שאלות לא פשוטות שבוודאי רבים מכם נאלצו להתמודד איתן לא פעם בחיים. הרי מצד אחד כולם רוצים פרטנרית מדהימה ומחוטבת כזו שבכל מקום תסובב ראשים, אבל מצד שני לאורך זמן דווקא זו שהיכולות שלה ידהימו כל פעם מחדש תרשים את הסביבה הקרובה יותר.
אז במי אתם בוחרים? רגע, לפני שאתם נותנים לנו את התשובה שלכם תרשו לנו לסבך אתכם עוד קצת. קבלו טוויסט - מדובר בצמד אחיות!.
המתמודדות על לבנו
בשנת 2008, אחרי היעדרות של כשני עשורים, החיו בפולקסווגן את רוח השירוקו, אותה קופה מסוגננת שהוצגה ב-1974 במקביל לדור הראשון של הגולף ונזנחה אחרי שני דורות בסוף שנות השמונים.
הדור השישי של הגולף הוצג ב-2009. יותר ממכונית חדשה מדובר במתיחת פנים נרחבת לפלטפורמת הדור החמישי של הקומפקטית הגרמניה הפופולארית.
ב1976, שנתיים אחרי שהוצגה הגולף הראשונה נולד מותג חדש – GTI שעתיד היה לעשות מהפך בתפיסה של מהי מכונית ספורטיביות: מישהו בפולקסווגן הגה רעיון להשתיל בקומפקטית הצעירה של החברה מנוע המצויד בהזרקת דלק, לחזק מעט את המתלים, לציידה במושבים עם ריפוד משונה ותמיכה צידית, להוסיף שני סמלים עם הכיתוב GTI ולכייל את השלדה לתקשורת משופרת עם האוחז בהגה. לא בטוח שמישהו מהמתכננים יכול היה לנחש את עוצמת ההשפעה שתהיה לגרסה זו על עולם הרכב בעשורים הבאים.

הGTI הפכה לאייקון שהוליד דורות של חיקויים, חלקם מוצלחים חלקם פחות. בכל מקרה, דווקא הגולף עצמה התרחקה מאוד מהתמהיל ומהאופי הכל כך מוצלחים שהיא המציאה ובדורות השלישי והרביעי "גולף GTI" היה יותר סימון לרמת גימור מאשר למכונית ספורטיבית באמת.
אחת הבשורות החשובות של הדור הקודם של הגולף הייתה חזרה מסוימת למקורות של מותג ה.GTI יודעי דבר הבטיחו שהמגמה שהחלה עם הדור החמישי התעצמה וכעת בדורה השישי ה GTI קרובה ברוחה יותר מתמיד ל GTI המקורית.
השירוקו והגולף אמנם נראות שונות מאוד חיצונית אבל חוץ מהסמל בחזית הצמד חולק גם את מרבית המכלולים מה שמעלה את הסברה שיתכן שמדובר בלא יותר מאותה מכונית בתלבושות שונה. כדי לתת את התשובה לא היה מנוס אלא לקחת את הצמד לקרב משפחתי ראש בראש.

משווים כלים
השירוקו חזרה בסערה, לאחר שנים של היעדרות, עם עיצוב שאי אפשר להתעלם ממנו תוך שהיא מתבססת על רצפת הדור החמישי של הגולף ומכלוליו. לארץ מגיעות שתי גרסאות: אחת מצוידת במנוע כפול מגדשים בנפח 1.4 ליטר המפיק 160 כ"ס והשנייה במנוע מוגדש טורבו בנפח 2 ליטרים המפיק 200 כ"ס. את שתי הגרסאות אפשר לקבל עם תיבת הילוכים ידנית רגילה או תיבה רובוטית כפולת מצמדים עם 6 יחסי העברה. בכל מקרה הצללית הנמוכה ורוחב המפשקים בין הצירים מספקים הצהרה בוטה וברורה: "אנחנו כאן כדי שאף אחד לא יפספס אותנו". יש שיטענו שהעיצוב הזה הוא אולי קצת יותר מדי ליום יום, אבל אין ספק שהוא מרשים ביותר.
ה GTI בדורה השישי מתבססת בעיקרה על זו מהדור החמישי ומשתמשת בגרסה משופרת של מנוע 2 הליטרים המוגדש שמפיק כעת 209 כ"ס. גם היא מגיעה עם אופציה לתיבה ידנית או רובוטית כפולת מצמדים עם 6 יחסי העברה. שינויים נוספים נרשמו בכיול המתלים שעבר חידוד והקשחה לעומת הדור החמישי, במערכת פליטה חדשה יעילה ובעלת צליל ממכר ועיצוב שונה עם שבכה מוארכת ומסגרת אדומה בהשראת ה GTI הראשונה.
אין ספק שהגולף הספורטיבית נאמנה מאוד לאמרה "זאב בעור של כבש". מצד אחד, טוב שהGTI לא נסחפה לאופנת הכנפיים והכונסים של חבורת הפסיכו טורבו היפנית אך נראה שאולי, במיוחד בגרסת ה5 דלתות, בפולקסווגן קצת נסחפו מדי עם אפקט ההפתעה ובהחלט לפחות לטעמנו היה ניתן להשתמש בכנפיים מעט תפוחות ודיפיוזר אגרסיבי יותר מאחור כדי ליחד מעט את גרסת ה GTI משאר החבורה.
דברים שרואים מעמדת הפיקוד

בעוד שמבחוץ השירוקו מלאת אופי מכל זווית ברגע שמתמקמים בעמדת הניהוג קשה שלא להתאכזב מעט: דיפוני הדלתות, הדשבורד, הקונסולה המרכזית ולוח השעונים לא ממשיכים את החגיגה העיצובית שבחוץ ומציגים מראה איכותי אמנם, אך בעיקר משעמם ואפרורי, ויחד עם הישיבה הנמוכה, קו המותניים הגבוה ובמיוחד קורות החלון הקדמי העצומות בעוביין נוצרת תחושה קלסטרופובית. המושבים מרשימים בעיצובם ומעניקים תמיכה צידית לא רעה אך בליטה משונה בחיבור בין גב המושב למסעד נותנת את אותותיה על הגב התחתון. במושב האחורי, בתיאוריה לפחות, אפשר לכלוא שני נוסעים בנוחות יחסית בתנאי שהם קטועי רגליים ורצוי גם עיוורים משום שמפתני חלונות הצד האחוריים לא יאפשרו להם לראות שום דבר לבד מהשמיים. אגב, משענות הראש האינטגראליות במושב האחורי חוסמות באופן מוחלט את מעט הראות האפשרית מחרך הירי האחורי שיש המכנים אותו חלון.
התחושה בגולף אוורירית הרבה יותר למרות שגם כאן המראה הכהה והחד גווני שולט, זאת בניגוד לאחד הדברים המוצלחים הזכורים לטובה מהדור הרביעי והכושל של הגולף שהציע פנים במראה סאלוני יוקרתי.
ריפוד המושבים של הGTI מציג הומאז' לריפודי המשבצות מהדור הראשון. המרקם אולי מעט משונה, אבל ללא ספק מעלה זיכרונות שיכולים לעורר התרגשות. המושבים עצמם מעולים ומעניקים תמיכה צידית מצוינת ולמרות שהם נוקשים מאפשרים לנהוג עוד ועוד קילומטרים מבלי שהגב יביע כל צליל תלונה. ההגה, המשלב בסיס קטום, כיתוב GTI בכרום ותפרים אדומים, בשילוב ידית הילוכים מרשימה ודוושות מחוררות בהחלט משדרים את התחושה הנכונה. המושב האחורי בהחלט מרווח למדי אך לא ממש מתאים לשלושה מבוגרים, במיוחד בשל חלק מרכזי מוגבה ונוקשה.

משווים ביצועים
כאמור, מבחינת יחידת ההנעה אנו פוגשים בשתי האחיות מנוע כמעט זהה בנפח 2 ליטרים עם הזרקת דלק ישירה היודע לספק לגלגלים הקדמיים, דרך תיבה כפולת מצמדים, עדר של 200 סוסים בשירוקו ו209 בגולף (אודות לשינוים במערכת ניהול המנוע ותכנון מחדש של מערכת הפליטה). המומנט זהה ומציג נתון נאה של 28.6 קג"מ.
טבלת הנתונים מדווחת על מהירות תלת ספרתית בתוך 7.1 שניות בשירוקו ו6.9 שניות בגולף למרות המבנה הקופסתי. הגולף גם רושמת מהירות סופית מעט גבוהה יותר העומדת על 238 קמ"ש לעומת 233 קמ"ש מרביים בשירוקו.
יוצאים לדרך
לאחר שלמדנו להכיר את צמד האחיות הגיע הזמן סוף סוף לצאת לדרך. למרות האדום הבוהק בו הגיעה הגולף למבחן, כל צוות הבוחנים, כצפוי מגברים שטחיים, העדיף לבחור ביפהפייה המוחצנת שהגיעה בשחור.
מה כבר לא נאמר על הDSG , אותה תיבת ההילוכים כפולת מצמדים שהייתה עד לא מזמן פטנט רשום של קונצרן פולקסווגן? ובכל זאת אי אפשר שלא לציין שהשילוב בין התיבה למנוע הספציפי הזה זוכה לציון מושלם ככל שנצברים הקילומטרים. אמנם הספקים של סביב 200 כ"ס הם בהחלט מרשימים ונהגנו בלא מעט מכוניות חזקות מהגולף או השירוקו, אך הליניאריות, הזמינות התמידית של הכוח שמופיע לאורך כל תחום הסל"ד ובכל מהירות מעניק למכוניות הללו דחף פנומאלי בכל מצב.

מערכת הפליטה החדשה בגולף, בשילוב מערכת אקוסטית ייחודית המעבירה רעש מתא המנוע לחלל הנוסעים, מייצרת צליל ממכר במיוחד בעת הורדת הילוכים וגורמת לשיעול עמום מענג הודות לגז ביניים מדויק שמחשב ניהול המנוע קובע כדי לשמר את זמינות הכוח המדויקת להילוך הבא.
למרות שלשירוקו נחיתות קלה בדף הנתונים קשה להבחין בהבדלים משמעותיים בקצב התנועה בכביש ישר ופנוי. עם זאת, מערכת הפליטה מספקת צליל פחות בשרני ובמיוחד חסר אותו שיעול מגורגר בהחלפת ההילוכים.
דמדומי הבוקר מפנים את מקומם לאור מלא ובוהק וחום של קיץ שמסרב להסתיים מכה בנו. מעל 40 מעלות שם בחוץ אך המזגנים המצוינים בשתי הגרמניות לא נותנים לכל זה להפריע לנו ומספקים חלל פנימי צונן ואווירי, כאילו אנו נמצאים כעת בהרי האלפים המשקיפים על נהר הריין ולא בסדום, סמוך לשלולית שפעם הייתה ים מלוח. גם מדי הבקרה השונים יודעים לספר שלמרות החום בחוץ והרגל הכבדה על דוושת התאוצה, בתא המנוע אין כל התרגשות ומד החום במשך מאות קילומטרים אינטנסיביים בשתי המכוניות לא ביקר ולא פעם אחת את צידה הימני של הסקאלה.
הצמד נדרש להפגין ביצועים
צמד האחיות מגיע לעליה מסדום לכיוון ערד, 22 ק"מ של פיתולים באחד הכבישים המהנים והמסוכנים בארץ. אין ספק, כאן מגיעה שעת המבחן של הצמד שיצטרך להוכיח לנו איך תפריט הספורט העדכני של יצרניות הרכב הכולל שלל מערכות אלקטרוניות והגה חשמלי מתפקד במפגש עם רצועות אספלט מאתגרות.

גם כאן, צמד הגרמניות הספורטיביות מסרב להתרגש ובוחר להגיב לעיקולים בהפגנת אדישות נייטרלית. אין הרבה דרמה. פניה אחר פניה הן מאותתות לנו שסף מגבלת האחיזה שלהן גבוה הרבה יותר ממה שאנו מעיזים לנסות. הצצה חפוזה למד המהירות מגלה מהירות בלתי שפויה לחלוטין. אחרי שהביטחון שלנו עולה אנחנו מנסים להוציא אותן משלוותן במשחקים מכוונים של ניסיון להעברת משקל בתקווה לזרוק את המכוניות לרוחב הפניה אך המאמצים רק מביאים אותנו לכדי התערבות של מערכות בקרת האחיזה שהפגינו איפוק רב עד לאותו רגע. גם כאן לא נרשמת עדיפות ברורה לאף אחת מהאחיות, ניכר שהגולף מדויקת וחדה יותר ונהנית מדיפרנציאל חשמלי משוכלל המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה אך מפשק הסרנים העדיף של השירוקו ומרכז הכובד הנמוך שלה מעניקים לה קצת יותר אחיזה.
מספקות את הסחורה
למרות שקשה לחשוב על מועמדות בתקציב דרומה מרבע מליון שקל שיוכלו להפגין יכולת שכזו לאורך זמן בכל תנאי הדרך, אי אפשר שלא להזכר בערגה במכוניות ספורטיביות מזן שכמעט נעלם מהעולם בעידן הנוכחי, שאולי לא יכלו להפגין קצב תנועה שכזה אך אפשרו, במהירויות שפויות והגיוניות הרבה יותר, בעזרת שלדה מדויקת וחדה ובלי אמצעי ריסון אלקטרוניים, חיבור מושלם בין אדם ומכונה.
בכל מקרה בצמד שמולנו לא נרשמת הכרעה ברורה גם בסיכומם של עוד לא מעט כבישים מפותלים מסוגים שונים, מהירים וטכניים אך דבר אחד בטוח – מהפך! הבוחנים שהעדיפו את היפהפייה בבוקר כעת רבים על המקום מאחורי ההגה של האחות המופנמת. הGTI שרושמת לזכותה תחושת איזון העדיפה, רעש מנוע, חדות ותקשור עדיפים גורמת לכולנו לציין שה GTI היא מקום יותר נחמד להיות בו כמעט בכל תנאי דרך.

עם מי חוזרים הביתה
השירוקו היא ללא ספק מכונית מרשימה מאוד, אבזר אופנה יפהפה למי שאוהב למשוך הרבה תשומת לב ומשלב, לפחות בגרסה זו, גם יכולת ביצוע מרשימה מאוד. בחירה בשירוקו לא מאלצת, למעט המרווח במושב האחורי, לעשות פשרה גדולה בשום תחום.
מאידך, אין מנוס מלהודות שמי שלא חייב לצידו בת זוג עם מראה של דוגמנית על, כזו שתסובב ראשים בכל פינה, יוכל לגלות שדווקא האחות המופנמת היא ביצועיסטית ובעיקר מרגשת יותר.
הגולף GTI בדורה השישי היא מכונת נהיגה מרשימה ביותר המציעה מכלול כמעט מושלם של שימושיות יום יומית, מנוע וגיר יוצאים מגדר הרגיל, מערכות אלקטרוניות מרשימות שלא מפריעות יותר מדי, אחיזה סופר גבוהה ואיכות ביצוע קרובה למושלמת. אמנם 210 אלף שקלים מהם תאלצו להפרד כדי להפוך לבעליה של אחת כזאת הם בהחלט לא מעט כסף וסכום גבוה ממרבית ההוט האצ' שאפשר לרכוש בארץ, אך ה GTI ללא כל ספק מעניקה את החבילה המאוזנת והשלמה ביותר מכולן. יש להניח שבמידה והיינו מזינים למחשב את שלל הנתונים בסיכומו של המבחן ה GTI הייתה זוכה לציון עגול מושלם.
יחד עם כל זאת, כמו בסיכומם של יותר ויותר מפגשים חפוזים עם ספורטיביות בעת האחרונה אין מנוס מלציין שלמרות החבילה המאוד מרשימה שרבות מהן מציעות משהו בכל זאת חסר ולא, לא מדובר בעוד כוח, אחיזה, גאדג'ט או מערכת בקרה אלקטרונית, אלא באותו ערך מוסף ויכולת בלתי מוסברת של מכונית לגרום לאוחז בהגה שלה לחייך כמו ילד, להתאהב ולהתרגש בכל פעם מחדש.
.jpg)