בהוליווד הישנה, כדי להבטיח את הכנסות אולפני הקולנוע, החתימו כוכבים מפורסמים על חוזי בלעדיות. במקרים אחרים, אולפנים אימצו להם נישה או ז'אנרים מסוימים שנחשבו בטוחים ורווחיים. מאוחר יותר, האולפנים אגרו דמויות וסיפורים שאפשר להמשיך ולמחזר לנצח, עוד סרט ועוד סרט, וכשאין חדש - נוציא את הישן שוב, במהדורה מיוחדת.

לפני כמה שנים הנוסחה הזו השתכללה עוד קצת - סרטי המשך זה נחמד, אבל החלום האמיתי הוא "יקום קולנועי" - יקום משותף שמבוסס על רעיון פשוט לצופים ומורכב ליוצרים: הסיפורים השונים אולי עומדים בפני עצמם, אבל מתחברים לכדי סיפור כללי אחד המשותף ליצירות שונות. אותן הדמויות מתארחות זו בסיפור של זו, אירועים שמתרחשים בסרט מסוים ישפיעו או יוזכרו גם באחרים וכן הלאה. דרך יצירה של יקום משותף, אפשר ליצור מצב שבו הצופה מרגיש מחויב לצפות בכל סרט או סדרה שמתקשרים איכשהו לאותו הסיפור - אם לא אצפה, אולי אפספס משהו חשוב להמשך? אולי הדמות שאני אוהב מסדרה X תופיע גם ב-Y?

בקולנוע זה אולי עדיין חדש ומרשים, אבל חברות הקומיקס DC ומארוול עושות את זה כבר שנים בקומיקס, וגם בטלוויזיה. גם בעולמות פנטזיה ומדע בדיוני התופעה מוכרת. יוצרים מסוימים, קווין סמית למשל, כותבים לתוך סרטיהם דמויות ואזכורים לסרטים קודמים או עתידיים שלהם. מ.נייט שאמלאן קפץ לאחרונה על ההזדמנות (ספוילר לפניכם) כשהשחיל אל תוך סרטו החדש "ספליט" דמויות מהסרט "בלתי שביר" - מה שעשוי לרמוז שגם הוא בעניין של יצירת יקום קולנועי שאמלאני.

אם כן, מאחר והעשור הקרוב בהוליווד הולך לכלול הרבה ניסיונות, מוצלחים יותר או פחות, לברוא יקום משותף שכזה - המינימום שיכולנו לעשות זה לנסות ליצור קצת סדר בבלגאן. אלה היקומים הקולנועיים הנוכחיים והעתידיים שאתם חייבים להכיר:

 

מי מכם שעדיין זוכרים את הסדרות המצוירות של מארוול משנות התשעים, יודעים שהיה מדובר ביקום טלוויזיוני עשוי היטב ברוח הקומיקס. "ספיידרמן", "איירון מן", "אקס-מן", "ארבעת המופלאים" - כולם הכירו מקרוב. אך כשאותם גיבורים הגיעו לקולנוע בתחילת שנות האלפיים, לא נשאר זכר לאותה הרעות. פוקס הפיקו את סרטי "אקס-מן", "ארבעת המופלאים" ו"דרדוויל" אך לא הפגישו ביניהם, בעוד "ספיידרמן" היה בכלל שייך לקולומביה (שהיא בעצמה חלק מתאגיד סוני).

העולם של "אקס מן" עשיר ומורכב מספיק כדי להתפצל לסרטים נוספים, ממש כמו במקרה של "הנוקמים". וולברין היה הראשון לזכות בסרט סולו (2009), שהציג לראשונה בקולנוע את דמותו של דדפול בצורה שהעליבה קשות את המעריצים (וגם סתם צופים עם מוח מתפקד). סרט הסולו המתוכנן של מגנטו הפך ל"אקס-מן: ההתחלה", שפתח את הטרילוגיה הקולנועית השנייה של הסדרה.

בעוד את שלושת סרטי "וולברין" אפשר לקטלג כהמשכון אקס-מן לכל דבר ועניין, מה שהופך את הסדרה ליקום הוא דווקא "דדפול" - שמתרחש במקביל לסיפורי אקס-מן (שני חברי אקס-מן, שלא הופיעו בסרטים קודמים, אף משתתפים בסרט), אך גם עומד בפני עצמו כסיפור עם טון וחוקים משלו. באופן דומה, השנה היינו אמורים לקבל גם סרט שיוקדש לדמותו של גמביט בכיכובו של צ'אנינג טייטום, אך ההפקה סבלה מכל כך הרבה בעיות וכשלים שנראה שהסרט לא יגיע לקולנוע בקרוב, או בכלל. סרט ספין-אוף נוסף שסבל מעיכובים - ואם ירצה השם גם יצטלם באביב הקרוב - הוא "המוטאנטים החדשים".

במקביל, פוקס מרחיבה את הסיפור גם לטלוויזיה, כשלאחרונה עלתה לשידור "ליגיון" (ערוץ FX של פוקס) שמקושרת ליקום הקולנועי, כאשר סדרה נוספת, "Gifted" כבר הוכרזה. בריאן סינגר, שביים ארבעה מסרטי "אקס-מן" וחתום כמפיק על שתי הסדרות, יביים את הפיילוט בסדרה העתידית.

 

לפני עשר שנים עוד חשבנו בתמימותנו שהיסטריית גיבורי העל בדרך החוצה. מארוול התניעו את פרויקט היקום הקולנועי שלהם בהובלתו של המאסטרמיינד קווין פייגי, שהיה מעורב בכל סרטי מארוול מאז "אקס-מן" ונודע בבקיאותו המרשימה בהיסטוריה הקומיקסית של מארוול. האסטרטגיה שהפכה את מארוול לתופעה קולנועית כה חשובה: יצירת סרטים סוחפים וקלילים נטולי זלזול טוטאלי בצופים או שינוי דרסטי של חומר המקור; שמירה על טון ואווירה מסוימים לאורך כל הסדרה, גם אם כל סרט או תת-סדרה היא בעלת מאפיינים משלה; תפירה של הסיפורים האחד בתוך השני עד למפגש הגדול. כך למשל, דמותו של הוקאיי הוצגה לראשונה ב"תור", האלמנה השחורה הופיעה לראשונה ב"איירון מן 2" ובתפקיד מרכזי ב"קפטן אמריקה: חייל החורף", ברוס באנר/הענק שנעלם אחרי "עידן אולטרון" ישתתף בקרוב ב"תור 3", דמויות וסיפורים עתידיים נרמזו או נחשפו בסצנות אחרי הקרדיטים וכן הלאה.

היקום הקולנועי של מארוול מחולק לכמה שלבים: הראשון התחיל בהצגת חברי הקבוצה השונים בסרטים באורך מלא ובסרטונים קצרים והסתיים עם המפגש בין כולם ב"הנוקמים", שיצא ב-2012. השני כלל סרטי המשך לצד הצגה של דמויות חדשות ("אנטמן" ו"שומרי הגלקסיה"). השלב השלישי, שהחל בשנה שעברה עם "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", צפוי להסתיים ב-2019 אחרי המשכונים ל"נוקמים", "אנטמן", "תור" ו"שומרי הגלקסיה", סרטי הסולו הראשונים של "דוקטור סטריינג'", "הפנתר השחור" (שכבר הוצג ב"מלחמת האזרחים"), "קפטן מארוול" וכמובן "ספיידרמן: השיבה הביתה" - החזרה המיוחלת של איש העכביש לחברת האם אחרי חמישה סרטים מחוץ לאולפני מארוול. כמובן ששלב רביעי כבר הוכרז והסרט שיפתח אותו יהיה "ספיידרמן 2".

חשבתם שסיימנו? חמודים. למארוול יש גם סדרות טלוויזיה המתקשרות ליקום הקולנועי: "סוכני ש.י.ל.ד" ו"הסוכנת קרטר" ב-ABC, "דרדוויל", "ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג'" וגם "איירון פיסט" בנטפליקס. ארבע האחרונים איחדו כוחות גם הם כמעין גרסה אורבנית ואפלה יותר של הנוקמים בסדרה "The Defenders", שתעלה בנטפליקס עוד השנה.

 

המתחרה הנצחית של מארוול ותיקה לא פחות ממנה ביקומים משותפים. הגיבורים של DC פוגשים אחד את השני כל הזמן בקומיקסים ובטלוויזיה, למשל כשבשנות התשעים באטמן קפץ לבקר בסדרה המצוירת של סופרמן ואפילו ניהל רומן קצר עם לויס ליין, בושה וחרפה! יש לה גם קבוצות גיבורים ונבלים משותפות רבות. גולת הכותרת היא "ליגת הצדק", הקבוצה שכוללת את כל הגיבורים המוכרים של החברה, אבל יש גם את "ליגת הצדק האפל", "יחידת המתאבדים", "Birds of Prey", "Teen Titans" וקבוצות אחרות.

כדי לא להישמע כמו חקיינים, DC מכנים את סדרת הסרטים שהזניק "איש הפלדה" בשם "היקום המורחב של DC". עם זאת, אם הכל היה הולך להם כשורה, הם יכלו לעשות את זה הרבה קודם: בסוף שנות התשעים, אחרי שבאטמן כבר התבסס כגיבור קולנועי, החלה הפקת הסרט "סופרמן חי". טים ברטון וקווין סמית' היו אמורים לביים ולכתוב (בהתאמה), תפקיד קלארק קנט יועד לניקולס קייג' בעוד מייקל קיטון היה אמור לשוב לחליפת איש העטלף. זה, כמובן, לא קרה, כמו לא מעט סרטים אחרים שנרקמו ונפרמו במהרה למפגש הקולנועי המיוחל. הניסיון הבא להקמת יקום משותף הגיע רק ב-2011, שנה לפני "הנוקמים", עם "גרין לנטרן". הרעיון לא הוכרז רשמית אבל כמה שנים אחר כך נחשף כי התכנון היה להמשיך משם לסרט על "הפלאש" מאת אותם יוצרים, אבל הכישלון המוחלט של הסרט שלח את אנשי DC בחזרה לחדרי הישיבות. שם נולד הרעיון להפקיד את הסרטים הראשונים של היקום הקולנועי החדש בידיו של זאק סניידר, כבמאי "איש הפלדה" וסרט ההמשך שלו, שיהיה הראשון שיפגיש בין באטמן וסופרמן בקולנוע.

"באטמן נגד סופרמן" שיצא לפני כשנה הציג לא רק את הקרב בין שני הגיבורים, אלא גם דמויות נוספות שיקחו חלק בסדרה בהמשך: וונדר וומן (אותה מגלמת אחת, גל גדות) - שסרט סולו משלה יגיע לקולנוע בחודש יוני, הפלאש, סייבורג ואקווה מן. שני האחרונים יככבו בסרטי סולו אחרי צאת "ליגת הצדק" בנובמבר הקרוב. מתוכננים גם סרטים על שאזאם ואפילו על גרין לנטרן (כן, כן, שוב הוא). בין לבין יצא לאקרנים "יחידת המתאבדים", שהציג את גרסת היקום המשותף לג'וקר, לצד הצגות ראשונות של דמויות מוכרות מיקום DC כמו הארלי קווין, אמנדה וולר ודדשוט. באטמן (בן אפלק) ופלאש (עזרא מילר) קפצו לבקר אף הם.

הצלחתו הקופתית של הסרט, על אף ביקורות קטלניות במיוחד, העלו את האפשרות כי הארלי קווין תככב בסרט המשך על פי "סירנות גותהאם סיטי" - קומיקס שהפגיש בין קאטוומן, הארלי קווין ופויזן אייבי. סרטים מתוכננים נוספים שטרם קיבלו תאריך הפצה רשמי הם "Dark Universe", על פי "ליגת הצדק האפל", שבפיתוחו השתתף גיירמו דל טורו וצפוי לביים בסופו של דבר דאג ליימן; סרט על הנבל בלאק אדם ("אדם השחור") בכיכובו של דווין ג'ונסון וגם "הבאטמן", אותו היה אמור לביים בן אפלק, אך הוא ויתר על התענוג באופן רשמי ממש לאחרונה.

להבדיל ממארוול, DC לא חיברו בין היקום הקולנועי והטלוויזיוני שלהם, מה גם שבעוד "החץ", "הפלאש" ו"אגדות המחר" חולקות יקום, הסדרה "סורפגירל" התרחשה עד לא מזמן בנפרד לחלוטין מהן (ומגרסת הקולנוע של סופרמן), אך בפרק קרוסאובר מיוחד חיברו בין הדמויות.

 

היקום המסוים הזה, שבניגוד להרבה אחרים באמת מתרחב על פני כוכבים שונים ורבים, כבר עמוס מדי אפילו בשביל היוצרים שלו. הוא משלב קולנוע, טלוויזיה, משחקי מחשב וספרים. חלק לא קטן מאלה לא נחשבים היום חלק מקאנון הסדרה הרשמי או סתם מודחקים לחלוטין על ידי המותג. זה, לדוגמה, המצב בנוגע לסדרות מצוירות משנות השמונים, כמו "מלחמת הכוכבים: דרואידים" או "מלחמת הכוכבים: איווקים". גם ספרי "מלחמת הכוכבים" - ויש כמות מטורפת שלהם - לא נחשבים קאנוניים ברובם.

רשמית, הסדרה כוללת את הטרילוגיה המקורית, הטרילוגיה החדשה משנות האלפיים והטרילוגיה העוד יותר חדשה שהחלה עם "הכוח מתעורר" (2016), כמו גם שתי סדרות מצוירות, וכן משחקי מחשב, קומיקס וספרים שיצאו אחרי אפריל 2014. בין לבין יצא "רוג אחד", שקשור לסיפורי הסדרה אך לא מתמקד באף סקייווקר, חבר של הסקיווקרים או צאצא שלהם (דארת' ויידר וליאה אורגנה מופיעים, אבל לא להרבה זמן). סרט נוסף שייצא ב-2018 יציג את סיפור המקור של האן סולו, ומתוכנן לצאת סרט "מלחמת הכוכבים" נוסף מחוץ לעלילה המרכזית ב-2020. העלילה או הנושא טרם נחשפו.

זוכרים את סו גררה, דמותו של פורסט וויטקר ב"רוג אחד"? אותה דמות מופיעה, צעירה בהרבה, בסדרת האנימציה "מלחמות המשובטים", ששידורה החל ב-2008. אל תתבלבלו חלילה עם "מלחמות משובטים" (בלי ה' הידיעה, נורא קריטי) ששודרה בין 2003 ל-2005, שאיננה קאנונית. כאב ראש? לא נכחיש. כיום משודרת סדרת אנימציה רשמית בשם "מלחמת הכוכבים: מורדים", ששתי דמויות מתוכה הופיעו אף הן ב"רוג אחד".

 

ג'יי.קיי רולינג יצרה עולם כל כך עשיר ומורכב (ורווחי), שזה סוג של בזבוז פשוט לוותר עליו רק בגלל שהארי פוטר כבר לא בתמונה. אחרי שבעה ספרי "הארי פוטר", שמונה סרטים ומחזה אחד על פוטר המבוגר ויחסיו עם בנו, הגיע לקולנוע "חיות הפלא והיכן למצוא אותן", המבוסס (נניח) על ספר לימוד שפוטר וחבריו קוראים בהוגוורטס, שיצא לאור כספרון חמוד שהרווחים ממנו נתרמו לצדקה. מדובר בסיפור חדש לחלוטין באותו יקום קסום, שמתחבר לעלילות פוטר אבל מתרחש שנים קודם לכן. נכון להיום יש ארבעה סרטי המשך בתכנון וכבר הוכרז שלא כולם יהיו בכיכובו של אדי רדמיין, כך שהכיוונים החדשים שנגלה בעולם פוטר לא יהיו בהכרח קשורים ל"חיות מופלאות" ולניו יורק של שנות העשרים.

 

בשנות העשרים עד החמישים, אולפני יוניברסל יצרו המוני סרטי אימה על מפלצות כמו המומיה, המפלצת של פרנקנשטיין, פאנטום האופרה, ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד, דרקולה, איש הזאב, האיש הבלתי נראה ואחרים. עכשיו יוניברסל רוצים להחזיר עטרה ליושנה עם יקום קולנועי משותף של מפלצות, הבהלות, CGI וכוכבים מפורסמים. כשהוכרזה היוזמה לפני מספר שנים, צוין גם כי הסרטים יהיו יותר סרטי הרפתקאות ואקשן מאשר אימה. הסרט הראשון ביקום החדש הוא "המומיה", רימייק לקלאסיקה משנות השלושים שכבר חודשה, כזכור, בסוף הניינטיז. בגרסה החדשה, שתצא לאקרנים בחודש יוני, יככב טום קרוז לצד סופיה בוטלה, היא-היא המומיה, וראסל קרואו כד"ר ג'קיל (רגע, מה?). בהמשך מתוכננים סרטים חדשים על ואן הלסינג, היצור מהלגונה השחורה, איש הזאב, האיש הבלתי נראה (עם ג'וני דפ) ועוד.

 

כן, עוד יקום מפלצות. מבולבלים? גם אנחנו. היקום המוזר של אולפני האחים וורנר ולג'נדרי הוא חידוש לסרטי המפלצות הקלאסיים של תחילת המאה הקודמת, שלהבדיל מאלה של יוניברסל הציגו מפלצות ענק שמחריבות ערים שלמות. בלב הסדרה נמצאים שני תפלצים מוכרים - קינג קונג וגודזילה. הסיפור התחיל עם הרימייק של "גודזילה" ב-2014, אליו מצטרף ממש החודש "קונג: אי הגולגלות" בכיכובם של טום הידלסטון, סמואל אל ג'קסון, ברי לרסון וג'ון גודמן. המפגש בין שתי המפלצות האהובות בסרט אחד מתוכנן ל-2020, אחרי סרט גודזילה נוסף, אך הדיבור הוא שהיקום יתרחב אל סיפורי מפלצות-ענק נוספים, למשל דמויות קלאסיות אחרות מעולם הקייג'ו היפני כמו מוטרה (עש גדול מאוד) וקינג גידורה (דרקון עם שלושה ראשים), וכן מפלצות חדשות לגמרי.

 

דיסני/פיקסאר: בפעם הבאה שתיתקלו בקליקבייט שמבטיח שכל סרטי אולפני האנימציה הללו מחוברים, אל תפלו בפח, הם לא. וגם אם היו, למי אכפת, זה לא מוסיף שום דבר מעניין וחדש לסרטים האלה. כן, יש איסטר-אגז כמו בל הולכת ב"גיבן מנוטרדאם", ג'יני לובש כובע של גופי או רפונזל בהכתרה של אלזה. כן, פיקסאר מכניסים מכונית של פיצה פלאנט לכל סרט. אבל למי אכפת? תנוחו.

ואליאנט קומיקס: סוני זוממים יקום קולנועי משותף של חברת הקומיקס, עם גיבורים שהציבור מכיר פחות אבל עשוי לחבב.

הסברו: אחרי ארבעה סרטי "רובוטריקים", עלתה המזימה ליצור יקומטריקים קולנועי שיוקדש לצעצועים של הסברו, עם מותגים כמו ג'י.איי ג'ו או אקשן מן. לא כל כך ברור מה הולך שם. לא בטוח שאנחנו רוצים לדעת. מעברר לזה, בינתיים נבחר כבר במאי (טראוויס נייט, "קובו: אגדה של סמוראי") לספין-אוף של הרובוטריקים - "Bumblebee'' שצפוי לצאת ב-2018. 

המלך ארתור: ידעתם שסרט חדש על אבירי השולחן העגול בבימויו של גאי ריצ'י אמור לצאת השנה? אם הוא יכניס מספיק כסף, הוא עלול להפוך ליקום האבירים שאף אחד לא ביקש, עם חמישה סרטים נוספים בקנה.

חולית: לג'נדרי קנו את הזכויות לסדרת הספרים ומתכננים עיבוד קולנועי ו/או טלוויזיוני חדש בתקווה לשדוד קצת מהזוהר של "מלחמת הכוכבים". המשך יבוא.

לגו: אתם לא תאמינו כמה ילדים אוהבים לראות דמויות לגו עושות בערך כל דבר. הלא-ממש יקום הזה כולל שני סרטי קולנוע נכון להיום, לא נתפלא אם זוהי רק ההתחלה.