סיאט לאון (צילום: אוטו)
הגיל ניכר, אבל עדיין יפה|צילום: אוטו

במהלך הנהיגה בסיאט לאון שלפניכם, לא הפסיק להבהב בראשי דימוי פיזי מאוד ברור, זו הייתה תמונה של חרב סיף דקה, ארוכה ומחודדת. חיפוש קל אחר האלמנט המדובר העלה כלי נשק מהמאות ה-16 וה-17 המכונה ראפייר (Rapier). הייתה זו חרב קטלנית שפגיעתה רעה ולמרות מראה הדקיק, היותה קלה ומהירת תנועה הפכה אותה לכלי נשק מטיל אימה בידיו של לוחם או מלח ספרדי מיומן.

כמוה, גם לאון מבית החטיבה הספרדית של קונצרן פולקסווגן, עם מנוע צנום נפח אך מהיר חימה ומראה חלקלק הופכת תחת ידי הנהג חובב התיבה הידנית למכונה שובבה ונמרצת.

אומנות

בדיוק כמו שאיני שבע ממראה החיצוני של לאון, כך איני שבע מלכתוב עליו ולהעניק את מלוא הקרדיט לוולטר דה-סילבה מעצב הבית לשעבר של סיאט. סיאט לאון היא כיום אחת המשפחתיות היפות ביותר בישראל, חמש שנים עברו והתואר הזה עדיין הולם אותה ללא כל הסתייגות. היא פשוט מפוסלת לתפארת עם מיזוג של קימורים ואיתנות שהופכים כל מעבר שלה ברחוב למופע שמושך מבטים.

תא הנוסעים שלה כבר מגלה את גילו בעיקר בקווי הבסיס שלו, אבל נגיעות דיפון איכותי בחלקו העליון של לוח המחוונים וכן המראה של המחוונים מול הנהג מותירים אותי עם רושם טוב. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, הראות לאחור מתגלה כסבירה בסך הכל למרות המראה הספורטיבי.

האבזור בהחלט מניח את הדעת, בקרת אקלים (ללא תצוגה דיגיטלית), מערכת שמע עם כניסות USB ו-AUX הנשלטת מההגה, בקרת שיוט, מחשב דרך יעיל ומפורט, מראות צד עם חימום וקיפול חשמלי ועוד. ניתן להוסיף ולאבזר אותה עם חבילת 'אקסלנס' המוסיפה חלון שמש, חיישני חניה, גשם ואורות ומראה מתכהה אוטומטית. מחיר החבילה הוא 7,000 שקלים.

יש כאן די הרבה מרווח, גם עם גג השמש (כאמור, חלק מחבילת אקסלנס) שבמכונית המבחן. תאי האחסון מספקים כולל שני תאים מתחת למושבים הקדמיים. מאחור המרווח סביר לרגליים וגם לראש, הראות יחד עם זאת משלמת את מחיר קורה C החסונה.

תא המטען עם 341 ליטר לא חורג מהתקן של מכוניות האצ'בק משפחתיות ומציע משטח רחב, אם כי פתח ההטענה אינו נוח בשל מבנה דלת תא המטען.

סיאט לאון (צילום: אוטו)
מפצירה בנהג להשתובב|צילום: אוטו


מיומנות

החדשות נמצאות מתחת למכסה המנוע המפוסל. יחידת בנזין בנפח 1.2 ליטר בלבד, אך עם מגדש טורבו שמפיק ממנה 105 כ"ס, נכון, לא ממש מרשים לאור הספקים של משפחתיות אחרות אבל יש לו עוד אס בשרוול – המומנט. בעוד מנועים אטמוספריים בגזרת ה-1.6 נאבקים לשחרר משהו כמו 15 קג"מ ב-4,000 סל"ד וצפונה, זה של לאון מספק 17.5 קג"מ כבר מ-1,550 סל"ד. זה מרשים על הנייר, זה ממש מרשים על הכביש. מדרגת הכוח, שמתגבר בפתאומיות עם הכניסה לתחום היעיל מורגשת כאשר לאון פתאום מתחילה לרוץ אל הקו האדום והעברת הילוך נדרשת. אז מתגלה גם תיבת ההילוכים בת ששת יחסי ההעברה כמדויקת ובעלת מהלך ידית נעים מאוד. הגמישות הרבה של המנוע עם התפעול הקליל שלה ממש מפצירים בנהג להשתובב בהאצות ביניים שכבונוס מלוות גם בצליל מנוע נעים שאינו מתכתי וצורם גם תחת עומס.

סיאט לאון (צילום: אוטו)
מלוא הקרדיט לוולטר דה-סילבה, מעצב הבית לשעבר של סיאט|צילום: אוטו


הנוחות לא מתעלה, אבל מצד שני לא מדובר בקרש נוקשה. המתלים זקוקים לעומס מסוים ולמהירות נסיעה כדי לבצע היטב את מלאכת השיכוך. מה שכן, היא מכונית שקטה למדי, רק כשהנוסעת לידי שאלה אותי בחשש אם אני בטוח שמותר לנהוג כל כך מהר בכביש הזה שמתי לב שהמהירות כבר הרבה מעבר למותר.

בכל הנוגע להתנהגות חיכתה לי הפתעה נוספת. יש ללאון שילוב מאוד חביב של היענות טובה להפניית הגה וכיול מתלים שקשיח מספיק כדי לתמוך בגוף, אבל רך דיו כדי לאפשר שחרור מבוקר של האחוריים בהרפיית דוושה או הידוק ההפניה של ההגה. מה שנחמד עוד יותר שהיא מעניקה את החירות לשחק בה כך כבר במהירויות נמוכות יחסית. השורה התחתונה היא מכונית שגם שאינה מתעלה ברמת ההיזון או מדויקת סביב הקצוות – ניתן לשחרר ממנה חיוכים פה ושם. בקרת היציבות אינה מתנתקת לחלוטין, אלא רק עוברת ממצב 'היסטריה קטטונית' כשהיא מחוברת למצב 'סבבה, אבל לא להגזים' כשהיא כבויה.

בסיום ימי המבחן רשמה לאון צריכת דלק מעולה של 11 ק"מ לליטר, וצריך לזכור שימים אלו כללו בעיקר מצבים בהם המחט ראתה יותר רקע אדום מאשר במצעד ה-1 במאי בברית המועצות. בנסיעה רגועה יותר, או עם אשתי למשל, אפשר להעפיל גם לסדרי גודל של 14 ק"מ לליטר ואולי אף יותר.

מתכון מנצח

אני אוהב דברים מדויקים, דברים שהתמהיל בין מרכיביהם יושבים בהרמוניה מוצלחת ויוצרים שלם אחד. ככל שאני חושב על סיאט לאון 1.2 TSI אני לא יכול שלא להחמיא למתכון שנרקח כאן.

נתחיל בפן הפסיכולוגי, הלקוח שמחפש משפחתית ידנית יהיה לרוב מישהו שלא חושש מלהיות שונה, לא חושש מלהיות האחר, וסביר להניח שבעל עניין מסוים בהנאה מנהיגה. אחרי התשתית הזו, מי מתאימה מבחינת המראה החיצוני יותר מסיאט לאון כדי לענות על הרצון בלהיות שונה וייחודי.

עכשיו תמזגו פנימה את העובדה שיש כאן את אחת מיחידות הכוח המוצלחות יותר בכביש, שילוב טוב של שימושיות, מרווח, נוחות, איכות, ביצועים וחיסכון בדלק וקשה שלא לראות את ההזדמנות הזו. צריכים יותר מזה? אז הנה, מחירה של לאון 1.2 TSI הוא 115 אלף שקלים. אם חיברתם נכון את כל הנקודות, יש לכם ביד לא אס, אלא חבילה שלמה של אסים.

סיאט לאון (צילום: אוטו)
מפוסלת לתפארת|צילום: אוטו

 

_OBJבמהלך הנהיגה בסיאט לאון שלפניכם, לא הפסיק להבהב בראשי דימוי פיזי מאוד ברור, זו הייתה תמונה של חרב סיף דקה, ארוכה ומחודדת. חיפוש קל אחר האלמנט המדובר העלה כלי נשק מהמאות ה-16 וה-17 המכונה ראפייר (Rapier). הייתה זו חרב קטלנית שפגיעתה רעה ולמרות מראה הדקיק, היותה קלה ומהירת תנועה הפכה אותה לכלי נשק מטיל אימה בידיו של לוחם או מלח ספרדי מיומן.
כמוה, גם לאון מבית החטיבה הספרדית של קונצרן פולקסווגן, עם מנוע צנום נפח אך מהיר חימה ומראה חלקלק הופכת תחת ידי הנהג חובב התיבה הידנית למכונה שובבה ונמרצת.
אומנות 
בדיוק כמו שאיני שבע ממראה החיצוני של לאון, כך איני שבע מלכתוב עליו ולהעניק את מלוא הקרדיט לוולטר דה-סילבה מעצב הבית לשעבר של סיאט. סיאט לאון היא כיום אחת המשפחתיות היפות ביותר בישראל, חמש שנים עברו והתואר הזה עדיין הולם אותה ללא כל הסתייגות. היא פשוט מפוסלת לתפארת עם מיזוג של קימורים ואיתנות שהופכים כל מעבר שלה ברחוב למופע שמושך מבטים.
תא הנוסעים שלה כבר מגלה את גילו בעיקר בקווי הבסיס שלו, אבל נגיעות דיפון איכותי בחלקו העליון של לוח המחוונים וכן המראה של המחוונים מול הנהג מותירים אותי עם רושם טוב. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, הראות לאחור מתגלה כסבירה בסך הכל למרות המראה הספורטיבי.
האבזור בהחלט מניח את הדעת, בקרת אקלים (ללא תצוגה דיגיטלית), מערכת שמע עם כניסות USB ו-AUX הנשלטת מההגה, בקרת שיוט, מחשב דרך יעיל ומפורט, מראות צד עם חימום וקיפול חשמלי ועוד. ניתן להוסיף ולאבזר אותה עם חבילת 'אקסלנס' המוסיפה חלון שמש, חיישני חניה, גשם ואורות ומראה מתכהה אוטומטית. מחיר החבילה הוא 7,000 שקלים.
יש כאן די הרבה מרווח, גם עם גג השמש (כאמור, חלק מחבילת אקסלנס) שבמכונית המבחן. תאי האחסון מספקים כולל שני תאים מתחת למושבים הקדמיים. מאחור המרווח סביר לרגליים וגם לראש, הראות יחד עם זאת משלמת את מחיר קורה C החסונה.
תא המטען עם 341 ליטר לא חורג מהתקן של מכוניות האצ'בק משפחתיות ומציע משטח רחב, אם כי פתח ההטענה אינו נוח בשל מבנה דלת תא המטען.
_OBJ 
מיומנות 
החדשות נמצאות מתחת למכסה המנוע המפוסל. יחידת בנזין בנפח 1.2 ליטר בלבד, אך עם מגדש טורבו שמפיק ממנה 105 כ"ס, נכון, לא ממש מרשים לאור הספקים של משפחתיות אחרות אבל יש לו עוד אס בשרוול – המומנט. בעוד מנועים אטמוספריים בגזרת ה-1.6 נאבקים לשחרר משהו כמו 15 קג"מ ב-4,000 סל"ד וצפונה, זה של לאון מספק 17.5 קג"מ כבר מ-1,550 סל"ד. זה מרשים על הנייר, זה ממש מרשים על הכביש. מדרגת הכוח, שמתגבר בפתאומיות עם הכניסה לתחום היעיל מורגשת כאשר לאון פתאום מתחילה לרוץ אל הקו האדום והעברת הילוך נדרשת. אז מתגלה גם תיבת ההילוכים בת ששת יחסי ההעברה כמדויקת ובעלת מהלך ידית נעים מאוד. הגמישות הרבה של המנוע עם התפעול הקליל שלה ממש מפצירים בנהג להשתובב בהאצות ביניים שכבונוס מלוות גם בצליל מנוע נעים שאינו מתכתי וצורם גם תחת עומס.
_OBJ 
הנוחות לא מתעלה, אבל מצד שני לא מדובר בקרש נוקשה. המתלים זקוקים לעומס מסוים ולמהירות נסיעה כדי לבצע היטב את מלאכת השיכוך. מה שכן, היא מכונית שקטה למדי, רק כשהנוסעת לידי שאלה אותי בחשש אם אני בטוח שמותר לנהוג כל כך מהר בכביש הזה שמתי לב שהמהירות כבר הרבה מעבר למותר.
בכל הנוגע להתנהגות חיכתה לי הפתעה נוספת. יש ללאון שילוב מאוד חביב של היענות טובה להפניית הגה וכיול מתלים שקשיח מספיק כדי לתמוך בגוף, אבל רך דיו כדי לאפשר שחרור מבוקר של האחוריים בהרפיית דוושה או הידוק ההפניה של ההגה. מה שנחמד עוד יותר שהיא מעניקה את החירות לשחק בה כך כבר במהירויות נמוכות יחסית. השורה התחתונה היא מכונית שגם שאינה מתעלה ברמת ההיזון או מדויקת סביב הקצוות – ניתן לשחרר ממנה חיוכים פה ושם. בקרת היציבות אינה מתנתקת לחלוטין, אלא רק עוברת ממצב 'היסטריה קטטונית' כשהיא מחוברת למצב 'סבבה, אבל לא להגזים' כשהיא כבויה.
בסיום ימי המבחן רשמה לאון צריכת דלק מעולה של 11 ק"מ לליטר, וצריך לזכור שימים אלו כללו בעיקר מצבים בהם המחט ראתה יותר רקע אדום מאשר במצעד ה-1 במאי בברית המועצות. בנסיעה רגועה יותר, או עם אשתי למשל, אפשר להעפיל גם לסדרי גודל של 14 ק"מ לליטר ואולי אף יותר.
מתכון מנצח 
אני אוהב דברים מדויקים, דברים שהתמהיל בין מרכיביהם יושבים בהרמוניה מוצלחת ויוצרים שלם אחד. ככל שאני חושב על סיאט לאון 1.2 TSI אני לא יכול שלא להחמיא למתכון שנרקח כאן.
נתחיל בפן הפסיכולוגי, הלקוח שמחפש משפחתית ידנית יהיה לרוב מישהו שלא חושש מלהיות שונה, לא חושש מלהיות האחר, וסביר להניח שבעל עניין מסוים בהנאה מנהיגה. אחרי התשתית הזו, מי מתאימה מבחינת המראה החיצוני יותר מסיאט לאון כדי לענות על הרצון בלהיות שונה וייחודי.
עכשיו תמזגו פנימה את העובדה שיש כאן את אחת מיחידות הכוח המוצלחות יותר בכביש, שילוב טוב של שימושיות, מרווח, נוחות, איכות, ביצועים וחיסכון בדלק וקשה שלא לראות את ההזדמנות הזו. צריכים יותר מזה? אז הנה, מחירה של לאון 1.2 TSI הוא 115 אלף שקלים. אם חיברתם נכון את כל הנקודות, יש לכם ביד לא אס, אלא חבילה שלמה של אסים.
_OBJ

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "הגה"

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן

>> האם במחיר הנכון הציבור יחזור לקנות מכוניות עם תג מחיר שפוי?