדות הרפואיות בחינם, אשר לו מספר סניפים ברחבי הארץ. משרד האוצר מפעיל תכנית לחינוך פיננסי לכל הגילאים שאמנם נשמעה עליה ביקורת ציבורית, אך אפשר לקחת ממנה גם כלים מועילים. באתר "האוצר שלי" תוכלו למצוא אותם ולראות איך אתם למשל מתכננים חתונה בצורה נכונה, מידע על פנסיה, פרישה, ביטוחים וחובות. רשות המיסים מעמידה לרשות לקוחותיה סיוע ללא עלות בסניפים השונים, למילוי הדו"ח השנתי. את הדו"ח דרך אגב, צריכים להגיש עד סוף מאי עצמאיים או שכירים המבקשים החזרי מס או המחוייבים בהגשת דו"ח שנתי. מידע נוסף יש פה.
7. קבלת סיוע מארגוני החברה האזרחית: אתם לא מצליחים לטפל בבעיה ומרגישים שנעשה לכם עוול, או יכול להיות שאתם רוצים לברר את זכותכם כי משהו מרגיש לכם לא הגון. בישראל קיימים מספר גופים מקצועיים שיכולים לסייע לכם כצרכנים, ואין ספר כי הניסיון עושה את ההבדל. אתם יכולים לפנות למועצה הישראלית לצרכנות, לארגון אמון הציבור, לאתר כל זכות ואפילו לאגודה לזכויות האזרח.
8. עוד בירה ועוד שמלה: אנחנו יודעים שהבעיה הכי גדולה בהתעמתות עם המערכת, ובעיקר על כספים שמגיעים לכם, היא שפשוט קשה לראות את הסוף. לכן אנחנו ממליצים לתרגם את הכסף שאתם צריכים לקבל – לדברים שאתם אוהבים. תחשבו שעם מה שמגיע לכם תוכלו לרכוש עוד ממה שאתם רוצים. זאת יכולה להיות עוד שמלה, עוד יציאה לחדר בריחה או סתם בקבוק יין טוב. כשהכסף שלכם הופך למוחשי, לפעמים זה המניע הכי חזק שיש.