אל מול רוחות השינוי וההתחדשות של ראשית המילניום השלישי, ב.מ.וו בחרה ב-2001 ללכת נגד הזרם, לקחה אייקון מוטורי בן חצי מאה והחליטה להתאים אותו לעידן הנוכחי תוך שמירה על לא מעט מאפיינים מה-DNA המקורי שלו.
ב.מ.וו האמינה שניתן להפוך את המיני מיינור הבריטית - מכונית שתוכננה במקור כפתרון תחבורה בסיסי, יעיל וזול אך הציעה במקביל עיצוב חמוד ואופי שובב - למוצר רטרו אופנתי ונחשק במילניום הנוכחי. היא עשתה זאת בדרך טובה במיוחד, במקום בו יצרני רכב אחרים נכשלו, ושילבה באופן מוצלח בין תכונות הבסיס הבולטות של המיני לבין מימדים נדיבים, מערכות בטיחות מתבקשות, מנועים גדולים יותר ושלדה שעומדת בסטנדרטים העדכניים אך שומרת על השובבות של הרכב המקורי.
עם יותר מ-2 מיליון חתיכות מגרסת 3 דלתות שירדו מפס הייצור באוקספורד מאז 2001 ושיא של יותר מ-300 אלף יחידות שמכר המותג בכל העולם בשנה שעברה אין ספק שבב.מ.וו בהחלט הצליחו במשימה.
כדי להסיר ספקות שגם המיני החדשה שומרת על אותו חיבור מתבקש לזו המקורית, אנשי ב.מ.וו דאגו שפגישתנו הראשונה עימה פנים אל פנים תהיה לצד הגרסה המקורית כששתיהן צבועות בדגלי הממלכה המאוחדת.
בנוסף נראה כי המהנדסים הגרמנים אימצו אנגלית אוקספורדית והמשפט "Made in England" חזר על עצמו לאורך המצגת שהוקרנה לעיתונאים כמו תקליט שבור, כולל בקאבר לשיר Happy של פארל וויליאמס שהוכן במיוחד להשקה.
אין ספק שהגרמנים לא רוצים לפשל כאן מאחר שהרבה משקל מונח על המיני החדשה מתוקף היותה הדגם הבאמת חדש הראשון של המיני האייקונית שמוצג מאז 2000 (הדור השני מ-2006 היה מתיחת פנים מסיבית) ומכונית שהיא הרבה יותר מסתם עוד דגם בפורטפוליו של החברה.
כבישי הנהיגה הטובים בישראל
מבחן מיני קופר
מיני קופה ורודסטר בישראל
בחניה
המשימה הקשה ביותר שעמדה בפני צוות המתכננים של המיני החדשה היא העיצוב החיצוני של הרכב שמצד אחד חייב להיות מזוהה ומקושר באופן ברור לזה האייקוני ומצד שני להיות שונה מספיק ולהכיל אלמנטים מודרניים שיגרמו ללקוחות לרצות להתחדש. כמצופה, בגזרה זו אין מהפכות גדולות, אך בהחלט מרשימה ההצלחה של המעצבים להסתיר את הגידול במימדים (9.8 ס"מ לאורך, 4.4 ס"מ לרוחב ו-0.7 ס"מ בגובה).
חדי העין יבחינו בחרטום מחודד יותר המסייע להורדת מקדם הגרר ל-0.28 בקופר ו-0.31 בקופר S (כתוצאה מההחלטה להשאיר את כונס האוויר הסימבולי, למרות שבחדשה הוא אטום ומשמש רק כאלמנט עיצובי).
כמו כן הפנסים הקדמיים גדולים יותר, מציגים עיצוב אובאלי ומשלבים תאורת לד בצורת פרסה שמעניקה נוכחות מוגברת בעיקר בלילה. הסבכה קדמית שלמה וגדולה יותר (להבדיל ממפוצלת בדגם הקודם) ויחידות התאורה האחוריות שגדלו הפכו את הישבן, לדעתנו, למעט מגושם ופחות נאה מבעבר.
פתיחה של הדלת והצצה לתא הנוסעים חושפות קפיצת מדרגה משמעותית יותר, ולמרות שגם תא הנוסעים של המיני היוצאת היה בהחלט מעניין מאוד (גם כשנבחנה אצלנו לאחרונה מול מתחרות מודרניות), עיצוב הפנים של זו החדשה עושה חשק לא לעזוב אותה.
באופן כללי קווי העיצוב של הקבינה של הדור הקודם נשמרו אך חומרים איכותיים מבעבר תורמים לתחושה טובה בהרבה וגם הנדסת האנוש שופרה באופן משמעותי וכך כל מיני מוזרויות מהדור היוצא כמו מד המהירות הענק במרכז הקונסולה המרכזית וכן מתגי החלונות והשליטה על בקרת האקלים זכו למיקומים ועיצובים הגיוניים יותר – מד המהירות עבר לדשבורד מאחורי ההגה (על חשבון מד סל"ד שמימדיו קטנו), מתגי החלונות החשמליים ממוקמים כעת בדלתות ובקרת האקלים הפכה למפוצלת עם מתגים גדולים יותר וקונבנציונליים.
את מקום מד המהירות העגול בדגם הקודם תופס מסך בגודל 8.8" רב תצוגות המאפשר חיבור לאפליקציות מהסמארטפון כמו למשל אפליקציה המציגה את מיקום החברים שלכם ומחשב דרך המעניק ציונים על נהיגה חסכונית הנשלטים ממערכת I-drive בעלת חוגה מוגדלת עם צג מגע.
פחות אהבנו את התצוגה העילית על מסך שקוף מתרומם (המציג מהירות ונתוני ניווט) שפוגע בעיצוב הרטרו.
המושבים בעלי טווח כיוון רחב (כולל כיוון לתמיכת הירכיים), משלבים בין נוחות לתמיכה בצורה טובה מאוד ובשילוב ההגה הקטן והשמנמן מושגת בקלות תנוחת נהיגה טובה התורמת לתחושת החיבור למכונה.
הגידול במימדים הוביל לשיפור בתחושת המרווח מלפנים ובמיוחד במושב האחורי שכעת מאפשר לאכלס לא רק בני נוער צעירים (בזכות בסיס גלגלים של 249.5 ס"מ, 2.8 יותר מבעבר).
עם זאת, זו לא המכונית שהיינו בוחרים בה להסעת שחקני כדורסל.
גם תא המטען הוסיף 50 ליטרים מבורכים לנפח, אך 211 ליטרים עדיין אינם מספיקים כדי להכניס עגלת תינוק ממוצעת.
לבד מהשיפור באבזור הנוחות ובאיכות הכללית, גם אבזור הבטיחות מציג קפיצת מדרגה עם בקרת שיוט אדפטיבית המתריעה על אי שמירת מרחק, התרעה מפני עצמים על הכביש ועל מהירות מופרזת ומערכת לחניה אוטומטית, אך יש להניח שאלו יעדרו מהמפרט הישראלי מאחר שרובן מגיעות כתוספות אופציונליות בתוספת תשלום.
בפרברים
המיני החדשה היא הראשונה לאמץ את סדרת המנועים המודולריים של ב.מ.וו העושים שימוש בתכנון תא בעירה וראש מנוע זהים בנפח של 0.5 ליטר לכל צילינדר ומאפשרים להציג מגוון מנועים בנפחים שונים (3 עד 6 צילינדרים בנפחים של 1.5 עד 3.0 ליטר) עם מכלולים זהים.
בהתאם לכך הקופר והקופר S זונחות את מנוע ה-1.6 ליטר (אטמוספרי וטורבו בהתאמה) שפותח בשיתוף פיג'ו לטובת מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר שבסיוע מגדש טורבו והזרקת בנזין ישירה מפיק 136 כ"ס בקופר (14 כ"ס יותר מהמנוע הקודם) ו-4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, טורבו עם הזרקת בנזין ישירה, המפיק 192 כ"ס (8 כ"ס יותר מבעבר) בקופר S.
שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית עם שישה יחסים, כשהיצע הגרסאות בהשקה כלל קופר ידנית ו-S אוטומטית.
תפוקת הכוח חלקה - אולי מדי, שיא המומנט, 28.5 קג"מ, זמין כבר ב-1,250 סל"ד (4 קג"מ יותר ב-350 סל"ד נמוך מבעבר) ומאפשר בקלות בלתי מורגשת לצבור קמ"שים שיסבכו אותך עם המשטרה המקומית (הגרועה לא פחות מבמדינת החסות ארה"ב). למרות פעולתו היעילה וההספק הגבוה, המנוע של הקופר S מאכזב והוא מרגיש "מבוית" וחסר אופי מחוספס ופראי כפי שהיינו מצפים לקבל בגרסה הספורטיבית שבהיצע וכנראה שכדי לקבל יחידת כוח "שמחה" יותר נאלץ להמתין בסבלנות לגרסת "ג'ון קופר וורקס" שתראה אור בקרוב.
מלבד יחידת הכוח השקטה יותר, גם יתר הרעשים נשארים בחוץ הודות לשיפור ברמת הבידוד ורק הצמיגים הרחבים (205/45R17) נשמעים בקבינה.
במיני תמיד התגאו בהתנהגות הקארטינג – "כוון וסע" - האופיינית למיני בכל הדורות, ולדבריהם תכונה זו הועצמה בדגם החדש (שבעת לחיצה על כפתור הספורט אף מציג אייקון של קארטינג במסך התצוגה) שעבר הקשחת מתלים.יכול להיות שהם צודקים, אך את המחיר משלמים בנוחות הנסיעה ועל האספלט הלא מאוד משובח של פורטו ריקו, ה-S קיפצה ברמה מעייפת.
אתגר נהיגה
היכולות הדינמיות של הקופר S גבוהות מאוד - גבוהות בהרבה מהרף שכל בר דעת יעז לנסות בכבישים מפותלים וצרים בדומה לאלה העוברים בין יערות גשם סבוכים מחוץ לסאן חואן הבירה. זוויות הגלגול מינימליות, ומערכת אלקטרוניות הבולמת את הגלגל הקדמי פנימי בכניסה לפניה, ממזערת תת היגוי ומדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה ביציאה מפניות, מאפשרת הורדת כוח יעילה לאספלט מבלי לסחרר גלגלים.
סימן השאלה הגדול כאן הוא ההגה החשמלי שהיה מעולה בדור הקודם ושימש אמת מידה גבוהה לרמת תקשורת בקרב הגאים בתגבור חשמלי.
זה החדש הוא עדיין מאוד חד ומדויק וטוב ממרבית ההגאים המחושמלים של המתחרים, אבל מערכת התגבור החדשה תלוית מהירות הפכה את המשקל לקל יותר ואת התחושה לפחות אינפורמטיבית מבעבר.
כמכלול, לקופר S יכולת גבוהה מאוד מבחינה דינמית, אולי גבוהה מדי, ולמרות שמבחינת יכולת אבסולוטית מדובר בקפיצת מדרגה, מבחינת התחושות היא מרגישה בוגרת ופחות עליזה ושובבה מבעבר.
מן העבר השני הקופר הבסיסית היא הפתעה גדולה לטובה - המתלים המעט רכים יותר שלה הופכים את נוחות הנסיעה לטובה משמעותית ועל כביש ציבורי קשה לחוש פגיעה של ממש ביכולת הדינמית ובאחיזת הכביש.
מצד שני היא מרגישה קלילה יותר (והיא אכן כזו, בין 55-60 ק"ג פחות מה-S, רובם מופחתים מהציר הקדמי ו-5 ק"ג פחות מהדור הקודם) ושמחה יותר לשחק בפניות עם תגובות חיוביות להעברות משקל במשחקי מצערת. תיבת ההילוכים הידנית בעל מהלך מדויק ועל אף שמיקום הדוושות, שהפכו רחוקות יותר, מקשה על "גזגוזי ביניים" בהורדת הילוכים, הקופר מצוידת במערכת שיודעת להעלות סל"ד באופן מדויק לפני שילוב להילוך בצורה טובה יותר גם מנהג המרוצים המיומן ביותר.
יחידת ההנעה האטמוספרית בקופר הקודמת אמנם לא הייתה רעה אך הייתה אנמית ומאוד לא מלהיבה וכעת הגיע הזמן לבחון האם בקופר החדשה המצוידת במנוע 3 צילינדרים המצב השתפר.
הבעיה העיקרית שעמדה בפני המהנדסים היא צמצום רעידות ורעשים האופייניים למנועים משולשי צילינדרים, אך עם מוניטין של כמעט 100 שנים כיצרנית מנועים מובילה, ב.מ.וו לא מאכזבת.
מרגע ההתנעה ולאורך הקילומטרים המנוע החדש לא מסגיר את תצורתו. הוא שקט, נטול וויברציות ומרגיש חזק הרבה יותר מיחידת הכוח האטמוספרית בדגם הקודם, בעיקר הודות למומנט, 22.4 קג"מ, הזמין כבר ב-1,250 סל"ד (6.1 ק"מ יותר ב-3,000 סל"ד פחות מבעבר) ורק אם מושכים אותו עמוק לכיוון הקו האדום הוא מפיק סאונד פחות נעים.
צריכת הדלק טובה, אמנם לא ברור אם באמת מושג השיפור המוצהר של כ-27 אחוזים כמו שב.מ.וו פרסמה, אך נתון של 14.5 קילומטר לליטר בממוצע בנהיגה שפויה בקופר ו-13.2 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה הגיוניים ב-S בהחלט מוכיחים שבב.מ.וו השקיעו לא מעט בתחום הזה.
בחזרה למציאות
את רוב סימני השאלה שעמדו מעל המיני החדשה ניתן להחליף בסימני קריאה. במרבית התחומים המיני החדשה עשתה עוד קפיצה קדימה שמתאימה אותה לדרישות הגבוהות של הלקוחות בעידן הנוכחי - תא הנוסעים שלה מרגיש איכותי, עשיר ומאובזר בהרבה, העיצוב החיצוני מצליח לשמור על החזות המוכרת, לשלב אלמנטים מודרניים ולהישאר אופנתי.
גם בתחום יחידות הכוח היא לא מאכזבת כשבגרסת קופר מדובר בקפיצת מדרגה הן מבחינת אופי המנוע, הביצועים וצריכת הדלק.
באופן מפתיע ה-S קצת פחות מלהיבה. היא קצת פחות מערבת ממה שהיינו מצפים ואנחנו גם ספקנים בנוגע לנוחות הנסיעה על כבישי ישראל הידועים לשמצה.
המיני החדשה צפויה לנחות בישראל בחודשים הקרובים, בגרסאות קופר וקופר S כשגרסת ONE הבסיסית עם מנוע 3 צילינדרים 1.2 ליטר טורבו עם הספק של 102 כ"ס צפויה לנחות אצלנו לקראת סוף השנה.
המעבר של זיכיון היבוא של ב.מ.וו ל"דלק מוטורס" לפני כשנתיים הביא לירידה משמעותית במחירי כל הדגמים, כולל מיני, וזינוק חד בכמות המכירות. כך, למשל, במותג מיני רשמו בשנה שעברה שיא של כ-500 מסירות.
עם זאת, המיני החדשה צפויה להיות יקרה מקודמתה, אשר נמכרה ב-157 אלף ש' בגרסת הקופר וב-189 אלף שקלים לגרסת ה-S, ולנוכח הופעתם בשוק של שלל דגמים מסוגננים ממגוון סגמנטים ומגמה בשוק של ירידות מחירים, אין ספק שתנאי הבסיס עלולים לפגוע בקליטה של העולה החדשה.
ֹ
אם נשים לרגע את הנושא הפיננסי בצד, ללא ספק המיני החדשה היא אחת המכונית המדליקות ביותר שצפויות להגיע ארצה בשנה הקרובה ונראה שגם אחרי יותר משישה עשורים היא בהחלט עשויה לגרום לרבים להתאהב בה.
>> מבחן דרכים: פיג'ו 208GTi מול רנו קליאו RS, מיני ג'ון קופר וורקס ואברת' 500