כמה חם היום בישראל? כל כך חם שההמלצה הרשמית היא להישאר בבית כמה שניתן, לא לשהות בשמש אם לא חייבים ולדאוג שילדים, זקנים וחולים לא נפגעים מנזקי מזג האוויר הקיצוני. התנאים האלה שוררים כרגע בחלקים גדולים מהעולם וצפויים להשפיע על חיינו אפילו יותר בשנים הקרובות בגלל שינויי האקלים. אבל אם החלטתם לרפרף במהרה על אתרי החדשות, רוב הסיכויים שנתקלתם בתמונות קיציות מהסוג הכיף: ילדים במזרקות, צעירות בחוף הים, נערים קופצים לבריכה. קיץ ככל הקיצים. מחקר אקדמי חדש מנסה להבהיר עד כמה הפער בין התמונות האלה לבין החדשות האמיתיות לגבי האקלים מעוות את יחס הציבור לנושא.
המחקר, שכותרתו "המחשות ויזואליות של הנאות בשמש מייצגות לא נכון את הסכנות של עומס החום באירופה", הובל על ידי חוקרים מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת אקסטר שבבריטניה, ושותפים בו חוקרים ממחלקות ללימודי תקשורת וסביבה באוניברסיטאות אוקספורד, ציריך, ליון ועוד. יש לציין שמדובר במחקר שעוד לא עבר ביקורת עמיתים, אך התמונה שהוא מציג פשוטה למדי: תמונות של אנשים מבלים בשמש - בחוף הים, בבריכה, במזרקות ובפארקים - מלוות כשליש מהדיווחים על עומס החום הקיצוני ביבשת, וביחס לייצוגים ויזואליים אחרים, הן הנפוצות ביותר. כל זאת, בשעה שהדיווחים הטקסטואליים, כלומר הכתבות שבהן מתוארות השפעות עומס החום, מציגים תמונה שלילית ומדאיגה.
בכתבה על המחקר באתר מכון מחקרי התקשורת נימן של אוניברסיטת MIT, הוסבר כי החוקרים אספו כ-250 דיווחים באתרי חדשות בגרמניה, הולנד, בריטניה וצרפת. הדיווחים שנבדקו מתייחסים לגל החום שפקד את אירופה ב-2019, ולא לגל החום הנוכחי, שרק החל. הטקסטים והתמונות בדיווחים הוגדרו, על פי מאפיינים שונים, כחיוביים, שליליים או מעורבים.
בממוצע, כמעט שליש (31%) מהתמונות בדיווחים בארבע המדינות היו חיוביות, כלומר הציגו אנשים משתזפים, שוחים, משפריצים מים ונהנים מפעילויות קיציות. החוקרים גם טרחו לציין תמונות שהיו כה איקוניות שהן הופיעו בכל המדינות: אלה היו תמונות של ילדים ומבוגרים משתעשעים במזרקות מחוץ למגדל אייפל בפריז. לעומת שליש מהתמונות שהיו חיוביות, רק *אחוז אחד* מהטקסטים היו חיוביים - כלומר 99% מהטקסטים דיווחו על הצדדים הפחות פוטוגניים של החום: מקרי מוות עודפים, שריפות, בצורת שפגעה בחקלאות, בתי חולים שהתמלאו, בעיות תחבורה וכו'.
החוקרת שעמדה בראש המחקר, פרופ' ספרון אוניל, אמרה בראיון לאתר נימן כי "יש נטייה להזניח את הצד הוויזואלי בסיקור שינויי האקלים. אקדמים ועיתונאים יכולים להתאבסס על כל מילה בניסוח של כתבה או מאמר, ואז לחבר להם, כמעט ללא מחשבה, תמונה לא מתאימה. אבל תמונות הן מרכיב עיקרי בתקשורת, הן מעצבות את מה שאנחנו חושבים על שינויי האקלים, את איך שאנחנו מרגישים לגביהם ואת איך שנפעל בעניינם".