בארי אירה גלר
אז מה? סתם הנחתי תפילין?
בין כל פסלוני הזהב וכבוד הגדול שהורעפו על "ארגו" בשבועות האחרונים, נותר בצד איש אחד שבלעדיו לא יכול היה המבצע להתקיים ובהמשך גם הסרט שיתעד אותו. בארי אירה גלר ( Barry Ira Geller), תסריטאי אלמוני, החליט לעבד ב-1979 לתסריט את רב המכר הבדיוני (זוכה פרס "הוגו") של רוג'ר ז'לזני, "שר האור" ("Lord Of Light"). לאחר שאנשי ה-FBI הביעו בו עניין שונה שמו ל"ארגו", אבל בניגוד למה שמתואר בסרט לא היה מדובר בעוד אוסף סצנות חסר ערך, שהעלה אבק במחסנים של אולפנים הוליוודיים.

לפי דיווח באתר "VICE", פנה גלר לשורה של תסריטאי מד"ב נוספים, עם רעיון לפתח את הסיפור לפארק שעשועים ראשון מסוגו, שיוקדש כולו לפלאי המדע. התכנית של החבורה הייתה להביא לפארק מדענים רבי שם מרחבי העולם, שיוכלו להציג לציבור הרחב גאדג'טים ופיתוחים טכנולוגיים מרהיבים, כאלו שלא היו מגיעים לידיעת הציבור בשום דרך אחרת. כעת, אחרי ההצלחה המסחררת של "ארגו", מנסה גלר להרים שוב את רעיון הפארק ולעבד את התסריט המקורי לסרט נפרד.

פארק שעשועים
תמונות פארק השעשועים
"הרעיון לפארק נולד בכלל כאמצעי למימון הסרט. בזמנים שבהם לא היו פרסומות סמויות והצבת מוצרים בתוך הפריים, זו הייתה הדרך שחשבנו עליה כדי להביא כסף בדרך יצירתית", מספר גלר. "חשבנו להשכיר את הפארק לכינוסי ענק של מדענים או אפילו למכור חלקים ממנו למדינות שונות, שיתפעלו את השטח שלהם לטובת פיתוח המדע המקומי. אפילו הצלחתי לגייס בדרך הזאת חצי מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. הבעיה התחילה כשהבנתי שהעלות של המקום תהיה חצי מיליארד..."

הרגע בו התקווה לעבד את התסריט לסרט נגוזה סופית הייתה כשאחד המפיקים נתפס גובה סכום של 50,000 דולר ממשקיע פרטי. ה-FBI איתר את האיש ואסר אותו, כשבדרך מתוודעים בארגון לראשונה לקיומו של התסריט. "הסרט מציג סצנה שבה טוני מנדז רוכש, לכאורה, את התסריט ממפיק אחר. זה קו עלילה שנועד להפוך את הדמות של אפלק לאמינה. בפועל מדובר היה בגניבה לכל דבר. אפילו טוני מנדז מודה בכך בראיונות".

ארגו זוכה באוסקר (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
היי גלר, תראה מה קיבלנו|צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
גם על הדיוק בפרטים אחרים בסרט יש לגלר לא מעט השגות: "ציורי התסריט שמוצגים למאבטחים הם למעשה סקיצות של הפארק שתכננו. גם החלק שבו מבשרים לשישה על התכנית חצי שעה לפני היציאה לא נכון, הם ידעו כבר חודש לפני". בסופו של דבר הכעס הגדול באמת הוא על העובדה שלא הוזכר בהקשר לסרט אותו כתב. "אף שערה לא הייתה נופלת מהראשים המשומנים היטב שלהם אם הם רק היו נותנים קרדיט לאמנים שבאמת אפשרו לאירועים להתרחש. לא היה 'ארגו' ללא 'שר האור', וזאת עובדה".

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו