עם כל הכבוד למחוות לרגל יום האישה הבינלאומי שחל בשבוע שעבר, ואנשים שרוצים להוכיח שהם הכי בעד נשים וגירל פאווור וכל זה, יש כאלו שסתם תופסים טרמפ על הגל ומפספסים את כל המשמעות. חברת "מאטל", למשל, יצרנית צעצועים ידועה, השיקה ביום חמישי האחרון שורה של בובות ברבי חדשות, בדמותן של נשים מפורסמות, כמו למשל הטייסת אמיליה ארהרט, המתמטיקאית קת'רין ג'ונסון והאמנית פרידה קאלו, כנראה מתוך מחשבה לספק דמויות מעוררות השראה לילדות צעירות. לפחות בנוגע לברבי של קאלו, המחווה לא התקבלה בטוב.
זה מתחיל מנינת אחייניתה של קאלו, מארה דה אנדה רומאו, שטענה כי החברה הפרה את זכויות היוצרים שלה כאשר לא ביקשה רשות להשתמש בתווי פניה של קאלו. כמן כן טענה הברבי מייפה את המציאות של קאלו ומתארת אותה בצורה לא נכונה – קאלו הקפידה להסתובב עם שפם וגבות מחוברות כסמל להעצמה, בעוד מאטל החליטו להשמיט אותם מהבובה.
זה ממשיך בשחקנית סלמה הייק, שגילמה את דמותה של קאלו בסרט "פרידה" מ-2002, אותו גם הפיקה. הייק שיתפה באינסטגרם תמונה של הברבי, וכתבה באנגלית ובספרדית: "פרידה קאלו בחיים לא ניסתה להיראות כמו מישהו אחר. היא חגגה את הייחודיות שלה. איך הם יכולים להפוך אותה לברבי?". הייק אף צירפה שני אמוג'י של אגודל כלפי מטה, ואת התגית #body image.
הייק היתה גם פעילה בולטת בתנועת #metoo בהוליווד, וחשפה לאחרונה שהמפיק הארווי ויינשטיין, שהפיק יחד איתה את "פרידה", איים שירצח אותה אם לא תיענה לדרישותיו המיניות.
חברת מאטל, בתגובה, דוחה את כל ההאשמות הללו וטוענת כי עבדה בשיתוף מלא עם מכון פרידה קאלו, שממוקם בפנמה, אשר העניק לה את הזכויות המלאות והרשות ליצור את הבובה מאחייניתה של קאלו לפני יותר מעשור. "המכון השתתף באופן פעיל בתהליך עיצוב הבובה", נמסר מהחברה, "ולמאטל יש את כל הרשות והחוזים החוקיים שמעניקים לה זכויות לייצר בובה של פרידה קאלו הגדולה".
"אנחנו חוגגים את התרמה האידאולוגית של פרידה קאלו, שהתעלתה מעל גבולות האמנות", ענו ב"מטאל", "היא תשפיע על דורות רבים כאייקון עולמי דרך בובת הברבי פרידה קאלו, שמשמרת את התמצית של ברבי ושל המורשת של פרידה קאלו".
בין שאר הבובות ששחררה מאטל בליין ה-Shero להעצמה נשית, אגב, נמצאות גם בובות של פאטי ג'נקינס (במאית "וונדר וומן"), אמי רוסום (שחקנית "חסרי בושה") ועוד שלל ספורטאיות בינלאומיות.