פסטיבל טורונטו ה-39 יפתח מחר (חמישי) את שעריו לחגיגה של קולנוע שתימשך עשרה ימים. כמו בכל שנה, גם הפעם יופיעו בפסטיבל היוקרתי כמה מהסרטים המסקרנים והמדוברים ביותר של השנה, לצד סרטים עצמאיים קטנים ומגוון עצום של סרטים זרים מהעולם. מתוך המבחר העשיר הזה בחרנו תשעה סרטים שעליהם כנראה עוד נדבר גם בחודשים הקרובים.

Wild

מאז "הולך בדרכי" ב-2005 שזיכה אותה בפרס האוסקר, מחפשת ריס ווית'רספון את התפקיד הגדול הבא. אחרי לא מעט סרטים מאכזבים נראה שהשנה היא סוף סוף עולה חזרה על הסוס. הפרמיירה העולמית של "Wild" בפסטיבל טלורייד הפכה את הסרט בבת אחת לאחד המדוברים של השנה והעמידה אותו בנקודת זינוק טובה (ומוקדמת מאד כמובן) לקראת טקס האוסקר. סרטו של ז'אן-מארק ואלה ("מועדון הלקוחות של דאלאס") מתאר את סיפורה האמיתי של שריל סטרייד, צעירה שמנסה להתגבר על הרס נישואיה והתמכרותה להרואין על ידי יציאה למסע בן 1,000 מייל לאורך האוקיינוס האטלנטי. התלאות והדמויות שתפגוש בדרך יהיו חלק מהניסיון שלה להמציא את עצמה מחדש.

The Judge

כל כך התרגלנו לראות את רוברט דאוני ג'וניור בתור טוני סטארק בשנים האחרונות, עד שכמעט שכחנו כמה הוא יכול להיות מגוון ביכולות המשחק שלו. ב"The Judge" הוא מגלם פרקליט צמרת של העולם התחתון שנאלץ לחזור לעיירת נעוריו ולמשפחתו מהן התנתק במהלך השנים. כשאביו (רוברט דובאל), המשמש כשופט העיירה, מואשם ברצח, עליו להניח את המשקעים העמוקים ביניהם בצד כדי להגיע לחקר האמת. ורה פרמיגה ובילי בוב ת'ורנטון משלימים קאסט מרשים מאד בסרט שיפתח את הפסטיבל השנה.

This is Where I Leave You

הספר הקטן והמרגש של ג'ונתן טרופר כנראה היה נשאר קטן גם כסרט קולנוע, אלמלא כוכבים כמו טינה פיי, ג'ייסון ביטמן, אדם דרייבר וג'יין פונדה בתפקידים הראשיים. העלילה מתארת (שוב) את סיפורם של ארבעה אחים שנאלצים לחזור לבית ילדותם בעקבות מות אביהם. שבעת הימים שהם מבלים יחד תחת קורת גג אחת מוציאים החוצה סודות ישנים, מובילים להופעתם של אקסים מיתולוגיים ולחיכוכים עם אמם. טרופר כתב בעצמו את התסריט לסרט שאותו מביים שון לוי ("ההתמחות", "דייט לילי").

Foxcatcher

כמה חזק הבאזז על הסרט הסופר מדובר של בנט מילר ("קפוטה", "מאניבול")? הוא נמשך כבר כמעט שנה שלמה. בשנה שעברה אמורה הייתה דרמת הספורט המצמררת הזאת לככב במרוץ האוסקר, רגע לפני שהוחלט להעביר אותה לנובמבר 2014. הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי של מארק שולץ (צ'אנינג טייטום), מתאבק אולימפי שהתאמן לייצג את ארה"ב באולימפיאדה ביחד עם אחיו, דייב (מארק רופאלו) כשמעליהם מתנוסס צלו הכבוד של המנטור והספונסר הסכיזופרן שלהם, המיליונר דייב שולץ. סטיב קארל שמגלם את שולץ מסומן כבר חודשים כמועמד מוביל לפרס השחקן הטוב ביותר השנה.

The Imitation Game

זה עומד להיות חורף עמוס בדרמות מלחמתיות המבוססות על סיפורים אמיתיים מימי מלחמת העולם השנייה. כולן יתחרו על תשומת הלב שלנו, אבל יכול להיות שמי שיגנוב את ההצגה הוא סיפורו של אלן טיורינג. הסרט מתאר את גיוסו של המתמטיקאי הבריטי הגאון לעזרת כוחות הביון הבריטיים בזמן מלחמת העולם השנייה, בניסיון לשבור את קוד "אניגמה" הבלתי שביר, דרכו העבירו הכוחות של המשטר הנאצי מסרים ביניהם. בנדיקט קמברבאץ' אמנם היה שותף לכישלון של "הרשות החמישית" בשנה שעברה, אבל אם לשפוט לפי הביקורות הנלהבות הראשונות הוא עומד לחזור ובגדול.

St. Vincent

מפיק העל הכל יכול הארווי ויינשטיין ספג בשנים האחרונות כמה וכמה מפלות בפסטיבלים הגדולים, אבל ממש לא מומלץ להמר נגדו כשהוא מאתר סרט קטן עם פוטנציאל גדול. העלילה מתמקדת בנער צעיר שמפתח חברות אמיצה ובלתי שגרתית עם גיבור מלחמה מיזנטרופ שמתגורר בדירה ממול. ביל מארי, מליסה מקארתי ונעמי ווטס יככבו בסרט הבכורה של הבמאי תיאודור מלפי. יש כבר מי שמכתירים את "St. Vincent" ל"אופטימיות היא שם המשחק" של טורונטו 2014.

The Theory of Everything

עוד דרמה משופעת כוכבים בריטיים שמאיימת לגנוב את ההצגה בפסטיבל השנה. ג'יימס מארש, מהבמאים הדוקומנטריים המובילים בשנים האחרונות, מביים הפעם דווקא סרט עלילתי על חייו של סטיבן הוקינג. הסרט עוקב אחרי שנות ה-20 של מי שיגדל להיות האיש החכם ביותר בדורנו, התקופה בה התאהב נואשות בסטודנטית יפהפייה מקיימברידג' וקיבל את האבחון הרפואי שישנה את חייו. פליסיטי ג'ונס, אדי רדמיין ואמילי ווטסון יככבו.

Whiplash

הזוכה הגדול של פסטיבל סאנדנס (בחירת השופטים ובחירת הקהל) לוקח אותנו אל הצד האפל של עולם הג'אז. מיילס טלר, מהכוכבים הגדולים של תעשיית האינדי בשנים האחרונות, מגלם את דמותו של אנדרו ניימן, מתופף צעיר ושאפתן שמחליט להפוך את המוזיקה למשימת חייו. הסרט מלווה את כניסתו לאחד מבתי הספר היוקרתיים ביותר בעולם תחת פיקוחו של אחד המנטורים הקשוחים והתובעניים בתחום, שייקח אותו לקצה גבול יכולתו הפיזית והמנטלית.

Mommy

קסבייה דולן הקנדי שייך לסוג הנדיר של במאים שמייצרים סביבם הילה של ציפייה כבר מסרטם הראשון. אחרי ש"הרגתי את אמא שלי", "פעימות לב" ו-"לורנס, בכל מקרה" הופיעו בפסטיבל קאן וזכו לשבחים רבים, נראה שהפעם הוא כבר מוכן לעלות לליגה של הגדולים. "אמא", סרטו החדש שמתאר את ניסיונותיה של אם חד הורית לגדל את בנה האלים שסובל מהפרעות קשב, זכה בפרס חבר השופטים (יחד עם ז'אן לוק גודאר) בקאן השנה. אל תתפלאו אם גם בטורונטו הוא עוד ימצא את עצמו על דוכן המנצחים.