סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
נושאת בגאווה את סמל סיטרואן|צילום: נעם וינד

כמעט יותר מכל מותג אחר, סיטרואן התפרסמה ביכולות שלה ליצר קופסאות מאוד מיוחדות על גלגלים עם הרבה מחשבה מחוץ לקופסא. אמנם זה בהחלט עורר במהלך השנים לא מעט קריאות התפעלות אבל לעיתים מעבר לעיצוב הייחודי ולתכנון המקורי הסתתרו מערכות מסובכות לאחזקה, חומרים לא איכותיים ושימוש יום יומי מסורבל.

בשנים האחרונות נראה שבעולם הרכב יש פחות ופחות מקום למיוחדות ונראה שאפילו חברה כמו סיטרואן החליטה ליישר קו, לוותר על כל מיני מוזרויות ולהתמקד פחות במקוריות ויותר ביצור מכוניות מוצקות ובנויות היטב.

בעוד שיצרנית כמו פולקסווגן יכולה להסתדר עם דגמים מהוקצעים אך אפרוריים כמו הפולו או הגולף, סיטרואן הייתה חייבת לעצמה וללקוחותיה הקבועים גם דגמים שיהיו מיוחדים מספיק כדי לשאת בגאווה את סמל סיטרואן.

על כן הוחלט לייסד, במקביל לסדרת הדגמים הרגילים, סדרת דגמים חדשה וייחודית שתשא את השם המחייב DS על שמה של אותה מכונית מדהימה של סיטרואן שהוצגה בשנת 1959 והציגה עיצוב וטכנולוגיה שהקדימו בכמה עשרות שנים את מרבית עולם הרכב.
הסדרה נולדה לא רק כדי לאפשר למעצבים ולמהנדסים בסיטרואן אפשרות לביטוי אישי אלא גם כדי לתת לחברה נוכחות בסגמנט חדש ורווחי שצובר תאוצה: מכוניות בניחוח פרימיום בגודל קטן ומשפחתי.

הנצר הראשון למשפחה ה-DS3, נחשף בשלהי 2009 והציג אינטרפרטציה מרהיבה ומלאת שיק ספורטיבי על בסיס הסופר מיני של החברה, ה-C3. כעת הגיע תורה של ה-DS4, משפחתית הפרימיום מבית סיטרואן המבוססת על ה-C4 החדשה.

לא במקרה בחרו בסיטרואן את ברצלונה, על יופייה המדהים והמבנים עם האדריכלות הכל כך מיוחדת של גאודי, כרקע להשקת החוליה, אולי המשמעותית ביותר, במשפחת ה-DS.

גם המלון הסופר מעוצב שהתארחנו בו, המצגת עמוסת האפקטים והנאומים המחודדים מפי אנשי השיווק - כולם באו להדגיש שסיטרואן משיקה כאן מכונית שאמורה בראש ובראשונה לגרום לנו להגיד "וואו".

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
יכולות דינמיות גבוהות וגם נוחות ושימושיות|צילום: נעם וינד

 מסובבת ראשים?

לנוכח הביצוע הכל כך מוצלח במקרה של ה-DS3, קשה שלא להתאכזב מעט מעיצובה של ה-DS4. למרות שלל הסופרלטיבים שנשפכו באירוע ההשקה על השילוב המיוחד בין מראה של מכונית קופה ספורטיבית לתצורת קרוס-אובר, יותר מהכל ה-DS4 דומה בעיקר לC4 עליה היא מבוססת.

אמנם החרטום מציג לוע אגרסיבי, בצדודית אפשר לפגוש כנפיים תפוחות מעט, ידית נסתרת בדלת האחורית וקימורי פח מעניינים ומאחור יש פגוש מחוטב עם דיפיוזר ופנסים מעוצבים אבל למרות שהתוצאה הכללית בהחלט נאה מאוד ואף זיכתה השבוע את המכונית במקום הראשון בתחרות מטעם מגזין הרכב הגרמני אוטובילד, ה-DS4 לא משדרת למרחוק יוקרה מתפרצת, דומיננטיות בולטות לעין או עיצוב בלתי נשכח וזה עוד לפני שאנו לוקחים בחשבון שבאירוע ההשקה המכונית הוצגה בשתי גרסאותיה המאובזרות ביותר הכוללות ג'נטים עצומים, צמיגים נמוכי חתך ועוד קישוטים שונים המעצימים את הנוכחות שלה.

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
לא מאכזבת על הכביש|צילום: נעם וינד



מפנקת את הנוכחים?

גם בחלל הפנימי ניכר דמיון ל-C4 עם לוח מחוונים, הגה ומושבים דומים מאוד למקור המרשים והאיכותי מאוד שלעצמו. גרסאות האבזור הגבוהות שבשלב זה לא מתוכננות להגיע לארץ כוללות גם מושבי עור ועוד כמה ג'אדגטים והגרסה הבכירה מציגה מושבי עור בהירים בתפירה מיוחדת ודשבורד מרשים ביותר בציפוי עור עם תפירה כפולה כמו שניתן לראות רק במכוניות יוקרה של ממש.

המרווח מלפנים מצוין והמושבים הכוללים כיוון חשמלי, חימום ומסאז' הם מהנוחים שאפשר לפגוש במכוניות גם בטווחי מחירים גבוהים בהרבה, אך הישיבה לא גבוהה במיוחד ולא מזכירה את תחושת הישיבה האופיינית לרכבי שטח, כפי שהתפארו אנשי השיווק. 
מאחור המצב פחות מזהיר. אמנם המושב נוח אך בשל העיצוב התפוח של הכנפיים האחוריות הכניסה והיציאה מעט לא נוחים כמו גם מרווחי הרגלים והראש שלא מצטיינים במיוחד.

למרות שמדובר במכונית שמכוונת לשוק הפרימיום, אפילו בדגם המאובזר ביותר לא קיימת יציאת מיזוג לשורת המושבים השניה. פרט זה מתגלה כמשמעותי במיוחד מכיוון שסיטרואן החליטה להקריב את אפשרות הפתיחה של החלונות האחוריים על מזבח העיצוב. כן, כן, גם לנו לקח זמן להאמין שזה באמת נכון, אבל זאת עובדה. החלונות האחוריים לא נפתחים או זזים כלל היות והם משוכים אחורנית מעבר לקו הדלתות כדי לשוות למכונית מראה של קופה. נציין רק שיש מכוניות שהצליחו לשלב בין ידית דלת המוסתרת במסגרת החלון לבין חלון נפתח ושימושי. תא המטען מעט צנוע במידותיו מאשר זה של ה-C4, אך מציע נפח הטענה של 370 ליטרים מספקים למדי.

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
פנים מפואר בגרסה שלא תגיע לארץ|צילום: נעם וינד

מעודדת להפעיל את יד ימין

אולי קשה לנו להבין, אבל האירופאים עדיין מעדיפים תיבת הילוכים ידנית. באירוע ההשקה נכחו רק שתי גרסאות של ה-DS4 ושתיהן היו מצוידות בגיר ידני עם 6 הילוכים: האחת גרסת דיזל עם מנוע שמפיק לא פחות מ-163 כ"ס ומומנט מרשים של 34.8 קג"מ מנפח של 2 ל' והשניה מצוידת בגרסה החזקה ביותר, בשלב זה, של מנוע הבנזין המוגדש של הקונצרן שפותח בשיתוף ב.מ.וו, בנפח 1.6 ל' עם 200 כ"ס ו-29 קג"מ.
לארץ צפויה להגיע גרסת הבנזין מוגדשת הטורבו, אך לא בגרסתה הבכירה אלא בזו המוכרת לנו מדגמי פיג'ו-סיטרואן נוספים, בנפח 1.6 ל' עם 156 כ"ס. הגרסה הזו תצויד בשלב ראשון בתיבת הילוכים אוטומטית רובוטית, חד מצמדית עם 6 יחסי העברה.

בכל רמות הגימור ה-DS4 כוללת אבזור בטיחות נרחב. בין היתר מערכות בטיחות אלקטרוניות רבות עם ראשי תיבות של 3 אותיות. השבוע, המשפחתית היוקרתית של סיטרואן אף זכתה ב-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של NCAP תוך שהיא זוכה לציונים כמעט מקסמליים בכל הקטגוריות למעט בהגנה על הולכי רגל.

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
קווים מרשימים|צילום: נעם וינד

מפגינה תנוחות על הכביש

נראה שבסיטרואן שואפים לחבר את ה-DS4 לא רק לעיצוב מסוגנן ויוקרתי, אלא גם ליכולות דינמיות גבוהות ולחדוות נהיגה, וכמו שלא קימצו באירוח יוקרתי, גם מסלול הנסיעה של ההשקה כלל כבישים מאתגרים שמעידים על אמון רב של המתכננים במוצר שלהם.

ואכן, על הכביש, ה-DS4 לא מאכזבת. היא מרגישה מוצקה, נוקשה ו"גרמנית" מצד אחד, אך בד בבד מצליחה גם לשלב נוחות נסיעה במחוזות צרפתיים במרבית הזמן.
הכיול הספורטיבי, יותר מאשר ב-C4, נותן את אותותיו ובשילוב הצמיגים נמוכי החתך, ה-DS4 מציגה רמת אחיזה גבוהה ביותר, כמעט בלתי ניתנת לערעור, שלא ממהרת לגרום למערכות הבקרה האלקטרונית להתערב.
גם ההגה מדויק מאוד, אך גלגל הגה גדול מדי כמו גם רמת ניתוק מסוימת מפריעים להפוך את הקצב המהיר להנאה של ממש מהדרך המרשימה בה ה-DS4 מסוגלת לתקוף כבישים מפותלים.
הבלמים בשתי הגרסאות שנבחנו היו לא פחות ממצוינים ולמרות המסלול ההררי שכלל עומסים גדולים על מערכת הבלימה, לא ניכרה שום דעיכה בתפקודם.

שתי גרסאות שנכחו בהשקה הרשימו לטובה, אך חושוב לציין שהן אינן רלוונטיות לשוק המקומי, גרסת הדיזל המצוידת במנוע עם הספק דומה לזה של גרסת הבנזין שתיובא לארץ הציגה יכולת שמירה על קצב תנועה מרשים וזמינות כוח כמעט בכל תנאי, ואילו גרסת הבנזין המצוידת במנוע המוכר לנו ממכונית הספורט פיג'ו RCZ, הציגה חיבה לטיפוס במעלה הסל"ד עד למנתק ההצתה וביצועים מצוינים עם האצה למאה בפחות מ-8 שניות.

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
ה-DS4, משפחתית הפרימיום מבית סיטרואן המבוססת על ה-C4 החדשה|צילום: נעם וינד

האם נסכם ב"וואו"?

ה-DS4 היא מכונית מרשימה ביותר. היא מציגה עיצוב חיצוני נאה, פנים מוקפד, אווירת פרימיום בגרסאות האבזור הבכירות, יכולות דינמיות גבוהות וגם נוחות ושימושיות, אבל בעוד שאין ספק שמדובר במכונית טובה ואפילו טובה מאוד, שלא נכשלת באף פרמטר (למעט החלונות שלא נפתחים מאחור), אין מנוס מלציין של-DS4 חסר משהו שמאוד חשוב למי שרוצה להתבלט בנישה הזאת: אפקט ה"וואו".

>> מבחן דרכים: סיטרואן C4 החדשה

סיטרואן DS4 (צילום: נעם וינד)
חבל שאי אפשר לפתוח את החלונות האחוריים|צילום: נעם וינד