את תואר ממציאת נישת מכוניות הקופה שאינן באמת קופה אפשר להעניק למרצדס, אשר הביאה לעולם את ה-CLS - גרסה יקרה לסדרה E הסטנדרטית, שלפחות בדור הראשון שלה הציגה עיצוב בולט וצעקני, לטוב ולרע, אבל למרות ביקורות מכיוונים שונים השוק אהב את החידוש ושלף את חבילות המזומנים. בעבור מרצדס היה מדובר בחלום – החברה לקחה פלטפורמה קיימת ומפותחת, השקיעה עוד כמה שעות בעיצוב, טרחה לפנק קצת באבזור ומכרה למעשה את אותו המוצר בתחפושת ובצירוף תג מחיר גבוה משמעותית מזה של המקור.
הפאסאט CC בדורה הקודם אכן הוכיחה שהקונספט ראוי להשקעה ונתוני המכירות דיברו בעד עצמם. לכן היה זה טבעי שהדור השביעי של הפאסאט יביא עימו גם חידוש בנישת הסדאן-קופה המיוחדת, אלא שהפעם החליטו בפולקסווגן לנצל את חילופי הדורות לשינוי תדמית, לנתק את הקופה מהמקור העממי ולהעניק לה כינוי נפרד: CC שמשמעותו – קופה קומפורט.
האם מדובר רק בחיסכון של סמל באחוריים או שלשינוי הזה יש גם משמעות, משמע האם באמת מדובר במוצר פרימיום שהתרחק מהפאסאט והתקרב לאכויות של מותגי היוקרה של הקונצרן?
את ה-CC החדשה מציע היבואן בשתי רמות גימור, כשזאת שהגיעה לידינו הייתה הנמוכה מהשתיים וכוללת מנוע 1.8 ליטר מוגדש טורבו המוכר לנו מקבוצת פולקסווגן. המנוע בגרסה זו מפיק 160 כ"ס ומשודך לתיבת ה-DSG המוכרת גם היא.
על גרסה זו דורש היבואן 250 אלף שקלים. אם תבחרו בגרסה הבכירה תיאלצו להיפרד מעוד 50 אלפיות ובתמורה תקבלו את ה-CC כשבתא המנוע יחידת הנעה בנפח 2 ליטרים שבשילוב מגדש טורבו מציעה 210 כ"ס.
לבד ממנוע משודרג, הגרסה הבכירה כוללת גם אבזור נדיב יותר הכולל בין השאר: מערכת לשיכוך משתנה של בולמי הזעזועים, כיוונון חשמלי מלא למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג ומראות הצד, וילון אחורי חשמלי וחלון זכוכית פנורמי בגג.
הגם את CC?
אז כן, במבט מבחוץ קל לזהות שמדובר באחות למשפחת פולקסווגן. העדכון העיצובי של ה-CC החדשה תואם את קו העיצוב העדכני והרבוע יותר של דגמי המותג, אך ה-CC עדיין נשארה מכונית יפה, מרשימה ומושכת תשומת לב רבה מהסביבה. לטעמנו העדכון עשה לה טוב. למעט החזית שנראית סטנדרטית מעט, העיצוב נראה אלגנטי ויוקרתי אף מזה של הדגם הקודם.
יציבה המונמכת והמתיחה לאורך ולרוחב יוצרים תחושה של רכב דינמי. מבט על צדודית ה-CC מעניק תחושה של רכב בתנועה שמסתיים בשתי צביטות בזנבה, אחת בפגוש והשניה כמעין ספויילר שבולט החוצה מעט מעל מכסה תא המטען. הכניסה פנימה מגלה גם כן שיפור ביחס לדגם הקודם והתחושה המיידית היא של איכות ועושר. שילוב חומרים וצבעים נכונים יוצרים אווירה מפנקת, עשירה ואוורירית – ככה זה כשמקיפים אותך בשלל ציפויי עור, עץ וניקלים ומעטרים במרכז עם שעון אנלוגי מהודר.
רמת הגימור מאוד גבוהה הן מבחינת האיכות, כמצופה מפולקסווגן, והן מבחינת העיצוב שהוא בעיקר סולידי, אך עם זאת ישנם מעט אלמנטים ייחודיים כמו למשל ציפויי המושבים בעיצוב רטרו עם כפלים שיוצרים פסי רוחב לכל אורכם.
למושב הנהג והנוסע אפשרויות כוונון רבות וניתן להגיע לתנוחת נהיגה אופטימלית. המושב עצמו מעט נוקשה אך כרית התמיכה בגב התחתון ניתנת לכוונון גם למצב רך יותר. מבחינת אבזור נציין את הבולטים בקטגוריה, כמו למשל: התנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, פתחי מיזוג לנוסעים מאחור, שליטה על הגיר מההגה באמצעות צמד משוטים, מסך מגע גדול לשליטה על מערכת הבידור האיכותית שמגיעה עם שמונה רמקולים, מערכת להתראה על עייפות הנהג ומושבים ספורטיביים עם חימום. בלטו בחסרונם חלון בגג, חיבור מקורי לנגן אייפוד ומתאם בלוטות' מקורי.
פולקסווגן, סעי! סעי!
אז יש בה הרבה טובין והרבה יופי ורושם, אבל איך היא נוסעת? הדגם "הפשוט יותר" שהגיע לידינו מכיל, כאמור, מנוע טורבו בנפח 1.8 ליטר עם 160 סוסים שמפיק מומנט שיא מכובד של 25.4 כבר ב-1500 סל"ד. פעולת המנוע הזה נשמעת מאוד מרוחקת לאנשים הספונים בתא הנוסעים והרעש שכן מגיע רומז על אופי כמעט אנמי, אך התחושה בפועל היא הפוכה מאנמיות והמנוע המשודך לגיר כפול מצמדים DSG אוטומטי עם 7 הילוכים מאוד חי ומגיב לכל דרישה שהנהג מעביר לו דרך הרגל הימנית, במיוחד אם עברתם למצב ספורט אשר בו ה-CC הופכת לתזזיתית ועצבנית ומראה למה באמת היא מסוגלת.
מצד שני, אם לא דוחפים אותה, ה-CC ממהרת להעלות הילוכים ולהישאר על הצד השקט, החסכוני והרגוע של הסקאלה. הטרוניה העיקרית שנרשמה לגבי תפקוד מערכת ההנעה קשורה במערכת ה-DSG וכוללת תופעות שאנו כבר מכירים מדגמים אחרים בקבוצת פולקסווגן עם אותה מערכת, כמו למשל הדרדרות קלה לאחור בזינוק בעליה ופעולה לא תמיד חלקה (נרשמו במהלך הנסיעה אף שתי מכות לא נעימות מהגיר, אך זה נדיר). עם זאת, זה נראה לנו כמו מחיר ששווה לשלם בשביל ביצועים באמת מצוינים שהמערכת הזו מנפיקה כמו זינוקים משכנעים בכל רמזור וחשוב מכך, יכולת לבצע כל האצת ביניים ועקיפה ללא כל מאמץ או דרמה.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על ממוצע של 9 ק"מ לליטר. לכאורה לא מרשים במיוחד אבל בהתחשב באופי הנהיגה, בכבישים ההרריים וכמויות הקיקים שהמערכת סיפקה לדעתנו מדובר בנתון לא רע וניתן להעריך שבנהיגה ממוצעת ה-CC תוכל להפיק צריכה של 12 ואולי אף 13 ק"מ לליטר.
התנהג בחופשיות אך לא בגסות (ויליאם שייקספיר)
מצד אחד זו מכונית קופה - מונמכת וכמעט קרבית בעיצובה. מצד שני ראשי התיבות של שמה - CC - כוללים את המילה קומפורט - נוחות. וזו בדיוק ההגדרה שלה. היא אמנם קופה זריזה ומהירה עם מתלים מוקשחים מעט, אך היא מכוונת בעיקר לצד הנוחות והשיוט.
למי שזוכר, מכוניות ה-GT של שנות ה-80 הוגדרו בדיוק בצורה הזו וכוונו להיות מהירות ונוחות אך פחות דינמיות וייעודן המרכזי היה גמיאת מרחקים גדולים במהירות גבוהה ופחות להנאה בכביש המפותל. אין זה אומר שה-CC כלל אינה דינמית. פעולת המתלים שלה מאוד מוצלחת והיא מכוילת במידה מדויקת שמצליחה להקנות מצד אחד נוחות ברמה מאוד גבוהה כמעט בכל תנאי הנסיעה ומצד שני גם לתת טונות של אחיזה ותחושה נשלטת כשזה מגיע לסיבובים ולכבישים המתפתלים.
גם יכולת הבלימה מוסיפה רבות לביטחון הנהג, עם עוצמת נשיכה טובה, מהלך דוושה לינארי ואיזון טוב של תנועת המרכב בבלימה. מה שפוגם ביכולת ליהנות מהנהיגה בכבישים אלה הן בעיקר זוויות גלגול מורגשות למדי והגה מנותק. למרות שמדובר בהגה שקשיחותו משתנה עם עליית המהירות, המערכת לא באמת מצליחה להרגיש מתקשרת. בעיר הוא מאוד קל ותחושתו אף כמעט ג'ויסטיקית, מחוץ לעיר המצב משתפר והוא נעשה מדויק ומהיר יותר אך זה עדיין לא זה.
אם כן, ה-CC מציעה התנהגות גרמנית פרימיומית שמאוד מזכירה מוצרים מבית האחות היוקרתית - אודי. הנוחות ברמה מאוד גבוהה ותחושת השליטה והביטחון בנהיגה ברמה גבוהה אף הן. כל זה מאפשר לכל נהג לצלוח כל כביש, גם אם הוא תובעני במיוחד, במהירויות גבוהות ללא כל דרמה או התרגשות ולשייט במהירויות כפולות מהמותר בחוק על האוטובאנים, סליחה, בכביש 6, תוך הפגנת אדישות ורוגע.
CCכום
פולקסווגן רוצה פרימיום כבר תקופה ארוכה. לאחר שכשלה להשיג הצלחה בתחום בדרך המסורתית (פייתון) היא מצליחה לעשות זאת באמצעות קיצור דרך בהתבססות על הפאסאט.
הבעיה נוצרת כשמסתכלים על שורת המחיר שמתחיל מ-250 אלף שקלים. בסביבות מחירים אלה היא פוגשת מתחרות פרימיום קלאסיות כמו למשל ב.מ.וו סדרה 3, אודי A4 או אינפיניטי G37 שמציעות אולי פוזה פחות ייחודית אך מגיעות עם לוגו של מותג פרימיום וגם מעניקות יתרון דינמי והנאה מנהיגה שמעט חסרה ב-CC.
לכן, עם תג המחיר הנוכחי, הבחירה ביוקרתית של פולקסווגן פחות ברורה מאליה, אלא אם כן הקונה מאוד מתעקש לחרוג מעדר העשירים ולרכוש לעצמו מכונית מנהלים דמויית קופה, בולטת בעיצובה וזה בתנאי שהנאה מנהיגה אינה בראש מעייניו.