יש סקס אחר
לא רק אנחנו קוראים את נבואות הזעם של אושיות כמו סטיבן ספילברג או על המגמה ההולכת וגדלה של זליגת פרויקטים וכסף גדול לטלוויזיה. גם באולפני הקולנוע הגדולים עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות ומחפשים אחרי דרכים חדשות להחזיר אותנו לאולמות. וכמו תמיד בהוליווד, הפתרון הטוב ביותר הוא לחקות את מה שכבר מצליח. ומה הופך רשתות כמו HBO למצליחות כל כך אם לא החופש להעלות על המסך נושאים וסצנות שנחשבו לטאבו? אחרי גילויי העריות ב"משחקי הכס", הזיווגים בין בני אדם לערפדים ב"דם אמיתי" ותאוות הבשר ההמוניות בסדרות תקופתיות כמו "ספרטקוס", עכשיו גם הקולנוע רוצה לתת לנו עוד מאותו הדבר. זאת לא תופעה חולפת ולא צירוף מקרים, מבט קצר על כמה מהסרטים שצפויים לצאת בקרוב מבהיר שמדובר במלחמה פרובוקטיבית לכל דבר.
הדוגמה הבולטת ביותר היא הטירוף חסר התקדים סביב סדרת "50 גוונים של אפור". נכון לשלב זה לא סגרו אולפני יוניברסל ולו עם שם אחד שיככב בסרטים, אבל זה לא מנע מהם להתחייב על תאריך הפצה בתקופת שוברי הקופות של הקיץ (1.8.2014). לצד טרילוגיית הסאדו-מאזו פורחים שלל סרטים נועזים אחרים כמו "אמהות מושלמות", המתאר את סיפורן של שתי חברות טובות (רובין רייט ונעמי ווטס) שמתחילות לקיים יחסים כל אחת עם הבן המתבגר של האחרת. גם מארק רפאלו וגווינת' פאלטרו יככבו בקרוב בסרט על התמכרות למין, ג'וזף גורדון לוויט מביים ומככב בסרט נוסף מהז'אנר ומעל כולם מתנשא "Nymphomaniac" חוצה הגבולות של לארס פון טרייר (שכבר החל לשחרר טיזרים ראשונים). כל הרפרטואר הידוע כבר שם: דיאלוגים די סתמיים, אווירת טראש כללית והרבה מאד פנטזיות אסורות על המסך. הבעיה הגדולה של הקולנוע היא שבניגוד לטלוויזיה כאן צריך לצפות בכל זה לצד אולם מלא בזרים מוחלטים. ברגע שתצליחו לפתור את זה, תרימו טלפון להוליווד, הם יהיו מוכנים לשלם על דבר כזה הרבה מאד כסף.
דם חדש
התלונה הרווחת ביותר בהקשר לאוסקר היא שמדובר בחבורה לבנה, זקנה ושמרנית מדי שאיבדה כבר מזמן את הקשר לקהל הרחב. בשנים האחרונות הפכו הטיעונים האלה לעובדה כשנחשף כי הגיל הממוצע הוא 62 וש-77 אחוז מהחברים הם גברים. דווקא על הרקע הזה ההודעה שיצאה השבוע מהאקדמיה מאותתת, אולי, על שינוי מסתמן. 276 הזמנות לחברים חדשים נשלחו השבוע ממטה האקדמיה בלוס אנג'לס, מספר גדול משמעותית מאשר זה שאליו הורגלנו בשנים האחרונות. בנוסף הודיע האקדמיה על ביטול המכסה המקסימלית (5,800-6,000( של חברים שהייתה מקובל עד כה ועל נכונות לקבל קריטריונים חדשים לתהליך הקבלה.
לפתע, אחרי שנים ארוכות בהן נדחו על הסף מועמדים כמו ג'אד אפאטו, נכנסו השנה לרשימה שמות כמו לינה דנהאם ("בנות"), כריס טריו ("ארגו"), בן זייטלין ("חיות הדרום הפראי"), ג'ייסון שוורצמן ("ממלכת אור הירח"), רייאן ג'ונסון ("לופר") וג'ייסון ביטמן ("ג'ונו"), רובם הגדול לא הגיע עדיין למחצית הגיל הממוצע באקדמיה. לא צריך לדאוג, גם שמות כמו עמנואל ריבה (87) וקלוד לנצמן (87( ברשימה, כך ש(למזלנו, צריך להודות) האוסקר לא צפוי להפוך לטקס פרסי ה-MTV בעתיד הנראה לעין. אבל ההעדפה הבולטת של הצעירים על פני מבוגרים השנה בולטת במיוחד ומסמנת את הרצון של האקדמיה להכניס גיוון ולשנות את הדימוי השמרני שלה. אולי כל זה יוביל לבחירות קצת יותר אמיצות בטקס הפרסים של 2014.
שוברי קופות
כשהסרט המוביל של השבוע שעבר מאבד 46% מההכנסות ועדיין מצליח להוביל את הטבלה בשבוע שאחרי, זה בדרך כלל סימן לסופ"ש בעייתי בקופות צפון אמריקה. "בית ספר למפלצות" של פיקסאר (44.5 מיליון דולר) הקדים שני סרטים חדשים בפרופיל גבוה: "עצבניות אש", הקומדיה החדשה של מליסה מקארתי וסנדרה בולוק (40 מיליון) ו"המטרה: הבית הלבן" עמוס היריות והפיצוצים, שהגיע למקום הרביעי עם 26 מיליון. בין לבין השתרבב "מלחמת העולם Z" שהוסיף 29 מיליון דולר לחשבון (123 בסה"כ) בדרך למקום השלישי השבוע.
כל זה הוא בסה"כ הקדמה לקראת סופ"ש ה-4 ביולי, שצפוי להטיל שני מועמדים כבדי משקל על הטבלה: "הפרש הבודד" ו"גנוב על המיניונים" של יוניברסל, שבוודאי זוממים להתברג לפני "בית ספר למפלצות". כן, זה לא נשמע יותר מדי מרשים עבור סופ"ש יום העצמאות האמריקאי, אבל ככה זה במחזור 2013 של שוברי הקופות. אין יותר מדי סיבות להתרגשות.
טריילר השבוע
דקה אחרי שכיכב בסיום הנפלא לעונה השישית ב"מד מן", אנחנו זוכים להציץ בצד השני של יכולותיו של ג'ון האם. זה שמסתלבט על הדמות האיקונית של עצמו תוך שהוא ממציא מכונית בשם "הווארד" ובאופן כללי מגלה תזמון קומי מאד מפותח בדיאלוגים שלו עם לארי דייויד. היוצר של "סיינפלד" והכוכב של "תרגיע" כתב את סרט הטלוויזיה המטורף למראה הזה עבור HBO והוא גם מככב בו. העלילה מתארת מנהל שיווק לשעבר שמנסה להתנקם בבוס שעשה מיליונים על חברת המכוניות האלקטרונית שהייתה פעם בבעלותו. הקאסט מלא בכל טוב מביל היידר ועד קייט הדסון. נראה כמו כיף גדול. הסרט ישודר ב-yes3 ב-13.8 בשעה 22:00.
הטוב, הרע והמכוער
הטוב: סוף סוף פיקסאר הבינה את הנזק הגדול שעושה לה טרנד ההמשכונים. נשיא החברה, אד אוניל, הודיע שמעתה תשוב החברה לפתח סרט מקורי אחד מדי שנה והמשכון רק כל שנתיים. שני האוריגינלים החדשים כבר זכו לשם: "The Good Dinosaur" ב-2014 ו-"Inside Out" ב-2015
הרע: אז לא רק ש"שליחות קטלנית" לא חוזרת לידיו של ג'יימס קמרון, מישהו באולפני פרמאונט החליט שטרילוגיה חדשה בקו עלילה מקביל למקורי תהיה רעיון טוב. אז נכון, ארנולד שוורצנגר יכול לגלם כל רובוט רצחני מהעתיד בכל טיימליין אפשרי, אבל למה שהוא יהיה טוב יותר או מעניין יותר מהגרסה המקורית?
המכוער: טוב נו, זה לא מכוער, זה ממש חמוד אפילו, אבל לא היה לנו מקום טוב יותר לדחוף את זה. קבלו את קרמיט וגונזו בגרסה שלהם ל"דרייב".