סילבסטר בסידני, אוסטרליה (צילום: Lisa Maree Williams, GettyImages IL)
אוסטרליה (עדיין) בוערת|צילום: Lisa Maree Williams, GettyImages IL

הייתה שנה מוצלחת לקולנוע האוסטרלי. סרטים מצוינים עלו לאקרנים בזה אחר זה, ולהבדיל משנים קודמות, שבהן שחקנים אוסטרליים נדדו אל הוליווד, התרחשה נדידה הפוכה: שחקנים הוליוודיים מרחיקים עד אוסטרליה (ג'ון מלקוביץ', למשל, מככב ב"חרפה", "Disgrace", המבוסס על הרומן זוכה פרס בוקר לשנת 1999 מאת ג'.מ. קוטזי, זוכה פרס נובל לספרות).

בנוסף, שחקנים ובמאים מקומיים מעולים נשארו על היבשת לטובת יצירה קולנועית איכותית, כזו שמניבה פרסים בינלאומיים מרשימים, כמו פרס דב הקריסטל בפסטיבל הסרטים בברלין, שהוענק השנה ל"הבלון השחור" של אליסה דאון (בהשתתפות טוני קולט).

שני הסרטים שציינו, לצד רבים וטובים אחרים, ייכללו ברשימת הסרטים שיוקרנו בפסטיבל הקולנוע האוסטרלי שנערך זו השנה השישית בישראל, אשר נפתח אתמול (ראשון) בסינמטקים בארץ, ויינעל ב-5 ביולי (ארבעה ימים לפני פתיחת פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים).

ברפרטואר השנה נמצאים סרטים אוסטרליים מעולים, המייצגים נאמנה את הפריחה שהחלה ב-2008 ונמשכת גם עתה. פריחה שמתבטאת גם באחידותה של שפה קולנועית, שניצניה החלו לנבוט בתחילת המאה ה-21.

לא מתיימר לרגש

האוסטרלים הפכו לאשפי סרטי מתח ואימה, וכמו הדרמות העמוקות שהחלו להפיק, גם סרטי המתח שלהם מתאפיינים בכבדות ובמורכבות. הקדרות הזו מובעת היטב ב"The Square", אחד הסרטים המבריקים ברפרטואר, המספר על רומן מחוץ לנישואין שמנהלים ריימונד וקלרה. קלרה משכנעת את ריימונד לברוח יחדיו עם כסף ששדד בעלה, ומהרגע שבו ריימונד מסכים, שרשרת של תהפוכות טרגיות מתרחשות, עד לאסון הבלתי נמנע.

"Three Blind Mice" ("שלושה עכברים עיוורים"), הוא דרמה ריאליסטית על שלושה שייטים בחיל הים האוסטרלי, העוגנים למשך יממה על חופה של סידני. תסריט ובימוי מעולה של מת'יו ניוטון מצליח לספר את סיפורו של כל אחד מהם, במקביל לסיפור השירות המשותף והכואב, הרחק מהבית, במסגרת צבאית קשוחה ואכזרית, אשר לעתים משסעת את נפש חייליה הצעירים. מומלץ לצפות גם ב"הבלון השחור" (סרט הפתיחה של הפסטיבל) וב"חרפה", ב"מריר ומעוות", וב"The Combination".

ייתכן שבתום הפסטיבל תאבד לכם שמחת החיים, ואנו אומרים זאת כמחמאה לקולנוע האוסטרלי העצמאי העכשווי, שלא מתיימר לרגש בכוח, לא מנסה לשעשע, ולא מעוניין למכור בידור מסחרי לכל המשפחה, אלא מבקש לגעת במציאות הטעונה כפי שהיא, לרוב במה שמתחת לפני השטח. להעתיק את הצופים אל מחוזותיה הגשומים והלא פסטורליים של אוסטרליה, ולחטט בפצעים האנושיים של בני-האדם, הנשקפים כיצורים בודדים ולא מאוד מוסריים.

המנהלת האמנותית של הפסטיבל, רוז טטארקה, מפיקת קולנוע וטלוויזיה אוסטרלית ("אסיר", "שכנים שכנים", "Snowy"), תתארח כאן. טטארקה מתמחה בהפקת תוכני איכות לקולנוע ולטלוויזיה בנוסף לתפקידה כחברת ועד במכון הקולנוע האוסטרלי.

פוטבול ישראלי-פלסטיני

ויש גם נקודה ישראלית: "בועטים לשלום" ("Tackling Peace"), סרטו התיעודי של מארק רדומסקי שיוקרן בפסטיבל בבכורה עולמית, על קבוצת פוטבול ישראלית-פלסטינית שהעפילה לגמר הגביע בליגת הפוטבול האוסטרלי (AFL) שהתקיים בוויקטוריה. הקבוצה הוקמה במיוחד כדי להשתתף במשחקים, ביוזמה משותפת של מרכז פרס לשלום וארגון אל-קודס לדמוקרטיה ולדיאלוג.

הסרט עוקב אחר העונה הסוערת שעברה על הקבוצה, ואחר רגעי המבחן, המשברים וההצלחות של שחקניה, שאיש מהם מעולם לא שיחק פוטבול אוסטרלי (שחקני פוטבול מקצוענים ומאמנים אוסטרלים הגיעו לישראל כדי ללמד את השחקנים את חוקי המשחק וגם לאמן את הקבוצה). המסר של סובלנות ושלום הוא המסר של הקבוצה, וגם של הסרט.