בעידן הריאליטי לא רק צעירות וצעירים נוהרים לטלוויזיה כדי לזכות ב-15 דקות התהילה שלהם. גם בעלי עסקים רואים בכך הזדמנות פז למינוף העסק הקטן - ובחינם. עד כמה באמת מצליחה החשיפה לתרום להכנסות?
פותנה אכרם, "האח הגדול"
עסקים: בעלת "חומוס אכרם" וחנות בגדי ילדים "לוריס" בתל-אביב.
מצב עסקי לפני החשיפה הטלוויזיונית:
"לפני 'האח הגדול' החומוסיה, הממוקמת ברחוב שנקין משנת 1997 ומעסיקה 3 עובדים, התקיימה בסדר. ליתר דיוק, פרנסה אותנו (ואת שתי הילדות שלנו) בקושי", אומר ג'אבר אכרם, בעלה של פותנה.
השתתפות בריאליטי במטרה לקדם את העסק:
"זאת היתה אחת המטרות, לא המטרה הראשונית. פותנה אישה הרפתקנית שחיפשה הרפתקה, לא קידום עסקי. זה לא מה שהיה לה בראש כשהסכימה להשתתף בתוכנית, למרות שאמרתי לה שכדאי שתזכיר בטלוויזיה את החומוס שלנו".
המצב העסקי תוך כדי שידור הריאליטי:
"לא תאמיני, אנשים באים מאילת, מצפת ומנהריה כדי לראות ולאכול בחומוסיה של פותנה מ'האח הגדול'. אומרים לי: 'באנו בגלל פותנה', ואני עונה: 'מקווה שתחזרו בגלל החומוס'. בזמן האחרון, הקליינטים הקבועים מודאגים כי אין להם מקום לשבת.
"את הגידול בהכנסות הרגשנו כבר מהיום השני לתוכנית, אבל את הקפיצה הרצינית במכירות הרגשנו יום אחרי שהכנסנו לבית ה'אח הגדול' מגשי חומוס ופלאפל. העבודה הוכפלה וההכנסות בהתאם.
"גם אני הפכתי לסלב. כל יום מראיינים אותי לעיתון אחר. כדי להראות מי הסלב האמיתי, ובגלל שהעובדים ביקשו וגם כמה לקוחות, הכנסתי לחומוסיה טלוויזיה שמשדרת רק את ה'אח הגדול'".
מינוף העסק מול המצלמות:
"בעניין הזה פותנה עושה עבודה מצוינת. אני מרוצה ממנה מאוד. היא עושה עבודה טובה, אבל גם החומוס שלנו מצוין. פה ושם היא גם מינפה את חנות הבגדים שלה, אבל כנראה שאוכל מעניין יותר מבגדים. מצד שני, לדבר יותר מדי על העסק זה גם לא טוב כי אנשים לא אוהבים פרסום יתר. אם היא תגזים הם יחשדו שהיא באה רק בגלל זה".
איך נכון לנצל את דקות התהילה לטובת העסק:
"רק אם פותנה תרצה, נזדרז לנצל את המומנטום לפתוח סניף שני. ליתר דיוק, מסעדה מזרחית שתיקרא 'פותנה'. אם זה יהיה תלוי רק בי, לא נפתח עוד סניף כי אני נמצא לפני השתלת כליה שנייה ומטופל כרגע בדיאליזה. אין לי רצון וכוח לפתוח סניף שני".
שי כהנא וגיא אוסדון, "המרוץ למיליון"
עסקים: שותפים במסעדת "בנדיקט" ובר "גילדה" בתל-אביב.
מצב עסקי לפני החשיפה הטלוויזיונית:
"תודה לאל, העסקים שלנו תפסו חזק ועבדו יפה גם לפני הריאליטי. המחזורים לפני 'רצים למיליון' ולאחריו היו אותם מחזורים. האנשים מגיעים ל'בנדיקט' ול'גילדה' כי הם אוהבים את המקום, את האווירה ואת האוכל, ולא בגלל שהבעלים שלהם השתתפו בתוכנית ריאליטי.
"פה ושם, היו כאלה שבאו לראות אותנו במציאות ולפרגן, אבל זה בשוליים. מעבר לחוויה האישית והסיפוק שבניצחון ובגריפת הפרס, הריאליטי לא השפיע כהוא זה על השורה התחתונה של העסקים שלנו".
השתתפות בריאליטי במטרה לקדם את העסק:
"באנו כדי ליהנות ולהשתתף בחוויה, כל היתר היו דברים נלווים. באנו ליהנות מחוויה חד-פעמית ולא לקדם את העסק. מצד שני, היה חשש שאם נעוף כבר בשלבים הראשונים של התוכנית ייגרם לנו נזק תדמיתי שאולי לא יעשה טוב לעסקים. לשמחתנו זה לא קרה".
"לא נרשמו פיקים".
מינוף העסק מול המצלמות:
"כשדיברנו על העבודה מול המצלמות, הזכרנו פה ושם את 'בנדקיט' ואת 'גילדה' שלא במודע לפרסם. להערכתנו, הקטעים האלה ירדו בעריכה".
מצב עסקי אחרי התוכנית:
"אותו הדבר. טוב".
איך נכון לנצל את דקות התהילה לטובת העסק:
"להיות טבעיים ולא לבוא עם אג'נדות עסקיות. אנשים לא אוהבים את זה ומעריכים כנות ואמת".
נעמה קסרי, "הישרדות"
עסקים: שותפה (50%) ב"קלאס מדיקל סנטר", מרכזי רפואה אסתטית בכמריאל ובנהריה
מצב עסקי לפני החשיפה הטלוויזיונית:
"לפני 'הישרדות' היה לי מכון יופי קטן בכרמיאל שעבד יפה בעיקר בזכות יכולות השיווק שלי".
השתתפות בריאליטי במטרה לקדם את העסק:
"כשיצאתי להישרדות הייתי תמימה מאוד. אמרתי לעצמי חופשה, קריביים, כיף. לא ממש ידעתי מה הולך לקרות ומה המשמעות של חשיפה טלוויזיונית בתוכנית עתירת רייטינג, לכן מינוף עסקי לא היה אצלי שיקול מרכזי. ידעתי שחשיפה יכולה להביא לי עוד לקוחות, אבל את הפוטנציאל האמיתי ראיתי רק תוך כדי ולא לפני. לכן, לא נערכתי מבעוד מועד".
מצב עסקי תוך כדי שידור הריאליטי:
"לעסק נגרם נזק תוך כדי שידור התוכנית. לקוחות לא הצליחו להתקשר בגלל ילדים-מעריצים שלא הפסיקו לצלצל ותפסו את הקו. לקוחות גם רצו שאטפל בהם באופן אישי. כשהסברתי שאני בעלת מכון יופי ולא קוסמטיקאית, קיבלתי תשובות כמו 'השתן עלה לך לראש'.
"נעדרתי הרבה מהעסק בגלל צילומים ויחסי ציבור, וכשבעל עסק לא נמצא בעסק, העובדים שוכחים מי הבוס ומרשים לעצמם לחפף. בקיצור, הלקוחות קיבלו מענה חלקי, העסק לא התנהל כמו שצריך והמחזור צנח בהתאם".
מינוף העסק מול המצלמות:
"לא ממש יחצנתי את העסק מול המצלמות, אבל מדי פעם ביקשתי ממרינה ומליה שיגידו שהורידו שיער אצלי במכון. נדמה לי שזה ירד בעריכה".
"כשחזרתי מהישרדות הבנתי שיש מקום להרחיב את העסק. אמרתי לבן זוגי 'בוא נפתח משהו גדול יותר', אבל זה לא יצא לפועל. במקביל, קיבלתי פניות מאנשי עסקים שהציעו לי שותפויות עסקיות.
"בסופו של דבר, סגרתי את העסק שלי והצטרפתי כשותפה ב'קלאס מדיקל סנטר' (cmc), המעסיקה 40 עובדים בנהריה ובכרמיאל. מייסד החברה, אבי אביזמר, פנה אליי כי זיהה את הפוטנציאל.
"ואכן, עם הצטרפותי לעסק המחזור זינק ב-30%-40%. בעניין זה חשוב לי להדגיש, שהשם שלי אומנם יכול להביא לקוחות חדשים, אבל אם המוצר והשירות לא טובים, לעסק אין סיכוי להגדיל את המחזור. זה שאתה מפורסם זה לא מספיק. גם 'שורדות בבית', התוכנית השנייה בה השתתפתי, עשתה טוב לביזנס. היא פנתה לצופים שהם בדיוק קהל היעד שלנו במכונים".
איך נכון לנצל את דקות התהילה לטובת העסק:
"אם אתה בעל עסק שזוכה לחשיפה טלוויזיונית ששקולה לפרסום בשווי אלפי דולרים ולא יודע איך למנף אותה לטובת העסק שלך, עדיף שתסגור את העסק ותחפש עבודה כשכיר. עצמאי צריך לחשוב שיווק, שיווק, שיווק".
עינב בובליל: "70% מהלקוחות באים לחנות כדי לראות אותי"
היא תמיד חלמה לפתוח חנות משלה, אבל רק אחרי שנפלטה מתוכנית ריאליטי עתירת רייטינג הגשימה את חלומה: עינב בובליל, אחת המתמודדות היותר בולטות מ"האח הגדול" העונה הראשונה, השיקה בנובמבר אשתקד את "בוטיקידס", חנות לבגדי תינוקות וילדים בקניון סי מול באשדוד.
"לפני ה'אח הגדול' עבדתי כמנהלת חנות בגדים שכירה. אחרי 'האח הגדול' קיבלתי ביטחון ואומץ שלא היו לי קודם, ופתחתי חנות משלי".
איך החשיפה בטלוויזיה נתנה לך את הביטחון?
"קשה לי להסביר אבל החשיפה עוזרת. אבל לא רק היא, גם בעלי נתן לי את הפוש ההתחלתי ואת הביטחון והעזרה שהייתי כל-כך צריכה כדי לפתוח עסק".
למה דווקא חנות לבגדי תינוקות וילדים?
"בעלי, אלי בניסטי, ואני עשינו בדיקה מה חסר באשדוד. הסתובבנו וראינו שחנות בוטיק לבגדי תינוקות וילדים זה מה שחסר ועל זה הלכנו, אבל לא לפני שאלי כתב תוכנית עסקית".
"שניים, בנוסף לי ולבעלי".
איך הסלביות תורמת להצלחת העסק?
"70% מהלקוחות שנכנסים היום לחנות באים כדי לראות אותי, ועל הדרך קונים בגדים יפים לילדים שלהם. חוץ מזה, אני זוכה להרבה מאוד יחסי ציבור בחינם וזה עושה רק טוב לעסק שלי. המספרים מדברים בעד עצמם.
"למשל, כשפתחתי את החנות לא הייתי צריכה לחזר אחרי עיתונאים שיכניסו לי אייטם לעיתון. הם עושים את מבלי שאבקש בגלל שאני מי שאני. אני לא צריכה למנף את העסק כי אחרים עושים את זה בשבילי".
בדיעבד, את מתחרטת או שמחה שהשתתפת בריאליטי?
"לא מצטערת, יצאו לי מזה רק דברים טובים".
האם החשיפה מביאה לקוחות גם לאביך, יוסי בובליל, קבלן בנייה ופליט ריאליטי?
"לא בדיוק. אחרי 'האח הגדול', משום מה כולם חשבו שהפכנו למיליונרים. אני זוכרת שאבא ביקש מאיזה מהנדס שיסדר לו עבודות והמהנדס ענה לו: 'מה אתה צריך אותי, אתה בטח מקבל מלא עבודות'. מה שכן, הוא הכניס כסף מכמה עבודות בתעשייה".
(לפני כשבועיים חוקרי מע"מ פשטו על ביתו של יוסי בובליל באשקלון והחרימו מסמכים בחשד שהעלים הכנסות והשתמש בחשבוניות פיקטיביות במסגרת עבודתו כקבלן בנייה. בהמשך פורסם כי נעצר חשוד בזיוף חשבוניות מס על שם בובליל, מה שמחזק לכאורה את טענתו של בובליל בחקירתו במע"מ על כך שלא ידע כי מדובר בחשבוניות פיקטיביות - ס' פ').
10 טיפים למינוף עסקי של השתתפות בריאליטי / גליה אלבין
1. תהיה אתה התוכן השיווקי
תהיה אתה התוכן השיווקי של עצמך. למשל, אם אתה יבואן משקפיים - הקפד להרכיב אותם מול המצלמות ולספר שאתה היבואן; אם אתה בעלים של פאלפליה - כמו פותנה מ'האח הגדול' - דאג לספר כמה הפלאפל שלך טעים ולציין מיקום. אתה מקבל חשיפה, יחסי ציבור וזמן אוויר יקרים - בחינם. לדבר שטויות, זה כמו לזרוק כסף.
2. אל תבייש את עצמך
לא להגזים, לא להיות פתטי, לא להקצין, ולא להביך את עצמך מול המצלמות - גם אם זה מה שיקדם אותך בריאליטי. דע את האיזון. בת אחי, למשל, הדוגמנית עדי נוימן, הצטלמה ב'האח הגדול VIP' עם שמלת מיני בלי תחתונים, כי המעצב אמר לה שלא יפה שרואים את קו התחתונים מתחת לשמלה. היא אומנם הביכה את עצמה, אבל כדוגמנית יצא לה מזה קמפיין של תחתוני דלתא.
3. מתג עצמך כחברתי
מתג את עצמך עם ערך חברתי, מעבר לערך הכלכלי. הצג את עצמך כמי שתורם לחברה וכמי שיש לו חשיבה של נתינה. אנשים אוהבים לעשות עסקים עם אנשים שאכפת להם מהזולת.
4. הראה כי היזמות בנפשך
תצטייר כיזם בלב ובנשמה. תגיד שאתה יזם חסר תקנה, שאתה לא נח ושיזמות אחת מובילה אותך ליזמות שנייה. שיש לך סקרנות בלתי נלאית ודרייב. אריה שבע לא שואג, ואם אתה מפסיק לשאוג מול המצלמות אתה בבעיה.
5. היערך עסקית לריאליטי
להגיע לתוכנית הריאליטי עם תוכנית עסקית אסטרטגית ולא ספונטנית. להציב יעדים עסקיים תוך כדי ואחרי הריאליטי.
6. הכה בברזל בעודו חם
לפרסם ולמתג את עצמך כל עוד אתה חם, כי הזיכרון של כולנו קצר מאוד.
7. "נצל" את חבריך לריאליטי
כדאי לנצל את חבריך לריאליטי לטובת העסק. למשל, לשתף אותם בקמפיינים פרסומיים של העסק שלך. הם מוכרים ויכולים להועיל לך. בתמורה, תן להם את הקרדיט ותחלוק איתם ברווח.
8. הקפד על מילות פרידה
רגע לפני שאתה יורד מהמסך, שא נאום קטן לאומה במסגרת זמן האוויר שניתן לך. ספר לכולם שהתוכנית העשירה אותך. תן את התחושה שהפקת משהו מהתוכנית ושלא נכנסת ויצאת סתם. לא להיראות חלול, ולהימנע ממצב שאנשים יסתכלו עליך ברחוב ויגידו 'הנה עוד טמבל'.
9. שמור על חירותך
אם הדבר מתאפשר, לא לחתום לפני הריאליטי על חוזה שכובל את ידיך, כי אם אתה מצליח זאת עוד דרך לשלשל כסף. לא להיות כבול. לשמור על חירות.
10. תיהנה גם מהדרך
והכי חשוב, ליהנות מהדרך ולא רק מהתוצאה.