יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
יותר מאלף וולוסטרים מכרה יונדאי בשנה האחרונה, פי שתיים מכל המתחרות שלה בקטגוריה יחד.עם תג מחיר של מכונית משפחתית, עיצוב של מכונית ספורט ובלי צורך לוותר לגמרי על שימושיות היא הפכה ללהיט של ממש שנחטף כמו לחמניות טריות, אבל חסרון אחד היה לה לוולוסטר, ובעוד שהתנהגות הכביש עצמה הייתה טובה למדי, הביצועים והתאוצות לא עמדו בקנה אחד עם המראה.

כעת, לכבוד השנה החדשה, מגיעה לארץ כחלק ממבול הדגמים של יונדאי הגרסה החזקה של הוולוסטר שזוכה למגדש טורבו המחלץ ממנוע ה-1.6 ליטרים שלה 186 כ"ס האמורים להפוך אותה, לפחות על הנייר, למכונית ספורטיבית של ממש ולא רק לכזאת עם פנים יפות.
החלטנו לבדוק אם ההבטחות על הנייר עומדות במבחן המציאות ועל הדרך לעמת אותה עם אמת המידה של הקטגוריה - הפולקסווגן שירוקו.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
ראש בראש בלי פשרות |צילום: נעם וינד


מסכה
אחת ההנאות הגדולות במבחני הדרכים היא האפשרות ללבוש מסכה ולשחק תפקיד של מישהו אחר. כשאני במיניוואן אני מרגיש איך זה להיות אבא, כשאני בקבריולט אני מרגיש פלייבוי נהנתן ובמכונית פאר אני לגמרי כמו אוליגרך (ניר, תרגיע אתה מקסימום נראה כמו הנהג שלו – העורך).
שתי הנבחנות היום הן  אולי הכי רחוקות מהטעם שלי, מוחצנות יתר על המידה, בולטות בנוף, ממש צועקות "תסתכלו" עלי וזו כנראה גם הסיבה לתדמית שיצאה להן ומרתיעה אנשים כמוני.

השירוקו היא "ערס שיק" אלגנטית, לגיטימית ועדיין, למרות שאפקט ההגעה שלה אינו כמו שהיה כשהגיעה לארץ, היא מספיק בולטת עבור קהל היעד. עם זאת, הגיל בכל זאת עושה את שלו והחרטום כבר לא נראה אגרסיבי ומרשים כבעבר וגם האחוריים נראים פחוסים ושמנמנים מעט.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
עדיין יפה אבל פחות מושכת מבטים מבעבר |צילום: נעם וינד

בגרסת הטורבו זוכה הוולוסטר, בעלת העיצוב העתידני עם הקווים המלוכסנים, למראה מוחצן וצעקני עוד יותר. הפגוש הקדמי חדש ומנופח יותר ומכיל כונס אוויר גדול לטובת מצנן הביניים, הפרופיל כולל חישוקי אלומיניום בגודל 18 אינץ' עם עיטורי נוי דמויי ניקל (מפלסטיק) וחצאיות צד, ומאחור הפגוש תפח למימדים ממש מטורפים והוא מכיל דיפיוזר ענק וצמד יציאות מפלט מוגזמות בגודלן.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
יש בה הרבה אלמנטים עיצוביים מרשמים, אבל השילוב של כולם יחד יוצר מכלול מצועצע מדי|צילום: נעם וינד

אין ספק שבמדד תשומת הלב, אולי גם בגלל שהיא החדשה בשכונה, הוולוסטר טורבו גוברת על השירוקו אבל במדד האמפירי לעיצוב מוצלח הייתה כמעט תמימות דעים בין הבוחנים בנוגע להעדפת העיצוב הדינמי והזורם של השירוקו אל מול המצועצעות המוגזמת של הוולוסטר.

בגדים

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
המושב האחורי של השירוקו מעט צפוף והאבזור דל|צילום: נעם וינד
תאי הנוסעים ממשיכים את הקו החיצוני. בשירוקו זו האיכות הפולקסווגנית הידועה שמצויה בפלסטיקה הנעימה למגע ברוב המקומות ובהגה הספורטיבי והמעוצב הנקי מכפתוריזציה מיותרת, אך מהעבר השני אין מנוס מלציין שלמעט ההגה והמושבים הנאים תא הנוסעים נטול כל שאר רוח, ולהבדיל מהעיצוב החיצוני המרשים הוא בעיקר משמים ומציג שילוב צבעים קודר.

גם סעיף האבזור לוקה בשירוקו בחסר - חישוקי 17', בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם כניסת AUX בלבד ומסך מגע הם העיקר ואילו בלוטות', מצלמת רוורס וחיישני חניה הם אופציה בהתקנה מקומית ובתוספת בתשלום.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
תא הנוסעים של השירוקו בנוי טוב אבל חסר מעוף וקודר מדי|צילום: נעם וינד

עיצוב הפנים של הוולוסטר מרענן וצעיר הרבה יותר, לוח השעונים בתוך מנהרות סטייל אלפא רומיאו, הדוושות עשוית מתכת ועל מושבי הספורט רקום הכיתוב Turbo, אך הוא גם קצת מצועצע ולמרות ההתקרבות של יונדאי לאירופה קיים פער באיכות חומרי הדיפון שמרגישים עדיין קצת פלסטיקיים מדי. בסעיף האבזור הוולוסטר מנצחת בענק ולבד מחישוקי ה-18' יש בקוריאנית מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, כניסת AUX ו-USB, בלוטות' מקורי עם שליטה מההגה, בקרת שיוט, מושב נהג בכוונון חשמלי חלקי, ריפודי עור, משוטים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, חיישני ומצלמת רוורס ומפתח חכם עם כפתור התנעה סקסי. בקרת האקלים, לעומת זאת, לא מפוצלת כמו בשירוקו.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
בוולוסטר התחושה אוורירית יותר אבל התחושה מעט פלסטיקית |צילום: נעם וינד

בסיס הגלגלים הארוך יותר של הוולוסטר (265 ס"מ לעומת 257.8 ס"מ) מקנה מרווח טוב יותר במושב האחורי וכמובן גישה נוחה באופן משמעותי בזכות הדלת הנוספת בצד הנוסע. עם זאת יש לציין כי ביום קיץ קרני השמש יקפחו ללא רחם על ראשם של נוסעי המושב האחורי בגלל השמשה המעוצבת והאופקית לחלוטין וגם שמשום מה הקוריאנית לא מגיעה עם ידיות אחיזה חשובות למדי לנוסעים כשמאחורי ההגה יושב חוליגן.

השירוקו, למרות יתרון הרוחב (181 ס"מ לעומת 179 ס"מ), מציעה תנאי מחייה קצת פחות מרשימים מאחור ושני הנוסעים שם יאלצו לחוות בקרבה אינטימית אולי מדי, לסבול מזווית משענת זקופה, ראות מוגבלת למתרחש בחוץ וחגורת בטיחות המחייבת גמישות או מסאז’יסטית צמודה לשחרור שרירי גב וצוואר.

הקוריאנית רושמת יתרון נוסף גם בתא המטען עם נפח של 440 ליטר לעומת 312 ליטר בשירקו שבוודאי יאפשרו לקהל הרוכשים הממוצע לנצל אותו להתקנת עוד שלושה סאב וופרים ו-2 מגברים.

 

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
הוולוסטר נהנית ממרווח פנימי עדיף ומיותרון ברור במגזר האבזור|צילום: נעם וינד

אקססוריז
השירוקו הנבחנת היא השלישית מבין ארבע גרסאות במדרג הכוח והאחרונה מדגמי פולקסווגן לעשות שימוש במנוע 1.4 ליטר האוונגרדי המשלב מגדש על ומגדש טורבו. דף הנתונים מספר על 160 כ"ס ו-24.4 קג"מ העוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת DSG כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה.

בוולוסטר מדובר במנוע 1.6 עם מגדש טורבו בודד (טווין סקרול) המעביר 186 כ"ס ו-27 קג"מ (תוספת של 46 סוסים ו-10 קג"מ לעומת הוולוסטר הרגילה) לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית פלנטרית עם שישה יחסים. השידוך דווקא לתיבה אוטומטית רגילה ולא לכפולת המצמדים המוכרת מהוולוסטר הרגילה נראה תמוה וללא ספק פוגע בביצועים אך מצביע על זהירות יתר קוריאנית אופיינית ורצון להימנע מתקלות מחשש שתיבת ה-DTC החדשה לחלוטין תתקשה להתמודד עם ההספק הגבוה והמומנט הזמין של גרסת הטורבו.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
160 כ"ס בשירקו ו-186 ביונדאי |צילום: נעם וינד

מבחינת תחושות השירוקו מרגישה כמעט תמיד זריזה יותר, אבל עם כל הכבוד לתחושות בהשוואה ראש בראש יתרון הסוסים והמשקל (1,310 ק"ג לוולוסטר לעומת 1,360 ק"ג של השירוקו) מאפשרים לקוריאנית להיות מהירה יותר, גם בתאוצה מעמידה וגם בהאצות ביניים בפער קטן.

למרות קצה המפלט העבה ומעורר הציפיות של הוולוסטר מתברר שמדובר בלא יותר מקישוט ובמציאות הוולוסטר מסתפקת בצליל קוריאני ליסינגי טיפוסי שהופך צורמני ולא נעים במעלה הסל"ד.

גם השירוקו לא מצליחה לרגש עם צליל בשרני כמו של מכונית ספורט של פעם או אפילו כמו זה של קורבת משפחתה, הגולף GTI, אבל היא מפיקה סאונד נעים המלווה מדי בשריקה של פריקת לחץ המגדשים במעברי הילוך.
השירוקו מבוססת על פלטפורמת האיוס (רצפה של הגולף עם מתלה אחורי של פסאט) בעוד הוולוסטר מבוססת על פלטפורמת המכוניות הקומפקטיות של יונדאי (המשרתת את ה-i25, i30 ו-i35) עם מתלה אחורי מסוג קורת פיתול. ההבדלים הללו באים לידי ביטוי מבחינת נוחות נסיעה בכביש והשירוקו מתגלה כנוחה ומרוסנת מעט יותר על אספלט משובש (לא מעט בזכות יתרון המתלה האחורי הנפרד) ובעיקר שקטה יותר הודות לשימוש ביותר חומרי בידוד.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
למרות יציאות המפלט העצומות, לוולוסטר יש צליל מנוע שמזכיר משפחתית אפרורית|צילום: נעם וינד

ספורט אלגנט?
למרות המראה הקרבי בפועל שתיהן לא מכוניות לחובבי הארד-קור השמים את הנאת הנהיגה והביצועים הספורטיביים בראש סדר העדיפויות.
מבין השתיים, בכביש המפותל השירוקו מרשימה יותר עם זוויות גלגול מינימליות, אחיזת כביש גבוהה מאוד, נכונות מרשימה להיכנס לפניה ויכולת לטעת הרבה תחושת ביטחון בכמעט כל  נהג. המתקדמים יותר ידעו לספר גם על זנב ששמח לפסוע מעט הצידה עד שבקרת היציבות הבלתי ניתנת לניתוק לוקחת בעדינות שליטה על העניינים. תיבת ההילוכים כפולת המצמדים משתפת פעולה ובמצב S היא מהירת תגובה, מורידה הילוכים תחת בלימה ונדמה כאילו היא קוראת את מחשבותיך עוד לפני שחשבת אותן. התלונות היחידות הן על העדרם של מנופים להעברת הילוכים בצדי ההגה ועל ההגה עצמו בתגבור חשמלי שאמנם מדויק מאוד אך אינו מיטיב לתקשר כלל.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
אמנם לא מדובר במכונית ספורט טהורה, אבל רמת האחיזה מאוד גבוהה |צילום: נעם וינד

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
אנחנו מודים, היו לנו צפיות גבוהות מהוולוסטר גם בגלל שהגרסה האטמוספרית הפתיעה אותנו בזמנו עם מנה לא מבוטלת של הנאה מנהיגה וגם בגלל שהשינויים המכניים שעברה גרסת הטורבו כמו כיול ספורטיבי להגה החשמלי, מתלים מוקשחים, בלמי דיסק מוגדלים מלפנים וצמיגים בחתך נמוך יותר עם גומי דביק נראו על הנייר מבטיחים מאוד.

אולי הגזמנו בצפיות אבל גם בלי קשר אליהם כל הבוחנים ירדו מההגה של הוולוסטר בסיום הקטע הדינמי עם מבט של אכזבה על הפנים. אמנם אחיזת הכביש האבסולוטית של הטורבו טובה יותר מזו של הרגילה אך הגרסה הבכירה והכביכול ספורטיבית יותר של הקופה הקוריאנית מתגלה כפחות מהנה מאחותה הבסיסית ולמרות השיפור שעברה מערכת ההיגוי היא עדיין נטולת תקשורת, אך, עם תוספת משקל של כמאה ק"ג בחזית, מנוע חזק ובהעדר מערכת המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה, בעיקר מפריעה הנטייה הברורה של הגלגלים הקדמיים לאובדן אחיזה בתת היגוי משבית שמחות הגורם למערכת בקרת היציבות להיכנס לפעולה בברוטאליות (אך יש לציין שהיא ניתנת לניתוק מלא). תיבת ההילוכים האוטומטית גם אינה מהירת תגובה כמו כפולת המצמדים של השירוקו, אך משוטי החלפת ההילוכים מאחורי ההגה בהחלט תורמים לתחושת נהג מרוצים ספורטיבית.

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
השלדה של הוולוסטר מתקשה להתמודד עם המנוע החזק|צילום: נעם וינד

צריך להדגיש, למרות הנאמר להעיל הוולוסטר תשמור ללא בעיה על קשר צמוד לזנב של השירוקו בכביש העולה אל ההר, ואולי אף תהיה מהירה יותר, אבל אין ספק שבשירוקו הנהג ירגיש בטוח יותר קרוב למגבלות, יהנה יותר מהדרך ויצא מהרכב עם חיוך רחב יותר מרוח על הפנים.

השירוקו גם הייתה חסכונית יותר בצריכת הדלק עם 6 קילומטר לליטר לעומת 4.8 קילומטר לליטר שגמעה הוולוסטר בתנאי המבחן הסופר אינטנסיביים ו-13.7 קילומטר לליטר בפולקסווגן לעומת 10.4 קילומטר לליטר ביונדאי בתנאי יומיום.

סיכום

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
האם הקוריאנית מצליחה לתת פייט?|צילום: נעם וינד
באולם התצוגה וולוסטר מנצחת די בקלות את שירוקו. הביצועים שלה טובים יותר, היא בולטת, מאובזרת ומרווחת יותר והדלת הנוספת בצד ימין מאפשרת לכם לרכוש מכונית בעיצוב ספורטיבי גם אם אתם צריכים לשים כיסא ילדים במושב האחורי.

ב-170 אלף שקלים הטורבו האוטומטית היא גם זולה ב-11,500 שקלים מהשירוקו 1.4 עם תיבת DSG ויחד עם זאת אין מנוס מלציין שהיא מבצעת את מטלות הנהיגה פחות טוב מהגרמניה -  היא מעט פחות נוחה ונעימה לשיוט בין עירוני ולמרות הסממנים הספורטיביים הרבים היא לא מקיימת את ההבטחה והציפיות בכביש המפותל ואינה ממספקת הנאה מנהיגה בצורתה הטהורה.

למי ששם בראש סדר העדיפויות את הביצועים בקו ישר ומקדש את הפרקטיקה והאבזור וגם אוהב את המראה המוחצן - הוולוסטר טורבו היא הבחירה, אבל קשה לנו להמליץ עליה בהתחשב  בפער המחיר מהגרסה הרגילה והזולה משמעותית שלה שעושה כמעט הכל, למעט האצות בקו ישר, לא פחות טוב ועולה 40 אלף שקלים פחות.

 

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
במחיר הזה לוולוסטר קשה להיות אטרקטיבית מספיק |צילום: נעם וינד

השירוקו פחות מאובזרת, מרווחת ופרקטית ולעיצוב החיצוני כבר התרגלנו, הגיר שלה עלול להיות מעצבן בנהיגה עירונית, אבל בשורה התחתונה היא מכונית טובה יותר. היא איכותית יותר - הן בתא הנוסעים, הן בנוחות הנסיעה ובבידוד הרעשים, ובעיקר היא מהנה יותר לנהיגה שזו, לדעתנו, ההצדקה הגדולה ביותר לרכוש מכונית שכזאת.

השירוקו אמנם יקרה יותר מהוולוסטר אך להבדיל מההשוואה בין גרסאות הבסיס (שירוקו ידנית עם 122 כ"ס ב-155 אלף שקלים ו-וולוסטר אטמוספרית ידנית ב-117 אלף) בהן בלט פער המחיר לטובת הקוריאנית, כאן הוא לא מספיק גדול כדי להפוך את הוולוסטר טורבו לאטרקטיבית מספיק כדי לנצח את השירוקו שבסופו של יום מסיימת את העימות במקום הראשון.

בחנו: נעם וינד, רני דקל וניר בן זקן 

 

יונדאי וולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
בסופו של יום בעבור מרבית האנשים השירוקו תהיה בחירה מוצלחת יותר|צילום: נעם וינד

עבודה ידנית
ב-160 אלף ש"ח, עשרת אלפים שקלים פחות ודוושה אחת יותר מציעים ביונדאי את הוולוסטר טורבו עם תיבה ידנית קלאסית. האכזבה המסוימת מהגרסה האוטומטית הביאה אותנו לגנוב סיבוב ארוך גם על הידנית בתקווה שמשם אולי תבוא הישועה שתעניק ללוק הספורטיבי גיבוי ביכולות.
הגרסה הידנית, אגב, הגיע בצבע אפור מט שהולם את הוולוסטר טורבו בצורה מושלמת ומוצע ללא תוספת תשלום (בבריטניה דורשים כמה אלפי פאונד עבורו).
בימים בהם נדיר לפגוש מכוניות חדשות עם דוושת מצמד, זה כיף גדול לרענן את השרירים ברגל שמאל. דוושת המצמד כאן כבדה יחסית, כמו במכונית ספורטיבית אמיתיות וידית העברת ההילוכים מדויקת, מהירה וקלה למרות 7,500 הקילומטרים המפרכים שעברה מכונית ההדגמה. יחס העברה סופי קצר יותר גורם לתחושה זריזה יותר מאשר באוטומטית. עם זאת, יחס ההעברה הזה מתגלה כחסרון בשיוט בו סיבובי המנוע גבוהים יותר ומכניסים יותר דציבלים לתא הנוסעים.
אבל השאלה האמיתית היא האם הוולוסטר תהיה מהנה לנהיגה בכביש המפותל ותענה על הציפיות שלנו. עם 50 ק"ג פחות במשקל העצמי, רובם מופחתים מהציר הקדמי, נכונה הידנית להיכנס לפניות טוב יותר מאחותה האוטומטית. בנוסף תגובות המרכב להעברת משקל טובות בהרבה בגלל החיבור המכני של המנוע לגלגלים (מצמד לעומת ממיר מומנט) וגם העברת ההילוכים עצמה, בזכות הבורר המדויק וסידור הדוושות המאפשר משחקי גז ביניים, תורמים את שלהם להנאה מוגברת מנהיגה.
ויחד עם זאת, הוולוסטר טורבו הידנית היא עדיין לא מהנה לנהיגה כמו השירוקו, ומכיוון שההפרש ביניהן אפילו קטן יותר ועומד על 6,300 שקלים, למעשה גם אם אתם לא מפחדים לערבב הילוכים בעצמכם ובמידה והפרקטיות והאבזור העדיף של הוולוסטר לא משחקים תפקיד קריטי עבורכם, למרות השיפור לעומת הגרסה האוטומטית, גם בהשוואה בין הידניות השירוקו שומרת על המקום הראשון.

אין תמונה
הגרסה הידנית עדיפה אבל עדיין יקרה מדי

>> דו קרב במשפחה – פולקסווגן שירוקו מול גולף GTI

>> מבחן יונדאי וולוסטר