הסכומים הגדולים והחשיבות הרבה שאנשים מייחסים לגלגלים שלהם, בשילוב המודעות שעולה כל העת לסגנון ולסטייל, היו צריכים ליצור כאן בשנים האחרונות, ממש כמו במדינות העולם המערבי, שוק פורח של מכוניות נטולות גג.
אבל למרות תנאי מזג אוויר אידיאליים ולא פחות מ-24 דגמים של מכוניות פתוחות שונות שנמכרות בישראל בטווחי מחיר שבין 120 למעל 2 מיליון שקלים מספרן של נטולות הגג שעולות בכל שנה על כבישי מע"צ נע בין עשרות למאות בודדות של יחידות במקרה הטוב.
יהיו שיטענו שבקיץ חם כאן מדי ואי אפשר באמת לנוע חשופים ויהיו שיזכירו שבארץ יש יותר מדי וונדליסטים שישמחו לבדוק את עמידות הגג לסכין יפנית.
בכל מקרה, אותו קומץ שכן בוחר ללכת טופלס יודע לספר על הריגוש ועל הקשר הבלתי אמצעי עם השמיים הכחולים מעל, האוויר הפתוח, צליל המנוע ותחושת החופש שממלאים באורח פלא כמעט כל נסיעה.
מועדון חובבי הטופלס בישראל
את חובבי הטופלס אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות: אלה שקנו מכונית כזאת בעיקר כדי להרשים את הסביבה תוך כדי נסיעה איטית בטיילת ואלה, לרוב רוכשי רודסטרים דו מושביות פתוחות, שהשיקולים שלהם התמקדו בחיבור הישיר בין הנהג והמכונית וההנאה שמכוניות רודסטר יכולות להעניק בכבישים המפותלים הנכונים.
למרות המספר המצומצם של המכוניות הפתוחות בישראל חלק לא מבוטל מבעליהן פעיל במסגרת מועדון הרודסטרים הישראלי וכמדי שנה, לכבוד סיום עונת הטופלס, ערכו חברי המועדון טיול נטול גג.
כבר במשך שנים ממתינה לי בחנית הבית רודסטרית לוהטת באדום שרק מחכה לחוויות טופלס משותפות, אבל הפעם החלטתי, ובבקשה אל תספרו לה, לגוון ולצאת לדייט חפוז עם חובבת מחשופים צעירה ממנה.
בדיקה קצרה של היצע רכבי מבחן נטולי הגג שיש ליבואנים המקומיים צמצם את האופציות ומכיוון שהיה מדובר בסופ"ש ההיצע הצטמק עוד יותר וכך, לאחר בחינת כמה מועמדות סופיות, בחרתי בשוודית בהירת מראה העונה לשם וולוו C70.
ה- C70 נולדה לאחר שבוולוו החליטו שהגיע הזמן לנער את התדמית הכבדה ולהצעיר את תוצרי המותג שבמשך שנים רבות אמנם זכו למוניטין איכותי אך קרצו בעיקר לקהל מבוגר למדי
זריקת מרץ למותג השוודי
ה-C70 נחשפה בשנת 2006 תוך שהיא מתבססת על פלטפורמת ה-C40 ומציגה מרכב פתוח עם גג קשיח נסגר ההופך אותה במצב סגור למכונית קופה.
לאחרונה ובהתאם לקו העיצובי העדכני של וולוו ה-C70 קיבלה פרונט חדש הכולל פנסים זוויתיים, סבכה חדשה ומכסה מנוע תואם שמחדדים את עיצובה ומעניקים לה זריקת נעורים מחודשת.
הטופלס וולוו היא אמנם לא הקבריולט המחוטבת ביותר בסביבה אבל אין ספק שהיא כוללת קווים נאים ביותר וגם במצב פתוח וגם בסגור היא זוכה למלוא החופן של תשומת לב מהסביבה.
בעולם היא משווקת במספר גרסאות מנועים ורמות פאר אך לארץ היא מגיעה בגרסה בודדת המצוידת במנוע החזק בהיצע (5 צילינדרים ומגדש טורבו המפיקים 230 כ"ס), תיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה יחסי העברה ורמת פאר גבוהה.
חלל הנוסעים כולל הרבה עור בהיר ואיכותי, מושבים קדמיים מצוינים וצמד אחוריים מעוצבים ונוחים באופן יחסי לסגמנט. הדשבורד, בדומה לזה ב- S40כולל קונסולה מרכזית "צפה". אמנם המראה שלו בהחלט נאה אך סובל מפשטות מסוימת שבשילוב הגה גדול מדי ולא ספורטיבי למראה קצת פוגמים בתחושת הפרימיום הכוללת.
תא המטען מציע מרחב מכובד כל עוד אין בכוונתכם להסיר את החלק העליון שמתקפל באופן חשמלי והידראולי בצורה מרשימה למדי לתוך חלל המטען, שבמצב שהגג פתוח הופך לסמלי למדי.
בייב מוביל
הפתעה מסוימת נרשמת בקרב חברי מועדון הרודסטרים כשבמקום האדמונית הקבועה והמוכרת אנו מגיעים לנקודת המפגש עם שוודית בהירה. "החלפת את הקטנה שלך בבהמה השוודית הזאת?", הזדעזע אחד. "זו מכונית שמתאימה לבייבס שיוצאות לקרוזינג ברודיאו דרייב באל.איי, לא למי שמגרזן כבישי נהיגה בצפון", העיר אחר ולמרות שנראה שהוולוו הלבנה היא לא בדיוק כוס התה של מרבית הנוכחים, רבים מהם התקשו להסיר את המבט מהשוודית השופעת.
טור של קרוב ל-30 מכוניות פתוחות הוא לא מראה שכיח בשום מקום בעולם אך על כבישי מע"צ בדרך צפונה כשמסביב משפחתיות ליסינג מעלות פיהוק מדובר בסנסציה של ממש. על אף שהוולוו קצת שונה מרוב הנוכחות היא בסך הכל מצליחה להשתלב בשיירה.
כביש החוף די שומם, השמש עדיין מלטפת בעדינות וברדיו רצף של להיטי אם.טי.וי משלים את האווירה החו"לית.
בתנאים הללו הוולוו במיטבה. היא מציעה נוחות נסיעה ומרחב פנימי שהחברים במכוניות האחרות רק יכולים לחלום עליהם, תכנון אווירודינמי יעיל מאפשר להתענג על הצלילים המצוינים שמפיקה מערכת השמע המקורית או לנהל שיחה נינוחה גם במהירות תלת ספרתית בנסיעה עם גג מופשל וחלונות מורמים.
השוודית אמנם לא תזזיתית כמו הרודסטריות הקטנות סביב אך לחיצה בריאה על הדוושה בהחלט מראה שלחמשת הצילינדרים יש לא מעט סוסים בריאים בהיצע.
כעבור זמן מה אנחנו מקבלים תזכורת שאנו בכל זאת במזרח התיכון ואת נופי הצפון מתחילה לשרוף שמש קיצית בוהקת. אנו מחליטים שאולי הגיע הזמן לשים עלינו חלק עליון ובזמן שהחבורה עוצרת לתדלוק אנו לוחצים על כפתור הקסמים שאחראי על פתיחת וסגירת הגג. התהליך אורך כחצי דקה וכולל מלאכת מחשבת רובוטריקית מרשימה מאוד.
בניגוד ללא מעט טופלסיות שמציגות מראה מצודד ביותר כשהחלק העליון מופשל אך מעט רופס כשהעניינים מכוסים הוולוו מצליחה לשמור על צדודית מרשימה ביותר של מכונית קופה.
הצד האחר של השוודית החושפנית
רמת האיטום ובידוד הרעשים פשוט מושלמת וברגע שהגג נסגר ה-C 70 מתפקדת ומרגישה מהודקת למדי. לא עניין של מה בכך כשמדובר בטופלס גדולת מימדים. כביש מבוא חמה המפותל על שלל הפניות החדות שבו הוא אולי לא השטח הטבעי לקרוזרית כמו ה-C70 אך השוודית ממהרת להבהיר שהיא לא מתרגשת ואם זה מה שאנחנו חולמים עליו בלילה היא מוכנה לזרום איתנו.
השיירה ממשיכה לטייל בכבישי רמת הגולן ולאחר עצירה לארוחת צהרים ומנוחה למכוניות ולנהגים ובהתאם לתכנון המוקדם החבורה מתפצלת כשדבוקה אחת חוזרת באופן רגוע למרכז ואילו השניה יוצאת לנסיעה אתגרית בכמה כבישי נהיגה כמו כביש הצפון הישן וכביש בירנית-אלקוש.
בדרך כלל אני מאלה שהולכים על האתגר אך עם הפרטרנרית השוודית אני מתקשה להחליט אם זה מסוג הדברים שמנומס לעשות בדייט ראשון אני מביט בה לרגע והיא מצידה כאילו רומזת "בכיף, אני איתך".
החברים על סיפונן של רודסטריות ספורטיביות מכוילות לקצה ומשודרגות קצת לא מבינים מה בדיוק יש לשוודית הגדולה הזו לחפש עם חבורה של קטנטנות חמות מזג אבל בהתאם לרוח החברית המאפיינת את חברי המועדון הם מברכים על ההחלטה. עם זאת, היו מי שציינו שאולי שכדאי שנתמקם מאחור כדי לא להפריע למהירים שבחבורה.
השוודית כנראה לקחה את זה אישית ובעשרות הקילומטרים הבאים פשוט סירבה בכל תוקף לתת לשלישיה המובילה להתרחק אפילו במעט, כשבישורות הם מגדילים את הפער ודווקא בעיקולים השוודית העיקשת נדבקת אליהם לתחת כאילו רומזת להם שאם היא הייתה מעט פחות מנומסת היא הייתה עוקפת תוך כדי סיבוב.
זה אמנם לא המגרש הטבעי של ה- C70וניכר שהמערכות שלה ממש מתאמצות אך ללא ספק מי שהתחילה את היום כלא יותר מקרוזרית לבלונדיניות מוכיחה שיש לה בארסנל עוד לא מעט יכולות גבוהות ומפתיעות.
סיכום
תא הנוסעים שלה מרשים ולמעט דשבורד קצת פשוט למראה הוא בהחלט משדר ניחוח פרימיום. בנוסף היא מרווחת באופן יחסי למכוניות פתוחות אחרות ומציעה נוחות נסיעה מצוינת ברוב תנאי הדרך תוך הצגת יכולת מרשימה לשיוט נינוח או מהיר.
זו אמנם ממש לא מכונית לנהג וכיול המתלים שלה נוטה באופן ברור לכיוון הנוחות אך השוודית החושפנית הפתיעה ביכולות דינמיות ורמות אחיזה הרבה מעל מה שניתן היה לצפות ממנה.
כנהוג במכוניות וולוו בתכנונה הושם גם דגש רב על בטיחות והיא ללא ספק אחת הפתוחות הבטוחות בסביבה וכוללת בין היתר 6 כריות אוויר (לא עניין של מה בכך במכונית פתוחה) ומערכת שמזהה מבעוד מועד מצב של התהפכות ושולפת צמד קשתות להגנה על ראשי נוסעים.
הוולוו הפתוחה אמנם לא פונה למי שמחפש מכונת נהיגה אבל בהחלט יכולה להתאים בול למי שמחפש תכשיט מעוצב ויוקרתי עם יכולת תנועה מהירה.
הבעיה היא שהשוודית החושפנית תתמסר אליכם רק לאחר שתציגו להורים שלה נדוניה השווה לא פחות מ-450 אלף שקלים – זה אמנם פחות ממה שתצטרכו כדי להפוך לבעליהן של המתחרות הישירות שלה כמו הגרסאות הפתוחות לאודי A5, ב.מ.וו 3 או מרצדס E אבל ללא כל ספק הרבה מאוד כסף ביחס לאופציות פתוחות אחרות (מיני, פולקסווגן EOS, ניסאן Z370 , לקסוס IS, ב.מ.וו סדרה 1 ואחרות).
למרות שמכוניות כאלו קונים מהלב ולא משיקולים חשבוניים קרים של יחס של תמורה לכל שקל בהחלט ניתן לציין שאם יבואני וולוו היו מצמידים ל-C70 תג מחיר הגיוני ושפוי, יותר לקוחות היו יכולים לאמץ אותה לחיקם וליהנות מאיכויותיה המרשימות.
>> לא חייבים גג מעל – כל המכוניות הפתוחות הנמכרות בישראל
>> מבחן מרצדס SLK
>> כבישי הנהיגה של ישראל
>> מועדון המכוניות הפתוחות של ישראל