הספירה לאחור מתחילה: אחרי עוד שנה עמוסה בתוצרת ישראלית משובחת בבתי הקולנוע ובפסטיבלים השונים, האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה מכריזה היום על המועמדים בטקס פרסי אופיר לשנת 2022 - שהשנה אף ישודר בקשת 12. הטקס, ה-33 במספר, ייערך בזאפה מידטאון ת"א ב-18 בספטמבר ויועבר בשידור חי גם ב-mako.

בניגוד לשנים קודמות, טקס פרסי אופיר הקרוב צפוי להיות חגיגי, קצבי וקצר יותר: הטקס יחולק לשלושה חלקים מרכזיים (הפרסים המקצועיים, פרס מפעל חיים והפרסים הגדולים), וייערך במתכונת המזכירה קבלת פנים ושטיח אדום. כמיטב המסורת, זוכה פרס הסרט הטוב ביותר יהיה זה שייצג את ישראל בקטגוריית הסרט הזר בטקס פרסי האוסקר הקרוב. 

ברשימת המועמדים, שעליה הכריז ליאון רוזנברג, בולטים שני סרטים עיקריים: "ולריה מתחתנת" של הבמאית מיכל ויניק ו"קריוקי" של הבמאי משה רוזנטל שהשיגו 14 מועמדויות כל אחד. השניים אף מתחרים האחד בשני בקטגוריית הסרט העלילתי הטוב ביותר, כשלצדם "הדרך לאילת" של יונה רוזנקיאר (זוכה פסטיבל ירושלים האחרון), "סינמה סבאיא" של אורית פוקס רותם ו"איפה אנה פרנק" של ארי פולמן. ארבעת הסרטים הראשונים מועמדים גם בקטגוריית הבימוי, כשאת מקומו של פולמן תופס היוצר מאור זגורי עם סרט הבכורה שלו "בתולים", שצילומיו החלו עוד בשנת 2017. 

בין כל השמות, שנבחרו מתוך 95 סרטים מכל הז'אנרים שהוגשו לתחרות, בולטים שלושה שחקנים עיקריים: דאנה איבגי מועמדת פעמיים באותה קטגוריה, השחקנית הראשית הטובה ביותר, על תפקידיה ב"סינמה סבאיא" ו"סבוי", ואם תיבחר היא תהפוך לשחקנית הראשונה בתולדות הטקס שגורפת את פרס המשחק בפעם הרביעית (בעבר איבגי זכתה על "אור", "את לי לילה" ו"אפס ביחסי אנוש", כשבשני הפרסים האחרונים היא זכתה באותה שנה); ששון גבאי וליאור אשכנזי, שמועמדים בהתאמה בקטגוריות השחקן הראשי ושחקן המשנה על "קריוקי", עשויים לרשום הישג דומה אחרי שלוש זכיות קודמות (גבאי על "עונת הדובדבנים", "ביקור התזמורת" ו"גט - המשפט של ויויאן אמסלם", אשכנזי על "חתונה מאוחרת", "הערת שוליים" ו"פוקסטרוט"). 

ששון גבאי וריטה שוקרון, מתוך
ריטה שוקרון וששון גבאי ב"קריוקי"|צילום: דניאל מילר, יח"צ

אם גבאי או אשכנזי אכן יעשו היסטוריה, הם יעקפו בכך את שותפיהם האחרים לשיא הנוכחי - אסי דיין ז"ל ומשה איבגי. אם בתו של איבגי, דאנה, תזכה בפרס, היא תעקוף בכך את רונית אלקבץ ז"ל. אותה רונית אלקבץ עומדת במוקד הסרט הדוקומנטרי "מחברות שחורות", בבימוי אחיה שלומי, שמועמד השנה לפרס הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר. המועמדים הנוספים בקטגוריה הם "אשת חיל", "טנטורה", "ענת גוב, על החיים ועל המוות" וזוכה פסטיבל דוקאביב "המצלמה של דוקטור מוריס". השנה נרשם גם ייצוג נשי מרשים במספר קטגוריות מרכזיות: שתי נשים (אורית פוקס רותם על על "סינמה סבאיא" ומיכל ויניק על "ולריה מתחתנת") מועמדות לפרס הבימוי הטוב ביותר, שלוש נשים מועמדות לפרס התסריט וארבע נשים מועמדת לפרס העריכה.

רשימת המועמדים המלאה:

הסרט העלילתי הטוב ביותר

"איפה אנה פרנק"
"הדרך לאילת"
"ולריה מתחתנת"
"סינמה סבאיא"
"קריוקי"

הבימוי הטוב ביותר

אורית פוקס רותם, "סינמה סבאיא"
יונה רוזנקיאר, "הדרך לאילת"
מאור זגורי, "בתולים"
מיכל ויניק, "ולריה מתחתנת"
משה רוזנטל, "קריוקי"

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי

דאנה איבגי, "סבוי"
דאנה איבגי, "סינמה סבאיא"
לבנה פינקלשטיין, "השתיקה"
לנה פרייפלד, "ולריה מתחתנת"
ריטה שוקרון, "קריוקי" 

לנה פרייפלד,
לנה פרייפלד ב"ולריה מתחתנת"|צילום: גיא רז, יחסי ציבור

השחקן הראשי הטוב ביותר בתפקיד ראשי

יואל רוזנקיאר, "הדרך לאילת"
יעקב זדה דניאל, "ולריה מתחתנת"
מאור לוי, "בתולים"
מוריס כהן, "השתיקה"
ששון גבאי, "קריוקי"

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד משנה

אביבה נגוסה, "הדרך לאילת"
אסתי זקהיים, "השתיקה"
ג'ואנה סעיד, "סינמה סבאיא"
מורן רוזנבלט, "כאילו אין מחר"
תיקי דיין, "ילדים של אף אחד"

השחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה

אברהם שלום לוי, "ולריה מתחתנת"
דורון תבורי, "הבשורה על פי יהודה"
דין מירושניקוב, "כאילו אין מחר"
ליאור אשכנזי, "קריוקי"
מוני מושונוב, "כל מה שאני יכולה"
שמואל וילוז'ני, "הדרך לאילת"

הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר (מעל 60 דק')

"אשת חיל", בימוי: אנה סומרשף
"המצלמה של דוקטור מוריס", בימוי: איתמר אלקלעי ומירב צביאלי
"טנטורה", בימוי: אלון שורץ
"מחברות שחורות", בימוי: שלומי אלקבץ
"ענת גוב, על החיים ועל המוות", בימוי: תמר טל ענתי 

מה הלוז – 5.1 - סרטים, מתוך מחברות שחורות (צילום: יונייטד קינג, יחצ)
"מחברות שחורות"|צילום: יונייטד קינג, יחצ

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר (מתחת 60 דק')

"בת האמן", בימוי: מרגריטה לינטון
"גרוסמן", בימוי: עדי ארבל
"זויה צ'רקסקי חיים סובייטים", בימוי: ענת שוורץ
"צבי אומר", בימוי: צבי שיסל
"שבע השנים של אבשלום", בימוי: דוד אופק

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר

"אנא המתן לנציג", בימוי: מורן נקר
"הגיע הזמן שתמותי כבר", בימוי: הדר מורג
"לאהוב אותך אני לא חייבת", בימוי: יותם קניספל
"מחצבה", בימוי: הילה רויזנמן
"מכתב לחזיר", בימוי: טל קנטור
"רוסו", בימוי: אתי ציקו

התסריט הטוב ביותר

אורית פוקס רותם, "סינמה סבאיא"
זהר וגנר, "סבוי"
יונה רוזנקיאר, "הדרך לאילת"
מאור זגורי, "בתולים"
מיכל ויניק, "ולריה מתחתנת"
משה רוזנטל, "קריוקי"

הצילום הטוב ביותר

אתי מרום, "סינמה סבאיא"
בועז יהונתן יעקב, "בתולים"
גיא רז, "ולריה מתחתנת"
דניאל מילר, "קריוקי"
עודד אשכנזי, "הדרך לאילת" 

מתוך
"הדרך לאילת"|צילום: עודד אשכנזי, יחסי ציבור

המוסיקה המקורית הטובה ביותר

גל לב, ליאור פרלה, "קריוקי"
דפנה קינן, "ולריה מתחתנת"
ישראל ברייט, "הדרך לאילת"
פרנק חיים אילפמן, עומר הרשמן, שולי רנד, "ילדים של אף אחד"
קרני פוסטל, "סינמה סבאיא"

העריכה הטובה ביותר

אור לי-טל, "הדרך לאילת"
דפי פרבמן, "קריוקי"
מאיה קניג, "ולריה מתחתנת"
נטע דבורקיס, "סינמה סבאיא"
נילי פלר, שאולי מלמד, "סבוי"

העיצוב האומנותי הטוב ביותר

איתן לוי, "יוני 0"
יוחנן ברסקין, "הדרך לאילת"
עידו דולב, "קריוקי"
אמיר ירון, "בתולים"
שונית אהרוני, "ולריה מתחתנת"
שקד נאור, "סבוי"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר

ים ברוסילובסקי, "קריוקי"
מאיה לבוביץ', "ולריה מתחתנת"
מאיה לבוביץ', "סבוי"
ענבל שוקי, "יוני 0"
רייצ'ל בן דהן, "סינמה סבאיא" 

"סינמה סבאיא"|צילום: אלה ברק, יחסי ציבור

האיפור הטוב ביותר

אורלי רונן, "סינמה סבאיא"
אינגריד זיבברט, "קריוקי"
קרין גבע, "ולריה מתחתנת"
רונית דוגו ארביב, "סבוי"
רינת אלוני, "יוני 0"

הליהוק הטוב ביותר

אורית אזולאי, "ולריה מתחתנת"
הילה יובל, "יוני 0"
חמוטל זרם-קסטל, "הדרך לאילת"
חמוטל זרם-קסטל, "קריוקי"
עמנואל מאיר, "סינמה סבאיא"

פס הקול הטוב ביותר

אביב אלדמע, "איפה אנה פרנק"
אביב אלדמע, עודד רינגל, "סבוי"
ויטלי גרינשפן, אבי מזרחי, "קריוקי"
רונן נגל, אשי מילוא, "ולריה מתחתנת"
שחף וגשל, "סינמה סבאיא"