האנגלית המשובשת של דודו אהרון, הקריזות של אתי לוי והתזזיתיות של אלון דה לוקו, הספיקו בשביל להפוך את "חי בלה לה לנד" לשלאגר הלוהט של הקיץ. אבל כנראה שאת יציקת הקאלט האמיתית מספק דווקא המנטור הצבעוני של הזמרים, הבמאי הבינלאומי, מר אורי פסטר.
האיש שדואג לסיים כל משפט ב"כן" כבר הצליח לרסס מטבעות לשון צבעוניים לכל דורש, שבשילוב עם הפרסונה הייחודית שלו בסדרה הצליח לכבוש את המסך בדרך לשלל חיקוים ברשת, ולהכתרתו כגיבור תרבות טרי.
"אפשר להגיד שהדמות של אורי פסטר הכי התחבבה על הצופים עד עכשיו", חורץ שבי זרעיה, העורך והוגה הקונספט של "חי בלה לה לנד". "הדמות שלו הכי זכורה מהסדרה וה'כן?' שלו הפך לקאלט שאני שומע בכל מקום. הוא ללא ספק ההברקה של הסדרה".
נבירה מהירה בביוגרפיה של פסטר בן ה-53, מגלה כי האיש נולד וגדל בעמק יזרעאל. בצבא הוא שירת כחייל קרבי בגולני ולאחר שיחררו למד תאטרון באוניברסיטת תל אביב וב"דרמה סנטר" בלונדון, שבו גם זכה במלגות לימודים מטעם קרן ישראל-אמריקה.
את תחילת הקריירה שלו עשה כבמאי מתחיל בתאטרון הבימה. בין עבודותיו ניתן למצוא את ההצגות "המלך מתיא הראשון" ו"חתולה על גג פח לוהט". משם עבר לביים את הפסטיגל בשנת 83 ואת פסטיבל שירי הילדים. הוא ביים את צעירי תל אביב, צוותי מלון באילת ועבד עם להקות הנח"ל. כתב מספר ספרים והיה אחראי הישיר לפריחת מחזות הזמר בחנוכה כשביים את המחזמר "הקוסם" המצליח בשנת 1994.
"אורי הוא בעצם האיש שהחזיר את החנוכה לחנוכה והפך את מחזות הזמר למה שאנחנו רואים כיום. הוא זה שפתח את הסכר במה שהוא עשה עם 'הקוסם', שהוביל לכל ההפנינג העצום של הצגות ומחזות זמר בחנוכה", חורץ משה קפטן, במאי תאטרון שעבד עם פסטר כמפיק במחזות הזמר "הקוסם" ו"גריז" באמצע שנות התשעים. "בזכות המפגש איתו בעצם עברתי לביים, כי לפני זה עסקתי רק בהפקה. הוא איש צבעוני ומוכשר מאוד וכמובן שיש לו חוש הומור יוצא דופן".
גיל ססובר, שעבד איתו בשלל הפקות ובהן "פיטר פן", מעדיף גם הוא לזכור את הצדדים הטובים שבו. "אני חייב לאורי פסטר המון. האיש הוא במאי סופר מקצוען ואיש עבודה נדיר שכמעט ולא רואים במחוזותינו. האיש הוא עולם ומלואו".
אך בין כל המחמאות והקסם, לא חסרים אנשים בתעשייה המכונים "נפגעי אורי פסטר". הדיבור בקרב יודעי דבר הוא שמדובר בבמאי קשה שלא נותן הנחות לשחקניו, וכאיש שלא ממש פשוט לעבוד איתו. ניצנים לכך אפשר לזהות גם ב"חי בלה לנד", כשהוא מתעמת בכמה פרקים עם חלק מהזמרים שלא ממש מרוצים מהדרישות של המנטור.
"זה נכון שאורי הוא קשה, אבל זה רק בגלל שהוא פרפקציוניסט שדורש תוצאות מידיות ויש כאלו שנפגעו מזה", מגונן קפטן על הקולגה, "אני יודע שיש אנשים שעבדו איתו ויגידו לך שהוא לא בן אדם פשוט, אבל החוויה שלי בשנתיים שעבדתי איתו הייתה מלמדת ומרתקת".
אחרי שרשרת הצלחות לא מבוטלת, הגיעה בשנת 2007 הנפילה הגדולה של פסטר, שיש מי שאומרים היא זו שהביאה אותו לארוז מזוודה ולעבור לארה"ב. באותה השנה עלה לאקרנים סרטו המושקע והיומרני "מלך של קבצנים", שצולם בליטא בעלות של לא פחות מ-2 מיליון שקל. הסרט נכשל בקופות וגם אצל המבקרים.
"אני חושב שאורי עזב את הארץ מהר מדי", אומר אקי אבני, שכיכב במחזמר "גריז" מבית היוצר של פסטר. "לא נתנו לו להמשיך בקו שלו ובמה שהוא יודע לעשות הכי טוב. הוא לא בן אדם שקל לעבוד איתו, אבל מי שמחפש עבודה קלה אז כדאי שיחפש מקצוע אחר"
בראיון שהעניק לאחרונה ל"ידיעות אמריקה" טען פסטר כי הסרט דווקא פתח עבורו את הדלת בהוליווד. "'מלך של קבצנים' הוקרן בפני אנשים מתעשיית הסרטים בסיוע הקונסוליה הישראלית, זכה להתעניינות ונמכר לרשת כבלים".
למרות ההצלחה הגדולה שלו בחו"ל, פסטר עצמו ממעט לספק ראיונות ומצניע את העובדה שללא השתתפותו "בחי בלה לה לנד", כנראה שהיה נשאר מתחת לרדאר. "אני לא נטשתי את ישראל", הוא טוען, "לא באתי לארה"ב והתחלתי בתהליכים לגרין קארד. אני אזרח ישראלי אבל במאי בינלאומי שעובד הרבה מחוץ לישראל ועבדתי מאוד קשה על מנת להגדיר את עצמי כבמאי בינלאומי".
"הוא אחד האנשים הכי עסוקים פה בתעשייה", מוסיף זרעיה, "רק בשביל שאנשים יבינו במה מדובר, אז הבן אדם מביים עכשיו סרט עם דסטין הופמן ובט מידלר. הוא גם מביים בברודווי הצגה עם ג'ייסון אלכסנדר. יש לו קריירה שם והוא מצליח ברמות שלא ניתן לתאר".
מה גרם לכם ללהק אותו ללה לה לנד?
"הרעיון ללהק את אורי הגיע מאלעד קופרמן שמכיר את אורי ואת הדברים הרבים שהוא עשה פה בתעשייה במשך שנים. אני יודע שיש סיפורים על כך שהוא במאי קשוח וקפדן, אבל זה מה שהופך אותו לסיפור הצלחה. העבודה איתו הייתה מרתקת והוא תרם המון לתוכנית ולזמרים שלנו, כן?".
את הצפת הפרגונים שפסטר זוכה לה כאן, הוא כנראה הרוויח ביושר, אבל לחשושים בלתי פוסקים אצל גורמים שחלקו איתו במה לאורך השנים, טוענים כי האישיות שלו הצליחה לאמלל לא מעט שחקנים ואנשי מקצוע בלא מעט פרוייקטים. שחקנית מוכרת שעבדה איתו מספרת כי "יש לי רק זכרונות רעים מהאיש ואני ממש לא מעוניינת להרחיב עליו את הדיבור".
שחקן תיאטרון נוסף שפסטר ביים ב"פיטר פן" בחר גם הוא להישאר בעילום שם, לא לפני שטען כי "פסטר הוא גס רוח ומרושע". שחקנים נוספים שפנינו אליהם נמנעו מלהגיב לכתבה כיוון שהם חוששים שפסטר, שעתיד לחזור לארץ בקרוב, לא ילהק אותם להפקות העתידיות.
"בתור נערה צעירה בהפקה כל כך גדולה, אורי פסטר היה הסיוט הכי גדול שלי", אומרת ג'ולייטה, שמכירה את פסטר מגיל 15. "הוא התנהג אלי בקשיחות ולא נתן לי שום הנחות. היה לי מאוד קשה איתו בזמנו והוא השאיר לי סוג של טראומה. בתור ילדה לא הבנתי את זה והייתי בוכה ממנו המון, היום אני מעריכה אותו על זה ומבינה את זה".
את גם מבינה את כל הקטע שלו עם ה"כן"?
"בהתחלה לא הבנו מאיפה זה בא, אבל באחד הימים שהוא הושיב אותנו לשיחה והסביר לנו שהשימוש שלו בכן אחרי כל משפט מגיע מזה שהוא רוצה לוודא שאנשים באמת מבינים אותו ועושים מה שאומר".