מבט מגן עדן
מותו הפתאומי של ג'יימס גנדולפיני השבוע הותיר אותנו עם מורשת ארוכה של עשרות סרטים בכיכובו ועם הדובדבן שעל הקצפת: ששת העונות של "הסופרנוס". אבל כמו בלא מעט מהמקרים הטראגיים האלה, דווקא הפרויקטים האחרונים בהחלט הופכים להיות המסקרנים מכולם. זה קרה עם מותו של הית' לדג'ר, שהעצים עוד יותר את המיתוס סביב "האביר האפל", אבל גם סביב סרט קטן הרבה יותר: "מופע הפלאים של דוקטור פרנסוס", שהיה לסרט האחרון בהחלט בכיכובו. בלי ההבטחה לראות את לדג'ר משחק בפעם האחרונה, קשה לראות את הפנטזיה המוזרה של טרי גיליאם מגיעה ל-60 מיליון דולר בקופות העולם. מי שרוצה ללכת קצת רחוק יותר יכול להיזכר בברנדון לי ו"העורב" של תחילת שנות ה-90.
האקורד האחרון של גנדולפיני כולל שני סרטים ופיילוט טלוויזיה. הסרט "Enough Said", שאמור לצאת לקראת סוף השנה, מציג את גנדולפיני בדמות ובז'אנר שונים מאלו שהתרגלנו לצפות ממנו: קומדיה רומנטית הסובבת את דמותו של אלברט, גבר גרוש שמתאהב בגרושה (ג'וליה לואיס דרייפוס) מבלי לדעת שהיא החברה החדשה של האקסית שלו (קתרין קנר). "Animal Rescue", סרטו האחרון מתוכנן לצאת בשנה הבאה ובו הוא חוזר לתחום המחייה הטבעי שלו, דרמת פשע מרובת כוכבים, בה מגלם גנדולפיני בעל בר קשוח. טרם ידוע מה יעלה בגורלה של המיני סדרה המסקרנת "Criminal Justice" של HBO, בה היה אמור גנדולפיני לגלם עורך דין אובססיבי. האם נגלה בתוך המזכרות האחרונות האלה צדדים חדשים נוספים באחד השחקנים הגדולים של הדור האחרון? נדע בעוד מספר חודשים.
ג'ים קארי נגד אלימות
הנה עוד תופעה שמתחילה לחזור על עצמה בשנים האחרונות: אנשי קולנוע שיוצאים בפומבי נגד סרטים בהם היו מעורבים בעצמם. שייה לה בוף יצא נגד הטמטום של רובוטריקים (ושל אינדיאנה ג'ונס ובערך כל סרט אחר שהסכים ללהק אותו) ומייקל ביי הודה שארמגדון הוא לא בדיוק המאסטרפיס שדמיין בתחילה. השבוע הצטרף לחבורה הזו גם ג'ים קארי, שהתוודה בטוויטר על כך שהוא מצטער על מעורבותו ב"קיק אס 2". "עשיתי את הסרט לפני אירוע הטרור בסנדי הוק וכעת, עם כל הרצון הטוב, אני פשוט לא יכול לתמוך בכמות אלימות שכזאת. אני מתנצל בפני המעורבים האחרים בסרט. אני לא מתבייש בו, אבל האירועים האחרונים גרמו לי לשנות את דעתי".
תסריטאי הסרט, מארק מילר, ענה לקארי בפוסט תשובה ארוך ומנומק בבלוג האישי שלו. נחסוך מכם את המסביב ונחתוך ישר לנקודה המרכזית: "איזו בעיה בעולם לא נולדה 18 חודשים לפני ההודעה הזאת, כשקארי קיבל את התסריט לראשונה?", שאל מילר. אירועי טרור וביטויי אלימות קשים מתבצעים כמעט על בסיס יומי. האם כל השימוש לרעה בנשק לפני ואחרי סנדי הוק היו לגיטימיים? ובכלל האם באמת ניתן להוכיח קשר ישיר וחד משמעי בין סרטים אלימים לבין שימוש באלימות במציאות, ואם כן, האם התעלמות מהתופעה הזו בקולנוע תגרום להיעלמותה? הרבה שאלות, מעט תשובות, אבל דבר אחד בטוח: פיצוצים ואלימות הם הגורם המוביל בהוליווד של היום. אם קארי יחליט לשבור את הכלים, יכול להיות מאד שנמצא גם אותו עובר אל האפשרויות המגוונות של המסך הקטן.
שוברי קופות
זה היה יכול להיות הסופ"ש הגדול של אחד הסרטים המושמצים ביותר של השנים האחרונות. קאמבק מפואר הנישא על גבי כמויות בלתי נתפסות של זומבים רעבים. אבל אז הגיעו המפלצות המצוירות של פיקסאר וגנבו ל"מלחמת העולם Z" את הבכורה. "בית ספר למפלצות", הפריקוול ל"מפלצות בע"מ" סגר סופ"ש חלומי עבור אולפני האנימציה. 82 מיליון הדולרים שנאספו בקופות צפון אמריקה הפכו את המפלצות לפתיחה הטובה ביותר בהיסטוריה של האולפנים אחרי "צעצוע של סיפור 3".
כל זה עדיין לא לוקח את הכבוד מהמותחן הפוסט אפוקליפטי בכיכובו של בראד פיט. אחרי אינספור בעיות, צילומים מחודשים, שכתובי תסריט ושמועות על הפקה מקוללת, פתח "מלחמת העולם Z" עם 66 מיליון דולר. גם כאן מדובר בשיא לז'אנר סרטי המתים החיים, אף סרט קודם שכלל אותם לא התקרב למספרים האלה. אל המקום השלישי צונח המוביל הגדול של השבוע שעבר, "איש הפלדה", שעל אף 41 מיליון הדולר שנוספו לחשבון, איבד כמעט שני שליש מההכנסות בתוך שבעה ימים בלבד. זה לא יפגע כמובן בתכניות לסרטי המשך, אבל בהחלט אמור להדליק נורה אדומה לאנשי וורנר לגבי השפעת הביקורות השליליות על הקהל.
טריילר השבוע: The Spectacular Now
כל כך הרבה מילים כבר שפכנו על הסרט הזה בטורים קודמים ועכשיו סוף סוף אפשר לראות קצת מהפוטנציאל שאולי יביא אותו ליישורת האחרונה בעונת הפרסים. תקציר הפרקים הקודמים: אחד הסרטים המעוטרים והאהובים בפסטיבל סאנדנס האחרון, בכיכובה של מי שמסתמנת כיורשת של ג'ניפר לורנס בתור הסנסציה הצעירה הבאה: שיילין וודלי. העלילה מתארת מלך כיתה שנזרק על ידי חברתו, רק כדי לפגוש בתלמידה המצטיינת שהייתה שקופה לעינו עד אז ולהתאהב. זה נשמע קצת נדוש ובעיקר משהו שכבר ראינו כמוהו עשרות פעמים בעבר. אבל השילוב של הטון העצמאי, הרצון הכל כך נאיבי לא להתבגר מהר מדי ובעיקר מה שנראה כמו כימיה זוגית נהדרת על המסך, עשויים להפוך אותו ל"אופטימיות היא שם המשחק" של 2013.
הטוב, הרע והמכוער
הטוב: ג'ון קלקמפ, הבעלים של המסעדה בה צולמה הסצנה האחרונה של "הסופרנוס" הציב שלט "שמור" על השולחן דווקא בערב הכי עמוס בה. מרגש.
הרע: אולפני יוניברסל החליטו על המשך נוסף ל"טיפשים בלי הפסקה". אולי זאת תהיה פרודיה עצמית?
המכוער: ארנולד שוורצנגר עומד לככב בסרט חדש על אב בעידן פוסט אפוקליפטי, שנאלץ ללוות את בתו כשהנגיף הופך אותה לאט לזומבית. זה בטח לא יהיה טוב כמו שזה נשמע, אבל תסתכלו על הצד החיובי: לראות את שוורצי צורח במבטא אוסטרי על גופות זה פרייסלס.