nismo הן למעשה ראשי תיבות של: Nissan Motorsports International, סדנה שתפקידה מאוד ברור: לקחת רכבי ניסאן ולהקנות להם יכולות ספורטיביות משודרגות. בדיוק כפי שהאות M מצהירה על רכבי ב.מ.וו או השילוש AMG במרצדס. רק שבניגוד לדוגמאות הללו, עד כה לניסמו היה רק שימוש תדמיתי ספורטיבי בגרסאות במהדורה מוגבלת או ברכבים משופרים למסלול ולא ממש מסחרי בדגמים בייצור סדרתי.
למעשה, הג'וק הוא הדגם העממי הראשון שמקבל את סגולות הניסמו, מה שהופך אותו לרכב מסקרן בהחלט במיוחד מאחר שהג'וק בבסיסו די רחוק מהמושג "מכונת נהיגה".
הציפיות לא היו מאוד גבוהות, במיוחד כשבאיזור הזה מסתובבות גם כמה סופר מיני אירופאיות מחוזקות ומהניינות (זו אינה טעות הקלדה אלא שילוב של "מעניין" ו"מהנה"), אבל הניסיון של ניסאן בהחלט מסקרן ומחייב בדיקה לעומק ומאחר ואנחנו לא ממש צריכים מסכת שכנועים ארוכה כדי לצאת לנהוג, גם הפעם, כשהציעו לנו ג'וק בריון, לא סירבנו.
חישוקים נחשקים
הגו'ק בגרסת הניסמו מגיע עם לא מעט אלמנטים עיצוביים בולטים שמבדלים אותו מהג'וק הפשוט עליו הוא מבוסס.
הרשימה די ארוכה ונציין חלקים ממנה הכוללים יציבה נמוכה ואווירודינמית יותר, כנפיים תפוחות, תאורת לד מלפנים, סבכה בעיצוב שונה, פגושים מעוצבים, חצאיות צד, מראות צבועות באדום לוהט, פסים אדומים סביב, ספוילר ספורטיבי ובמיוחד חישוקי סגסוגת הצבועים בשחור קרבי בגודל מרשים של 18 אינץ' עם גומי בחתך נמוך.
אך למרות כל השינויים ולאור הנוכחות הרבה של הג'וק על כבישי ישראל, לא ציפינו שהניסמו ימשוך יותר מדי תשומת לב. עם זאת, במפתיע, מבטים בהחלט נרשמו מכיוונם של בעלי עניין ויודעי דבר שהבינו שלא מדובר פה בחרק רגיל.
אז מבחוץ הוא עושה חשק ויוצר ציפיות גבוהות, אבל כשנכנסים ישנן גם כמה אכזבות. עם זאת, נתחיל מחצי הכוס המלאה הכוללת לא מעט אלמנטים שיוצרים בידול מהג'וק הרגיל ובראשם המושבים הספורטיביים המעוטרים בכיתוב ניסמו ועשויים מבד אלקנטרה משולב זמש יוקרתי עם תפירות אדומות. המושבים הללו לא רק נראים טוב. הישיבה בהם עמוק בכיסא נוחה ומזמינה לנהיגה עם תמיכה שאוחזת את הגוף מכל כיוון ברמה שנראה שיכולה להתמודד עם כוחות ג'י של חללית ממוצעת.
אלמנט נוסף שתופס את העין הם התפרים האדומים וסימון בפס אדום במרכז ההגה, כזה שיש רק במכוניות שמבינות עניין.
כל זה נחמד, אבל גם פאולים לא חסרים בתא הנוסעים. זה מתחיל מאיכות הפלסטיקה. נכון שגם בג'וק הרגיל הפלסטיקה ברמת סופר מיני ממוצעת ותו לא, אך פה לנוכח תוספת המחיר והפוזה, ציפינו למשהו משודרג שלפחות יציב אותה בטופ של קטגוריית הסופר-מיני, אך זה לא קורה. כמו כן הגוונים קודרים והאווירה מצועצעת. בתחתית הקונסולה המרכזית, במיקום נמוך מדי, מתווסף צג שמציג נתונים ספורטיביים, כמו למשל תצוגת כוחות ה-G שמופעלים על הרכב בנסיעה או סטופר למדידות תאוצות ומד גדישה לטורבו. הרעיון נחמד אבל גם פה הביצוע מצועצע למדי.
המושבים הקדמיים נוחים מאוד אבל תנוחת הנהיגה אינה אידיאלית ומעניקה תחושה מעט מבלבלת עם ניחוחות ג'יפאים על הגובה וקצת מעל ההגה, אך מצד שני מאחר שמדובר ברכב מונמך בפועל אין כאן אופציה לישיבה שלטת גבוהה באמת, אך גם לא נמוכה כמו ברכב ספורט.
כמו בגו'ק הרגיל, גם פה הספסל האחורי צפוף ולא מתאים לנסיעה ארוכה, בטח שלא ליותר משני נוסעים בגודל ממוצע שייאלצו להציץ החוצה דרך החלונות הצרים והגבוהים.
גם תא המטען לא ממש מספק וסובל מפשרות ביעילות ההטענה עקב העיצוב המתחכם.
לזכותו של הג'וק ניסמו יש לציין את האבזור ברמה גבוהה הכולל מעבר למושבים ולחישוקים הגדולים גם חיישני תאורה וגשם, מצלמת רוורס, בקרת שיוט וחימום במושבים הקדמיים. מערכת המדיה מגיעה עם מסך מגע גדול למדי וכוללת שליטה מההגה, חיבור לנגנים, דיבורית בלוטות' ו-6 רמקולים באיכות מעולה. רשימת האבזור עוד ארוכה ומכובדת ויש לציין שלמעט גג שמש חשמלי לא חסר כאן כלום.
טוב ג'וק אחד ביד
הגו'ק ניסמו מצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו מחוזק שמספק 200 כוחות סוס ומומנט של 25 קג"מ ומשמש בימים אלה גם את הרנו קליאו RS החדשה.
התנעה ראשונית בחניון התת קרקעי של היבואן וחוש השמיעה נחשף מיד להבדל. לעומת פס הקול המבאס של הג'וק הרגיל צליל בס המתקבל ממערכת הפליטה מצליח לחדור אל תא הנוסעים וליצור אווירה שונה וספורטיבית, חבל רק שהצליל המוצלח הזה מתחלף ככל שעולים במרום הסל"ד לצריחת מנוע, אמנם בשרנית אבל פחות נעימה.
הג'וק ניסמו משווק בארץ בגרסה ידנית ואוטומטית, ולמרות האופי הספורטיבי המובהק בקרסו החליטו לבחור ברכב הדגמה אוטומטי שכנראה עשוי לזכות ליותר מתעניינים. לא מדובר בתיבה אוטומטית רובוטית כפולת מצמד או תיבה פלנטרית מתקדמת אלא בגיר רציף במתכונת שבדרך כלל שנואה על חובבי הנהיגה.
אבל בניגוד לגיר הרציף הפשוט (ללא אפשרות תפעול ידני) בג'וק הרגיל, כאן מדובר באופרה שונה לגמרי ובגיר מהיר תגובה, מוצלח בפעולתו וכזה הכולל אפשרות לתפעול ידני בין 7 יחסי העברה שנקבעו מראש.
אמנם כמו כל גיר רציף גם זה שבניסמו נוטה לתקוע את המנוע על סל"ד גבוה ומונוטוני תחת האצה ולא מסוגל לנצל את כל הכוח של המנוע כדי לזנק במלוא הכוח מהמקום (התאוצה ל-100 קמ"ש נמשכת 8.2 שניות, חצי שניה יותר מאשר בגרסה הידנית) אבל מיד אחרי צבירת המהירות הראשונית הביצועים שמתקבלים חזקים ובהאצות ביניים אף די מרגשים ומדביקים את הגב למשענת.
לגיר שלושה מצבי נהיגה כשבמצב הספורטיבי מתקבלת באמת תחושה עצבנית וזריזה. צריכת הדלק הממוצעת שהתקבלה לא הרשימה ועמדה על 7.6 ק"מ לליטר אך יש לציין שהיכולות המרשימות של המנוע פיתו אותנו ללחוץ עם רגל בריאה על הדוושה.
![ניסאן ג'וק](https://img.mako.co.il/2013/09/01/jukenissno33_c.jpg)
חרקירי
נתחיל מזה שלג'וק ניסמו יש הנעה לארבעת גלגלים, כשלנהג יש אפשרות לבחור בין הנעה כפולה קבועה, חלקית אוטומטית (כלומר המחשב מחליט כמה כח עובר לגלגלים האחוריים בהתאם לצורך באחיזה) או קדמית בלבד.
יש לציין שמטרת ההנעה הכפולה ברכב הזה עם מרווח גחון לא גדול, הרבה פלסטיקה וצמיגי כביש בחתך נמוך, אינה להקנות יכולת עבירות משופרת בשטח אלא יכולת אחיזה ושליטה גבוהה יותר בכביש. ואכן, האחיזה מרשימה ביותר ועם כל הכוח והגובה היחסי מהכביש (ביחס להוט האצ' ספורטיבית), מתקבלת מכונית שנדבקת לכביש ומזכירה בהתנהגותה קטר על מסילה - לטוב ולרע.
התגובות הן מהירות ונשלטות וכל קו פניה שיבחר יתקבל בהצמדה והתמדה החלטיים לכל אורכו וגם הבלמים ינסכו בנהג ביטחון רב. הבעיה היחידה היא מחסור מסוים בפידבק, זאת על אף שההגה החשמלי בהחלט שופר מאוד ומצויד כעת במשקל ובמהירות תגובה טובים.
עם זאת, למרות שמדובר ברכב אוחז מאוד, עדיין ישנה בנהיגה דינמית חזקה תחושה מסוימת ולא הכי נעימה של תנועה על ציר הגובה שמאפיינת רכבי פנאי.
![ניסאן ג'וק (צילום: מולי גומא)](https://img.mako.co.il/2013/11/14/small_nissmo_008_c.jpg)
בסך הכל כיף לנהוג את הגו'ק ניסמו בצורה ספורטיבית - שילוב יכולות המנוע המרשימות עם מגבלות האחיזה הגבוהות והחושים הרבים שמופעלים אצל הנהג - כל אלה יוצרים מכונה מהירה, מדויקת ומתקשרת למדי שמצליחה אפילו קצת לשצוף את הורידים באדרנלין.
בכל מקרה לתכונות הדינמיות המצוינות שקיבל הג'וק יחד עם תואר הכבוד ניסמו יש גם מחיר, ונראה כי במהלך תכנון פעולת המתלים, בחטיבת הספורט השרטוטים שמתייחסים לנוחות הנסיעה נשארו כנראה על רצפת מחלקת ההנדסה – מה שמוביל לתחושה מאוד לא נוחה, עצבנית, קופצנית ולא פעם אף בועטת.
רק לחובבי ג'וקים?
כך או כך בשתי גרסאותיו, הג'וק ניסמו צריך להתמודד עם מספר בעיות. ראשונה היא הנראות. למרות שלל תוספות האבזור מכל עבר, כמויות הג'וקים שמסתובבים בכבישי הארץ מטשטשות את ייחודו של הניסמו.
בעיה נוספת היא המחיר ובמחירים אלה אפשר לשים את היד על מחזיק מפתחות מרשים של כל אחד ממותגי הפרימיום הגרמניים הפוזאיסטים ואנחנו לא מדברים על סופר מיני, אלא על דגמי קומפקט פרימיום כמו ה-A3 של אודי, ב.מ.וו סדרה 1 או מרצדס A קלאס.
ואז מגיעה ה-בעיה ולמרות שבהחלט מדובר בתיקן מהנה לנהיגה, הניסמו עדיין לא מהנה ברמה של רכבי הוט האצ' למיניהם (כמו למשל 208 GTI ורנו קליאו ספורט) שיודעים להעניק הנאה אמיתית מנהיגה ואף להעניק שימושיות יומיומית משופרת.
וכך, למרות שמדובר ברכב די מרשים, קשה לחשוב על יותר מדי לקוחות שירצו לקנות אותו: אלה שמתרשמים מהמראה של הג'וק כנראה יסתפקו בגרסה הרגילה שעולה 50 אלף שקלים פחות ואלה שמחפשים קטנה ספורטיבית יוכלו, כאמור, למצוא אופציות טובות יותר ולכן נראה שג'וק ניסמו יתאים בעיקר למי שמתעקש על קרוסאובר ומה שעושה לו את זה זו תחושת התאוצה המרשימה שהתיקן הזה מייצר.
![ניסאן ג'וק (צילום: מולי גומא)](https://img.mako.co.il/2013/11/14/small_nissmo_001_g.jpg)
>> גם מאזדה מתכננת מתחרה לג'וק