"אישה בורחת מבשורה" היא לא עוד הצגת תיאטרון, היא הרפתקה תיאטרונית. כמו הספר המאוד שנוי במחלוקת של דויד גרוסמן שרבים הגדירו כיצירת מופת בעוד שחלק ממש לא התחברו, גם את העיבוד הבימתי של "אישה בורחת מבשורה" אפשר לאהוב או לשנוא, אבל בלתי אפשרי להישאר אליו אדישים.
ההפקה המשותפת החדשה של תיאטרון הבימה ותיאטרון הקאמרי היא חוויה מיוחדת במינה, סופר-אמוציונאלית ואינטנסיבית, שמבקשת לסחוף את הקהל לתוך זרמי התודעה של המספרת. מי שנסחף לתוכם יעבור איתה מסע מטלטל ומבכה ומזכך, אך מי שלא, יביט בה מהצד וימצא כבר מה להגיד. אישית, לא התרגשתי עד דמעות בהצגת תיאטרון כבר הרבה זמן. הפעם הקודמת הייתה בהצגה "אליס" בתיאטרון גשר, שגם בה מככבת אפרת בן צור, וגם הפעם היא חלק גדול מהסיבה שההצגה הזו חודרת ללב עמוק כל כך.
אם בעיבוד הבימתי המפתיע לספרו של גרוסמן "נופל מחוץ לזמן", הבמאי יחזקאל לזרוב העביר את הקהל מסע מפרך (גם פיזית) דרכו הצליח לדייק את התחושה הנוראית מכל – השכול – ב"אישה בורחת מבשורה" הבמאי חנן שניר שגם עיבד את הספר למחזה, מדייק את התחושה שבאה לפני, החרדה מפני השכול. מעולם לא הזדהיתי יותר עם חרדותיה של אם ששלחה את בנה למבצע צה"לי, אותה חרדה אולטימטיבית מפני הבשורה ההיא, שוודאי מדירה שינה מעיניה של כל אם ושבלתי אפשרי לברוח ממנה, משמשת כציר המרכזי של העלילה.
כדי לא להרוס למי שלא קרא את הספר, אגלה רק שזה סיפורה של אורה שבורחת מביתה ויוצאת למסע רגלי בגליל עם אהוב נעוריה כדי לא להתענות בציפייה לבשורה המרה, זו שאין לה ספק שתגיע. הסיפור של אורה מכיל בתוכו בעצם את כל חרדת הקיום הישראלי השברירי והפוסט-טראומטי. זה ממש לא משנה אם אתם נוטים לימין או לשמאל, הרי כולנו אחים לפחד העצום מהשכול.
קשה להגדיר במילים את הביצוע הווירטואוזי והמפעים של אפרת בן צור בתפקיד הראשי. אחרי הופעתה המחשמלת ב"הדיבוק" וב"אליס", בן צור שוברת שיאים חדשים של אותנטיות וטוטאליות. הכריזמה והנוכחות הבימתית החד פעמית שלה מאירה את הבמה יותר חזק מהתאורה החכמה שעיצב רוני כהן, וגוון קולה המיוחד במינו והאופן השמימי בו היא שרה, מופלאים לא פחות מהמוזיקה המצוינת שחיבר אורי וידיסלבסקי. בן צור מפצחת את הדואליות המרתקת בדמותה של אורה – הגיבורה האמיצה אחוזת האימה – וגם כשהיא מתנפצת לרסיסים, היא לא גולשת למלודרמטיות.
מאחר וישבתי בשורה הראשונה, זכיתי לראות רגע נדיר בו בן צור נכנסה לתוך שק השינה וכיסתה את ראשה כמעט לחלוטין. דרך החריץ הקטן נגלה שהיא בוכה שם, בתוכו, אפילו שכמעט איש בקהל לא יכול היה לראות. היא לא בכתה בשביל לרגש אף אחד, היא בכתה כי היא באמת חיה בתוך הסיטואציה, בכאן ועכשיו. זו גדולה אמיתית של שחקנית ובן צור בהחלט מתמודדת ראויה לתואר שחקנית התיאטרון הטובה ביותר בארץ.
בן צור לא הייתה יכולה לבקש לעצמה פרטנר מושלם יותר מדרור קרן הפנטסטי כהרגלו. קרן משרטט בדיוק רב את דמותו המיוסרת של אברם, מאהבה משכבר של אורה. האנרגיות המוכרות שלו שורפות את הבמה כמו תמיד, אך הפעם הכאב העצור של הדמות נוגע ללב דווקא בשקט ובאיפוק. הכאב של אברם מגיע עד לשורה האחרונה ביציע אפילו כשהוא רק יושב בפינת הבמה ולא מדבר. גם אמנון וולף שמגלם את אילן, הצלע השלישית של המשולש הרומנטי, נותן את כל כולו לתפקיד שייזכר כאחד המרשימים והמשמעותיים ביותר בקריירה שלו.
את שלושת השחקנים הראשיים עוטף אנסמבל שחקנים משובח במיוחד שאחראי להרמוניה הבימתית יוצאת הדופן. דניאל סבג מרגש ומשכנע בתפקיד עופר, בנה של אורה. גיא מסיקה מפליא לגלם את דמותו של סמי, נהג המונית הערבי, ומונולוג ההתפרצות המצחיק, העצוב והמפחיד בו זמנית שלו, מעיד שמדובר בשחקן מחונן עם יכולות קומיות אדירות. גם דויד בילנקה, עמוס בוארון והראל מוראד יוצקים לתפקידים השונים אותם הם מגלמים הרבה אמת ורגישות. רינת מטטוב, שמגלמת גם היא תפקידים שונים, מוכיחה פעם נוספת למה היא בין השחקניות הצעירות המשובחות ביותר בסביבה. מענג לצפות באיכויות הזיקיות שלה כשהיא מדלגת בין הדמויות: בתחילת ההצגה היא מגלמת אחות ערבייה ובהמשך ההצגה אחות רוסייה, ולמרות שהן לבושות אותו דבר אפשר לחוש בהבדל ביניהן עוד לפני שהיא פוצה פה והמבטא נחשף.
חנן שניר לא בוחל באמצעים במטרה להעביר אל הקהל את החוויה המטלטלת שעוברת הדמות הראשית ואת המצוקה הבוערת שלה. לעיתים הוא עושה זאת בדרך פיוטית ומופשטת לגמרי; שירי המולדת והפזמונים הצבאיים שהוא שוזר בין הסצנות הדרמטיות הם הרבה יותר מקטעי מעבר חינניים כי אם מטאפורה נהדרת למציאות ההפכפכה, המתעתעת והאסקפיסטית בה אנו חיים. המוזיקה משחקת תפקיד מאוד דומיננטי ב"אישה בורחת מבשורה". כמעט כולה מנוגנת לייב על ידי השחקנים, שגם אחראיים לאפקטים הקוליים השונים (כמו ציוץ הציפורים, למשל). יש קסמים שצריך לראות כדי להבין.
הבחירה של התפאורן רוני תורן להשאיר את הבמה חשופה לחלוטין ולתת לשחקנים להקים אותה לתחייה היא עוד הברקה תיאטרונית מתוך רבות שההפקה מתהדרת בהן. מהלכלוך שנזרק על הרצפה בביתו של אברם רגע לפני הסצנה דרך הנוף הגלילי שכולם מציירים על הקירות ועד הדלתות (הו אלוהים, הדלתות!) – ההגדרה "תפאורה חיה" מעולם לא הרגישה מדויק ונכון יותר. פולינה אדמוב שמרה על אותו קו מינימליסטי גם בעיצוב התלבושות ומירי לזר ניצחה בגאון על עבודת התנועה הבולטת והמוקפדת.
ואם לא היה ברור, "אישה בורחת מבשורה" היא הרבה יותר מעוד הצגה מרגשת, היא הצגה חשובה. אמנם מדובר באגרוף לבטן הרכה שלא הכי כיף לקבל, אבל כמו השירות הצבאי עצמו, אם אנו חיים כאן, כנראה שמוכרחים לעבור גם את החוויה הזו עם כל הכאב והצער שבדבר.