אין תמונה
לא עצובה. ג'ודי שלום ניר מוזס

הסרטים התיעודיים הישראלים אמנם לא לקחו את הפרס בטקס האוסקר שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס, אבל הסערה סביבם מסרבת לשכוח. בשעות האחרונות מצטרפים עוד ועוד מפורסמים וח"כים מימין ומשאל ומביעים את שמחתם נוכח אי הזכייה של ישראל בפרס היוקרתי.

הראשונה לעורר את הסערה הייתה אשת המשנה לראש הממשלה, ג'ודי שלום ניר מוזס, שצייצה עוד לפני שהחל הטקס כי היא מייחלת להפסד. "מאחלת לנציגי ישראל באוסקר שלא יזכו בכלום", כתבה. לשמחתה, איחוליה התגשמו כשבהתאם לתחזיות, הסרט "מחפשים את שוגרמן" לקח את הפסלון המוזהב והותיר את הנציגים הישראלים-פלסטינאים שוב בידיים ריקות.

"עם כל הכבוד לדמוקרטיה, אנחנו מדינה במלחמה"

"מעולה להתעורר ולקרוא שגם חברי האקדמיה בדעתי. מקוה שהאחראים על עזרה תקציבית, מכספי משלם. המיסים, לסרטים שרוצים לקבור אותנו, ישלמו בכיסאם" (השגיאות במקור). בהמשך הוסיפה: "עם כל הכבוד לדמוקרטיה, אנחנו מדינה במלחמה. זה חמור שבכספי מעודדים אנשים שמתעמתים ופוגעים בילדים שלנו, שמתגייסים כדי להגן על בתיהם".

אין תמונה
לא הזילה דמעה. איילת שקד

בשיחה עם mako אמרה ג'ודי שלום ניר מוזס, כי מי שמימן ותמך בסרטים האלה צריך לשלם על כך בכיסאו. "אני באמת לא יודעת במי מדובר, אבל מי שמימן, צריך להתפטר". לדבריה, הסרט "5 מצלמות שבורות" מציג מציאות שקרית וחד צדדית של הסכסוך הישראלי-פלסטינאי המורכב. "אפרופו 5 מצלמות, על איזה כיבוש אתם מדברים?", הוסיפה בפייסבוק, "נסוגנו, עקרנו את מיטב בנינו מבתיהם. מה קיבלנו? הפגזות על ילדים? מתי תפנימו שהחוזק של החמאס והכסף שלו זה מה שמעצים את ארגון המרצחים הזה? מוכנה לסגת עד 67 תמורת שקט, אבל הם רוצים גם את ת"א וגם את עכו וירושלים. תפנימו כבר".

בעניין הסרט "שומרי הסף" הביעה שלום ניר מוזס את מורת רוחה נוכח האופן בו ראשי השב"כ בחרו להביע את דעתם. "אשי השב"כ לשעבר או שהם פוליטיקאים עלובים שלא העזו לפתוח את הפה בזמן אמת או שבפוזת הפרשנים מבינים שאפשר ללרלר כי המצלמה והנייר סובלים הכל".

אין תמונה
לא הזיל דמעה. נפתלי בנט

גם ח"כ נפתלי בנט, העומד בראש הבית היהודי, הצטרף לחגיגת ההפסד. בחשבון הפייסבוק שלו כתב: " הסרט הישראלי, האנטי ישראלי ״חמש מצלמות שבורות״ לא זכה באוסקר. לא הזלתי דמעה", וזכה ללמעלה מ-13,000 לייקים.

חברת מפלגתו, ח"כ איילת שקד, הרחיבה מעט יותר את התלהבותה: "מעולם לא שמחו ישראלים רבים כל כך מאי זכייה באוסקר. הבוקר הייתי באולפן ערוץ 10 עם מילואימניק ששירת בבלעין ומתכוון לתבוע דיבה את יוצר הסרט 'חמש מצלמות שבורות'. איזה איש גיבור וישר. כל האולפן התמלא בגאווה כשהוא דיבר. האמת מנצחת גם אם מנסים לעוות אותה".

אין תמונה
מגנים מהשמאל: אסי עזר וציון נאנוס בטוויטר

"הסרטים באים להציל אותנו מעצמנו"

אבל כאן לא הסתיימו הברכות. ח"כ לשעבר, כרמל שאמה-הכהן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "כשראיתי את הכותרת 'אין אוסקר לישראל', שמחתי כאילו גרפנו את כל הפסלונים". בשיחה עם mako הסביר, כי הוא מתייחס רק לסרט "5 מצלמות שבורות" ממנו ראה חלקים. "זהו סרט תעמולה אנטי ישראלי וחדצדדי המציג את חיילי צה"ל באופן מזעזע". לדבריו, דווקא היה שמח אם הסרט "שומרי הסף" היה זוכה.

אין תמונה
בא לשנות. עמר בר לב

כנגד גל השמחה מהימין, החלו להישמע קולות תומכים משמאל. ח"כ הטרי מהעבודה, עמר בר לב, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "שמעתי שראש הממשלה נתניהו מסרב לראות את הסרט שומרי הסף וששותפו העתידי נפתלי בנט אינו מזיל דמעה, על העובדה שהסרט 5 מצלמות שבורות לא זכה באוסקר. אני דווקא צפיתי בסרט שומרי הסף, לפני כשבועיים עם משפחתי. המשפט הראשון שאמרתי לאשתי תמי, לאחר שיצאנו מבית הקולנוע הוא שאני שמח שהלכתי לפוליטיקה.

"אני שמח, משום שאפילו אותם ראשי שב"כ, שהיו באחת מעמדות המפתח החשובות ביותר במדינת ישראל, היו בסופו של דברי מבצעי מד...יניות ולא קובעי מדיניות. הדברים שנאמרים בסרט, הם חשובים, וראוי שכל אזרח יאזין להם בקשב רב. לטעמי, מה שמנסים לומר לנו האנשים שהיו אמונים על הביצוע, בדרגים הגבוהים ביותר, הוא שמקבלי ההחלטות בישראל נמנעים מלפעול לשינוי המציאות בזירה הישראלית- פלסטינית ומתעלמים מההשלכות של שהותנו בשטחים והקיפאון. הם אומרים לנו שראוי שקובעי המדיניות יהיו יצירתיים, אקטיביים ושקולים. הם אומרים ומראים לנו שהקיפאון המדיני מביא לעוולות ומזיק למדינת ישראל. אלו שמחזיקים בהגה (נתניהו), או שעומדים לשבת בחסותו האדיבה של יאיר לפיד, לצד הנהג, בוחרים לעצום את עיניהם, לא לדמוע ולהמשיך להתעלם מהמתרחש, גם כשהשטח בוער. מי שלא מוכן לצפות בסרט, משדר לציבור, שאולי הוא חי בסרט אחר מהמציאות".

ג'ודי ניר מוזס צילום רוני שיצר (צילום: רוני שיצר)
חוגגת את ההפסד. ג'ודי שלום ניר מוזס|צילום: רוני שיצר

אסי עזר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: ״'5 מצלמות שבורות' ו'שומרי הסף' באים להציל אותנו מעצמנו, אם משהו ישתנה במדינה הזאת בזכותם, זה הרבה יותר גדול מכל פסל מפגר". גם ציון נאנוס נכנס למשחק, וענה לעזר: "ממתי המחשבה כי הכיבוש רע למדינת ישראל הפכה למעשה לא פטריוטי? היא קוראת למנוע תקציבים מסרטים שלא תואמים את דעתה. ומגדירה סרט עם 6 ראשי שב״כ כסרט שרוצה לקבור את ישראל".