טלי פאקינג שיפרין. מי היה מאמין שאפשר להצליח בניו יורק עם שם כזה ישראלי? ושיער כזה ישראלי? טלי שיפרין הבליחה בע1פ6 כבת כיתתה השנואה של האנה שהוציאה ספר, גרמה להאנה להרגיש כשלון, ונגוזה. ארבע שנים אחר כך היא נתקלת בהאנה ברחוב, ויש לזה סיבה אחת: לגרום לה להרגיש שוב כשלון, והפעם כדי שהיא תחזור לכתוב. זו תהיה העלילה של העונה הבאה, ומי שמצית אותה זו טלי; לא ג'סה ולא מארני ולא שושנה, שלא נפגשו בהרכב מלא אפילו פעם אחת כל העונה.
העונה החמישית של "גירלז" הסתיימה השבוע בפרק כפול ויפה ובודד. כל אחת מארבע הגיבורות המקוריות הלכה לכיוון אחר, בלי לפתוח אחת על השנייה, בלי שיחת יחסינו לאן ובלי קתרזיס. זו היתה העונה הכי טובה של "גירלז" אי פעם, כל הדמויות עברו בה תהליך, והיה צריך שני פרקים כדי לסיים את כולם. פרק 9 – שביים אלכס קרפובסקי (שמגלם את ריי) – סוגר את כל הסיפורים של דמויות המשנה כמו רצף של אפילוגים, ומפנה את השטח לפינאלה הסוער באמת, של העלילה הגדולה של העונה - ג'סה, אדם והאנה.
פרק 9: על קו הזינוק
"אני יודע שאתה אף פעם לא מודה בזה בפני עצמך, אבל אתה לא רוצה להיות עם מישהו שרואה אותך כמו שאתה באמת, מעבר לכל הדברים האלה? אני הבן אדם היחיד שיהיה כן איתך. כל הבחורים האלה רוצים אותך בגלל שאתה מפורסם ובגלל כל הדברים שיש לך. אני לא רוצה את הדברים שלך".
אלייז'ה אומר את הדברים האלה לדיל, אבל זה בעצם הדיאלוג הפנימי שהוא מנהל עם עצמו. הוא בא לדבר על אהבת אמת, אבל הוא עושה את זה באולפן, בזמן צילומים, אחרי שהלך לקנות ז'קט שאמור לעזור לו במטרה הזאת, ועל הדרך נפנף בפני הזבנית שהוא יוצא עם סלב. זו הסיבה שדיל מסרב לו: אלייז'ה מדבר על הבחורים האלה, שרוצים אותו רק כי הוא מפורסם ועשיר, אבל דיל מרגיש שאלייז'ה הוא, עדיין, אחד מהם. ואלייז'ה בעצמו אולי קרוב מאי פעם להתחיל להבין את זה, אבל הוא עדיין הבעיה, לא הפתרון.
אחרי כל הסיבוב של ראיונות בסטרט-אפים ויפן וקפה חתולים ויושי, שוש מבינה בסופו של דבר שהיא, הפתעה, צריכה לעבוד בשיווק. חבל, היינו יכולים להגיד לה בעונה 1 שהיא תעבוד בשיווק. ועדיין, שימו לב: בית הקפה של ריי, זה שהיא התביישה בו והתבאסה עליו בעונה 1, הקפה שריי רצה לעזוב אותו כדי להשיג בחיים משהו שירשים אותה, הוא זה שהופך להיות ההצלה שלה. ולזה קוראים הנמכת ציפיות.
מארני = אמה
אפשר היה לצפות שריי יתבלבל מהנוכחות הפתאומית של שוש, אבל הוא מבולבל מדברים אחרים לגמרי, כי קרה לו הבלתי אפשרי: יום אחד הוא קם בבוקר ומארני דפקה בדלת שלו. האם זה אמיתי? האם הפעם זה יקרה באמת? ובכן, לא.
קודם כל – כי צריך למשוך את עלילת ה"יהיו ביחד או לא יהיו ביחד" הזאת עד הפרק האחרון של העונה הבאה; ושנית, כי מארני לוקחת את ריי כאקססורי לטור שלה ושל דזי בעיקר כיוון שהיא מהבנות המעצבנות האלה שלא מסוגלות להיות דקה לבד. וחוץ מזה, כי למארני יש עוד דרך לעבור עד שהיא תפסיק להתווכח עם עצמה.
"מה לא בסדר איתי", היא שואלת כשהיא מתעוררת מחלום סוג של אירוטי על ריי, כאילו שצריך שמשהו יהיה לא בסדר איתך כדי שתתאהבי בבחור מבריק ומצחיק וחד אבחנה, שתמיד ראה אותך כמו שאת ולא קנה את הסיפורים שאת מספרת לעצמך, רק כי באיזה מילון סמלים מגוחך ופג תוקף שמתוייק אצלך בראש הוא מתוייג תחת המילה "לוזר". קחו את כל הסצנות של מארני מעונה 1 עד עכשיו ותקבלו קומדיה רומנטית ג'יין אוסטינית מושלמת: בחורה יפה ויהירה יוצאת עם סדרה של טיפוסים סקסיים ורקובים שלדעתה הם "בליגה שלה", ולא שמה לב לחכמולוג היהיר והמקסים שיש לה מתחת לאף.
מכל הדמויות האלה – מארני, שוש, ריי, אלייז'ה (אבל לא דזי, שיפסיק להגיח בסדרה במהרה בימינו אמן) – אנחנו נפרדים בסוף פרק 9 כשהן במקום דומה בחיים שלהן: יש להן עוד דרך ארוכה לשער הניצחון שנקרא "להיות בן אדם", אבל נראה שהן עלו, סוף סוף, על המסלול הנכון. עכשיו אפשר לפנות את הבמה לטירוף האמיתי.
פרק 10: אני אהרוס אותך ואתה תהרוס אותי
התקף הזעם האלים והפראי של אדם הוא סטייה פתאומית מהתסריט אל עולם גברי, מיוזע וישן, שבו תערובת רותחת של שנאה ואהבה ואלימות שעברה אידאליזציה הן חוויה מסעירת חושים שנגמרת בזיון. גירלז ידועה בזכות הדיוק שלה ברוח התקופה אבל שום דבר בסצנה הזאת לא מסתדר עם רוח התקופה שלנו, שבה לעשות ראסטות זה פוגעני, ולזרוק אופניים על האישה שלך זה כמובן לא סצנה סוערת של תשוקה אלא בפשטות אלימות נגד נשים. אבל מתוך אהבה אני מוכנה להשעות את האמון שלי, ולהניח שהכל אפשרי בעולם המופרע של סוס הים והנגר האלה, אדם וג'סה, שבניגוד לחברים שלהם שדיברנו עליהם פה למעלה עלולים באמת לגמור ברימייק של טריינספוטינג, ושהבטיחו כבר בפרק השני של העונה זה לזה "אני אהרוס אותך, ואתה תהרוס אותי, ושנינו נהרוס אחד את השני".
כדי לנסות להבין את התקף הזעם הזה צריך להבין את אדם, אבל מי זה אדם? אחרי שצפיתי בו במשך ארבע שנים מחולל כל כך הרבה תשוקה וקנאה ומין הוא טעון בעיניי באנרגיה מינית מטורפת, אבל מעבר לזה – הוא בקושי דמות. בעונה הראשונה הוא מניאק פשוט, פתיין ונמנע ממחוייבות. אחר כך הוא עושה פליפ לדמות בויפרנד מטריאל נאמן. בתוך הזוגיות הוא מתגלה מחדש כשחקן קרייריסט ושאפתן, ואז האמביציה נעלמת לאנשהו והוא חוזר לשמש בעיקר כסטימולטור לרגשות הקנאה של האנה. הדמות שלו כל כך לא עקבית, משונה ומבלבלת, שפעם חשבתי שדנהם כתבה אותו בהתבסס על גבר אמיתי שהיא התאהבה בו עד עוורון, ושדעתה עליו הטלטלה מרוב אהבה מקצה לקצה והגיעה למחוזות של בוחן מציאות לא תקין. כמובן שעל תסריטאי גבר לא הייתי אומרת את זה ולכן זו לא תאוריה טובה.
בכל זאת, אפשר לדוג בפקעת קווי האופי של אדם חוט מקשר אחד: אדם מתחרפן מההפלה של מימי רוז. הוא מתחרפן כשאחותו נכנסת להריון וכשהיא מנסה ללדת בבית. והוא חוטף התקף זעם אלים על ג'סה אחרי שהיא לא מצליחה לטפל בתינוק. הוא מרגיש מאוים וחסר שליטה וכועס מול היכולת של נשים להביא חיים לעולם ומנסה, שוב ושוב, לשלוט בהן. אבל גם התכונה הזאת הופכת אותו לכללי פחות או יותר כמו ההיסטוריה הפטריאכלית כולה.
כך או כך, בשעת התקף הזעם שלו הוא מעניק להאנה את זר הניצחון שלה: היא עומדת מול הדלת עם סל פירות, מנסה להגיע לפשרה עם אדם וג'סה במשא ומתן במעמד צד אחד, ואז היא שומעת אותו, את שניהם, צועקים את השם שלה.
האגו טריפ המושלם
החברה שבוגדת עם החבר זו קלישאת טלוויזיה שחוקה עד להקיא, סצנה שצפינו בה אלפי פעמים, והיא מוכרת לנו כל כך שאם זה קורה לנו אנחנו מתקשים להאמין לעצמנו שזה אמיתי. למרות זאת, דנהם בחרה בסיפור הזה כקו העלילה המרכזי של העונה. היא צעדה את שדה המוקשים התסריטאי הזה מתחילתו עד סופו, ויצאה ממנו מנצחת. מספר הבורות שהיא נפלה בהם בדרך הוא אפס. והיא מסיימת את העונה עם תובנה נרקיסיסטית, יהירה, אבל מקורית ומלאת חן: אם האקס שלך והחברה שלך ביחד, את יודעת מה הקונפליקט שמזין את מערכת היחסים שלהם, את יודעת על מה הם מדברים שוב ושוב, מי נכנס ביניהם כשהם הולכים לישון ומי נמצא בראש שלהם כשהם רבים: את. ומה זה אם לא אגו טריפ.
אבל זה עוד לא הסוף. הסיפור שגירלז מספרת לכל אורך חמש העונות שלה הוא סיפור על החיפוש של האנה אחר הקול והזהות שלה ככותבת. המסע שלה, שיושלם בסוף העונה הבאה, כשהסדרה תסתיים, הוא עדיין אותו מסע בעקבות המשימה שהיא הגדירה בע1פ1: "Trying to become who I am". בעונות 4 ו-5 המשימה הזו גורמת לה כל כך הרבה סבל, שהיא מתייאשת ממנה, וגם אנחנו מתפתים להאמין שהיא מחלימה מהחלומות הילדותיים שלה ועושה את הדבר הנכון. אבל לא. וטלי שיפרין, שבע1פ6 הציתה אצל האנה התקף קנאה חולני, שגרם לה ללכת לערב הקראה ולבזות את עצמה, חוזרת לחיים שלה עכשיו כדי לגרום לה לקנא שוב, ולנסות שוב להקריא, והפעם להצליח ולעלות בחזרה על המסלול. כמו הדמויות האחרות, האנה מסיימת את העונה הזו כשהיא עדיין לא אדם מבוגר, אבל היא לגמרי בדרך.
מה למדנו מזה?
אני למדתי שהדבר שהכי כיף לי לכתוב עליו בעולם הוא "גירלז". לא הרבה אנשים קראו את הריקאפ הזה אבל אלה שכן חזרו והגיבו ושיתפו, והפכו את המדור הזה לדבר שהכי נהניתי לעשות בזמן האחרון. תודה, מקווה שנתראה בשנה הבאה.
בנות משודרת מדי יום ד' ב-22:30 ב-yes Oh וכל הזמן ב-yes VOD