בסדרת הציורים החדשה שלו, "תל אביב של מטה", האמן ידידיה איש שלום בחר לעסוק בתפר בין העבר לבין העתיד של העיר העברית הראשונה בישראל – תל אביב. כירושלמי בעבר, תושב נווה צדק ובוגר מספר שנים במשרד אדריכלות תל אביבי, בחר איש שלום לכוון את הזרקור על השכונות הוותיקות של העיר, שמשנה את פניה בקצב מסחרר ושקועה בתהליכי ג'נטריפיקציה מואצים. תושבים מקומיים עוזבים, גורדי שחקים שכבשו את קו האופק מטילים צל ומאיימים על בתיה הראשונים והפשוטים, שחלקם זוכים לשימור וחלקם נידונים לפינוי והריסה.

הציורים של איש שלום, שמתאפיינים בטכניקה ריאליסטית, מבטאים את השיח הטעון ואת המתח העדין שבין הישן למתחדש, בין הצנוע לנוצץ, בין המסורת לקדמה, ובמילים אחרות – בין העושר לעוני שמתקיימים שניהם בתל אביב. אל מול הניכור שנוצר במבט-על ממרומי המגדלים, האמן מישיר מבט אל יופיים הצנוע של המבנים המתפוררים ומתקלפים.

עבודה של ידידיה איש שלום (צילום: יחסי ציבור)
אחת מעבודותיו של ידידיה איש שלום|צילום: יחסי ציבור

הציורים עוברים בין סמטאות נווה צדק לבתי כנסת נטושים ועזובים, בית המכס המנדטורי הנעול, בית העצמאות המתחדש ודרך יפו ופלורנטין. דווקא מקומות אלה, בהם נוסדה העיר, מלמדים עליה ועל תושביה יותר מכל. איש שלום לא מתבונן במורכבות הזו ממקום השולל את החדש, אלא מכזה שמכבד את מקומם של הישן והחדש זה לצד זה, ולא האחד על חשבון השני. 

עבודה של ידידיה איש שלום (צילום: יחסי ציבור)
אחת מעבודותיו של ידידיה איש שלום|צילום: יחסי ציבור

אותם מבנים ישנים ומתקלפים, הנתפסים לעתים כאפרוריים ועגמומיים, מופיעים בציורים בצבעוניות עשירה: החלודה, הטחב והירוקת הופכים גם הם לחינניים בדרכם. מבנים שחלקינו חולפים על פניהם מבלי להפנות מבט מקבלים בציוריו את מרכז הבמה, וזוכים לתשומת לב מחודשת וחומלת יותר - לא רק מצד יזמים תאווי "מינוף", אלא גם מצד הציבור הרחב, האמנים ועוברי האורח.

ידידיה איש שלום, אמן ומעצב יליד ירושלים, למד אצל אמנים רבים לאורך השנים, בין השאר במגמת האמנות של מוזיאון ישראל. הוא גם בוגר בהצטיינות של הפקולטה לעיצוב ב- H.I.T. כיום הוא מתגורר ויוצר בשכונת נווה צדק, בה הקים את סטודיו איש שלום לעיצוב פנים ואמנות.


"תל אביב של מטה", ידידיה איש שלום | בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב | 26.1 – 18.2