פיג'ו תמיד הצטיינה במכוניות קטנות. ה-205 מהאייטיז הצילה את החברה מקריסה כלכלית והייתה שם דבר לשימושיות, מרחב פנימי מוצלח, חסכוניות - ואף זכורה גם בזכות גרסת ה-GTI המהנה לנהיגה שנחשבת, יחד עם הגולף GTI, לאחת מהמכוניות החשובות ביותר בהגדרת ההוט-האצ' המודרנית.
ה-205 שווקה כמעט ללא שינוי במשך 15 שנה, נצח במושגי עולם הרכב, עד שהוחלפה בשנת 1998 על ידי ה-206. גם ה-206 זכתה להצלחה גדולה בזכות העיצוב המרשים שלה שנראה גם היום עדכני, רמת הבטיחות הגבוהה ביחס לאותה תקופה, האיכות המשודרגת בתא הנוסעים והתדמית שנוצרה לה בראשית המילניום כתו תקן ל"רכב כוסיות" אולטימטיבי הפכו אותה ללהיט מכירות גדול בישראל ובאירופה.
ב-2006 החליטו בפיג'ו שהגיע הזמן לשדרג, ותוך כדי שמירה על ה-DNA העיצובי של ה-206 חשפו את ה-207, אך משום מה משהו השתבש והמכונית החדשה לא הצליחה לקחת את הטוב של ה-206 צעד נוסף קדימה אלא בעיקר הפכה לגדולה יותר, כבדה יותר, פחות חסכונית, פחות נאה, פחות סקסית ומושכת מבטים ופחות מהנה לנהיגה.
אמנם ה-207 לא הייתה מכונית גרועה אבל הלקוחות הצביעו ברגליים והיא לא הצליחה לשחזר את נתוני המכירות של שתי קודמותיה. בחברה הצרפתית הבינו שהפעם אין להם 15 וגם לא 8 שנים להמתין ולמעשה כבר ב-2008 החלו לעבוד במרץ על מחליפה ראויה.
בחברה הבינו שעליהם למצוא את המרכבים שהפכו את ה-205 וה-206 לסיפורי הצלחה כל כך גדולים ולכלול אותם במכונית החדשה, ובה בעת להיות חדשניים מספיק כדי להתמודד ולבלוט מול המתחרות הנוכחיות שכמובן גם לא שקטו על שמריהן. למעשה, נדרש שילוב לא טריוויאלי בכלל בין חזרה למקורות לבין מקוריות המתבקשת בעידן בו הלקוחות רגילים לחידושים מתמידים וריגושים מכל עבר.
בהתאם לכך, בפיג'ו החליטו לצמצם היקפים ולהקפיד על משטר דיאטה חריף שיאפשר לסופר מיני החדשה להיות קטנה וקלה באופן משמעותי וכתוצאה מכך שימושית יותר לתנועה ברחובות הכרך העמוסים וגם דינאמית וחסכונית יותר. וכך, בניגוד למגמת הסופר סייז שאפיינה את עולם הרכב בשנים האחרונות, ה-208 החדשה קצרה ב-7 סנטימטרים וקלה ב-110 עד 170 קילוגרם (בהתאם לגרסה) מה-207. בפיג'ו טוענים שלמרות המימדים המוקטנים, הודות לתכנון קפדני, המרחב לנוסעים ותא המטען דווקא גדלו. בנוסף, ה-208 מציגה פריסה חדשנית בתכנון תא הנוסעים, עמדת הניהוג ומיקום המחוונים, ומשלבת מערכת שליטה עם מסך מגע גדול בלב הקונסולה המרכזית.
מתרשמים
מבחינה חיצונית בהחלט הצליח להם בפיג'ו. אמנם ה-208 לא מציגה עיצוב פורץ דרך ושומט לסתות כמו ה-206 בזמנו, אבל אין ספק שבפיג'ו הפנימו היטב את מה שלא עבד טוב ב-207 ויצרו סופר מיני נאה ביותר מכל זווית שמסתכלים עליה. את הפרונט הוולגרי עם הלוע הכרישי וסמל האריה אדיר המימדים מחליפה כעת חזית בעלת קווים נעימים לעין, לוגו בגודל נורמלי וסבכה בעיצוב מעניין ואלגנטי המשתלבת בצורה הרמונית עם פגוש קדמי אגרסיבי במידה. יחד עם יחידות פנסים משוכות לאחור ומכסה מנוע השקוע במרכזו מתקבל שילוב מעניין בין כוחניות לסקסיות. הצדודית כוללת שני קימורי מתאר בולטים ונאים הנמשכים מיחידות הפנסים הקדמיות והאחוריות, כשגרסת 3 הדלתות כוללת קימור נוסף המקנה לה מראה דינמי יותר. בנוסף, ניתן לציין את בתי הגלגלים התפוחים שמעניקים ל-208 יציבה רחבה אך לא כוחנית מדי, ומאפיינים עיצוביים הלוקחים השראה מדגמי העבר - כמו הקימור הנמשך אל מראות הצד בדומה ל-206 או אותו חיתוך מעניין של החלון בגרסת 3 הדלתות היוצר קורת C רחבה בה הותקן אלמנט עיצובי בהשראת החלק האחורי של ה-205GTI האייקונית.
האחוריים מזכירים את ה-206 אך כוללים גם צמד פנסים המשלבים תאורת לד, מגיעים בצורת פרסה הנמשכת לצדי המרכב ומעניקים לישבן טוויסט מודרני. להשלמת המראה כולל הגג צמד קימורים קלים, ככל הנראה בהשראת גג הדאבל-באבל המרהיב של ה-RCZ.
תא הנוסעים אף הוא מרשים למדי. תמצאו בו צמד מושבים ראויים, דשבורד בעיצוב מקורי ולא מצועצע מדי הכולל, כאמור, מסך גדול בקונסולה המרכזית ותפיסה מעניינת המשלבת בין הגה קטן מימדים הממוקם נמוך יחסית למחוונים בחלקו העליון של הדשבורד. הרעיון הוא לגרום לכך שהנהג לא יצטרך להסיר את העיניים מהדרך ולמעשה בפועל יביט אל המחוונים מעל להגה ולא דרכו.
יש לציין שאיכות החומרים לא מושלמת ובעוד שההגה, ידית ההילוכים, המושבים, ידיות הדלתות ומסך המגע מותירים רושם איכותי ביותר, הפלסטיקה של הדשבורד (ביחוד בחלקו העליון) ושל דיפוני הצד נראית ומרגישה פשוטה ופוגמת בתחושה הכללית.
המרווח בחלקו הקדמי של תא הנוסעים מוצלח, וביחד עם מפתח החלונות הגדול הוא יוצר תחושה אוורירית נעימה מאוד. עם זאת, שורת המושבים השנייה זוכה לציון עובר בלבד - ונראה שנוסעים מעל ל-1.8 מטרים יאלצו להסתדר עם מרווח ראש וכתפיים גבוליים ועם מרווח רגליים סביר אבל לא מפנק. תא המטען בנפח311 ליטרים כולל פתח הטענה רחב ויש להניח שיענה על הצרכים של מרבית הלקוחות הפוטנציאלים.
מבחינת יחידות הנעה ה-208 לא מביאה עמה שינויים מהפכניים וכאן לא תמצאו מנועים היברידיים, מנועי טורבו קטני נפח ותיבות הילוכים כפולות מצמדים.
בניגוד למצב בישראל, השוק האירופאי עובר בשנים האחרונות לדיזלגם בסגמנטים נמוכים, וההערכה היא שבשנים הקרובות כמחצית ממכוניות הסופר מיני שימכרו יהיו לוגמות סולר. בהתאם לכך, בפיג'ו נערכו עם 5 גרסאות דיזל חסכוניות במיוחד המצוידות במערכת START AND STOP, אך לא רלוונטיות לשוק הישראלי.
על כבישי מע"צ נראה את ה-208 עם שני מנועי בנזין עיקריים: 1.6 ליטר שפותח ביחד עם ב.מ.וו ומוכר מליין הדגמים של פיג'ו סיטרואן ומיני בשנים האחרונות ומציע גרסה אטמוספרית עם 120 כ"ס וגרסאות מוגדשות שונות.
ב-208 נפגוש בשלב זה את הגרסה האטמוספרית שתגיע כשהיא משודכת לגיר אוטומטי פלנטארי עם 4 יחסי העברה המוכר מה-207.
הסופר מיני החדשה של פיג'ו תגיע לארץ גם בשילוב מנוע 3 צילינדרים חדש לחלוטין בנפח 1.2 ליטרים המפיק 82 כ"ס שישודך לתיבה הילוכים ידנית או רובוטית חד מצמדית אוטומטית עם 5 הילוכים.
נוסעים
אין ספק שאת מבחן אולם התצוגה ה-208 צולחת בכבוד.
היא נאה מאוד מכל זווית, כוללת אלמנטים שיקרצו ללקוחות מגוונים, לא גדולה או מאיימת מדי, חדשנית אך לא אוונגרדית. מה יש לה להציע על הכביש?
עם זאת, צריך להתרגל להגה הקטן שממוקם נמוך (ניתן לכיוון לכל הכיוונים), ולמרות שבתיאוריה הנהג אמור להביט על המחוונים מעל לגלגל ההגה, הרי שכיוון של תנוחת נהיגה נכונה עלול לגורם לכך שחלקו העליון של גלגל ההגה מסתיר את החלק התחתון של לוח המחוונים. זה אמנם ממש לא נורא, אבל עלול לעצבן קצת את העין.
מסך המגע המרכזי יהווה בעבור לקוחות חובבי סמארטפונים וטאבלטים שהחיים שלהם מתנהלים מול מסכים קטנים אחת מנקודת המשיכה המרכזיות ב-208.
המערכת מציעה שליטה על מערכת שמע משוכללת עם חיבור לכל סוגי הנגנים וגם קישוריות בלוטות' המאפשרת השמעת קבצי מוזיקה מהנייד וכמובן גם משמשת כדיבורית. בנוסף יש גם מערכת ניווט מובנת, אך זו, כמו גם 10 אפליקציות מבוססות מיקום שפיג'ו מאפשרת להתקין, לא רלוונטית בשלב זה לשוק הישראלי.
המיקום הגבוה של מסך הפיקוד בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית וממשק הפעלה מעוצב אך פשוט יחסית בהחלט מראים כי הושקעה כאן מחשבה רבה. ובכל זאת, התפעול לא פעם מחייב הסטת עיניים מסוכנת מהדרך.
נוחות הנסיעה לא מאכזבת, וגם אם לא מדובר באותה רכות שאפיינה תוצרים צרפתיים בעבר, ה-208 מצליחה להתמודד יפה עם שיבושים ולא נוטה להתרסק לבורות.
באירוע ההשקה נכחו רק הגרסאות הידניות, וניתן לציין כי בשילוב העברת הילוכים ידנית צמד המנועים הרלוונטים לישראל הציגו נחישות וזריזות בזינוקי רמזורים.
גרסת ה-1.6 זריזה מאוד, ולמרות שלא בטוח שהיא תצליח להשיג את נתון ההאצה הרשמי למהירות תלת ספרתית העומד על 8.9 שניות (בגרסה הידנית עם נוסע אחד) אין ספק שהתחושה היא של מנוע מלא און.
באופן מפתיע משהו, למרות שמצבת הסוסים בדגם ה-1.2 חסרה שליש מהעדר (82 כ"ס מול 120 ב-1.6), גם דגם זה לא הרגיש לרגע חסר נשימה בתנאי לחץ או אנמי מדי בסיבובי מנוע נמוכים. עם זאת, ניתן לציין שהסאונד שלו מעט פחות מזמין ובסיבובי סרק והזדחלות איטית בתנועה הוא מעט רועד ומעביר ויברציות קלות לתא הנוסעים.
גם בכבישים בין עירוניים ה-208 מרגישה מצוין, וכמו מרבית מכוניות הסופר מיני המודרניות היא מאפשרת שיוט גם במהירויות גבוהות בהרבה מהמותר בחוק מבלי להרגיש כעלה נידף ברוח. עם זאת יש לציין שבעוד שגרסאות הדיזל הבכירות מצוידות בתיבת הילוכים עם 6 יחסי העברה כל גרסאות הבנזין (למעט הגרסה המוגדשת וגרסת ה-GTI שטרם הגיעה ליצור) מסתפקות בחמישה יחסי העברה ובמהירות של מעל ל-120 קמ"ש בהחלט מורגש חסרונו של הילוך שיוט.
חובבי הגה, בכללם לא מעט שכלל לא נהגו עליה, אוהבים להזכיר את ה-205 GTI המיתולוגית מלפני שנות דור כאמת מידה בכל הנוגע לחדוות נהיגה והיגוי מתקשר במכוניות קטנות - וגם פיג'ו, בהציגם את ה-208, הרשו לעצמם להיסחף בנוסטלגיה ולציין שה-GTI האייקונית ניצבה מול עיניהם של מתכנני ומכיילי השלדה של הסופר מיני המודרנית.
זה כמובן טוב ליחסי הציבור, אך יש לזכור שעל אף שהספורטיבית מהאייטיז בהחלט הייתה נחשבת לפורצת דרך בזמנה היא גם הייתה נטולת הגה כוח, ממש לא סלחנית במצבי קיצון וכמובן נטולת עזרי בקרה אלקטרוניים שהפכו לסטנדרט בעידן יורו NCAP.
ה-208 החדשה בהחלט מרגישה טוב יותר מקודמתה ונהנת מהיגוי מהיר (2.9 סיבובים מנעילה לנעילה), זווית גלגול מתונה ומגבלות אחיזה מאוד גבוהות אבל למרות שהיא מאוד מדויקת וההגה שלה מאפשר צלילה ראשונית מבטיחה לתוך הפניה בהמשך היא מרגישה יותר פוליטיקלי קורקט מאשר שובבה ופורצת גבולות. עם זאת יש לציין כי לא מדובר בגרסת ה-GTI ושגם אם לא מדובר במכונית לנהג חובב השחזת הפניות ה-208 היא אחת המכוניות היותר דינמיות בסגמנט.
מסכמים
נראה שה-208 מצליחה להתעלות על קודמתה בכמעט כל סעיף וגם אל מול המתחרות הבולטות הקיימות היום בסגמנט יש לפיג'ו הקטנה כמה קלפים מנצחים בארסנל ועל כן אין ספק שלתחושה של אנשי פיג'ו שהפעם הצליח להם יש בהחלט הרבה עיגונים חזקים במציאות.
עם זאת, יש לזכור שבניגוד לימי ה-205 וה-206 היום יש בשוק הרבה יותר מתחרים שמציעים מכוניות ראויות שלא יעשו חיים קלים לפיג'ו בדרך לצמרת ובהקשר של השוק הישראלי חייבים לציין שבימים בהם פיג'ו שלטה בסגמנט הסופר מיני לא היו במשחק מתחרות יפניות וקוריאניות הנהנות ממוניטין אמינות מוצק שכל כך חשוב לצרכן הישראלי.
בסופו של דבר, במידה ובלובינסקי היבואנית ידעו להצמיד ל-208 תג מחיר אטרקטיבי ומפרט אבזור נדיב, אין ספק שעם מראה שבוודאי יקסים רבים, יכולות גבוהות ומערכת בקרה עם מסך מגע שתקרוץ לחובבי הסמארטפונים ה-208 החדשה יכולה להפוך ללהיט בקרב הלקוחות שכל כך אהבו את ה-206 ונטשו את המותג בימי ה-207.