לכאורה, אם אתם אחראים למשפחה בת יותר מ-4 נפשות ומצבכם הכלכלי מאפשר לכם להצטייד בגלגלים קצת יותר מפנקים ממשפחומטית, אתם ממש לא צריכים להתלבט לרגע וכל שעליכם לעשות הוא לבחור באחד המיניוואנים המוצעים בשוק.
מה לעשות, אפילו אם אתם לא ממש מאמינים גדולים במצוות פרו ורבו וגם אם המשפחה שלכם ממוצעת לגמרי וכוללת זוג הורים ו-2.2 ילדים, רכב קומפקטי מסגמנט C או כמו שנוהגים לסווג אותו כאן כ"רכב משפחתי" לא באמת מצליח לעמוד בהגדרה שלו ולספק, בעידן של כסאות בטיחות בגודל אקסטרא-לארג', בוסטרים עד גיל 8 וערימת ציוד שכל אחד מהקטנטנים דורש, חוויה הולמת להתניידות משפחתית קצת יותר ארוכה מאשר זו שבדרך למרכז הקניות הקרוב.
זה עוד לפני שהזכרנו שלפעמים גם יש ילד שלישי בתמונה, שלעיתים צריך לקחת את אחת הסבתות או החברים של הילד, וכן, הזמנים השתנו והיום אי אפשר לדחוף 5 ילדים במושב אחורי, עוד שני ילדים בבגאז' ועוד אחד שיעמוד בין המושבים הקדמיים.
במחצית השנייה של העשור הראשון של המילניום השלישי, עם הגעתם לארץ של מיניוואנים קומפקטיים במחיר אטרקטיבי במסגרת מה שנקרא באותה תקופה "שווי שימוש 4”, רבים ממקבלי הרכב צמוד מהעבודה בחרו להחליף את "מכונית המנהלים" שהגיעה להם מתוקף התפקיד במוביל נוסעים שימושי ויעיל.
אך למרות שנראה שבא לציון גואל כעבור זמן לא רב, עם פריצתו של סגמנט הג'פונים לחיינו, הזינוק החד במכירות של המיניוואונים נבלם ורבים מהלקוחות העדיפו לותר על שורת המושבים השלישית לטובת פוזה סקסית בהרבה וישיבה על הגובה. אמנם ב-2013 המכירות של מובילי הנוסעים אינן לוהטות כמו פעם אך עדיין הרבה בעלי משפחות מבינים שעם כל הכבוד לאפקט ההגעה של ג'יפון עירוני, מיניוואן הוא הוא הכלי הנכון שיש להסתובב איתו ודווקא בימים אלה, לצד המיניוואנים הזולים, ניתן לראות גם זינוק בביקושים למיניוואנים מרווחים יותר שמציעים שורת מושבים שלישית ראויה באמת ואפילו עוד קצת מרווח למטען.
עם זאת, בניגוד להיצע מגוון יחסית במגזר המיניוואים הזולים, תת הסגמנט הבכיר יותר סובל מהיצע מוגבל למדי שכולל בעיקר את הפורד גלאקסי כשמתחריו או יקרים מדי (קרייזלר וויאג'ר) או שעבר זמנם (קיה קרניבל) או שפשוט מכוערים בצורה בלתי מתקבלת על הדעת (סאנגיונג רודיוס) ואין ספק שהצטרפותו של דגם נוסף לסגמנט מהווה משב רוח רענן לחובבי השביעיות.
בסיאט הבינו לפני מספר שנים שהמותג לא יכול להמשיך להתבסס על שני דגמים וקהל לקוחות צעיר והחליטו לנצל את המותגים האחרים תחת בעל הבית, קונצרן פולקסווגן, כדי להרחיב את ליין הדגמים – מאודי הם נידבו את ה-A4 הקודמת שעם סמל סיאט נקראתEXEO , מסקודה את הראפיד שנקראת בספרדית טולדו ומפולקסווגן את השראן – אותו מיניוואן גדול מימדים, מאובזר ויקר שזכה תחת ניתנות ספרדית לשם המחייב "אלהמברה", כשמו של מתחם הארמונות המפוארים בגרנדה מתקופת הממלכה המוסלמית בספרד במאות ה-13 וה-14.
השראן של פולקסווגן מעולם לא נמכר בישראל בשל תג מחיר בסיסי גבוה מדי שבתוספת מיסים היה הופך אותו ללא רלוונטי לחלוטין בשוק וזו הסיבה שגם האלהמברה של סיאט לא הגיע עד כה.
אבל כעת, בזכות שילוב של מיתון מתמשך בשוק האירופאי, נציגי היבואן בארץ זיהו הזדמנות לשים את היד על כמה משלוחים של מוביל הנוסעים הספרדי במחיר אטרקטיבי יחסית, לא התלבטו לרגע והחליטו לעשות לו עליה.
האם מדובר בעסקה משתלמת במיוחד? יצאנו לבדוק.
מתרשמים
לאלהמברה אין את השיק ואפקט ההגעה של ג'יפון ויש גם מיניוואנים סקסיים ממנו בשוק, אבל עם זאת בהחלט מדובר ברכב נאה ולמרות מימדים מאוד מכובדים עם אורך של 486 ס"מ, רוחב של 190 ס"מ ובסיס גלגלים של קרוב ל-3 מטרים (292 ס"מ) הוא לא נראה בולבוסי מדי. אמנם אין כאן הברקות או גימיקים שמצביעים על שאר רוח יוצא דופן אבל המכלול בהחלט נעים לעין ואף מצליח להשתלב בצורה הומוגנית למדי בשילוב חישוקים קלים ומסילות גג עם מראה הפרונט האופייני לדגמי סיאט החדשים.
אז אולי מבחוץ אף אחד לא ייפול שדוד מהאלהמברה, אבל ללא ספק קשה להישאר אדישים לתא הנוסעים שלו שמציע מרווח מחייה עצום, אווירה מזמינה ומפרט אבזור נדיב במיוחד כסטנדרט.
מקדימה יש צמד מושבי עור רחבים, נוחים ואף תומכים הכוללים חימום, כיוון חשמלי מלא ואף זיכרונות ומולם דשבורד מחומרים איכותיים הכולל בקרת אקלים מפוצלת, שקעי מתח, בלם יד חשמלי, חיישני אורות וגשם, מחשב דרך, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, מספר תאים עם אופציה לקירור, מערכת התראה בפני עייפות הנהג, מערכת חניה אוטומטית ומערכת שמע איכותית עם מסך גדול, קישוריות בלוטות' ,חיישני חניה קדמיים ואחוריים ומצלמת רוורס.
מבט למעלה מגלה חלון שמש פנורמי ענק המכסה את שטח הגג בשתי שורות המושבים הראשונות ותורם להרגשה אוורירית ברכב.
בניגוד למיניוואנים אחרים, באלהמברה אין צורך לפתח מיומנות וכושר כדי לפתוח את דלתות ההזזה שמאפשרות כניסה לחלק האחורי של הרכב וכל מה שיש לעשות הוא ללחוץ על הכפתור והן כבר יפתחו או יסגרו חשמלית ללא כל מאמץ.
שורת המושבים השנייה מציעה שלל מרווח בכל הכיוונים, שטח חלונות גדול, שלושה מושבי עור נפרדים הכוללים אופציה לבוסטר מובנה ושכל אחד מהם יכול לזוז קדימה או אחורה ולהתקפל באופן עצמאי. כמו כן יש מאחור בקרת אקלים עם שליטה נפרדת, מגשים מתקפלים בגב המושבים, וילונות הצללה נשלפים מדיפוני הדלתות, כמה תאי אחסון, שקעי מתח ושני מחזיקי כוסות.
שורת המושבים השלישית אמנם פחות מזמינה אך גם מבוגר בהחלט יכול לשבת כאן בנוחות וגם כאן יש מחזיקי כוסות, תאי אחסון ויציאות למיזוג.
כשכל המושבים בשימוש לא נשאר יותר מדי מקום למטען אבל תא של 267 ליטרים זה הרבה יותר ממה שמציעים במצב הזה מיניוואנים מעט קומפקטיים יותר. האלהמברה מתגלה גם כשימושי במיוחד אם אתם צריכים להוביל משהו, ואחרי שתקפלו את שתי שורות המושבים האחוריות בקלות יחסית תיווצר רצפה שטוחה שתציע נפח הטענה של לא פחות מ- 2300 ליטרים.
בתא המנוע אנו פוגשים את מנוע ה-1.4 המוגדש המוכר מסדרת TSI של קונצרן פולקסווגן שבגרסה זו מפיק 150 כ"ס, מומנט גמישות של 24 קג"מ, כולל מערכת start&stop לכיבוי אוטומטי של המנוע בעת עמידה ומשודך לתיבת הילוכים כפולת מצמד אוטומטית מסוג DSG בגרסת 6 הילוכים ומצמדים רטובים שנחשבת מסיבית ואמינה.
נתוני הביצועים מדווחים על הגעה למהירות תלת ספרתית בתוך 9.9 שניות ומהירות מרבית של כ-200 קמ"ש. צריכת הדלק כוללת נתון משולב רשמי של 13.1 קילומטרים לליטר.
מפרט הבטיחות כולל7 כריות אוויר, שלל מערכות אלקטרוניות וציון מלא של 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP.
נוהגים
את האלהמברה אנחנו פוגשים בשולי אירוע ההשקה לסיאט לאון החדשה בברצלונה עליו דיווחנו לכם בעבר ולרשותנו הועמדו שתי גרסאות דומות אך מעט שונות מאלו שיגיעו לארץ כשהאחת מצוידת בגיר אוטומטי וכוללת מנוע שני ליטרים מוגדש המפיק211 כ"ס ומוכר מהגולף GTI והשניה מצוידת במנוע ה-1.4 שיגיע לארץ אך ורק בשידוך לגיר ידני.
כצפוי, כמו ברוב הדגמים של הקונצרן המצוידים במנועי TSI המוגדשים, היכולת להוריד את הסוסים לכביש משכנעת בהחלט ובשתי הגרסאות האלהמברה מרגיש נמרץ למדי (בגרסת שני הליטרים אפילו נמרץ מאוד).
בכבישים עירוניים ותנועה צפופה גודלו המכובד של הרכב בהחלט מורגש וזה לא הרכב להשתחל איתו לסמטאות הכי צרות, אבל למרות כיול מתלים נוקשה יחסית בזכות תא הנוסעים המזמין והמרווח הוא מציע נסיעה נעימה ונינוחה מאוד.
שיוט בכביש המהיר מגלה רכב שמציע בידוד רעשים טוב למדי אשר בשילוב שטח חלונות ענק הופך לפרטנר שכיף לגמוא עימו מרחקים.
למרות המראה הרבוע והמימדים הגדולים האלהמברה לא מתבלבל גם כשהכביש מסתלסל ומפגין (במיוחד בגרסת השני ליטרים שמציעה מחץ מנוע משכר) יכולת מרשימה בין הפיתולים ברמה שלא הייתה מביישת הרבה רכבים משפחתיים.
ההגה החשמלי אמנם לא מספק יותר מדי מידע אך הוא מהיר ומדויק ומציע יכולת צלילה לפניות שאופיינית לרכבים קטנים בהרבה ובשילוב זוויות גלגול מתונות יחסית האלהמברה דואג לא לייצר דרמות מיותרות בקרב הילדים מאחור במקרה שאחד מההורים קצת ממהר.
כנהוג במנועי טורבו מהדור החדש צריכת הדלק מאוד תלויה בלחץ שמפעיל האוחז בהגה על הדוושה ועם רגל נטועה ברצפה ברוב זמן המבחן נאלצנו להתרגל להרגלי שתייה של ליטר מהנוזל הצהבהב בכל 8.5 קילומטרים.
מסכמים
ניתן להניח שרוב הישראלים שמתכוונים לשים כמעט 200 אלף שקלים על הכביש יעדיפו לשים את המזומנים שלהם על ג'יפון כפול הנעה מסוגנן או על גרסה בסיסית למשפחתית של מותג פרימיום יוקרתי, אבל עבור מי שבאמת מחפש את הבחירה המתאימה ביותר למשפחה, האלהמברה של סיאט הוא בהחלט רכב שיש לקחת בחשבון - הוא מרווח מאוד, מגיע עם רמת אבזור חריגה, מפתיע למדי על הכביש ובהחלט מעניק תחושה של רמה אחת מעל למיניוואנים דוגמת סיטרואן C4 פיקאסו, רנו גרנד סניק, אופל זפירה ופורד S מקס הנמכרים בסביבות המחירים שבין 160-180 אלף שקלים.
על אף שמותג סיאט לא ממש מזוהה עם מובילי נוסעים, אין ספק שללקוחות שמוכנים לשלם קצת יותר האלהמברה הוא בהחלט בחירה ראויה ורכב שיכול להסתכל בגובה העיניים למיניוואנים עם מוניטין כמו פורד גלקסי וקרייזלר וויאג'ר.
>> המיניוואנים של ישראל במבחן השוואתי: מאזדה 5 מול רנו גרנד סניק מול סיטרואן C4 פיקאסו